I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bryta kontrakt med uppsägningstid?

Övrigt - Blandat

Producent

2009-02-11 15:05

Bryta kontrakt med uppsägningstid?

Det ligger till såhär att jag har startat ett Aktiebolag och vill nu fortast möjligt säga upp mig från mitt gamla jobb, dessvärre så är det ju en uppsägningstid på 1 månad enligt kontraktet vi skrev. Vad kan hände om jag helt enkelt struntar i uppsägninstiden och aldrig dyker upp mer på jobbet?

Tack på förhand.

2009-02-11 15:41
Du kan ju alltid höra med din arbetsgivare hur det ligger till, ibland kan dom ju vara schysst och låta en få gå på en gång.

Annars är det väl inget som kan hända mer än att du kanske inte får så bra referenser därifrån.

2009-02-11 15:49
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-11 16:09
När jag sa upp mig från ett jobb så var det uppsägningstid på två veckor, jag hade då bara jobbat där en vecka. Jag sa att jag skiter fullständigt i uppsägningstiden och chefen sa att då kan jag glömma pengarna som jag skulle fått för den vecka jag jobbat.
Bra, sa jag och gick.

Så det är väl det som kan hända.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-11 17:19
jag fick uppskuten lön...fick min slut lön efter typ 3-4 månader...
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2009-02-11 18:05
ring och säg att du är sjuk, och kom ej mer
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-02-11 19:20
Det stämmer med skadeståndet. Arbetsgivaren ordnar detta lättast genom att håla inne lön och semesterersättning för uppsägningstiden om du inte respekterar den. Har du t ex 25000 i månadslön och du skiter i att dyka upp under uppsägningstiden så behåller arbetsgivaren helt enkelt 28125 kr. Är du anställd på 20 timmar i veckan och du har 100 kr i timmen behåller arbetsgivaren ca 9000 kr.

Det här var bara exempel, de exakta summorna bestäms av ett antal olika faktorer och det finns andra omständigheter som spelar in, intjänad/förskottssemester, intjänad lön etc.

Det bästa är att snacka med arbetsgivaren och deala. Säg att du vill sluta och helst slipper uppsägningstiden. Har du ett mindre kvalificerat jobb där det är lätt att snabbt ersätta dig så finns det ju inget hinder för att släppa dig direkt.

d-beck
Det skulle få i princip samma utfall. Om man inte är kontaktbar mer anser arbetsgivaren att man sagt upp sig och håller inne lönen.

2009-02-11 19:42
Kontraktsbrott... han kan väll stämma skiten ur dig om han orkar.

2009-02-11 23:03
Haha, jag hade en sån här jobbig jävla chef när jag jobbade som kock på ett Scandic hotell här i stockholm. Han gjorde livet surt för mig på jobbet så jag pallade inte med det när jag fick ett nytt jobb inne i stan. Sa upp mig i telefonen när jag tjaffsade med honom och sen satte jag upp en stor lapp med "HÄRMED SÄGER JAG UPP MIN ANTÄLLNING SOM KOCK.." Så alla skulle kunna se det på Måndagen efter.

Gjorde det mest för att jävlas med honom eftersom jag var omtyckt på stället och han inte. Så när jag kom på måndagen ville han att jag skulle komma in och snacka med honom. Han skällde ut mig och hotade mig fram och tillbaka om att jag skulle fanimej jobba det där två veckorna, men jag fick MINSANN INTE snacka skit om honom med andra i personalen.

Jag sa då att jag bara kunde berätta min del av historien. Till slut lackade han ur totalt och sa bland annat att jag inte var nån "riktig kock" och att jag skulle max klara av att jobba på nåt dagis och värma på findusmat. Jag garvade bara. Han blev ännu argare och då sa jag att jag absolut inte tänkte komma tillbaka. Då hotade han att stämma mig. Då garvade jag ännu mer. Sen lackade han ytterligare och ville att jag skulle dra redan dagen efter. Jag sa att jag kunde dra direkt. Gör det då, sa han trotsigt och ville att jag skulle skriva det på en lapp och skriva under det. Han trodde antagligen inte att jag skulle göra det, men jag gjorde det med nöje och gick därifrån och kom aldrig tillbaka... :)