I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bosniaker och Kosovoalbaner

Övrigt - Blandat

   
Poet

2008-11-09 22:25

Bosniaker och Kosovoalbaner

Jag har funderat på en sak ganska länge gällandes dessa ex-Jugoslaviska folkslag. Jag har många jugoslaviska vänner (vet att Jugoslavien inte existerar längre, men jag buntar ihop det nu för enkelhetens skull) och jag ser alltid ett tydligt samband gällandes hur länge de har bott i Sverige. Alla serber, kroater, makedonier och slovener jag känner har alla kommit till Sverige på 60- och 70-talet. Men samtliga bosniaker och kosovoalbaner jag känner, kom efter kriget. Det lär ju finnas, självklart, ett gäng som kommit innan dess också, men jag har hitills inte träffat någon.

Hur kommer det sig egentligen? Man kan ju heller inte låta bli att fråga sig om det har något att göra med att bosniakerna och kosovoalbanerna är muslimer, och de övriga kristna. Vill minnas att Tito tillät sitt folk att resa och flytta fritt till andra länder, detta inkluderade väl alla etniska grupper i föredetta Jugoslavien?


Jag har frågat mina vänner, men de visste inte riktigt vad orsaken kunde vara.



Love!

(Inlägget ändrat av PenDragon 2010-05-29 22:49:50)

At the gates of Eternity...