I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pengar efter avslutat arbete?

Övrigt - Blandat

2008-10-06 22:38

Pengar efter avslutat arbete?

Har nu jobbat i snart ett år på mitt första "riktiga" jobb, men skit samma, jag e inte medlem i what so ever, ingen akassa, inget fack eller ngt.

Är timanställd och jobbar väl en 120timmar/mån i snitt.

Nu till min fråga:

Säg att jag får sparken i morgon, vad händer då?
måste man va medlem för att få cash?
Om jag blir medlem i morgon och får sparken om en månad, får jag cash då eller måste man ha varit medlem en viss tid?

(för er som undrar så lär jag inte få sparken men kanske ber om att få det nån gång efter vinter för jag vill softa lite som alla andra)

b0b0b0b0

2008-10-06 22:42
För att få akassa måste du jobbat i 1 år eller vad det är, då är det runt 70-80% av lönen minns inte riktigt.. Eller så kanske det var att du får dessa pengar i ett år. Men minns som sagt inte, tror det snarare var så att du får 80% av lönen ett år framöver om du är med i akassan.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-10-06 22:43
och det får man utan att vara medlem? :))
b0b0b0b0

2008-10-06 22:49
fel av mig som inte kan läsa din sista mening... kasst
b0b0b0b0

2008-10-06 22:51
Nej, såg nu, du ska ha jobbat minst ett år för att få akassa.. Men akassa kan du tydligen ansöka när du blivit uppsagd via arbetsförnedringen. Är inte så haj på det här.. Så någon mer kunnig får gärna fylla in, I rest my case i att ens försöka, haha :-).
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-10-06 22:52
Medlem i A-kassa minst 1 år
jobbat minst ett halvår ( på samma jobb, så om du skaffar ett nytt måste du jobba 6 månader där för att få a-kassa)

Lite OT, men 120/h i mån, lite väl lite eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-06 22:55
30 timmar i veckan är väl inte så lite? Rätt chill.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-10-06 22:59
120 timmar är väl ganska bra som timanställd då man normalt jobbar 160(?)

akassan ju skit , finns det inget annat att falla tillbaka på? alfa kassan?
b0b0b0b0
Groupie

2008-10-06 23:05
alfa kassan e som a-kassor, du måste jobbat 6 månader på ett år _men_ du behöver inte va medlem i något för att va berättigad till det, sen det är inga stora cash det handlar om heller.

Alternativet är SOC.

Jag rekommenderar att gå med i någon a-kassa...
Dyrt kanske du tycker, men om du endå planerar på att sluta jobba så får du ju tillbaks mångfalt.
-Vakna Johnny, vakna!
Du glömde ta dina sömnpiller.
Groupie

2008-10-06 23:07
Dem 6 månaderna behöver inte va fulltid, du kan räkna om det i timmar, dvs ca~ 6 * 160H på ett år...
-Vakna Johnny, vakna!

2008-10-06 23:09
Cosa Sant! Men då måste jag (som jag förstått det) bli medlem i morgon sen jobba ett helt år till innan jag kan "dra mig till baka" Och när hela det året har gått kommer jag nog inte ens va sugen på det längre.
b0b0b0b0
Groupie

2008-10-06 23:17
har inte hört att man måste vart medlem ett år, kanske är så? Värt att kolla upp...

kolla på eran fackförenings hemsida, jag har tex http://www.unionen.se
-Vakna Johnny, vakna!

2008-10-06 23:23
Men man får väl ingen A-Kassa om man slutar frivilligt? Utan man måste få sparken. eller har jag fel?

artistic P22
Jag själv tycker inte 30 timmar i veckan är särskilt mycket, men å andra sidan är jag också van att jobba längre skift & tycker det är ganska tråkigt om man jobbar 5-6 timmar om dagen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-07 05:03
A-kasse-ersättningen får som mest utgöra 80 procent av medlemmens tidigare lön. Ersättningen har dock ett maxtak på 680 kronor per dag. För att en arbetslös ska ha rätt till ersättning som baseras på tidigare förvärvsinkomster måste denne ha varit betalande medlem av a-kassan i minst ett år. För den som har varit medlem kortare tid än ett år kan ersättning utgå med det så kallade grundbeloppet, vilket är maximalt 320 kronor per dag.

Maximal dagpenning får den som tjänat 18 700 kronor eller mer per månad, vilket innebär att den maximala a-kasseersättningen är 14 960 kronor i månaden. Detta motsvarar omkring 10 450 kronor efter skatt.

Från dag 201 blir ersättningen 70 procent av din tidigare inkomst, men högst 680 kronor per dag. Föräldrar med barn under 18 år får ersättning under dag 300-dag 450 med 65 procent av den tidigare inkomsten, övriga noll.

angående frivillig uppsägning behöver du giltiga skäl för att det ska accepteras.. skrev något om det i någon annan tråd idag..
cry me a river!
--> thcrew

2008-10-07 11:07
Men jag som har jobbat ett år nu, om jag skulle bli av med jobbet och har papper på att jag jobbat ett år, får jag A-kassa för ett år då?

2008-10-08 01:46
blaze
om du inte betalat avgift till kassan ett år kan du endast få 320kr/dag (före skatt)
cry me a river!
--> thcrew