I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[req] Vegeterian/Vegan: allmänna tips och litteratur?

Övrigt - Blandat

2009-01-02 14:43

[req] Vegeterian/Vegan: allmänna tips och litteratur?

Yes, nytt år, nya "löften"...

Inte direkt en ny övertygelse jag har att sluta äta kött och mejeriprodukter, men hade tänkt ta tag i det nu för en gångs skull men då behöver jag massor med hjälp, eftersom jag inte har den kunskap om veggokost samt näringslära som krävs för att leva ett hälsosamt liv i samband med träning och arbete etc etc..

Så det lättaste är väl att tipsa om litteratur, där all information och kunskap är samlad på ett ställe.. Så varsågod att tipsa om era favorit böcker och kokböcker som behandlar ämnet...

Även allmänna tips och erfarenheter och ALLT som kan hjälpa mig är givetvis välkommet att skriva det också....

Tack på förhand och gott nytt år...

(Rubriken ändrat av Mabande p.g.a. CAPS 2009-01-02 17:10:34)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-02 14:53
Det är svårt att hitta fullvärdigt protein om man inte fuskar med mejeriprodukter. Proteinet från sojabönor är fullvärdigt, men har jämförelsevis låg kvalitet. Set kan finns några andra problem med att konsumera stora mängder soja som har med hormonerna att göra, men det har jag inte full koll på. Man kan försöka att matcha ihop proteinkällor så att de kompletterar varandra, men problemet med låg kvalitet kvarstår: Länk till http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Ta även vitamintabletter som riktar sig mot vegetarianer, om du tex tar en för män så har de oftast inget järn i sig eftersom man får i sig det framför allt från kött.

Sen tycker jag att du precis som alla andra borde säkra omega-3 behovet, du skulle kunna ta linfröolja, eller rapsolja tex.

2009-01-03 01:07
Tack för tipsen, ska sätta mig in i den information du gav och sen återkomma, eftersom i nuläget säger det mig inte så mycket =)

Förresten, hur är det med tillskotts protein? Typ vassleprotein som man använder för ökad muskeltillväxt? Är det ens nyttigt för hälsan om man ersätter underskottet med sådant protein?

Att tillägga i tråden är ju givetvis att jag är emot så mycket som möjligt som är syntetiskt och föredrar framför allt att endast bruka naturliga råvaror och näringsämnen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-03 03:29
vegan.nu som för tillfället är hackat är en bra källa till information.

http://www.vegetariskt.com/ både recept och kostråd
All makt åt Tengil, vår befriare<br>
Admin

2009-01-03 03:30
Du kan ju ta det i steg. Börja med att lägga ner rött kött, sedan fågel och fisk, sist mejeriprodukter. Så minimerar du eventuella risker att falla ihop totalt om du gör fel.

Att bara bli vegetarian är inte så svårt. Såvida du inte är kroppsbyggare eller elitidrottare (men då har du nog någorlunda koll på kosten ändå) så får du oftast i dig tillräckligt mycket protein vid sidan av köttet. Protein har jag hört är bland det svåraste att ersätta om man är vegan, man måste tänka lite extra på vad man sätter i sig.

Jag lagar nästan uteslutande vegetariskt (men kallar mig inte vegetarian, dels "fuskar" jag ibland, dels blir det så politiskt).

Vad gäller vegetarisk mat som du hittar i frysdisken är det nästan uteslutande skit. Det enda som funkar är quorn, som är godare än köttfärs. "Kycklingbitarna" är vidriga och hamburgarna sisådär. Och dyrt är det.

Satsa på mycket grönsaker av olika slag och bönor. De flesta matsiter har bra vegetariska recept. Annars är det bara ta ett köttrecept och ersätta själv. Trolla lite så blir det bra. Eller köp en valfri kokbok.

Vegetariskt är mer än färdigtuggade grytor.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-01-03 03:41
Kul att höra lite mer om Evolution. :) Du har bra tips där Aina_Spanar, quorn är gott! Kan tillägga att väldigt många indier är vegetarianer, och om du söker inspiration för matlagning så är det bara att titta på deras kök.

Synd att du tänker avstå mjölk, annars är det en bra källa till protein och aminosyror trots ett relativt lågt innehåll. Sojamjölk kanske?
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-03 03:54
aina_spanar - får man fråga, varför vegan?
hälsa, djurrätt, miljö? vad driver dig?

jag tappade min -gnista- och bröt upp från veganismen för cirka året sen, lagar näst intill bara veganska rätter när jag själv står i köket. men det händer då och då att jag äter kött, oftast från någon annans tallrik eller kylskåp.

Är i behov av att få tillbaka glöden som jag saknat så mycket. energi till att orka leva som jag lär!
All makt åt Tengil, vår befriare<br>
Admin

2009-01-03 05:01
YoL

Tycker du har en sund inställning. Att slaviskt slopa någon maträtt av politiska skäl är bara jobbigt. Av samma politiska anledning vägrar många köttätare äta vegetariskt med den korkade motiveringen "jag är inte vegetarian". Tycker att det som släcker glöden är viljan att göra "rätt" men ibland måste man kunna kringgå sina principer. Du är inte en sämre människa (eller djurvän om det är anledningen till vegetarianismen/veganismen) för att du bara äter vegetariskt 350 av 365 dagar om året. Jag lagar nästan uteslutande vegetariskt som jag skrev innan, men kallar mig inte vegetarian. Ibland frångår man principerna. Speciellt om man blir bjuden. Väldigt otrevligt att tacka nej när någon handlat och lagat mat åt en. Men så är mina skäl att det känns mindre hälsosamt med kött och köttindustrin är ganska vidrig (djuren kan pumpas med vad som helst känns det som). Gäller dock inte viltkött, det är en annan femma. Men hur ofta äter man sånt? Samt att jag känner att det är kryddningen som avgör smaken, och jag kan krydda annan mat än kött bättre än kött.

Åt f ö en entrecote för nån vecka sen. Största köttbiten på cirka fem år. Hade mer eller mindre klippkort på toan efter det... Så det blir knas i tarmarna efter ett tag med för lite kött, kom ihåg det om du skulle ändra dig :) (Riktat åt trådskaparen).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-01-03 10:38
Om du ska bli vegan är nog inte vassleprotein så passande eftersom det utvinns av mjölk. Men som sagt, köp vitaminer från apoteket och tänk på vad du stoppar i dig. Det finns en sojayoghurt som är god och mättande, kolla upp den. Lycka till!

2009-01-03 11:14
ska vi titta ur miljö- och förhållandesynpunkt så känns det vettigaste att skippa allt förutom typ musslor och strömming, för att sedan fasa ut det när du lärt dig hur du ska klara dig även utan dem som källa till protein eller fett eller vad det nu är som saknas. eller egenfångad fisk och vilt som evolution sa, kanske inte möjlighet att äta det varje vecka dock. om man nu väljer en grön livsstil av etiska skäl så känns det verkligen som att ägg och mejeriprodukter borde vara det första man skippar
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-03 13:42
om man nu väljer en grön livsstil av etiska skäl så känns det verkligen som att ägg och mejeriprodukter borde vara det första man skippar
Öh, nej? Varför?
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-03 19:25
tack alla för svar!!

Evolution/Negative:

Jo, jag kommer nog gå den vägen.. Rött kött och fläsk är väl det som är mest osmakligt, men kommer nog inte laga fisk eller fågel på egen hand heller längre.. Dock kommer jag äta det när jag blir bjuden på te x middagar hos "strangers" där man inte vill göra ett dåligt intryck, ställa till en scen eller typ ta med sig en matlåda =)

Jag tänker det är lika bra att köra fullt ut, men mejeriprodukter kommer nog att användas i matlagning ett tag tills jag har full koll på alternativen och deras näringsinnehåll te x havremjölk, sojamjölk och vad som skiljer dessa rent näringsmässigt från komjölk..

Angående protein så är en poäng med denna kostförändring att slippa så mycket tillsatser och tillskott som möjligt, eftersom jag helst hade klarat mig utan syntetiska preparat överhuvudtaget, men om det krävs så kanske man får äta proteintillskott och även vitamin B12-tillskott, någon som har erfarenheter?

Angående quorn så är jag emot denna färdiglagade typ av mat.. Vad har vi egentligen för insikt i hur de tillverkar denna quornmat? Mykoprotein? Vad är det egentligen? Varför kan man inte köpa dessa svampar som billig råvara, och göra egen quornfärs?

Jag kommer nog skippa quorn tills jag har mer klart för mig vad det egentligen innehåller.. Jag är mycket mer intresserad av ärt/bönfärs som tex Falafel, det är ju verkligen mycket mer naturligt än quorn och har även likvärdiga proteinvärden som en "vanlig" köttmåltid? Rätta mig om jag har fel!!!

YoL:

Klart du får fråga =)

Jag har länge funderat på detta och har länge haft övertygelsen att det är primitivt att äta kött och produkter som är tillverkade från djur.

Det är år 2009, vi har all information som krävs för att äta vegetariskt, det är bara en dålig ursäkt för att vara lat och oinformerad att hävda att kött är nyttigare etc etc..

Jag anser att man inte kan kalla sig en smart person om man samtidigt inte är medveten om vad köttindustrin/matindustrin är och hur den påverkar oss globalt.

Detta har egentligen ingenting med moral eller politik att göra, det är bara personligt. Jag vill känna mig fullvärdigt intelligent och det känner jag att jag inte kan göra om jag fortsätter äta kött i den usträckningen eller på det sättet som jag gjort innan.

Det viktigaste är hälsan, och jag kommer givetvis inte utsätta mig för näringsbrist eller liknande BARA för att inte äta kött eller mejeriprodukter. Tvärt om.. Känner jag att detta inte funkar rent fysiologiskt, så kommer jag fortsätta äta kött, dock inte som innan utan med ett större medvetande..

Jag är dock inte den som tror att jag räddar hela världens stackars djur hit och dit, och tror att jag som ensam individ påverkar en av världens största industrier - köttindustrin..

Men folk får gärna tro att dom påverkar, så länge det bidrar till en bättre hälsa..

För övrigt:

Det jag stör mig på mest redan nu är alla jävla titlar som folk har..

"aha är du vegeterian..." så blir man utdömd som att man vore någon skillnad från innan.. inte för att jag verklgien bryr mig innerst inne om åsikterna från ignoranta och dumma personer, men jag stör mig verkligen så mycket på det... jag är inte något? inte vegetarian vegan bla bla bla jag har bara valt att inte äta samma saker som jag gjorde innan.. whats the fucking deal.. skitsamma.. bara en skitgrej =)

Tänkte även tipsa mig om en JÄVLIGT BRA BOK som jag fick i julklapp av min syster.... Alla som är intresserade av vad ni äter KÖP DEN BARA OCH LÄS DEN, tro mig!

Den hemliga kocken av Mats-Eric Nilsson

ber om u rsäkt för att jag formulerar mig jävligt snurrigt men min hjärna är i slow motion-mode...

peace

2009-01-03 20:00
att tänka på:

B-12 Vitamin är svårt (omöjligt?) att få i sig utan att äta animaliska produkter/B-12 Vitamin tillskott.
Brist på B-12 kan ge nervskador, så var noga med att få i dig det, (allvarlig) brist gör även att du blir slö och tråkig (eller jag blev det när jag hade akut B-12 vitamin brist)

Quorn är ett mycket bra alternativ för vegitarianer, för veganer är det dock inget alternativ då det innehåller äggvita.

Om du bor i en storstad så brukar Ekologiska mataffärer ha ganska stort utbud på vegitarisk/vegansk mat med, så de är värda att kolla upp.

Lycka till.

ps. det att magen skulle bli dålig av kött efter längre uppehåll är inte sant, eller iaf ytterst individuellt, när jag började äta kött igen efter 1 års veganism & ca: 7 års vegitarianism innen det så hade jag inga problem alls.

2009-01-03 21:09

2009-01-03 21:52
Vadå Vegan? av Lisa Gålmark är en störtskön bok, tycker den visar hur jävla okrångligt det hela egentligen är..

2009-01-04 00:01
aina_spanar

finns bara en bok som behövs: Vegansk näringslära på vetenskaplig grund:

Länk till http://www.bokus.com/b/9789185506798.html

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-01-04 00:04
negative

jag menade såklart miljösynpunkt. fiskmjöl till hönor och antibiotika i mjölken och yadayada. det känns som att många skippar vissa sorters kött av fina anledningar, men att det av okunskap ofta blir fel. många kan jag tänka mig äter skaldjur, och vissa skaldjur är visserligen både en bra födokälla och relativt snällt mot miljön, medan annat typ av skaldjursfiske vad jag tror kommer orsaka den största ekologiska katastrofen av alla. jag skulle tio gånger hellre äta av en "närodlad ekologisk" kossa än att dricka arlas mjölk.

aina

jag tycker att du verkar ha en bra inställning och syn på saker och ting, men tänk också på att många "substitut" inte är mycket nyttigare ur miljösynpunkt. sojabönsodlingar för framställning av diverse produkter rensar nog lika mycket regnskog som om du hade tillgodogjort dig näringen av respektve nötkött från samma odling. sen kan jag säga att det faktiskt inte är så vidare krångligt med vegankost när man väl bestämt sig, lite pilligt i några veckor med fantasin men det löser sig fort. ta kontakt med lite straight edge-folk, de brukar inte prata om annat än bästa vegan-maten istället för att supa sig redlösa:) tänk närodlat, saker är inte bättre bara för att de är odlade långt bort
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-04 04:28
Tack alla för sjukt lärorika svar och tips!! Uppskattas! Ska kolla upp samtliga böcker och bloggar..

Fiyah:

Så vilket sätt rekommenderar du att inta B12? Tillskott i form av tabletter? Har du en produkt att rekommendera som man vet inte är onyttig för hälsan?

bperb:

Håller med om att många subsitut (framför allt syntetiskt framställda) oftast säkert är mycket onyttigare och inte bara ur miljösynpunkt..

Angående miljön så tror jag faktiskt inte man har så stor påverkan som enskild individ, kalla mig ond, kalla mig äcklig, men det är den övertygelsen jag har.

Angående straight edge folk så vet jag inte riktigt vart jag vänder mig =) eller om jag faktiskt vågar hehehe, skojar.. men är lite osäker på dessa fanatiker om jag nu får vara så pass fördomsfull..

Absolut så håller jag med om att man ska köpa närodlat, har ju inte körkort så det är lite svårt att ta sig ut till bondgårdar och liknande, men färska råvaror från saluhallen är det bästa jag vet i kostväg, men vissa produkter är ju ganska svårt att få tag på eftersom det inte odlas i våra klimat, men håller verkligen med dig..

peace och tack igen everyone!!!!!!

2009-01-04 13:48
I vitamintabletterna jag nämnde förut finns det B12.