I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

72077 - Spam betalsms i en mobil nära dig?

Övrigt - Blandat

   

2009-01-05 18:20

72077 - Spam betalsms i en mobil nära dig?

Jahaja, nu har även jag råkat ut för första bedrägeriet via mobil. Fick SMS från 72077, ett helt okänt företag för mig och har bara gett mitt mobilnummer till TopStreetwear.com - ska undersöka närmare om de kan haft samröre med dessa här skojare, men de borde inte ha någon anledning till det.

Vad de skriver är följande:

Gratis meddelande: Din pinkod: XXXX. Skriv in pinkoden för att delta i Wixawins trivia spel. Kundtjänst: www.wixain.com/0775700130. 15/kr mottaget meddelande


Tog och läste runt på Internet lite och verkar som att detta är riktigt fet scam/bedrägeri. Dessutom har det inte fungerat för flera och avsluta medlemsskapet på de angivna sätt som företaget hänvisar till på sin hemsida. Vissa påstår att det fungerat för dem. Folk har då fått varierande räkningar från 15 kronor till 270+ kronor. Allt detta pga en system som debiterar folk för mottaget sms och inte sms som folk skickar till företaget.

Ska nu på onsdag (tack vare försent nu och röd dag imorgon) göra en polisanmälan till bedrägerienheten.

Ville kolla med er utifall det finns andra instanser som är värda och vända sig till och få lite tips och tänka på? Konsumentverket? Datainspektionen?

Hursomhelstt kontade mitt operatör (3) och anmälde detta och startade en tjänst som sätter stopp för betalsms/samtal till och från mobilen med skillnad från att om man är med i ett abonneringstjänst eller liknande för då kan de inte stoppa dem... dessutom lovade de att eskalera detta vidare i sina kedjor och se om de kan spärra numret helt i sitt nät, det vill säga de skiter i det.

Tänker inte maila dem, smsa dem med stop smset eller ringa dem. Går till polisen och vägrar betala eventuella räkningar detta kan orsaka för det kommer inte finnas någon kontrakt mellan mig och det företaget som kan bevisa att jag accepterat detta.

Tänker att bara att man skickar smset/ringer samtalet för att stoppa tjänsten så kommer det debiteras så att de får sina pengar ändå och förmodligen tjänar de pengar på att folk vill "avsluta medlemskapet". Och tänkte att skickar man mejl/sms/ringer dem så får de "bevis" för att jag är medveten om detta och har gått med på det.

Någon mer som råkat ut för detta och har tips på hur ni har gjort och hur det gått?