I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Bildtråd] Din skivsamling

Övrigt - Blandat

2009-01-03 15:15

[Bildtråd] Din skivsamling

För ca ett år sedan hade vi en tråd vid samma namn, vilken iaf jag tyckte var kul, så nu kör vi en ny omgång då de få här på Whoa som fortfarande köper skivor har hunnit köpa lite fler.

Idén är alltså att du visar lite bilder på din skivsamling till alla andras beröm/avundsjuka.

Det spelar ingen roll om du har en saling på 100.000 skivor eller 15 skoívor alla är välkomna att delta.
Det ända som undanbedes är folk som skriver "jag har XXXX skivor i mina mp3-mappar", har du dina skivor som mp3or och vill vara med och leka ta ett foto på dina mp3-mappar eller iTunes eller något.

Även disskusion om vad som är bäst av nerladdning/skivköpande undanbedes. Dock är disskusioner runtomkring skivsamlande välkommet.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-01-31 06:19
Dags att skramla lite liv i denna tråden igen. Var i Göteborg i helgen och passade givetvis på att besöka Bengans på Stigbergstorget i samband med detta. Det slutade med att jag kom ut med följande plattor under armen:

Arcade Fire - Funeral
Arcade Fire - Suburbs
Animal Collective - A merriweather post pavillion
Beirut - The flying club cup
Mogwai - Special Moves (Live-box med poster, dvd, etc)
The Shins - Chutes to narrow
Crystal Castles - Crystal Castles II
The Raveonettes - Chain gang of love
Sonic Youth - Goo

Bra skivhelg!
Vad har ni hittat för kul senaste tiden?
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Skivsamlare

2011-01-31 11:02
Slänger in en fråga då, var får ni tag på skivbackar? Jag har precis fyllt min sista och hittar inga fler på förrådet, samt på second hand vill dom inte släppa dom till mig :/
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-01-31 11:58
baxa på baksidan av ica/coop etc
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Skivsamlare

2011-01-31 12:01
Åh fan, tänkte inte på att dom hade. Blir ett litet äventyr ikväll tror jag.

2011-01-31 14:42
Fick tag på en guldklimp i helgen:
Souls of mischief - 93 til infinity LP
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2011-01-31 15:46
chana_masala, den har jag också, hihi. mycket bra platta.
Skivsamlare

2011-01-31 16:16
Fick tag i Sherlock - Made to measure LP genom ett "synthforum" för ett tag sedan. Ganska otippat, men ack så fet den plattan är!

2011-02-01 12:01
Snackade med en grabb för några dagar sedan som sade att han hade hittat runt 100 ex av sherlock-LPn på typ myrorna i LA förut...

Roligaste grejjer dom senaste dagarna är väl juice 'catch a groove' 12an och plattan med dom knäppa vokalgrejjerna som används i itchiban scratch... Och typ palmerforce two, tibetan jam/reckless på polydor, I ain't with being broke och grejjer.... Feta jungle-white labels med...

Kom förresten på med ögonmått fram till att jag har ca 7000 plattor för några dagar sedan, men nu håller jag på och rensar ut så vi får se hur det bli....

(Inlägget ändrat av Mabande p.g.a. länkspam 2011-02-03 22:27:37)

2011-02-01 12:01
..Like'a eller klicka på 'rösta'.

2011-02-01 12:23
Just ja, den här också... Är det någon som vet något om den? Vilka är gruppen?? Dom snackar nog om att dom är ifrån Stockholm ifall jag minns rätt?

http://www.discogs.com/Emerson-Back-Off/release/2245249
Producent

2011-02-02 16:49
Min samling:

Vinyl och CD

mer vinyl och CD

lite mer CD

Och slutligen min låda med tapes. Innehåller bl.a som ni ser numrerade blandband som heter Hiphop 1-23. (12 & 13 fattas) Svensk Hiphop 1-8 och Blandat (ej hiphop) 1-7.

Skivsamlare

2011-02-02 17:42
Snackade med en grabb för några dagar sedan som sade att han hade hittat runt 100 ex av sherlock-LPn på typ myrorna i LA förut...

Damn! Nämnde han till vilket pris? Galet i vilket fall. Riktigt tung platta tycker jag.

Bjarne, fet samling! Köpte faktiskt skivan i backen längst upp till höger på bilden "mer vinyl och cd" så sent som igår. Undra om vi samplat samma grej, hehe!

Producent

2011-02-02 19:08
INOK

Ah, Wildcookie skivan? Ja visst är den fet! Har inte tänkt på å sampla från den dock, den är ju så ny, och beatsen på den är ju samplade. Antar att du tog från Serious Drug?

Skivsamlare

2011-02-02 19:56
Jaha, då var det inet samma. Skivan jag menar har snarlikt omslag, men är från 70talet :(

Får ta och kolla upp den du menar dock!

Producent

2011-02-02 21:52
Ok. Här är video till en låt från skivan iaf sjuk låt

http://www.youtube.com/watch?v=AWwDgnFL_os

2011-02-03 06:14
Nä, men det var väl det vanliga priset på någon femma-tia eller så.. Antar jag? Han hade visst nästan en halv back kvar, och sålde nog av dom, men menade att man inte kan ta mer än 300 eller så för dom. Vi var förresten på en skivbutik där jag grävde ett ex av heltah skeltah's första platta och fick höra att det fanns massor med oöppnade ex av den för någon tia på liknande butiker över hela LA med... Det låter lite skruvat, men jag tror ändå på honom.. Jag tror inte att han bara skulle hitta på saker utan anledning liksom..
Skivsamlare

2011-02-03 08:44
Fan vad sjukt. Säljer han dom på discogs kan han lätt få mellan 1000 och 1500kr/st (Sherlock). Så fort dom kommer upp går dom ju.

Highest: €275.31 (M)
Lowest: €175.00 (NM or M-)
Average: €210.10
Median: €180.00

2011-02-03 11:28
Jo, jag sade det med, men han visste visst annorlunda.

2011-02-03 16:50
Får ett par riktigt goa plattor hem idag! bild kommer senare, jippi!
Skivsamlare

2011-02-03 18:28
Väntar på ett gäng med. Fick oväntat mycket lön denna månad så shoppade loss lite. Väntar på ett 20tal plattor. Lägger väl upp en bild jag med när dom dimper ned i brevlådan!

2011-02-03 20:04
INOK P21

Sherlock plattan i MINT/MINT är inte lätt att hitta idag därför har den ett högt värde men inte ett discogs värde. Kanske en tusing för en kopia i mint/mint. Instrumentalen av plattan kan man hitta för allt från nästan ingenting till cirka 1200. Du ska nog inte förlita dig så mycket på priserna som skivorna säljs för på discogs. Är ju en sida för lallare som lever i en sagovärd.

2011-02-03 22:06
Du ska nog inte förlita dig så mycket på priserna som skivorna säljs för på discogs. Är ju en sida för lallare som lever i en sagovärd

Är det köparna som är lallare? På den inhemska marknaden brukar det väl vara lägst priser eftersom det är ursprungslandet och där borde det rimligtvis finnas flest kopior och därmed ett lägre pris.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2011-02-04 09:06
Hahahahaha jag snackade med en polare igår som den där grabben hade sagt att det var 5-10 ex han hade hittat.. Jag tyckte väl att det lät lite skumt.. Speciellt som det sägs att den trycktes i 500 ex!

Förresten så såldes ett ospelat ex (M/M eller så?) för 1500 för något halvår sedan ifall jag minns rätt. Den såldes nog igenom snickars, tror jag.

AIex, visst är det en site med en massa lallare med fantasipriser.....men också en site som man nog kan säga till större delen dikterar priserna för butikerna som sysslar med hip hop-vinyl här i stan nu för tiden. Så gott som alla nämnvärda butiker följer discogspriserna i dom flesta fall.....och snart alla, vad jag har förstått..

drench, det är ju ofta(st?) lokalt som efterfrågan brukar finnas.

2011-02-04 09:18
Iofs så är jag inte säker på mosebacke, då dom har följt nätet ett tag förut, men verkar ha lagt av lite med nu när Perre inte har stått i kassan själv på ett tag.. Men dom planerar visst att fixa till hip hop sektionen och det är bara att förvänta sej att det händer då, dom är i alla fall inställda på att justera sina priser med.
Skivsamlare

2011-02-04 10:44
Har dom hemsida, mosebacke?

F.ö. har jag inga problem med att lägga dessa "lallarpriser" på någon skiva som betyder mycket för mig. T.ex. Sherlockplattan. Har växt upp med den i hörlurarna och alltid velat lägga beslag på vinylen, men aldrig hittat den / inte haft råd när den väl dykt upp. Nu hittade jag den och kände att det var dags, och visst den var dyr men gäller väl bara att prioritera.

Fast sen har ju endel lallarpriser på varenda skiva.. Jesp1 är väl ett bra exempel :p Han har en guldgruva, men en dyr sådan haha. From the Waxcabinet € 390 anyone?

Skivsamlare

2011-02-04 12:47
Meh. Fick hem fel platta från discogs idag. En platta som jag redan hade. Undra hur vi löser det nu då hehe.

2011-02-04 13:07
Nä, ingen site.. Förresten så har dom bytt namn till 'the vintage room' nu. Dom är inte så bra för att fynda på heller egentligen, men man hittar väl någon enstaka grej liksom. Så är det för mej i alla fall, men vi är väl kanske inne på olika saker iofs.

Själv lägger jag aldrig sådär mycket på skiva, som mest har det varit någon femhundring. Jag lägger ned jobb och gräver istället. Är det något så viktigt så kan jag väl kanske sträcka mej till att byta in något tråkigt som jag oftast ändå har grävt fram billigt haha Namnet Jesp1 känner jag igen.. Ja, en del kul plattor, men ofta överpriser vad jag minns..
Skivsamlare

2011-02-04 13:09
Nä jag har aldrig lagt mer än 500kr på en platta tidigare heller.

Haha, ja. Här har du hans priser. http://www.discogs.com/sell/list?seller=jesp1

Skivsamlare

2011-02-04 13:22
Btw killen som jag köpet skivan av, som skickade fel, det var en med ganska lite rep. Men han svarade snabbt som attan och sätter över €10 för att jag ska kunna skicka tillbaka plattan, så skickar han rätt så fort han får den. Schysst service, hehe!

2011-02-04 14:10
drench, det är ju ofta(st?) lokalt som efterfrågan brukar finnas.

Det är ju iofs jävligt sant. Men tänkte mer på den stackaren i Barcelona som bara måååste ha Sherlocks platta. Han lär ju ha otroligt liten chans och springa på den på den lokala marknaden för en billigare peng. Då får det nog bli discogs kanske och då får han betala det han tycker är värt. Med efterfrågan så stiger priset. Och där är vi nu :).
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2011-02-04 14:21
225€ för en sherlock i VG+ är det första man ser.. Jag gav inte ens 225 kronor för den i det skicket.. Men det var ett par-tre år sedan, precis innan den gick upp i pris iofs. 35€ för mobb ddep's hell on earth med, den gav jag nog runt 35 spänn för i veckan ;) jaja, kul att det finns någon som fortfarande är inne på hip hopvinyl här i stan i alla fall..

2011-02-04 14:39
Eller...mer än 2-3, det var minst 5 år sedan nu när jag tänker efter... Jaja, precis innan den drog iväg prismässigt i skivbutiker i alla fall.
Skivsamlare

2011-02-04 15:31
Postal har du någon discogssamling? Skulle vara kul att se vad du har för plattor, när du har så många!

2011-02-04 16:26
Jag har ett gammalt inaktuellt discogskonto med mindre än 1500 plattor som jag har övergivit sedan några år, så det är väl kanske inte så mycket att se ändå.. Jag var ganska hysch pysch med mina plattor förut, så jag har nog inte listat dom intressantare plattorna heller. Länka din!
Skivsamlare

2011-02-04 16:56
Jag har ingen, har nyligen börjat samla igen för ett tag sedan, efter att jag sålt allt för några år sedan pga massa elaka utgifter (ajabaja). Så bygger sakat men säkert upp igen, inte mycket att se just nu.

Varför var du hysch pysch? Man ska ju vara stolt över sin samling! ;)

2011-02-05 09:07
Du har pundat alltså? ;) Det blir väl lätt så när man är inne på att tjacka på sej egna samplingar och breaks och så.. Sedan är jag nog rätt hysch pysch och privat av mej som person med..
Skivsamlare

2011-02-05 14:02
Haha nä, inte pundat, men varit lite slö kan vi väl säga :p Ah just det, det är ju klart. Producerar du?

2011-02-05 14:56
Nä, men det är kul plattor att ha.

2011-02-05 14:56
...och leta upp :)
Skivsamlare

2011-02-07 12:37
Ett litet urplock ur mina senaste köp.

Georgia Anne Muldrow - VWETO (Riiiktigt grymt instrumental funk/hiphop-platta!)
Dexter - The Hi-hat club
FS Green & Full Crate - The Hi-hat Club (detta är en grym serie plattor som ni borde kolla upp om ni inte redan gjort det!)
Suff Daddy - The Gin Diaries

Chords - The garden around the mansion
Looptroop - the struggle continues
Apollo Brown - The reset EP (Har du ingen koll på denna herrn så sök genast upp denna EP + The Left - Gas Mask, min favoritplatta 2010. finns på spotify)
Y Society - Travel at your own pace (Insight & Damu)

Cannibal Ox - The Cold Vein
El-P - Presents: Cannibal Oxtrumentals
Vast Aire - Look mom... No hands
A.S.M. (A state of mind) - Platypus Funk (Riktigt fet platta. Kolla upp dessa gubbar från Frankrike om du missat dom!)

Skivsamlare

2011-02-07 12:52
INOK
Suff Daddy - The Gin Diaries

Fy fan vad bra den plattan är. Nästan alla artister som bidrar på jazz files har ju släppt mer eller mindre wicked skit utanför projektet också men den där plattan toppar verkligen det mesta.
Skivsamlare

2011-02-07 12:57
Ah den är galet fet alltså!

2011-02-10 19:03
INOK P21

Jesp1 är redan en legend för mig på discogs men han har schyssta skivor och väljer han att sätta dessa priser så är det helt ok för mig. Överreagerade lite förut. Lite drygt bara att vissa skivor som man har i wantlist på discogs ploppar upp rätt ofta då han säljer vissa av dom och lägger upp dom om och om. Ska nog prova att beställa ifrån honom bara för att få reda på vem han är :)

Och ja 390 euro d.v.s nästan 4 lax eller vad euron ligger på idag är helt helt galet men får han en köpare så ska han hyllas som en vinylaffärsman :)

Skivsamlare

2011-02-10 19:29
haha, Jesp1..... :) Som ni säger, väldigt väldigt dyrt... Har köpt av honom några ggr. och trots att det kostat en del så har det varit angenäma upplevelser varje gång.. Klassiska US original från slutet av 80-talet, början av 90-talet i MINT condition...

Skivsamlare

2011-02-10 21:45
Jag har också köpt av honom, dock billigare plattor som inte var speciellt rare. Även dessa har han lagt upp direkt igen, varje gång. Han verkar sitta på en del, hehe!

DJ

2011-02-10 22:52

Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2011-02-10 23:00

Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2011-02-10 23:04
Sorry för masspost men ngt knas gör att jag inte kan lägga upp alla bilder in en och samma.

Skivhyllan är till salu om någon är intresserad.

Skivsamlare

2011-02-11 12:47
Grass.... Vad säger man.... Jag har inte bestämt mej för om jag hatar dej eller avgudar dej... Din skivsamling är otäckt fet... Skivsamlingar som din ger mej prestationsångest :) Du ska ha riktigt mycket cred för den! Hojta om du mot förmodan skulle få för dej att sälja av dina CD's (vinylsamlare brukar ju inte ha så speciellt mycket till övers för compact disc)

Peace :)

DJ

2011-02-11 13:00
Gremlin
Hata mig inte! :)