I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tandläkar tips???

Övrigt - Blandat

2009-01-13 19:48

Tandläkar tips???

Hej jag är 22 bast har inte vart hos tandläkaren på 4 år så det känns som det är dags.
jag undrar om ni har några tips?
city dental har jag hört om, är dom bra?
annars om man går på vanliga folktandvården finns det nå tak på hur dyrt kalaset kan bli? vet med säkerhet att jag har ett par hål haha.
har hört att man kan försäkra sig för en slant i månaden och man fr den tandvård man behöver.
jaja all info som kan hjälpa och som ni tror jag behöver skriv gärna!
tack på frhand//Carl

Yeah!

2009-01-13 19:50
haha, varför gick du inte dit för ett år sen och fixade allt innan du blev tvungen att casha upp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-13 20:52
alltså när blev det tills man är 21? de visste jag inte. för här där jag bor så fick jag inte g typ de året jag fyllde 19 eller så.
Yeah!

2009-01-13 21:43
Ring folktandvården som ligger närmast, fråga om dom har nån försäkring för ungdomar. Jag har inte varit hos tandläkaren sen juni 07 och tänker gå snart då sa morsan att jag skulle fråga efter något sånt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-13 22:21
Va????? får man gå till tandis for free fast man är 21? fyller ju snart

2009-01-13 22:39
jalla bre, sen blir d tjock dyrt att fixxa gaddarna!

2009-01-13 23:08
haha så jag kan checka mina tänder billigare,!!!

2009-01-13 23:17
Ja visste inte heller att det va 21 förens det va försent...

Det är alltså året man fyller 21.

2009-01-13 23:26
Året ut då man är 19. Inte 21.
Wearing my Rolex

2009-01-13 23:31
det året man blir 20 börjar det kosta, blir 20 detta året och jag måste betala nu, var hos tandläkaren idag.
 Haters gon' hate...

2009-01-13 23:32
Men jag fyller 22 så då går det inte? 2 månader kvar :(

2009-01-14 06:52
måste också till tandläkarn snart....fy fan inte vart hos en svensk tandläkare på 4 år.
dock en utomlands som kolla över mina tänder för 2 år sen och tyckte det såg okej ut.
fan jobbigt med utlandsarbete...
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2009-01-14 10:34
Jag fick börja betala för min tandvård det året jag fyllde 19 år.
Det varierar kanske beroende på vilket län man bor i.

Folktandvården har tandvårdsförsäkring. Jag betalar 420 kronor om året och oavsett vad som händer med mina gaddar så betalar jag inte mer. Det var tidigare på tapeten att de skulle ändra, så att man fick checkar på 420 kronor att fixa tänderna för, och om det hände något ytterligare, fick man pröjsa själv.
Vet inte om det gick igenom dock.

Tandvårdsförsäkring får man inte teckna om man har några skador på tänder, hål eller dyl.

Vid tillfället ska dina tänder vara felfri, så har du hål nu får du betala för lagning osv innan du får signa dig för avtalet.

Och när man tecknar en sådan försäkring gör man det på tre år, därför kan du vara ganska medveten om din kostnad ett tag framöver, och också välja att betala ditt totala årsbelopp per månad istället för klumpsumma.

2009-01-14 12:02
Conspicious

Vad är det då för syfte med att betala 420kr om du ändå får det i form av checkar? det är som att köpa presentkort åt sig själv
och vem fan är du?

2009-01-14 12:25
Ja, det kan man ju fråga sig.
Antagligen för att de satte patienterna i för låga riskgrupper, och behandlingen krävde mer än patienterna betalat.
Låg riskgrupp = låg premie för försäkringen.

För min del var det suveränt då förra årets behandlingar skulle gått på över 10 lök men endast kostade mig 420 kronor, vem som betalade resterande är kanske inte så svårt att klura ut...

2009-01-14 12:40
Jag måste också gå till tandis, men jag är förjävla rädd! Mina gaddar lär ju ramla ur innan jag vågar mig dig, och för den delen har råd!

Finns det nån tandis för tandläkarrädda? Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på tandläkare. : (
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2009-01-14 12:53
Jag har också sån där tandläkarföräkring, betalar runt 200 spänn i månaden
http://duckdown82.tumblr.com/

2009-01-14 13:21
Året man fyller tjugo är det som man måste betala, jag vet det eftersom jag gjorde allt det i slutet av 07, men eftersom de inte hann bli klara så gick jag gratis fram till valborg 08
 DIF!

2009-01-14 18:16
*..emelie..*

Jag är löjligt rädd för tandläkare, försök få en som är nyutbildad, de är oftast mer toleranta och lär sig mer om de som är tandvårdsrädda än vad man tidigare fick göra.
På folktandvården kan man dessutom få ett litet möte där man träffar tandläkaren innan själva undersökningen, guld värt då jag tidigare fick både lustgas och lugnande för att överleva endast undersökning...