Bli vuxen och skaffa guldfisk
Hej,
Det är vinterkyla ute vilket innebär att tiden för att drömma och spåna på meningslösa projekt är kommen.
Jag har bestämt mig för att jag vill skaffa guldfisk! Det perfekta husdjuret för stadsbon.
Jag är säker på att många här har eller haft guldfisk, så jag tänkte att ni skulle kunna hjälpa mig med några saker.
1. Jag vill ha en skål, inte ett akvarium. Helst en snygg skål, men ännu hellre en billig. Måste det vara en speciell fisk-skål? Vad måste man ha mer än bara fisk och skål? Jag antar att man på något sätt måste syresätta vattnet, men jag slipper helst någon klumpig pump som är både ful dyr och tar plats. Jag har för mig att man kan köpa någon slags brustabletter och ha i, men jag kanske har drömt det? Jag vet inte. Jag vill inte ha en massa sunkiga växter eller plast-skattkistor på botten. Så rent som möjligt.
2. Jag vill ha två fiskar. Vilka fiskar kan jag inte ha ihop? Antar att man inte ska ha kampfiskar.. inte för att jag är helt säker på vad en kampfisk är och vilka kategorier av kampfisk som finns... Jag vet inte heller hur stor skålen måste vara för två fiskar. Finns det någon formel man kan tillämpa?
3. Jag tror att jag antingen vill ha en "klassisk" guldfisk, alternativt vita eller svarta fiskar. Vilka fiskar rekommenderas? De borde ha hygglig storlek så att man ser dem utan att ställa sig och leta.
Tack på förhand för alla bra länkar och kloka svar!