I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som har gjort lumpen

Övrigt - Blandat

2009-02-17 15:20

Ni som har gjort lumpen

YO, rycker in 3e augusti men jag har inte en jävla aning vad man ska ta med sig?:S

Så ni som har lite erfarenhet av detta kan ni inte sammanställa en lista på VIKTIGASTE sakerna för jag e förvirrad....:(

2009-02-17 15:48
Ett glatt humör o rena underkläder.
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2009-02-17 16:24
Du behöver egentligen inte ta med dig någonting alls, förutom tandborste, tandkräm och rakhyvel.

Man får i princip allt annat.

2009-02-17 16:26
Du får ju låna det mesta av FM men egna löparskor är ju ett hett val!

2009-02-17 16:32
japp hygienartiklar är allt du behöver, resten kirrar de åt dig

2009-02-17 16:43
En porrtidning!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-02-17 16:59
Det som behövs är Gympadojjor och toalettartiklar.
De första veckorna kommer du inte ens palla lyssna på din mp3 spelare, och finns det tid över så är det vila som du kommer att prioritera.

2009-02-17 17:35
Vart rycker du in och som vad?
Can't break necks in boxes

2009-02-17 18:18
Koffeinpiller samt nål och tråd (grön) till den obligatoriska syjuntan de första nätterna. Försvarets nålar går lätt av och därför blir det köbildning.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-02-17 18:22
varför vill man göra lumpen? Jag fattar verkligen inte
work some magic
Redaktionen

2009-02-17 18:32
brodin, du snodde min fråga
namaste

2009-02-17 18:44
Brodin och Åder. Krig är vackert och döda är kul, ju.

Göteborg på låtsas.

2009-02-17 19:33
Jag personligen gjorde det för att jag kände att det kunde lära mig våga ta ansvar och stå upp för mig själv. - and it did!
Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?

2009-02-17 19:41
Du får allt! då menar jag allt! som behövs ;) Allt utan tandkräm och tandborste.

Rakhyvlar får du haha skit kassa, fick 3st engångshyvlar att ha under 11månader.

Jag åkte dit med bara kläderna jag hade på mig. Klarade mig kanon fint!

Vars rycker du in !? och hur länge ? vet inte om dom gjort om Värnplikten?
Jag muckade 19dec nu 08, och ryktades om att vi var sista "lumparna" innan det nya systemet?

Brodin: Jag gjorde lumpen för yrket skull, varför går man gymnasiet är ju i stort sätt samma fråga.

Ni som inte gjort lumpen kommer aldrig förstå vad det är förnåt.
/Mvh Q

2009-02-17 19:55
En annan känner sig lite speciell bara för att ha fått mönstra på traditionellt vis. Om några år lär ju bara det varit en bedrift.
Intressepenisen hårdnar!

2009-02-17 19:56
Ni som inte gjort lumpen kommer aldrig förstå vad det är förnåt.

Nej, för det verkar ju så förbannat avancerat att förstå.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-17 20:12
Candide: lumpen för de som inte gjort den är bara slås kriga och Gud vad jobbigt.

Och så är inte lumpen. Du lär dig så mycket mer!

Själv tycker jag det är en upplevelse och nåt som jag aldrig kommer ångra att jag gjorde!
/Mvh Q

2009-02-17 20:16
Candide: lumpen för de som inte gjort den är bara slås kriga och Gud vad jobbigt.

Nja, jag ser det mest som slöseri med tid. Men behöver folk sätt att växa upp på annat än det vanliga livet så fine by me.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-02-17 20:17
Lumpen är något som verkligen inte går att föreställa sig, det är ett rent helvete samtidigt som det är en ren glädje.
En erfarenhet som jag inte vill byta mot något.

2009-02-17 20:19
Om man tycker att ett minne för livet är slöseri med tid så ;P

Sen är ju lumpen även en yrkesväg man kan välja, Precis som gymnasium.
/Mvh Q

2009-02-17 20:21
Lumpen är något som verkligen inte går att föreställa sig

Rallare: Precis vad jag ville få fram haha :)

Bara dom som gjort lumpen som vet vad det handlar om I det stora hela!
/Mvh Q

2009-02-17 20:29
först var jag tveksam men jag tror det kan bli rätt kul, men jag är jääääävligt nervös för en grejj..löpningen eftersom jag är storrökare:S:S

LV6 ska jag till:)

2009-02-17 20:39
PimpMystrumpa: Det är kanon ;) Jag själv första löppasset höl på dö kom max 500meter innan jag höl på svimma av syrre brist, men jag lyckades sluta röka och klarar idag löpa 1mil på 53min med 125pannor kroppsvikt. Tror gränsen var 55min/mil för att klara "löp testet"
/Mvh Q

2009-02-17 22:20
PimpMyStrumpa

Jag låg på Lv6! Det är ett bra ställe. Regementet ligger nära centrum så man kan dra till stan snabbt. Halmstad på sommaren är schysst.

Och du behöver inte vara nervös för löpning. Jag var också i kass kondition när jag ryckte in, men det löste sig.

Själv tyckte jag det psykiska var mkt värre än det fysiska. Mycket stress.

Vad har du för tjänst?

2009-02-17 23:29
Ja, har man inge bättre för sig så kan man ju alltid krypa i skogen och va utan fruntimmer ett år..
work some magic

2009-02-17 23:34
Jag va också på Lv6, de va chill.

Alla är för klena i början mer eller mindre, och de som inte är det kommer ikapp.

Skaffa dig en pannlampa, bra löpardojor, och ett multiverktyg. Riktigt smidigt att kunna ha innan man får egna knivar.

Lumpen va riktigt skoj, då hade jag iofs inlagd solsemester i Göteborg, när vi hade sjukvårdsutbildningen.

Och ska du till Lv6 så rekommenderar jag Plönninge, det är ett ridgymnasium (ridskolan) ett par kilometer utanför halmstad. Där finns det gott om brudar, oh yes

Men det är mer i andra halvan av lumpen när allt börjar bli slappt.

"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2009-02-18 00:47
Ja, har man inge bättre för sig så kan man ju alltid krypa i skogen och va utan fruntimmer ett år..

Aldrig hört talas om helgpermis?

2009-02-18 09:47
Lumpen var verkligen överfett, måste upplevas för att kunen förstå, helt unik situation du aldrig kommer att kunna uppleva i det civila. Du lär dig mycket om dig själv och hur andra fungerar.

Det är verkligen inte så jobbigt som man kan tro, visst jag trodde att jag skulle avlida första gången man var ute i skogen en hel vecka. Men vid muck när man tänker tillbaka på den veckan så tänker man bara "vafan, vi tältade ju bara och låg på skjutbanan, det är ju skitlätt".

Vi hade helgpermis nästan varje helg, när vi hade helgtjänst så kunde vi ändå få lite permis på lördagsmorgonen så vi kunde gå ut och roa oss på fredagen. Så att vara utan brudar existerade inte.

Jag vet inte hur det är på ditt regemente men där jag låg (TrängR) så var ju TV och Stereo ett måste på logementet, hade även ett skåp där vi hade ett TV-spel och film stash. Vet att på många ställen är sådan lyx helt uteslutet men du kanske har tur.
SMÅLAND!

2009-02-18 13:12
TACK för alla svar gott folk!!

Men jag har faktiskt en till fråga haha!

Hur är det med pengar o möjligheter till o köpa nya cigg tillexempel.(A)haha

radiolänk soldat var det!haha..

2009-02-18 14:00
Jag ligger inne på Marinbasen i Karlskrona nu och det är ingen upplevelse kan jag säga! ångra mig första veckan jag kom hit..
Can't break necks in boxes

2009-02-18 14:20
Min teori!
De som uppskattade tiden i lumpen blev mer hjärntvättade än andra

2009-02-18 14:52
håller med Rallare

Lumpen är något som verkligen inte går att föreställa sig, det är ett rent helvete samtidigt som det är en ren glädje.
En erfarenhet som jag inte vill byta mot något.

låg insats/bevakning (ja, rätt lökigt) på F17 i ronneby/hästveda, muckade dec -07, men jag hade askul i stort sett hela dom 11 månaderna jag låg. visst fanns det tillfällen då man hellre hade velat skita i det t.ex. när man sov i meterdjup snö och det var -15, men nu när man ser tillbaka på det så tycker jag bara att det var en jävligt rolig upplevelse och det är något alla borde prova på. om inte annat så får man många nya polare som man har kvar för livet och en jävla massa roliga minnen.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-02-18 14:52
PimpMyStrumpa: Du får ut ett engångsbelopp varje månad från plikverket. Ligger på 72kr per dag som du får ut slutet av varje månad. och då du har permis får du mer 72kr+65kr.
/Mvh Q

2009-02-18 16:28
Kan man verkligen ligga i meterdjup snö och 15 minusgrader i Ronneby/Hästveda?
Intressepenisen hårdnar!

2009-02-18 16:29
Bakom Hockeyvallen där knattarna tränar!

2009-02-18 19:36
wasteapa01

ptja, meterdjup var kanske att ta i, men när vi va på kosta skjutfält så var det rätt så nära en meter, om inte strax över.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-02-18 19:47
Det regnade konstant på våran fältvanevecka, en i plutonen hade glömt regnjackan. Det sög nog för honom hähä!

elitz P20 hjärntvättad? knappast. Handlar nog mer om inställning, befäl och vilka människor man sätts ihop med. Finns ju en del som har värsta nazistbefälen och hamnar i samma pluton som 30 neandertalare.
SMÅLAND!

2009-02-18 20:00
Första fältveckan vi hade var det -25 och grymt mycke snö, Gjorde lumpen i boden.
Till tälten hade vi vedkamin och våran furir sa att man inte fick elda mer om kaminen vart röd utan då skulle man vänta ett tag.
Satan va vi frös den natten haha. Dan efter fick vi höra att det ska va rött men fick inte vara rött hela vägen upp till tältduken
/Mvh Q
Skivsamlare

2009-02-18 20:23
QarlzzoM hahahaha xD
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-02-18 21:41
QarlzzoN

Låg själv i Boden 06/07, på samma bataljon som dig att döma av ditt baskermärke.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-02-18 21:44
Härligt!

Vad var du på för kompani ?
/Mvh Q

2009-02-18 21:51
Vi var egentligen en fristående pluton (ArtRadar) som av någon anledning hamnade hos Stabskompaniet. 07/08 fick plutonen dock ett "eget" kompani i form av Sensorkompaniet, tillsammans med Eldledningspluton. Vilket år låg du inne?

2009-02-18 21:56
Nu under 08 Ryckte in i januari och muck dec.
Okej jo radar låg på sensor iår. Blå brickorna :P

Tror inte dom fick prova skarpt nåt iår då Ardradarn skulle ha farlig strålning lr va de va.

Lite surt för dom faktiskt
/Mvh Q

2009-02-18 22:02
Vi var rödbrickor på "den tiden" :)

Hörde också att det hade varit farligt höga strålningshalter i vagnen. Det är väl bara att hoppas att man undkommit de radioaktiva doserna själv ;P

2009-02-18 23:15
Radiolänk.. Jag hade massa kompisar som va radiolänkar när jag va sjukvårdare.

De blev ofta skademarkörer (spelade skadade) på slutövningen eftersom de inte gjorde så mycket annat än att ställa upp sin länk och vakta den. Så du kommer behöva en kortlek och kanske en nintendo ds eller dylikt. :)

"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2009-02-19 00:25
Vi riggade upp ett xbox360 i en container och lirade guitar hero under slutövningen.
SMÅLAND!

2009-02-19 09:58
vår slutövning blev inställd, det sög ordentligt med kuk.
det hade övergått årsbudgeten om vi haft den, så dom ställde in den. så jävla tråkigt.

2009-02-19 15:13
vår slutövning var kanon! jävlar vilket krig, Vi var på "utlandstjänst" och hemvärnet var vår "fiende". I slutet anfall de campen. satan va det small, Var kollsvart ute enda man såg var ca 1000st eldar från ak5or och kulsprutor. Var en häftig upplevelse
/Mvh Q

2009-02-19 19:42
Våran slutövning var inte speciellt realistiskt, hade typ inget att försvara oss med eller någon som försvarade oss. Så där stod vi, extremt kassa på att strida, kockar, sjukvårdare, trossare och lite radiokillar, alla gödda med kakor och sega efter timmar i lastbilarna. Vi blev attackerade av dendär stridsgruppen av yrkesmilitärer som tränar strid på heltid och ja vi blev slaktade, duktigt. Något geni hade lagt våra stridspositioner så att fienden kunde gå från värn till värn och knäppa oss utan att vi kunde skjuta på dom för då hade vi skjutit på våra egna, så det blev lite kaos och förvirrat. Dom var jävligt kul att se in action, hade civila kläder på sig, typ gympaskor, tracksuit och rånarluvva. Två av dom stal en av våra minibussar, en körde och den andra satt med ksp 90 på passagerarsätet och körde driveby genom hela campet.
SMÅLAND!

2009-02-19 20:32
fan jag vill göra lumpen

2009-02-19 20:47
kan ngn med extremt taskig kondis göra lumpen?
Femme fatale