I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Orginal vs original

Övrigt - Blandat

2009-02-03 11:13

Orginal vs original

Somnade alla på svenskalektionen eller vad är problemet?

ne.se anser att sökning på "orginal gav inga resultat."

orIginal däremot:

original
origina´l, ett unikt skapat föremål som kopieras så fullständigt som möjligt; även färdig förlaga för reproduktion eller tryckning.

original
origina´l, originell person, kuf.

originalitet
originalitet, förmåga till nyskapande, viktigt begrepp inom estetik och konstteori.

originalupplaga
originalupplaga, den första tryckta upplagan av en tryckt skrift; även benämning på upplaga av en skrift på dess originalspråk.

Är orginal ett tillåtet felskrivning eller är folk bara blinda/okunniga för rättstavningen? Inte tror jag på att det är ett typo heller då man ser i 99.99% av fallen folk skriva orginal istället för den korrekta original? Har det i undervisningen varit orginal och sedan alldeles nyligen ändrat till original så att "alla" som är över 3 år skriver fel? Någon som har inblick i detta?

Ja jag vet, dagens i-landsproblem, men cheferna tog pengarna menade för min julklapp och gav till en Afrikansk by som jag inte ens fick namnet på så jag har rätt och gnälla.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.