I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tema för barn

Övrigt - Blandat

2008-10-12 17:42

Tema för barn

Jag har hjärnsläpp! Jag har fått i uppgift att under några veckor vid 4-7 tillfällen genomföra aktiviteter som ingår i ett tema med en barngrupp på 4-12 barn. Självklart vill jag välja ett tema som på något sätt är utvecklande för barnen. Men samtidigt kul. Och jag kommer inte på något. Snälla hjälp mig, kom med tips och idéer :)

SHU!
DJ

2008-10-12 17:44
Hur gamla är barnen?

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-10-12 17:47
Oj! 6-7 år gamla :)
 SHU!

2008-10-12 21:18
Färg och natur teman är nåt som brukar vara populärt :)
Då finns det massa skoj att göra och bara fantasin sätter gränser :D
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2008-10-12 21:49
Kör ett hösttema, det är ju aktuellt. Samt det ger ju massa olika tillfällen att röra sig ute vilket är bra och utvecklande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-12 21:59
Det är synd att småbarn är så ömtåliga annars hade du kunnat ha fight club som tema. Om du inte orkar spåna så mycket på tema kan du ju ta något som är lite luddigt så du kan jobba mer på aktiviteterna än på själva temat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-13 00:17
hösttema tycker jag lät bra som mellon nämnde, om du ska komma igång snart!

går ju att låta dem rita vad som är höst för dem. kanske låta dem samla saker för att sen pyssla med dem. typ bygga familjen höst med kottar och skriva en saga (går dem i ettan?). sen kan man ju låta dem springa runt och hitta bestämda löv efter svartvita mallar och sen färglägga mallarna efter verkliga bladen. låta dem spela nån höstpjäs kanske? gå på en mini höst-picknick med varm choklad och ostmackor och gå igenom vad man ska göra om man går vilse. kanske fixa reflexgrejs och låta dem göra sina egna reflexer och prata lite om varför man ska ha reflex? baka något höstigt, kanske plocka bär/äpplen/whatever själv? fixa ett stort papper och låta alla få pressa sina händer med gul eller röd eller orange färg så det bildar en trädkrona (eller helt enkelt låta dem plocka var sitt löv och skriva namn på det och klistra fast vid pappret) och sedan bara klippa ut en stam så det blir ett höstträd? tipsrunda om dem nu kan läsa?
Delam tange barat

2008-10-13 01:18
Jag tycker du borde göra Tema Rymden.

Så får alla skapa sina planeter (eller en jättestor gemensam och alla gör miljöer som finns på den planeten).

Barnen får hitta på språk som talas där (här kan man ha diverse audiogrej), hur utomjordingarna ser ut (teater?), vad det finns för djur, växter, klimat och så vidare. Antingen kan man rita, eller så kan man göra i papiermache eller annat liknande skulpturgrejer.

Om jag nån gång engagerar mig i kreativitet för barn hade jag tänkt använda mig av det iallafall, lär vara kul att se hur ungarna skapar världsbilder tillsammans.

2008-10-13 03:38
rymden älskade jag alltid att ha som tema.. och naturen.. typ bygga å pyssla å grejer =)
kom ihåg att pluto inte är någon planet bara.. eller så struntar du helt i det och lär barnen att pluto fanimig visst är en planet och att vetenskapsmännen kan slänga sig i väggen..

cry me a river!
--> thcrew

2008-10-13 20:10

2008-10-14 12:48
jag tänkte skriva sextema först men såg att de var 6-7 år...så det kanske blir bättre till nästa år temadagar...

annars är det ju aldrig förtidigt med ett ironi tema, med workshops i cynism o misantropi.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...