I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sömnparalys, help plx.

Övrigt - Blandat

   

2008-10-22 04:01

Sömnparalys, help plx.

Jo det var så att jag tog en tupplur efter skolan idag hos en vän och vaknade upp med ryggen mot henne och kunde inte röra mig överhuvudtaget... Allt jag kunde röra var ögonen. Jag försökte säga nått men då var det som när man försöker skrika i en dröm och inget kom ut. Jag försökte typ på alla sätt få uppmärksamhet av min kompis som låg och läste men kunde inte röra en muskel. Needless to say så fick jag ju panik och trodde jag hade vaknat upp förlamad, men efter ca 30 sekunder(?) så fick jag tillbaka rörligheten.

Jag googlade på det och hittade "sömnparalys", vilket innebär ungefär att hjärnan vaknar innan kroppen, då kroppen för att förhindra rörelse när man drömmer, "stängs av" under REM-sömnen. Awesome, tänkte jag när jag insåg att det var helt normalt och ofarligt och allt var frid och fröjd tills jag skulle sova senare på kvällen. Efter att ha sovit några timmar vaknade jag på samma sätt, men trots att jag visste vad det var så blev jag lika rädd.

Nu sitter jag här och vågar inte somna igen. Har dessutom läst om folk som har haft det i en hel timma utan att vakna upp och det är tydligen även vanligt att få hallucinationer under sömnparalyser. Jag är skiträdd för att vakna och inte kunna röra en muskel när man on top of that även har hallucinationer och ser/hör saker i rummet.

Kan ni dela med er av era upplevelser av sömnparalyser och framför allt era tipps på hur man snabbast vaknar upp från det?









Sorry, did you say something?
I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...