Du kan aldrig äga musik eller film du köpt
Jag har lite tankar kring musik och film som kretsar kring själva ägandet och rätten till att använda den musik eller film man köpt. Hur man än vrider och vänder på det så kan man väl aldrig, som privatperson, äga en skiva eller en film? Det enda jag betalar för är rätten till att jag själv ska få laglig rätt att spela musiken (el titta på filmen) för mig själv i mitt hem, bil, etc.
Bjuder jag in ett större sällskap, med eller utan inträde, som jag vill spela min musik för blir jag väl skyldig att på något sätt att ytterligare betala avgifter/licenser/stim-pengar för den musik jag redan köpt? Vill jag använda musiken i min privata semestervideo så gäller väl ungefär samma sak där; så länge jag bara tittar på semestervideon hemma så är det okej, men skickar jag in den till en tv-kanal så blir det problem pga att jag använt musik som jag själv inte producerat (men som jag ändå köpt)? Om man jämför med t ex en cykel jag köpt (och äger) så kan jag ju låta vilka som helst använda den, gratis el mot betalning. Varför ska jag då inte betala extra när jag låter andra njuta av min underbara mountainbike?
Så hur är det egentligen med äganderätten över musik/film man köpt?
(Jag har såklart tankar kring den digitala formen också, typ mp3 och mpg, men den diskussionen lämnar jag gärna just nu.)