I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tappa vikt tills nyår, hjälp mig!

Övrigt - Blandat

2008-12-25 00:56
Kalorier är bra om han ska äta lite, det ger energi och gör att hans huvud fungerar.

Vadå kalorier är bra om han ska äta lite. Blev det lite fel där?

2008-12-25 03:42
Negative han kommer inte bygga muskler med protein, inte när han går på kaloriunderskott! protein är dock bra om han vill behålla muskler så att kroppen äter fett och inte muskler när ligger på minus. destutom mättar protein bättre än kolhydrater!

och sen detta med träning. om han ligger på riktigt stort kaloriunderskott kommer kroppen inte orka återhämta sig efter hyffsat hård träning och bara brytas ner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-25 13:40
AAZ
Nej jag kör det under mån, ons och fre, inte allt samma dag men det har iofs hänt att jag gjort det också.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-12-25 13:42
Vadå kalorier är bra om han ska äta lite. Blev det lite fel där?

Nej, det blev inte fel. Han ska äta lite, dvs jättelite, då behöver han de få kolhydrater han kan få. Socker. Glukos.

Negative han kommer inte bygga muskler med protein, inte när han går på kaloriunderskott!

Tror inte riktigt du vet vad du pratar om. Kroppen bygger muskler med protein, och jag föreslog honom att äta kolhydrater. Oavsett om din "teori" stämmer eller inte så är det helt annorlunda än vad jag rekommenderar. Han kan visst bygga muskler med "kaloriunderskott", muskler byggs av aminosyror som framställs av protein.
protein är dock bra om han vill behålla muskler så att kroppen äter fett och inte muskler när ligger på minus. dessutom mättar protein bättre än kolhydrater!

För det första, kolhydrater förbättrar förbränningen av fett.
För det andra, som jag sa innan, han vill gå ner i vikt, tillfälligt. Han vill inte ha kostrådgivning för livet.
För det tredje, det spelar ingen roll vad som mättar.
och sen detta med träning. om han ligger på riktigt stort kaloriunderskott kommer kroppen inte orka återhämta sig efter hyffsat hård träning och bara brytas ner.

Ytterligare en anledning att inte träna, precis som jag sa. Det du tänker på är dock proteinunderskott.

Du måste förstå att du har bra idéer, de passar dock inte in i detta sammanhang. Kroppen behöver såklart proteiner, både för att återuppbygga muskler när de används och för att bygga nya muskler. Men nu är det så att han måste bli av med muskelmassa för att gå ned i vikt snabbt, för att dessutom kunna förbränna fett så måste han äta lite kolhydrater. Sedan kommer vätskebrist. Jag har inte sagt någonstans att detta är hälsosamt, men det är mest effektivt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-12-25 14:02
"Jag har inte sagt någonstans att detta är hälsosamt, men det är mest effektivt."
Hehe.. Man bör ju också tillägga de risker som finns..
Har hört att man kan få hjärnskador om man får rejäl vätskebrist, som man lär få om man försöker torka ut sig rejält..

Men tycker generellt sätt att hela grejjen e bisarr, om han kör något sånt här slags upplägg för att tappa vikt. DÅ kommer han ju knappast ha ett trevligt nyår iallafall, så dåligt kommer han må.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-25 14:08
Negative För det första är det är ju kalorier i protein och fett också. För det andra så kan han helt skippa kolhydraterna eftersom hjärnan kan få 75% av sin energi ifrån ketoner (som ombildas från kroppsfettet) och protein ur kosten kan omvandlas till glukos i levern. Så han behöver alltså inga kolhydrater över huvud taget.

2008-12-25 14:09
Riskerna har jag nämnt. :] Han sa själv att han tänkte låta bli att dö. Ja, jag tror knappast att han kommer ha särskilt kul detta nyår, å andra sidan är det tveksamt att han kommer klara av att hålla sig ifrån julmaten helt.
"för denna tävlingen är riktigt prestigefylld!"
Man börjar ju undra....

2008-12-25 14:14
Spy_vs_spy
Kalorier i protein och fett, ja. Glukos, nej.
Klart han kan överleva på ketoner, men inte om han ska låta bli att äta protein, då behöver han de där kalorierna. Vill han förlora muskelmassa så ska han inte äta protein. Du missar helt poängen. En bonus är att kolhydraterna hjälper honom förbränna fett.

2008-12-25 14:32
Negative Han behöver inte alls äta protein för att kunna överleva på ketonerna som sagt. Det är ju den nedbrutna muskelmassan som står för proteinet som ombildas till glukos i levern och därmed täcker kroppens behov av glukos. Alltså förlorar han mer muskelmassa om han varken äter kolhydrat eller protein.

Angående kolhydrater och fettoxidation, som jag förstår det så kan OOA även tillverkas från pyrvate (svenska?) vilket inte kräver kolhydrat.

MEN ska vi förflytta oss tillbaks till den verkliga världen kanske? Där han dels inte kommer följa våra råd, och där viktnedgången kommer bestå av främst vatten. Det är soft att äta lite varje dag, och det kommer inte göra så stor skillnad.

2008-12-25 14:38
OBS! han behöver givetvis protein i det långa loppet. Annars dör han. Jag menade i den här specifika situationen, fram till nyår.

2008-12-25 16:40
spy_vs_spy P27
Det är bara du som inte håller dig till den verkliga världen, så något oss behövs inte. Jag har redan sagt allt det där du sa.

"Han behöver inte alls äta protein för att kunna överleva på ketonerna som sagt."

Nej självklart. Människan kan klara sig upp till två månader utan mat.

När det gäller den medicinska diskussionen så har du en poäng, dock inte alls en poäng som du har nämnt än. Genom att helt låta bli kolhydrater så kommer han förlora glykogen, vilket är bundet till sin dubbla mängd vatten. Därför så kommer det ses en snabb viktminskning. Han kommer helt enkelt pissa en massa vatten.

Med detta i åtanke så är ditt förslag en klar vinnare, ät inget alls i en vecka.

Jag var mest fokuserad på muskelminskning och fettförbränning i generella termer, förövrigt så tänkte jag även på hans egen pigghet och hur han mår. Onekligen så gör kolhydraterna att man är piggare och gladare, själva ätandet i sig gör att man blir piggare och gladare, något som han kommer behöva. Jag tänkte nämligen realistiskt, och det är inte realistiskt att han klarar av att svälta sig själv totalt i ens en vecka, och om han då ska äta något så tänkte jag att det skulle vara fördelaktigt att stimulera fettförbränningen. De två sista dagarna är betydligt mer verklighetstroget.

2008-12-25 17:00
haha watt.

jag har nämnt glykogen längre upp i tråden, men va fint att du påpekar en ytterligare uppenbar nackdel med att äta kolhydrater i det här sammanhanget.

Det vi diskuterar här är inte speciellt "medicinskt" över huvud taget. Om du vill bemöta det jag skrev om muskelnedbrytningen och fettoxidationen så måste du använda så kallade argument. Nej du har inte sagt det jag sa. Du skrev att han borde äta kolhydrat för att hålla igång hjärnan vilket är nonsense. Nu har du ändrat dig till att han borde göra det för att vara pigg och glad

Var det inte du som snackade om att det vi skulle diskutera i den här tråden var den totala viktnedgången? Nu helt plötsligt fokuserar du tydigen på fettförbränning och muskelminskning endast, men inte bundet vatten som du tidigare nämnt. Och helt plötsligt blir det tydligen relevant om han är pigg och glad? Inte för att man blir speciellt trött och sur på lågkolhydrat kost, men whatever.

Jag tycker att han ska äta. Främst protein men även kolhydrat och fett i små mängder. Han kommer inte förlora så mycket vikt som han skulle kunna, men skillnaden kommer vara hårfin och han kommer göra det på ett hälsosammare vis.

2008-12-25 17:33
För att avsluta den här mongodebatten (orka) så kan man sammanfatta min ståndpunkt så här:

Lite kolhydrat, inget fett, inget protein
Hjärtat, levern och fler organ tar stryk. Viktminskning från muskelmassa, fett och vatten.

Mycket protein, inget fett, ingen kolhydrat
Bibehållen muskelmassa, hälsosam viknedgång främst i form av vatten men även lite fett.

Fasta (inget av nått)
Maximal viktminskning. Hjärtat, levern och fler organ tar stryk.

2008-12-25 17:45
Håller med dig i din sammanfattning, men viktminskningen i vatten kan knappast kallas hälsosam.

2008-12-25 17:52
Jo men jag menar det vatten han tappar genom sänkta nivåer av insulin och muskelglykogen. Det är inte farligt.

2008-12-26 17:51
Negative
jovisst kommer han "bygga" muskler med protein. men inte mer han blir av med. han kommer alltså inte öka i muskelmassa. kroppen är inte så dum att den proriterar att bygga muskelmassa när du svälter........

2008-12-27 14:45
Mixa proteinpulver, vaniljyoghurt och frysta bär. Drick tre ggr om dagen. Drick INGET vatten, utan bara kaffe eller cola light, dessa drycker är vätskedrivande. Då kan du tappa ett par kg till nyår, dock blir det ju nästan uteslutande vätska, men på vågen står det ju minus oavsett.
Skåne!

2008-12-27 15:24
b0ris P22
You make no sense. :)
Producent

2008-12-27 16:49
Nej, vi pratar inte om ett sunt leverne här, vi pratar om att gå ner i vikt. Du har helt fel.

vadå, går man inte ner i vikt om man bränner kalorier?

2008-12-27 18:15
Halvtidsrapport:
Jag har bestämt mig att inte väga mig förrens nyår. Det ska bli en överaskning.

Men jag kan iallafall säga att det ser bra ut när jag ser mig i spegeln och jag mår inte alls dåligt :)

Tack änsålänge för alla råd!
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"

2008-12-27 18:26
Kör 60 mg effe (tillsammans med koffein och asperin) om dagen, cykla 2-3 timmar per dag, käka bara frukt, inga tunga måltider -hellre flera små, drick inte för mycket vatten, hur törstig du än är. Nu är det knapert om tid, håller du det här så tappar du iallafall 2-3 kg:)

GLHF
huset röd

2008-12-27 20:20
169cm

Helt onödigt att gå på effe när han ska gå ned kilo snabbt, det ända han tjänar på är orken och minskad hunger. Och får någon som aldrig gått på effe tidigare så kommer hjärtat säga till ifall han ska cykla 3 timmar med det i kroppen.

Men som sagt minska bara vatten intaget och basta en stund innan så kommer du väga som du vill för stunden. För fett det kommer då inte hinna minska på sån kort tid.

2008-12-27 22:17

ä en riktig diet
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2008-12-28 05:33
Negative:
Han kan visst bygga muskler med "kaloriunderskott", muskler byggs av aminosyror som framställs av protein.

Så, om man inte tränar något och bara äter protein så bygger man ändå muskler?
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-12-28 13:14

Så, om man inte tränar något och bara äter protein så bygger man ändå muskler?

springsten P18
till viss del, allt i kroppen byggs ju om hela tiden, bryts ner och byggs upp igen. men du kommer inte öka i muskelmassa om du inte ligger på kaloriöverskott också. och tränar såklart. men det är ju absolut ingen slump att den genomsnittstjocka har mer muskelmassa än anorektikern.