I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den stora tråden om marknadsföringsscams och säljtrix

Övrigt - Blandat

2009-02-17 09:59

Den stora tråden om marknadsföringsscams och säljtrix

Jag fick av min kära moder i julklapp ett set kastruller från OBH nordica med glaslock. OBH marknadsför fördelarna med glaslocken med att man ser maten, nu är ju grejen den att det gör man ju inte alls. Av all ånga och vatten som samlas på lockets undersida är det som att titta sig själv i badrumsspegeln efter en timmes duschande. Även säljaren påpekade fördelen med att ha glaslock för den visuella upplevelsen...Jävla sucker man är asså. Det ända som kan utrönas genom glasen är färgerna på maten man kokar.

En som jag kom på nu som faktiskt hände igår är att jag skulle gå och handla lite käk. Kom fram till fruktdisken och stanade vid apelsinerna kollade ursprungsland Egypten/Israel inget fel där förutom den israeliska fruktnärvaron isig, problemet var att alla låg i en enda storhög och som vanligt har de bästa apelsinera inga klisterlappar på sig så man måste gräva sig ner till golvet för att hitta en apelsin med en egyptisk klisterlapp.

These are the problems I have.

Sen den optimala blåsningen såg jag på efterlys starta rea på kamerautrustning inför julrushen utan att ha några kameror eller utrustning. Iofs jävligt kul.

Det finns ju massor av såna här scams jag kan bara inte komma på några just nu för tillfället, så fyll på här nedan med scams som ni har åkt på.

Langa scams.

FREE Ayatolla.

2009-02-17 10:08
Jag vet inte om det är ett marknadsföringsscam men när jag köpte bananer för några år sedan så hade någon byt ut chiquita märket mot ett märke på en döskalle och det stod giftbananer i stället för chiquita.
http://www.aktivdemokrati.se/
Manager

2009-02-17 10:13
Just nu är det väldigt mycket mygel med just Israelisk frukt och grönt. Förra veckan kollade jag på nån frukt som skulle vara hälften spansk och hälften senegalesisk enligt skylten. Men på klisterlapparna stod det Israel.

RenegadeHard: Det låter mer som en aktion av någon som vill uppmärksamma folk att man faktiskt får i sig sjukt mycket gift när man äter industriodlade bananer.
Redline!

2009-02-17 10:21
Det var väl nåt år sen som en på politikforumet vart hotad av nån marknadsförare/jurist på Chiquita efter att denne uttalat sig negativt om Chiquitas agerande i Sydamerika. I övrigt ett vidrigt företag - bojkott!
 DIF!
Redaktionen

2009-02-17 11:42
det där me glaslock.. det gör jätteskillnad.. igår amvände jag för ovanlighetens skull ett lock av oigenomskinlig metall.. kändes skumt att inte kunna kika ner. är det glas ser man ju om det är påväg att koka över.. och så ser man ifall det kokar för mycket..

tycker verkligen det är stoor skillnad på glaslock.. håller me OBH..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-02-17 11:58

2009-02-17 16:30
det där me glaslock.. det gör jätteskillnad.. igår amvände jag för ovanlighetens skull ett lock av oigenomskinlig metall.. kändes skumt att inte kunna kika ner. är det glas ser man ju om det är påväg att koka över.. och så ser man ifall det kokar för mycket..

tycker verkligen det är stoor skillnad på glaslock.. håller me OBH..

Äh man hör ju om det är på väg att koka över. Jag kan sitta i vardagsrummet med de gamla metallocken hör jag när det börjar skramla o hinner precis springa dit o fixa till det hela innan jag har det på plattan..sen det här med att inte kunna kika ner, jag ser ju inget ändå. Lite som att köpa en spegel i frostat glas. Sen kan man ju använda metallocken som cymbaler, det gör man bara en gång med glaslocken.

bob

Jo något sådant kommer jag också ihåg.
Det var väl i samband med detta
Länk till http://www.dn.se/nyheter/varlden/chiquita-erkanner-utbetalningar-till-terrorgrupper-1.612684

Jag vet flera ICA butiker som myglar med ursprungslandsbetäckningen här i stan, borde gå dit o hälla rödfärg på alla apelsiner o sharonfrukter

FREE Ayatolla.

2009-02-17 16:41
Det sjuka var att jag inte såg det förrens jag kom hem och hade börjat äta på en banan, först då ser jag klisterlappen och blir fett ställd haha ^^

2009-02-19 22:57
Det vankades baconköp i förra veckan, och när vi glider ner till ICA ser vi en skylt där det står "Bacon 4 paket för 30 kr". Det är ju alltid fint med lite rabatt, så vi plockar på oss 4 paket och går till kassan. När jag tittar på kvittot ser jag att baconen hade kostat 45 eller liknande, och petnoga som jag är så frågar jag tjejen i kassan.
Då säger hon att detta enbart är för kunder med ICA-kort (vilket inte stod någonstans på skylten, den hade inte ens ICA's logga på sig).

Kasst, tyckte jag. Inte för att jag saknade mina 15 kronor, utan för principen
My heart lives in my vagina.

2009-02-19 23:47
Th1ef men det kan du ju itne ta! Det handlar itne om 15 spänn, det handlar om många kunder som råkar ut för samma sak. Då skall du ju antingen kräva produkten till rabbaterat pris om det inte framgått tydligt att det endast gällde medlemskunder. Annars skulle du krävt att skylten ändrades så att det tydligt framgick!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-02-19 23:58
Vi upptäckte för någon vecka sedan att en jävla massa varor i vår närmaste matbutik här i Oslo (Kiwi) var felmärkta.. Stod ett pris på varan men kostar ofta några få kronor mer i kassan. Ett vidrigt sätt att sno pengar som man oftast inte lägger märke till.

Kolla kvittot!
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Moderator

2009-02-20 00:09
En liten luring som man ofta råkade ut för när man var kid är den stora "exklusive moms-scamen". Hur många gånger har man inte stått där i butiken varma sommardagar och dregglat framför läsk-kylen, sett att en burk Coca-Cola kostar 6.90:- men inte märkt den pyttelilla parentesen där det står: "Inkl. moms 8.90:-". Sen står man vid kassan som ett fån och skäms med två kronor för lite.

Fö. så förstår jag inte varför vissa affärer, framförallt internetbutiker med hemelektronik, envisas med att skriva priset exklusive moms.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-02-20 00:13
Det brukar bero på att dom har många företagskunder som kan dra av momsen eller nåt..

Största scamen av alla måste ju vara extraförsäkringarna dom alltid försöker med i elektronikaffärer. Köp dom inte!!! Har du en hemförsäkring så täcker den det mesta..
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Moderator

2009-02-20 00:21
Qvanton

Jo, jag glömde skriva att jag som privatperson inte bryr mig. För företag är det ju en annan sak.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-02-20 00:22
Qvanton P22

Beror på. Hemförsäkringarna räknar oftast en värdeminskning. Köper du en dator för 5000 idag som går sönder om två år är den enligt en normal hemförsäkring värd ca 1500 dvs samma som självrisken..

en extraförsäkring har ofta en låg självrisk, plus att den inte gör någon värdeminskning på produkten. Du får alltså en dator för 5000 även efter 2 år.. (oftast får man den aktuelle upföljaren av samme modell och fabrikat för att ersättningsprodukten skall vara så lik ursprungsprodukten som möjligt.

Extraförsäkringar är dock inte nödvändiga vid produkter som kostar under 5-6000. men hamnar man någonstans mellan i slängarna 10000 och uppåt(exempelvis en avancerad kamerautrustning för 50000 eller en laptop av bättre modell för 15000) så kan det vara värt att kika närmare på försäkringarna som finns att tillgå.)

2009-02-20 00:44
ICA/Lidl körde ju en skön scam när de märkte om ursprungslandet på sin sharon-frukt från Israel till typ marocko..... "ett misstag från personalen" säger man om de stora, förtryckta, laappar som hänger över fruktdiskarna.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Manager

2009-02-20 07:12
Jag läste nånstans att inte ens 10% av oss som handlar i matbutiken har koll fler än en handfull matvarors standardpriser. Med andra ord kan matbutiker väldigt ofta skriva extrapris på saker utan att det är billigare för vi har ingen aning vad varan egentligen kostar.
Redline!

2009-02-20 15:16
Jag ogillar mc donalds trick att höja priset på cheeseburgare bara för att kunna sänka priset igen och på detta sätt göra reklam för att nu kostar en cheeseburgare bara 10kr fastän skiten alltid kostat så mycket fram tills att man valde att sätta 12kr i 1 månad
och vem fan är du?

2009-02-20 15:23
Dr.Octagon

Precis! andra affärer skriver nedsatt pris eller rea etc. på saker året om. detta för att skapa känslan av att erbjudandet är tidsbegränsat.

allt detta är naturligtvis olagligt, men svårt att kontrollera

2009-02-20 15:41
Marknadsföringsscam: "Spotify är det lagliga alternativet!"
Visst hade de en jäkla massa låtar, men en jäkla mängd av dem var / är piratkopierade och har inte givit ett öre till upphovsmännen (dock har ju spotifygänget tjänat på det).
Nu, när de har etablerat sig och fått igång avtalsmskineriet så försvinner en stor del av musiken (troligtvis inte minst för att de bolag som skriver på ser det som negativt med piratmaterial), men eftersom Spotifygänget fortfarande tjänar pengar så behöver de ju inte bry sig nämnvärt - stenen är i rullning och ju fler bolag som ansluter sig, desto fler "måste" ansluta sig för att kunna använda marknadsföringskanalen och om ett tag så kanske de faktiskt lever upp till sin slogan...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-02-21 19:33
Piratify. en cheese ska förövrigt kosta 9kr och inget annat!
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-21 23:15
Spotify är förvisso en jävla sörja, men det står sig ändå slätt mot skivbolagens nästan 100åriga scam bestående av att "du måste köpa HELA skivan för att få den låten du faktiskt gillar".
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-02-21 23:44
menar du inte tvärtom eller har jag fått uttrycket om bakfoten?
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-21 23:56
Men det där stämmer ju inte. Visst, jag brukar inte köpa tilläggsförsäkringar, men hemförsäkringens självrisk är ju brutal. Så om man är klumpig av sig så bör man köpa till dom...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2009-02-22 00:49
Man ska va bra klumpig för att det ska löna sig med en försäkring om inte varan är väldigt dyr.. Var till och med nån branschsnubbe som erkännde det på plus för inte så länge sen när dom hade sitt försäkringsprogram.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-22 14:37
UncleSam - Med tanke på att skivbranschen (gäller naturligtvis främst storbolagen, men det är ju de som brukar avses i diskussionen) åtminstone fram till 90-talet var hyfsat singeldriven (vilket den även är nuförtiden) och fullängdarnas övriga låtar sällan hördes så vet jag inte riktigt om jag håller med...
Med lagliga nedlladdningar så går det ju att köpa enbart den låt du vill ha också och det alternativet har ju funnits ett par år nu, så den scam du hänvisar till har nog mest varit in efx under övergången som CD:n innebar (d.v.s. steget mellan vinyl och mp3).

10-4, over...

2009-02-22 15:57
Precis! andra affärer skriver nedsatt pris eller rea etc. på saker året om. detta för att skapa känslan av att erbjudandet är tidsbegränsat.

haha låter som dressman...

Jag ogillar mc donalds trick att höja priset på cheeseburgare bara för att kunna sänka priset igen och på detta sätt göra reklam för att nu kostar en cheeseburgare bara 10kr fastän skiten alltid kostat så mycket fram tills att man valde att sätta 12kr i 1 månad

sant, störde mig fruktansvärt mycket på den där 10 kronors kampanjen när dom försökte få det att framstå som att en cheese aldrig har varit så billig...var ju inte alltför länge sen man kunde köpa en cheese för 6 spänn vissa dagar om jag inte minns helt fel? 2-3 år sen kanske...

2009-02-22 16:03
? ni tänker inte på¨en vanlig burgare, cheesen har väll alltid varit 2 kronor billigare ?

2009-02-22 16:03
Dyrare =P

2009-02-22 16:41
En marknadsföringsscam som skivboagen hade / har är dock mot gentemot banden:
"allt ordnar sig bara ni får kontraktet påskrivet"
Nåt som gjorde (och i viss mån fortfarande gör) att banden gjorde allt för att få kontraktet, vilket gjorde att bolagen kunde (och kan) lura av dem mer av intäkten än skäligt bara de erbjöd lite fringisar som "privat" jet o.s.v.

10-4, over...

2009-02-22 17:07
Ett aktuellt fall :)

10-4, over...

2009-02-23 12:37
En klassiker är ju att köra världens drive på en vara men bara ha en eller två av den i lager.

Eller Icas egna varor som står i plockhöjd medans tex green giant majsen är i golv nivå så man måste visa ass crack för att få tag på en burk.

Men de värsta fallen av ALLA är fastighetsmäklares objekt beskrivningar och utgångspriser.
En nedgången, rostig, fallfärdig 5kvm balkong utan räcken blir helt plötsligt ett gemytligt ställe att avnjuta en kopp kaffe efter en lång dag på jobbet, i solnedgången eller tidig morgon, med den äkta lantliga känslan.
Rock out with your cock out!

2009-02-23 12:45
"rustikt hus för den händige" = ruckel på vischan, ingen har bott där de senaste 50 åren och det saknas vatten och avlopp :)

10-4, over...

2009-02-23 14:01
frukt som frukt säger jag!
Slap a bitch, allways

2009-02-23 16:24
Chips! Dom innehåller mesta dels bara luft
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-02-23 20:54
joda: okej, om du vill köpa en ny ipod för 1800kr när du tappat den i marken, gör det!
eller du kanske rentav vill ta det på hemförsäkringen med åldersavdrag och 1500kr i självrisk? fetvärt!
personligen betalar jag hellre 399kr extra och får den utbytt mot en ny om jag sabbar den inom 2år, vlket förmodligen kommer ske förr eller senare med tanke på hur jag lever...
produktförsäkringar är faktiskt bra. kan förstå dom som skippar det på typ DVDspelare eller TV apparater, men jag skulle aldrig köpa en kamera/laptop/mp3spelare/telefon utan att försäkra den, eftersom jag inte vill gå runt och vara rädd för att ha sönder nåt. min midsommarfest ska få vara vild även när jag tar med digitalkameran :)
http://www.kalvinhiphop.com

2009-02-23 21:00
shit asså ni försvarar extra försäkring som dom lurade på er tragiskt ....

2009-02-23 21:11
Lilli - Vad gör du egentligen med grejerna? :D

10-4, over...

2009-02-23 21:52
Mabande

"rustikt hus för den händige" = ruckel på vischan, ingen har bott där de senaste 50 åren och det saknas vatten och avlopp :)
Själv gått på den niten eller? ;)

2009-02-23 23:40
Lilli
Jag vidareförmedlar endast vad som sades i Plus. Köp alla försäkringar du vill, branschkillen i programmet delade dock inte din uppfattning när Sverker frågade ut honom.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-24 10:48
ja för sverker och plus är ju inte färgade alls :)
http://www.kalvinhiphop.com

2009-02-24 16:13
Nu var det förvisso en branschsnubbe som sa det och inte Sverker, dvs en sådan som tjänar stora pengar på att sälja just sånna försäkringar som han sedan medgav i regel inte var särskilt bra att köpa. Men kul att du kör åsså.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-24 17:58
Frozen - Nah, men grannen ;)

Lilli - På vilket sätt är Plus / Sverker "färgade"?

10-4, over...

2009-02-24 23:23
Mabande P32

På sättet att han givit sitt liv på att vara en surfitta mot alla som tjänar mer än honom. Såklart!
Hey