I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Starta eget

Övrigt - Blandat

2008-11-10 18:11

Starta eget

Hur går jag tillväga med att starta mitt egna klädmärke, har några t-shirt designer som lämpar sig för tryck. Att lägga upp en budget och liknande behöver jag ingen hjälp med då jag redan kan det, det jag behöver hjälp med är; Vart vänder jag mig för att få detta tryckt på t-shirt som mitt eget märke? Vart registrerar jag ett klädmärke(Är det bolag jag ska registrera)?
(Kommer inte på något mer just nu)

Om någon har startat eget och lyckats någorlunde får dom gärna dela med sig av egna erfarenheter.

2008-11-10 19:32
gå till ett tryckeri och fråga vad det kostar om du vill ha ett BRA tryck på t.ex tshirts om det e vad det rör sig om och påpeka att du vill ha din egna lapp i nacken.
dom säger nog att du får göra rätt många då, vilket du sen gör men väljer kanke att inte trycka på alla utan att göra en liten kollektion i början.
sen säljer du på. försöker få in i butiker osv.
det med reg osv vet jag inte så mkt om :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-11-10 21:31
alltså. starta inte egen streetaffär (SPECIELLT INTE på nätet) du kommer förmodligen aldrig få sålt något, såvidare du itne syr dina egna kläder och har egna kollektioner och är lite mer artsy fartsy än att bara trycka t-shirts.

om du väldigt gärna vill sälja kläder så gör det över e-bay eller något. för jag lovar dig att sverige har redan tillräckligt mycket typiska streetaffärer.

eller du kanske bor i en stad som inte har någon streetaffär?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-11-11 12:07
Börja sälja dina plagg över ebay och liknande sidor, kräng ett par till några polare osv. då får ju folk så småningom upp ögonen för dina tees och efterfrågan ökar förhoppningsvis. Nånstans måste man ju börja..
va?

2008-11-11 17:07
Det handlar inte om att starta egen streetaffär, handlar om ett eget clothing label.

erorone några tips på bra tryckerier som håller på med sådant?

pool jo det vet jag redan, men själva märkesnamnet hur registrerar man det så att inte det blir uppköpt och jag inte får använda det. Så man inte står där med en massa arbete för ett märke jag inte äger, begriper du?

.)

2008-11-11 19:08
alla screentryckerier egentligen men finns något ställe som heter www.tshirt.se eller något sådannt. dom är poppis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-13 18:00
erorone, Tackar

Men är det någon som vet om det andra? Om jag måste registrera mitt märke eller något sånt?, helst någon som har egen erfarenhet skulle vara najs.

2008-11-13 19:32
alltså som pool sa, sälj till löst folk å gör det svart. sen när du ska bli stor for real kan du tänka på sånt.

2008-11-14 21:09
Om du registrerar ett bolag så tror jag att det blir olagligt att sno ditt bolagsnamn.
ex. Om ditt bolag heter "Running-up-a-hill-chasing-bees" kommer det antagligen vara olagligt att sno det namnet, men om du istället heter "love", vilket är ett väldigt vanligt ord, så har du knappast någon "copyright" på det.
Sist ja kollade funkade det såhär inom musikbranschen, och jag blir förvånad om det inte gäller samma sak inom märkeskläderbranschen, då ofta musiker säljs som ett sorts märke. Om det nu hamnar i rätten så kan du antagligen vinna med det (och en duktig advokat). Fråga mig om 1-2 år igen, då kommer jag studera affärsjuridik. 8-|

Om du nu ska starta ett bolag måste du tänka efter hur mycket pengar du vill satsa, och hur många som ska vara med på det. Såvitt jag vet finns det 5 bolagsformer (varav jag visar 4):

Enskild Näringsidkare
+ Alla företagets vinster går direkt till dig.
+ Billig registeringskostnad (typ 1000kr)
– Alla företagets skulder går direkt till dig.

Handelsbolag
samma som Enskild Näringsidkare, fast man är flera ägare istället, och en annan skillnad.

ex. Inga, Bosse, och Carl Gustaf har startat ett handelsbolag som exporterar trasiga IKEA-möbler till Kanada. Dom har köpt en lagerlokal i Stockholm centrum. Tyvärr så vill ingen köpa trasiga IKEA-möbler, så företaget får skulder på 3 miljoner, och företaget går i konkurs. Carl är jätterik, han har 5 Miljoner, Inga har 1 miljon, medan Bosse har 50 kr och sover i slottskogen. då går banken och tar Ingas 1 miljon, Bosses 50 kr, och Carl Gustafs
1 999 950kr (så Carl behåller alltså 3 000 050 kr). Efter detta har Carl rätt att kräva
999 950kr av Bosse, men utan bankens hjälp.

Aktiebolag
+ Kan endast förlora satsat kapital
+ Lätt att sälja
– 100 000kr kostnad för registrering
– Företagets vinster går till företaget
+/– Aktiebolag är en juridisk person, dvs inte riktig. Inom företaget måste man utse en eller flera som kan skriva under t.ex. lån och dyl. för bolaget.

Kommanditbolag
Som handelsbolag, men du kan begränsa risken, så att du inte får betala allt om företaget går i konkurs.

2008-11-15 00:05
LVR

Du måste registrera ditt varumärke för att skydda det (såvida det inte blir inarbetat, men det är knappast aktuellt nu). Du registrerar dels namnet, dels loggan. Registrering sker hos patent- och registerverket.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-11-16 18:57
blocket är också bra

2008-11-17 00:05
Allting du gör har du upphovsrätt till, ingen kan sno någoting från dig så länge du kan bevisa att det är du som har kommit på det.

Du kan sälja dina saker i mitt företag om du har sjysta saker, kontakta mig på [email protected]

vi skall öppna en butik i göteborg, det som fattas är lokal bara så om ni kan tipsa om det så vore det jättefint.

www.enheltovanligbutik.se
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2008-11-17 19:46
Better active today than radioactive tomorrow

2008-11-21 22:11
C-ro Tack men det där hade jag koll på det var det som fasa snackar om som var difust och behövde klaras upp.

Zoom-Zoom, du får pm när allt är up and running, någon gång i januari/efter jul.

2008-11-26 00:19
t-shirts stores tröjor är det ju massa frilansare av diverse slag som fixar designen på. så fixar tshirt store hela grejen med att sälja o trycka upp dom.. vet inte om man kan höra av sig där? de söker ju iaf designers och då kan man ju få en fot in i den världen om inte annat.

2008-11-26 00:22
Länk till http://tshirtstore.se/designerswanted.aspx <-- länk till tshirt store/design sökes

2008-12-02 17:26
Det du behöver göra är att registrera patent för ditt varumärke och tryck på prv. Då kan ingen sno ditt varumärke.

Om du vill ha ett eget bolag, mäste du registrera det och då välja nån bolagsform som passar dig, som de skrev där uppe.

Annars kan du bara skaffa patent och sedan som alla nämner sälja de vidare till andra butiker, e-bay och annat liknade.

Detta låter intressant skicka gärna över ditt arbete till oss: [email protected] så kanske vi kan sälja de om det ser intressant ut och passar in hos oss.
http://mahoyo.blogspot.com

2008-12-02 18:50
Mahoyo, du menar att jag ska söka patent för varje tryck jag ska ha på tröjorna?

Mailen är sparad, ni får mail när allt är färdigt! .)

2008-12-04 00:22
Ja om det är värt det annars kan vem som helst kopiera dina tryck. Det kommer bli rätt dyrt för man ska välja olika län och länder. Jag tycker personligen att du först och främst ska skaffa patent på ditt varumärke om det kommer heta nåt då.

Det med tryck är jag inte så bra på, men om man vill ha det för sig själv och ingen annan ska kopiera det så ska man nog ha patent på det.
http://mahoyo.blogspot.com

2008-12-05 04:27
LVR

Patent kommer inte på tal då patent endast medges för tekniska funktioner. Det du behöver göra är först och främst att registrera ditt varumärke. Sedan registrerar du din design enligt mönsterskyddslagen. Men hör med prv, dom kan det här.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér