I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

komvux/Betyg fråga?

Övrigt - Blandat

2008-11-03 17:20

komvux/Betyg fråga?

Hej hej, jag tänkte plugga upp några betyg till våren, jag har inte giltiga gymnasiebetyg men är mkt nära. Hur räknar man ut snittet om man gjort många flerkurser än va man gör på gymnasiet oftast, kommer säkert ha gjort 3-4 st till, ersätter jag dom då med dom jag inte fick betyg i? eller hur blir de när man ska räkna ut snittet liksom? och är en 50 p kurs lika mkt värd som en 100 p kurs när man räknar snitt?

Yeah!

2008-11-03 18:36
50 p kurs lika mkt värd som en 100 p kurs när man räknar snitt?

nej

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-03 19:11
Använd liggande stolen, det funkar till allt

2008-11-03 19:13
Här kan du räkna ut ditt snitt.

Du räknar inte dom kurser där du har sämst betyg om du har fler än 2500 poäng, däremot måste du ha godkänt i kärnämnena oavsett.

Vet inte om du är medveten om det men dom har ändrat hur antagning till universitetet funkar med upplästa betyg från komvux, förut så hamnade man i samma grupp som dom som sökte med vanliga gymnasiebetyg.

Numera hamnar man i en speciell kvotgrupp vilket kommer motsvara 1/3 av dom som söker på gymnasietbetyg (detta ser dock lite olika ut beroende på vilken kurs det handlar om men iaf). Detta system kommer träda i kraft höstterminen 2010.

2008-11-03 19:58
fan,, jag mår lite dåligt när jag räknar ut snittet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-08 22:58
vad händer om man har gjort allt å har g i alla kurser men sen pluggar man nån tll på komvux så man gjort fler poäng än dessa 2500 man söker in med? tas några bort eller?
Yeah!
Skivsamlare

2008-11-08 23:27
niQel

ja.
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Groupie

2008-11-08 23:44
Vissa kurser måste du räkna med har jag för mig.
Alla kärnämnen som Ma A Sv A+B och En A samt om det är någon till.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-11-09 05:10
Fem till är det. Samhällskunskap, Religionskunskap, Naturkunskap, Estetisk verksamhet och Idrott och hälsa (Idrott måste in i de 2500 poängen men tillåts bara påverka snittet positivt). Kärnämnena omfattar 750 poäng.

Sen måste utöver det de för ditt gymnaiseprogram specifika karaktärsämnena räknas med. Det är 1450 poäng karaktärsämnen på alla program.

Bara de sista 300 (2500-750-1450) poängen får du välja vilka skitkurser du vill.

Gymnasieskolan
Den elev som fått betyg på kurser utöver vad som krävs för ett fullständigt program har rätt att välja vilken eller vilka kurser som skall ingå i slutbetyget. Kurser i kärnämnen och kurser i karaktärsämnen som är gemensamma för ett nationellt program samt kurser som ingår i en nationellt fastställd inriktning skall dock alltid ingå i slutbetyget.

Nationella program
Varje program omfattar 2 500 gymnasiepoäng. Samtliga nationella program innefattar åtta kärnämnen - engelska, estetisk verksamhet, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, samhällskunskap, svenska (alternativt svenska som andraspråk) och religionskunskap. Tillsammans omfattar kärnämnena 750 poäng.

Varje program får sin karaktär genom sina karaktärsämnen. Karaktärsämnena omfattar sammanlagt 1 450 poäng. I denna summa ingår ett projektarbete på 100 poäng.

2008-11-09 06:14
Fem till är det. Samhällskunskap, Religionskunskap, Naturkunskap, Estetisk verksamhet och Idrott och hälsa (Idrott måste in i de 2500 poängen men tillåts bara påverka snittet positivt). Kärnämnena omfattar 750 poäng.

Sen måste utöver det de för ditt gymnaiseprogram specifika karaktärsämnena räknas med. Det är 1450 poäng karaktärsämnen på alla program.

Bara de sista 300 (2500-750-1450) poängen får du välja vilka skitkurser du vill.

Inte helt korrekt. Finns som bekant något som kallas samlat betygsdokument (från komvux det vill säga, samlat betygsdokument från gymnasiet är inte samma sak), vilket är vad du kör på om du inte vill tvingas läsa kurser som är bundna till programmet du gick på. Då stryks även Idrott och hälsa samt Estetisk verksamhet, och lika många poäng plockas väck från det totala antalet du behöver. Givetvis behöver du alla kärnämnen också, men du är som sagt inte tvingad att läsa de ämnen du hade på ditt program på gymnasiet.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-11-09 17:25
Jag är ganska säker på att komvux har sina egna kärnämnen, naturkunskap, svenska A, matte A och samhällskunskap A. Och du behöver bara 2350poäng för att få ut ditt slutbetyg ifrån Komvux.

Alla de där 1000+ poängen som du måste ha utöver de komvux kärnämnen kan va vilket jävla skit som helst.

Räkna ut snittet länken funkar inte btw.. =/

2009-03-11 12:54
Lånar tråden en snabbis,om man har gått gymnasiet och hoppar av och sedan börjar på komvux då får man väl behålla sina gymnasiebetyg?? Och måste man börja inom ett visst antal år för att betyg fortfarande ska vara giltiga?

2009-03-11 14:58
Exe-Poused Ja, de finns kvar. Försvinner ingenstans. Dem betyg man har tagit samlas i ett så kallat "samlat betygsdokument" så länge man inte har kommit läst klart 2500 poäng och fått godkänt i kärnämnena då det blir slutbetyg. Men prata med studievägledaren på den skola du gick på för säkerhetsskull är mitt tips då det tycks ha ändrats/vara på väg att ändras i själva systemet hur det sätts betyg så...
Delam tange barat