Om du registrerar ett bolag så tror jag att det blir olagligt att sno ditt bolagsnamn. ex. Om ditt bolag heter "Running-up-a-hill-chasing-bees" kommer det antagligen vara olagligt att sno det namnet, men om du istället heter "love", vilket är ett väldigt vanligt ord, så har du knappast någon "copyright" på det. Sist ja kollade funkade det såhär inom musikbranschen, och jag blir förvånad om det inte gäller samma sak inom märkeskläderbranschen, då ofta musiker säljs som ett sorts märke. Om det nu hamnar i rätten så kan du antagligen vinna med det (och en duktig advokat). Fråga mig om 1-2 år igen, då kommer jag studera affärsjuridik. 8-| Om du nu ska starta ett bolag måste du tänka efter hur mycket pengar du vill satsa, och hur många som ska vara med på det. Såvitt jag vet finns det 5 bolagsformer (varav jag visar 4):Enskild Näringsidkare + Alla företagets vinster går direkt till dig. + Billig registeringskostnad (typ 1000kr) – Alla företagets skulder går direkt till dig.Handelsbolag samma som Enskild Näringsidkare, fast man är flera ägare istället, och en annan skillnad. ex. Inga, Bosse, och Carl Gustaf har startat ett handelsbolag som exporterar trasiga IKEA-möbler till Kanada. Dom har köpt en lagerlokal i Stockholm centrum. Tyvärr så vill ingen köpa trasiga IKEA-möbler, så företaget får skulder på 3 miljoner, och företaget går i konkurs. Carl är jätterik, han har 5 Miljoner, Inga har 1 miljon, medan Bosse har 50 kr och sover i slottskogen. då går banken och tar Ingas 1 miljon, Bosses 50 kr, och Carl Gustafs 1 999 950kr (så Carl behåller alltså 3 000 050 kr). Efter detta har Carl rätt att kräva 999 950kr av Bosse, men utan bankens hjälp.Aktiebolag + Kan endast förlora satsat kapital + Lätt att sälja – 100 000kr kostnad för registrering – Företagets vinster går till företaget +/– Aktiebolag är en juridisk person, dvs inte riktig. Inom företaget måste man utse en eller flera som kan skriva under t.ex. lån och dyl. för bolaget.Kommanditbolag Som handelsbolag, men du kan begränsa risken, så att du inte får betala allt om företaget går i konkurs.