I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Engelska ord istället för svenska.

Övrigt - Blandat

2009-01-17 23:04

Engelska ord istället för svenska.

Det här med att man ska avsluta en mening, eller skriva en hel mening på engelska, istället för svenska, vad är grejen?

Exempel: "Jag ska ha pasta till lunch idag, no matter what!".

Jag undrar bara varför? Oftast är dom inte kortare än de svenska motsvarigheterna, och inte heller lättare att säga/skriva. Är det för att det låter coolt? Att man sett mycket på amerikansk film?

I nästan varje tråd på Whoa kan man se detta, så någon borde kunna ge svar.

Det finns säkert en tråd om detta, och jag tror till och med att jag läst den, men jag hittade den inte.

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-17 23:06
Det är för att man vill låta amerikansk och häftig, you know what I'm saying?
My heart lives in my vagina.

2009-01-17 23:12
Att personen ifråga verkligen ska vara tydlig!
be the change

2009-01-17 23:14
Väldigt många engelska uttryck är så way mycket mer kraftfulla än dom svenska.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2009-01-17 23:18
det är väll ganska olika I guess :P
men för min egen del så är det dels: för att vissa fraser är kortare på engelska (antar jag/gissar jag/I guess)
och dels för att framföra en poäng.
men oftast, iaf för min egen del, för att jag glömmer bort den svenska motsvarigheten eller ett specifikt svenskt ord och därför väljer att skriva hela frasen på engelska istället för att bara skriva ett English ord mitt i en Sentence, för det blir så mycket konstigare att läsa samt att det ser så jävla mycket dummare Out.. than if I would write the whole phrase.
men det är varför Jag gör det, varför andra gör det vet jag dock inte.
jag tänker så mycket på engelska tack vare att jag läser så jävla mycket på engelska då faller många svenska ord bort ur minnet istället haha.. god damn piece of crap memory!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-17 23:20
Väldigt många engelska uttryck är så way mycket mer kraftfulla än dom svenska.

Indeed! det håller jag sannerligen med om!
just utav den anledningen väljer jag hellre också att använda vissa uttryck på engelska än på svenska.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-17 23:23
Jag skriver nog inte mycket på engelska vad jag vet, kanske om jag är förvirrad.

Precis som pusherman säger så glömmer man bort svenska lite när man pratar engelska hela tiden. Jag pratar näsan uteslutande engelska (bortsett från min 1 år gamla son men vi har ju inte intellektuella diskussioner). Jag märker ganska stora skillnader i mitt tal, jag har svårt att hitta ord ibland och tycker att jag låter ganska efterbliven när jag pratar. När jag skriver är det ju lättare, men ibland kan jag tycka att mina meningsbyggnader har utstått en del lidande av bristen på svenska i mitt liv. Nu har jag tänkt att flytta hem till Sverige igen efter 3 år på flykt så det kommer väl bättra sig antar jag.

Jag tror för övrigt att folk skriver engelska meningar eller ord för att de tycker att de ser coolt ut.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-01-17 23:24
För att det är so fucking cool, man.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-17 23:34
Att personen ifråga verkligen ska vara tydlig!

Det är väl mer tydligt att prata svenska med en svensk, än engelska?

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-17 23:36
Jag ska nog ringa och fråga Victoria Silvstedt.
Svensken som knappt kan svenska.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-17 23:40
Precis som pusherman säger så glömmer man bort svenska lite när man pratar engelska hela tiden. Jag pratar näsan uteslutande engelska (bortsett från min 1 år gamla son men vi har ju inte intellektuella diskussioner).

Du som bor utomlands, du kan ju svara på en annan fråga. Om man bott i Sverige i säg.. 18 år, och flyttar till USA. Om man nästan uteslutande pratar engelska, glömmer man bort svenskan då? Inte helt såklart, men som Silvstedt, hon bryter ju på amerikanska när hon pratar svenska. Tror du hon överdriver för att verka lite mer flashig, eller blir det så?
Du har ju dels svarat i ditt inlägg, men du kanske kan berätta mer, eller något..
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-17 23:43
KungenKrook P20

Men att det är mer kraftfullt, att det är något som han verkligen vill, beroende på sammanhanget. Men sen ska ju alla svenskar ha läst engelska så dem borde kunna det. Drygolle
be the change

2009-01-18 00:43
Från det att jag var runt fjorton år så började jag prata med engelska uttryck. Till en början för att det lät häftigt. Efter ett tag kändes det enklare att använda vissa engelska uttryck.
När jag kom på mig själv med att prata engelska så förbannat ofta så valde jag att sluta helt. Visst säger man saker på engelska ibland, men svenskan är roligare.

Och jag köper inte att engelska ord "är kraftfullare" eller "känns skönare" eller "låter bättre". Att ens säga att svenskan är fattig jämfört med engelska är fel.

2009-01-18 00:45
bmunk: det går ju inte att komma ifrån att engelskan har många fler ord än svenskan...
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2009-01-18 00:48
PortZebie
I svenskan har du möjligheten att skriva ihop ord. Det gör ganska stor skillnad. Jag tror att engelskan har fler ord än svenskan i grunden, men om du skriver ihop två svenska ord så får du ett tredje.

2009-01-18 00:53
personligen ser jag ingen poäng i att jämföra språk sådär, engelskan är skysst på sitt sätt precis som svenskan och resterande språk är skyssta på sina sätt.
men just att engelskan är internationell ger den helt klart en massa fördelar bara därför.

2009-01-18 00:55
bmunk: men det gör ju fortfarande inte svenskan till ett rikare språk per definition. man kan ju fortfarande kombinera ord i engelskan även om man inte skriver ihop dem...
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2009-01-18 01:03
PortZebie
Ja det går att göra så i engelskan med och engelskan ÄR ett stort språk. Men svenskan är inte fattig. Nya ord kommer hela tiden, men mycket är anglicismer eller motsvarande. Däremot så glöms en hel del svenska ord bort och kan behöva en förfriskning.

2009-01-18 02:16
Ofta kommer man helt enkelt inte på vad det heter på svenska, know what i'm saying?
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-01-18 03:14
Jag gör det mycket ofta, både i tal och skrift. Tycker det låter himla löjligt ibland, men det händer att jag vet vad jag ska säga på engelska och kommer inte ihåg översättningen på svenska.
Kan ha att göra med att min karl inte kommer från Sverige och mest av den svenska han kan har han lärt sig under tiden vi har varit tillsammans, så engelska är det språk vi använder mest med varandra..
Har också blivit skadat på så sätt att vissa meningar jag säger på svenska blir direkt översatta från engelska.. Låter efterblivet.

Plus att som några andra skrivit innan, ofta känns det som man får fram sin poäng lättare genom engelska.
One chapter a day
Promotor

2009-01-18 09:22
På datorn förekommer det väldigt ofta att jag kan slänga in engelska ord, då jag ofta pratar med folk från andra länder genom msn/aim/communities, så det smittar av sig på svenskarna i min msn lista.. Utöver det, skulle jag nog säga att jag faller för grupptrycket.. alla pratar engelska irl, varför inte jag?... Sen har jag av nån anledning fått för mig att stockholmare gärna överdriver med att slänga in engelska ord?.. hur ligger det till med det?

2009-01-18 10:11
amerikanska kommer alltid låta coolare än svenska :D jag brukar skriva så ibland, men när jag sen tänker efter så låter det ganska fult o blanda språken sådära.
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2009-01-18 12:54
Hur kan ni som svenskar tycka att det är lättare att komma ihåg det engelska ordet istället för det svenska?

Jag är bra på engelska, pratar det ganska ofta med folk på nätet, men inte fan glömmer jag bort svenskan, som jag pratar betydligt mer.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-18 12:56
Men att amerikanska är coolare än svenska kan jag väl hålla med om. Vissa saker låter bara töntiga på svenska, medan som är coola på amerikanska. Tror det är därför så många blandar..

Fan vad jag dubbelpostar..
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!
Promotor

2009-01-18 14:24
KungenKrook P20

jag har själv vart med om ett antal tillfällen då jag bara kommer ihåg det engelska ordet istället för det svenska.. Tror inte det handlar om att man glömmar delar av det svenska språket.. bara det att man inte sätta fingret på det för tillfället...
haha, jag var dum nog o gå runt o klura på vad prislöst på svenska var, i säkert 2 dagar.. trots att orden är nästintill identiska..

Om man ska gå lite offtopic, kan jag även säga att min pappa och farmor brukar prata på serbiska med varanndra ganska ofta, fast, även dom byter svenska ord mot serbiska, eller serbiska ord mot svenska, beroende på vilket språk dom talar på..

2009-01-18 14:35
Låneord och fraser tas ständigt in i svenskan. i ungdomskulturer är det vanligt att använda sig av ovanliga eller utländska uttryck för att markera en tillhörighet. i andra kretsar kan det bero på upplevd statushöjning. Under 1700talet pratade adelsmän och intellektuell elit fransk-svenska eftersom franskan ansågs som mer upplyst. De gick värre än dagens wannabe-american-ghetto-gangster ungar fast på framska. Av exakt samma anledning. I vissa kretsar använder man sig av en akademisk terminologi för samma markering. Valet av kommunikationsstil beror alltså på hur man vill uppfattas.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-01-18 18:37
Hur kan ni som svenskar tycka att det är lättare att komma ihåg det engelska ordet istället för det svenska?

Med största sannolikhet har det att göra med att det mesta man ser på (film/TV) kommer från USA. Vanliga uttryck och fraser fastnar och man börjar använda dem själv.
Det kan ju vara så att man känner igen en situation som man använder ett visst ord eller mening i, och kopplar ihop den med något man sett och sen så kommer man inte på den svenska motsvarigheten. Eftersom många fraser på engelska inte har en direkt motsvarighet på svenska, tar det längre tid att hitta det rätta ordet än att bara helt enkelt säga det på engelska.
One chapter a day

2009-01-19 15:35
Fan vad jag hatar när svenskar pratar engelska med varandra. Varför gör man så? Båda pratar svenska och ni bryter och låter som idioter. Skärp er eller få spö!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-19 15:55
Jag brukar inte blanda språk så ofta, men ibland ligger det engelska vokabuläret närmare till hands. Jag talar mycket mer engelska än svenska, då jag snackar mer över nätet (skype osv) än i verkligheten (p.g.a. sociala svårigheter och det faktum att jag bor i vad som närmast kan jämföras med en grotta på månen). Till och med min inre monolog är på engelska. I varierande dialekter. Det har bara blivit så.

2009-01-19 16:19
Måste säga att, för mig, är det så att jag använder det för att satirisera dem som gör det. Men sen börjar det fastna i huvudet och sen blir man en engelskfrassnackare själv.

De fraser och uttryck jag själv använde för att göra mig rolig över andra, men som jag nu börjat använda på en vanlig dag är:
"Fail"
"No homo"
"If you catch my drift"
Och självklart den klassiska "Fuck you"

Förjävligt hur man kan bli en av dem som gör något som man hatar...

2009-01-19 20:21
Jag har börjat göra så efter nästan ett år på en flygplats. Jag pratar mestadels engelska på jobbet,dels med kunder men oxå med kollegor. Jag växlar väldigt mkt och snabbt mellan språken och det fortsätter även när jag är ledig. Det är inget jag tänker på eller så.

Många av mina vänner är engelskspråkiga i grunden och dom anmärker aldrig på det eftersom dom förstår mig lika bra oavsett. Men nu när jag börjat tänka på det så stör det mig mycket. Ska helt enkelt välja ett språk och hålla fast vid det.
www.susei.blogg.se

2009-01-19 20:38

som Zoned sa, jag ser extremt mycket engelsk talade filmer och tv-serier varje dag.
dessutom läser jag sjukt mycket böcker också, och de bästa böckerna är engelska och mycket av det jag läser finns bara på engelska att läsa framförallt.
så det har blivit så att jag tänker en hel del på engelska också tack vare det.
så det är inga konstigheter alls för tusan!

2009-01-19 20:52
Fast de flesta verkar inte förstå mig. Jag menar inte att folk bryter på engelska.

Jag menar mer att man ska lägga till engelska saker i slutet, när det finns många svenska som passar både bättre och är lättare.. Typ..
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-01-19 21:07
men som sagt, det finns många olika anledningar. bland dom som är ytliga och lite mer omogna av sig så används det väll mest för att dom tycker det är "häftigt" av nån konstig jävla anledning. varför det skulle vara det förstår jag inte..
men annars så beror det ju på alla möjliga saker, som jag skrev i mitt första svar, och som flera andra har sagt efter mig dessutom.

vad är det du fortfarande inte förstår? tråden kan ju lika gärna låsas nu...
det är som att fråga varför folk väljer att gå med blåa skor på sig lixom?

2009-01-19 23:21
Ser inte konstigheten i detta? Vi matas med engelska varje dag, hela tiden så det
faller sig natruligt att börja använde det mer och mer i olika sammanhang...
Highfive anyone, anyone?

2009-01-19 23:28
Niito

Right on point! (hehe..)
Med tanke på att landet vi lever i blir mer och mer internationellt förvånar det en bara att folk blir upprörda/konfunderade över varför andra människor använder sig av engelska i större utsträckning.
One chapter a day