En uppmaning rörande bankomatkvitton!
Året är 2008 och över jorden hopas mörka moln. Alltsedan den industriella revolutionen tog vid har människan befläckat jorden med miljöskadliga medel av allehanda slag, och... Cut, cut, cut! Enough of the crap. Aight? Okej, visst, mannen. Så till saken. Denna tråd vänder sig till dig som har för vana att begära kvitto varje gång du använder dig av en bankomat. Ajajaj... Denna vana är fullkomligt onödig och förvärrar endast klimatkrisen i så måtto att ännu fler träd måste huggas ned för att du ska kunna se ditt saldo, något som år 2008 går alldeles utmärkt att göra på internet. Alltså. Nästa gång du står vid en bankomat, tänk till innan du trycker ut ett kvitto. Är du verkligen beredd att ha ett träds liv på ditt samvete? Politiker, whoa-användare - vad gör ni?! Vem tänker på barnen?!
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.
jag föredrar att käka vegetariskt och har kontot övertrasserat, gör det mig till en miljökämpe menar du?
svar ett: du förstår väl själv att ingen efter din förra tråd kan ta dig på allvar? svar två: grymt initiativ mannen, jag har tänkt på precis samma sak! svar tre: kan du inte redan nu avslöja din plan med dom här meningslösa, enligt dig själv ironiska, möjligtvis ironiskt ironiska, trådar så vi slipper en massa meningslöst tjafs? om inte annat så för att jag ska slippa bli provocerad av ditt hyperkorrigerande.
medoria: jag antar att du aldrig tröttnar på att vara negativ? man måste ju vara frireligiös för att hålla peppen uppe efter din framfart! ;) Jag tar aldrig kvitton. Jag har Swedbank så jag får reda på hur mycket jag har på kontot på sju sekunder via mobilen.
•pave paradise•
Redaktionen
2008-11-05 23:30
snart kommer det en display på kontokorten som gör att man ser saldot direkt på kortet. svensk uppfinning!
namaste
lhabia: nej, men till skillnad från dig väljer jag mina strider.
åderpåle äre sant!! fan vad nice!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
medoria: Wow, det låter som en comeback snodd från en b-film. Vilken? Isbjörnar är sweetness. Så att man nu inte kan bli anklagad för att gå off-topic eller välja strider eller vad det nu kan vara.
•pave paradise•
Redaktionen
2008-11-05 23:43
snara ahjag vet. såndär grej som borde funnits på från början.
namaste
Jag tar alltid kvitton, tillomed när jag tar ut pengar från Nordea, vars kvitton inte säger annat än hur mycket man tagit ut. Har någon sjuk illusion av att det ser "coolt" ut att knyckla ihop dom och kasta bort, ser framför mig hur det går i slowmotion när jag gör det också, varje gång. Å andra sidan är nog inte alla som mig, så jag hoppas att någon tar åt sig av detta fina initiativ från din sida!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
lhabia: nej jag kom på det alldeles själv. du är bara avundsjuk. eftersom jag inte, med trådskaparens historia i minnet, kan ta tråden på allvar av rädsla för att han sen ska sätta dumstruten på mitt huvud, låter jag bli att ge mig in i debatten.
medoria: Du ljuger. Fegis. Angående trädens liv etc: Vi använder plastkort för att ta ut pengar ur maskiner av massa förmodligen för miljön skadliga ämnen. Det närmsta man seriöst kan göra är att vända sig till den bank som är mest miljövänlig eller något liknande. Eller bara fortsätta med livet och tycka att isbjörnar är sweetness.
•pave paradise•
Jag tar aldrig ut "kvitto" efter att jag tagit ut pengar om jag inte känner att jag inte alls vet hur mycket jag har på kontot. Ser det endast som en onödighet, inte bara för miljöaspekten utan både effektivitet för att näste person i kön kan komma fram snabbare etc. Det finns väl många automater som visar kontoutdrag på displayen istället för att man får ut en lapp?
Det finns väl många automater som visar kontoutdrag på displayen istället för att man får ut en lapp? Hos Swedbank kan man välja att få utdraget direkt på skärmen japp.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
fast vore det inte bättre att avskaffa kontanta pengar över huvudtaget. både bra för miljön och minimerar stöldrisken. Så kan man döpa om Kronan till Kredit. med K. Så jävla future!
Skönt att se att Whoas Swedbank-banner sått sina frön.
•pave paradise•
Den här tråden va redigt lame. Som om några kvitton har inverkan på miljön, vill man spara träd så får man nog se det från ett bredare perspektiv. öööö... Aaa lame ja..
RATED R!
Jag tar alltid lapp. Jag vill ta livet av alla träd och alla små söta isbjörnar. Det är inte helt fel att få liraren bakom i kön att vänta så länge som möjligt heller.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tar aldrig lapp och uppmanar alla att dem inte ska göra det... de e ju en bra grejj!
JMD, Jag Måste Dansa!
Hangaround
2008-11-06 15:55
jag fattar inte varför man inte kan få upp saldot på skärmen som överallt utom i sverige.
Jag fattar inte att folk bryr sig om träd.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
med hot om våld brukar man kunna införskaffa sig konsumptionsvaror utan vare sig kontanter eller betalkort. enkelt och miljövänligt!
http://www.kommandot.se/wp/
Så jävla missriktade ambitioner.. För det första så är pappersåtgången för kontoutdragen marginell, tar du ut en lapp om dagen i typ 30 år så har man väl förbrukat cirka 1kg papper (räknat på att en minneslapp väger 0,1 gram vilket är en ren höftning). För det andra så envisas folk med att bunta ihop alla typer av miljö- och klimattproblem till ett och samma (att visa bilder på isbjörnar när det på sin höjd handlar om ett hot mot den mikrobiologiska mångfalden i svenska skogar). Att försöka påverka klimatkrisen genom att strunta i att plocka ut minneslappar är inte en piss i Nilen, det är så mycket mycket mindre. Faktum är att inte ens att strunta i några flygresor är att likna vid en piss i Nilen. Det finns ett enda sätt att påverka klimatkrisen, om man nu uppfattar det som en kris, det är politiska påtryckningar. Om det nu hade varit så enkelt att det räckte med politiska påtryckningar från svenska folket gentemot svenska politiker hade det varit hyffsat simpelt. Men nu råkar Sveriges klimatpåverkan även den vara marginell i jämförelse med Kina, Ryssland, USA, Indien etc. Lösningen är alltså inte att strunta i att plocka ut minneslappar, det är att försöka övertala jordens befolkning om att gå tillbaka till en levnadsstil a la 1800-talet. Något år av sensationsjournalitstik om klimatkris och alla börjar springa runt som huvudlösa kycklingar och försöker "hjälpa till".. Ganska tragiskt egentligen.
Förlåt, jag skrev fel. Det finns fler sätt att påverka klimatkrisen än att sänka konsumtionen på bred front. Man kan till exempel rensa upp koldioxiden i luften och lagra det i havsbotten, vilket man redan nu är på god väg att lyckas göra i stor skala. Så konsumera vidare, tekniken kommer alltid att hinna ifatt.
mephisto: Dagens dummaste.
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.
6-12-5-23 att skylla på att andra är värre är ett väldigt dåligt argument för att fortsätta vara passiv och sen att "lagra koldioxid" i havet är nog det mest korkade man kan göra, var har du hört det? det är ju delvis det som är värsta skräckscenariot vid en eventuell klimatförändring eller ökad halt atmosfäriskt koldioxid
Isbjörnarna ser ju ut att må fint iaf..
va?
bperb P27 skillnaden i att vara fullständigt passiv och att strunta i att plocka ut minneslappar o dyl. är ju knappt nämnvärd, det förstår väl du också? Jag förespråkar inte passivitet, jag säger bara att ska man göra något ska man göra det ordentligt, inte nåt så kvartsarslat som att trycka NEJ på minneslappen. Jag skrev inte "släpp ut det i havet", jag skrev "lagra det i havsbottnen", skulle man bara släpp ner det i havet skulle det återgå till atmosfären direkt. Det är inte direkt någon hemlighet, men jag har hört det från föreläsare på KTH (Bo Olofson, professor i miljögeologi och Gunno Renman, docent och universitetslektor på Ekosystemteknik på KTH). Jag antar att om du googlar runt lite så hittar du information om detta. Och det är förresten inte mängden koldioxid i haven som innebär skräckscenariot du pratar om. Det är mängden koldioxid (och andra gaser och partiklar för den delen) i atmosfären som reflekterar tillbaka solljus som annars hade reflekterats ut i rymden som ökar och därigenom ökar medeltemperaturen vilket leder till att polarisarna smälter i större utsträckning vilket höjer havsnivåerna. Ju mindre koldioxid i atmosfären- desto mindre växthuseffekt (man vill såklart ha en hel del växthuseffekt för annars skulle medeltemperaturen ligga under 0 gradigt, men lite mindre än den vi har nu) Alltså genom att fånga upp koldioxiden i atmosfären och "hålla den fången" i havsbotten så minskar man växthuseffekten. Lyckade försök har redan gjorts, så det är ingen science fiction idé heller.
hade det vart en seriös tråd hade jag sågat trådskaparen för sin naivitet att det på ngt vis skulle göra ngn skillnad om man slutade ta ut saldsked. jag tar sällan ut det iof eftersom man alltid blir så besviken på sitt saldo.
Opus: Tack. Det var en sådan kommentar jag var ute efter.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
6-12-5-23 jag tycker för det första att man i så stor utsträckning som möjligt ska leva som man lär, tycker man att bevarande av naturen är viktigt så är det inte så svårt att välja bort att plocka en minneslapp. för det andra så undrar jag lite i vilket sammanhang just DU var på den föreläsningen. inte för att vara dryg eller så, men ditt resonemang brister på väldigt enkel naturvetenskap. om partialtrycket koldioxid i atmosfären ökar, så ökar halten koldioxid i vattnet. i vattnet reagerar det och bildar vätekarbonat, det GÅR inte att lagra gaser i vatten i övermättad lösning. vätekarbonat sänker havets pH, och havets buffertförmåga är redan illa ute. en försurning av havet försvårar kalcifieringsprocesser hos många marina organismer, inklusive många viktiga primärproducenter. DÅ har vi problem, det är worst case-scenariot jag pratar om. förhöjd koldioxid-halt i atmosfären (kan få) får betydligt mer koplexa effekter än bara global uppvärmning.
och nu missade jag ju såklart i min upphetsning att du nämnde lagring i sediment, men hur det ska gå till och eventuella ekologiska effekter av det har jag inte hört talas om
Jag var där som student.. Jag läste några kurser i geologi och naturresursteori som en del av programmet jag läser. Du har återigen missuppfattat vad jag skrivit, jag har skrivit i "HAVSBOTTNEN", och du fortsätter att tolka det som att jag menar att man skulle lagra gaserna i "VATTNET", vilket jag är fullt medveten om att det inte är någon höjdaridé. Sedan är det väl så att det främst är svavel och kväve som står för försurningen av haven och det är inte så vitt jag förstått det direkt kopplat till eventuell ökad koldioxidmängd i vattnet, även om det nu inte var det jag pratade om.
Det bör inte ha någon ekologisk effekt alls då det rimligen inte borde finnas så mycket djur där nere, jag kanske borde ha skrivit "under havsbottnen" för att det skulle bli klarare. Det handlar alltså om en bra bit under. Koldioxiden kan sedan komprimeras och lagras. — Det finns ett kommersiellt bruk kring denna lagring. I Nordsjön lagrar till exempel norrmännen koldioxid en kilometer under havsbottnen i vattenfyllda sandstensformationer, säger Eva Johansson. http://www.miljoportalen.se/nyheter/05/effektiv-teknik-foer-att-avskilja-koldioxid/ Nu tog jag bara första bästa exempel av ca. 140 000 träffar på "Lagring av koldioxid" men där har du lite om hur det i praktiken går till.
jag lyckas inte länka eller kursivera men stycket över länken är alltså ett citat.
olika svavel- och kväveföreningar är orsakar framförallt försurning i sjöar och på land, i havet är det koldioxiden som är boven i dramat (eller åtminsone det stora framtida hotet). tyvärr kom inte hela länken med så det var lite svårt att hitta vad teknikerna handlade om.
ok, ja då får du nog googla själv om du är nyfiken
Stör mig mer på idioterna som ska stå vid bankomaten och läsa på kontoutdraget i ett halvår innan de går vidare. :S Wtf? Kan ni inte göra två saker samtidigt era enfaldiga stackare!
Jag brukar ta ut flera kvitton bara för jag vill döda en isbjörn som förhoppningsvis flyter iland i min hamn så jag kan fiska upp den och ha den som en mysig matta.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Tech: jag har för mig att man kan när papper är slut det har jag kunnat göra iaf, på swedbank outomat... men det är jue dumt att man inte kan få välja det redan från början.
hahaha... hahahahaha... fan du skulle knega lite på ett reklamtryckeri, då skulle du få lite distans till den där lilla kvittorullen
mama said knock you out
Stör mig mer på idioterna som ska stå vid bankomaten och läsa på kontoutdraget i ett halvår innan de går vidare. :S Wtf? Kan ni inte göra två saker samtidigt era enfaldiga stackare! Vi gör det för att störa just
DIG . och
ALL A andra.
MWAHAHA!!!!
Opus Är nog personligen en väldigt dålig miljökämpe då det enda jag försöker hålla rent om är efter mig själv, men har haft lite liknande tankegångar som dig. Nackdelen med Sverige är att trots sina satsningar på miljön så gör man de facto inte ett jävla skit för att rädda den. Exempelvis det som du tar upp nu kom jag tänka på att många bankomater inte ens erbjuder om man vill skriva ut ett kvitto eller ej, utan spottar bara ut det. Tack och hej. Har inte stött på en enda bankomat i Sverige där man på skärmen kan få reda på information om sitt saldo för att dubbelkolla om pengarna finns kvar som det är tänkt eller om man blivit hackad. Men som sagt håller med dig, man borde åtminstone kunna rädda ett par hundra träd om året och behöva sätta livet till för förmodligen en av de vanligaste "kvittona" som vi slänger nuförtiden.
Det som är så fascinerande med den här tråden är nog framförallt okunnigheten. Om trådskaparen hade läst på lite hade den här diskussionen aldrig funnits.
dig som har för vana att begära kvitto varje gång du använder dig av en bankomat. Ajajaj... Denna vana är fullkomligt onödig och förvärrar endast klimatkrisen i så måtto att ännu fler träd måste huggas ned Klimatkrisen påverkas inte ett dugg av de där träden, de var odlade där från början. Om det är något du vill klaga på så är det "returpapper". Returpapper innebär en betydligt större risk för miljön och en stor ekonomisk kostnad jämfört med att hugga ner fler träd.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Negative Kvitton är gjorda av papper. Papper tillverkas ur träd. Mer papper = mer skogsskövling. Tar ca 50-60 år för träden här i norden och växa sig stora nog och huggas ner. Oavsett vad så bidrar det till miljöförstöring i form av luftrendande växter plockas bort, naturlivet förstörs och framtida effekter vet vi inte så mycket av. Dessutom all energi som går åt att omvandla ett träd till papper och frakten av papperet till slutdestinationen är sinnessjukt.^^
Äsch, vi bor en del av världen där skogen faktiskt breder ut sig. Värre är det i Amazonas... (Men det säger ingenting om framställning av papper, det är nog en värre bov hur miljövänligt blekning än anses vara idag).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Evolution Japp värre är det i Amazonas, hur länge tror du våra skogar får vara "ifred" när man skövlat bort allting runt ekvatorn?
för all del, ge tusentals mammor och pappor vid sca sparken, det FÖRTJÄNAR DOM!!!
vadå? jag dyster?
^^lite lös argumentation men säg så här: så länge vi återplanterar etc så skadar inte produktionen av papper naturen. däremot främjar den tillväxten och välfärden. det MÅSTE göras en avvägning mellan välfärd och miljövänlighet.. annars sitter vi i våra kojor i skogen och äter bark.
vadå? jag dyster?
återplantering kvittar inte skulden för pappersmassatillverkning eller förstörande av artdiversa kulturområden då jag antar att ett speciellt träslag odlas för just pappersframställning. det måste göras en avvägning mellan miljövänlighet och välfärd... annars sitter vi i våra kromade hem och äter labb-framställd mat för att inget annat lever
Men det är ju just det, man måste skilja på problemen med klimatet och naturen. jag skiter mer eller mindre i naturen, om hälften av jordens växt och djurarter dör ut rör det inte mig i ryggen (förutsatt att det inte är kor, grisar, lamm osv. och dom är knappast utrotningshotade) Pandor, Vitvalar, Isbjörnar, Jättesköldpaddor och Vita Tigrar har jag inget direkt intresse av att bevara. Detsamma gäller inom den mikrobiologiska mångfalden. Artdiversiva områden kan kvitta. Däremot vill jag kunna andas, jag vill att världens städer ska hållas över havsytan osv. Men det är separata problem med separata lösningar. Labbframställd mat kommer vi förmodligen att äta i framtiden vilket som, efter som den antagligen kommer att vara nyttigare, billigare och godare än den naturliga maten.