godtagbara skäl till varför man sagt upp sig? till a-kassan
nån som vet vilka skäl som är godtagbara till att man sagt upp sig från ett arbete enlig alfakassan? har man inget giltigt skäl förlorar man 2 månaders cash. Nån som har en aning? Jag har en massa skäl, men jag tror inte dom är godtagbara. alla moraltanter undanbedes. shu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2008-10-06 18:02
att du hatade jobbet så du kräktes på det?
Tänkte också sexuellt antastad... Men få höra anledningen då? Kanske någon på whoa kommit undan med just det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Exempel på giltiga skäl är om du blir sjuk av ditt arbete och kan styrka det med läkarutlåtande eller om din arbetsgivare inte betalar ut den lön som ni kommit överens om.
cry me a river! --> thcrew
Producent
2008-10-06 20:59
Testa att köra med att du sa upp dig för att du hade blivit lovad ett annat arbete men det gick i stöpet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Toastare
2008-10-06 21:31
a-kassa och alfa kassa är inte samma sak och det gäller olika regler.
Jag skyller allt på Emma!
a-kassa och alfa kassa är inte samma sak och det gäller olika regler Hur skiljer de sig åt i den här frågan? Är skillnaden stor?
Från alfakassan (fd KAS) får du max 320 kr per dag och du är inte med i någon a-kassa. Som medlem i a-kassa får 80% av 18 700 före skatt (14 960), om du inte har någon inkomstförsäkring som täcker skillnaden via ditt fackförbund, om du nu är medlem i något sådant.
Skamvrån Productions www.tinitusochted.se
haha what!
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
alfa kassan är ju avsevärt mycket billigare att vara medlem i också.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Sheit P31 Jo men hur skiljer det sig på punkten "säga upp säg från arbete" ? Det var där jag undrade om dom hade olika regler.
Toastare
2008-10-07 22:48
Hellspawn1, åh min käre vän.. det gjorde det innan i antalet karensdagar i alla fall. 90 dagars karens har alfakassan haft tidigare vid egen uppsägning. Som sagt det är inte samma sak och det gäller olika regler, vilka regler som gäller för uppsägning vet jag inte.
Toastare
2008-10-07 22:49
Lepra, alfakassan kostar inget men du kan å andra sidan inte försörja dig på den när du väl blir arbetslös. 320kr för/dag mån-fre ger inte mycket/månaden.
320kr före skatt ska kanske tilläggas.
cry me a river! --> thcrew
BountyBoo F28: Nu är visserligen Alfa-kassan en a-kassa också som man kan bli medlem. Sällan (om någonsin?) billigare än att vara medlem i "sin egen" a-kassa dock.
"jag har fin hår. som en waterfall."
alfa kassa undrar jag
Såvida du inte har ett läkarintyg på att ditt arbete gjorde dig sjuk och du var tvungen att sluta med det jobbet för att bli frisk så är du rätt så körd. När jag flyttade tillbaka från Oslo sa jag att mitt lägenhetskontrakt gick ut och att jag inte hade någonstans att bo. Så jag hade att välja mellan att ha jobb men inget hem i Norge eller säga upp mig och flytta till Sverige. Men dom skiter i allt sånt. Man måste ju söka jobb i hela Sverige och långt utanför sitt kompetensområde nuförtiden. Om jag inte minns fel så blev det 3 månaders karens för mig... Alfakassan alltså. Jag tror det var 45 dagars karens men det är ju bara måndag till fredag som räknas eftersom ... man inte behöver pengar på lördagar och söndagar. Förövrigt verkar Alfakassan seriöst ha en policy som går ut på att avskräcka folk från att söka. Värre byråkratiskit har jag inte varit med om alltså. Jag tror det tog nästan sex månader innan jag fick några pengar. Dom verkar tycka det är enklare att skicka ut ett brev (och betala porto) och be en skicka en kopia på uppgifter dom redan har, istället för att lyfta luren eller maila en kollega t.ex.
Ah fan vad förvirrade inlägg jag skriver nuförtiden. Å andra sidan frågade du bara saker som du redan hade svaret på hehe. Det är nog inte ett giltigt skäl ens om man inte trivs för att chefen är jävlig samt ledare för NSF och du heter Bonnier.
BountyBoo F28 Så var det ja, tack för rättelsen.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Om du hittar ett tillfälligt jobb så får du jobba under karenstiden. Jag fick 90 dagars karens från min a-kassa (inte alfakassan) när jag sa upp mig, men jag fick ett jobb som av en händelse varade i precis 90 dagar, sen fick jag pengar från a-kassan.
När var det? Är det 90 dagar utan betalt eller får man bara sänkt akassa?
Det var ju några år sen, kanske 04... 90 dagar utan betalning är det som gäller.
04 hade vi inte en borgerlig regering vid makten. Kan ju ha ändrats sen dess, dom var ju inne och rörde om i reglerna gällande a-kassa och dylikt efter valet.
mobbning, men alltså, a-kassa är sjukt deppigt, man måste typ söka alla jobb i sverige för att få behålla a-kassan (har jag hört)
Ja det stämmer. Kul om man bor på en gård på landet i norrbotten och flytta till Malmö för att inte bli av med inkomstförsäkringen...
Så här står det i lagtexten: 43 § Den sökande skall stängas av från rätt till ersättning under tid som anges i 44 §, om den sökande 1. lämnat sitt arbete utan giltig anledning, eller 2. skilts från arbetet på grund av otillbörligt uppförande. Lag (2000:1460). 44 § Är det sannolikt att ett arbete som avses i 43 § skulle ha varat högst 5 dagar eller mer än 5 men högst 10 dagar eller mer än 10 dagar, utgör avstängningstiden - 10, 20 respektive 45 ersättningsdagar vid avstängning enligt 43 § 1, och - 20, 40 respektive 60 ersättningsdagar vid avstängning enligt 43 § 2. I avstängningstiden räknas in bara dagar för vilka karenstid skulle ha tillgodoräknats eller dagpenning skulle ha lämnats, om avstängningen inte hade skett, eller dagar under vilka den sökande har utfört förvärvsarbete. Den totala avstängningstiden får dock inte överstiga - 28, 56 respektive 112 kalenderdagar vid avstängning enligt 43 § 1, och - 56, 112 respektive 168 kalenderdagar vid avstängning enligt 43 § 2. Lag (2000:1460). 90 karensdagar verkar det ju inte vara längre.