I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad ska man göra när det inte finns jobb?

Övrigt - Blandat

2008-09-30 12:22

Vad ska man göra när det inte finns jobb?

Alltså blir så förbannad. Har arbetat på montico som är ett bemanningsföretag och som ni kanske vet är dom alltid dumma i huvudet men det har funkat men nu har inte äns dom har några jobb att erbjuda.! och det finns fan inte ett jobb? har inte lust att flytta heller. Ge mig tips och råd allt är välkommet!

www.RekFoto.se

Redaktionschef

2008-09-30 12:27
Det är ju just det, man måste flytta. För jobb finns alltid. Sen har jag iofs svårt att se att du inte ska kunna hitta jobb inom t.ex. handikappomsorgen eller äldrevården ... där skriker dom alltid efter vikarier (vilket ofta leder till vikariat/fast tjänst) och är du kille så har du ett stort plus i kanten.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-09-30 12:30
sök till sthlm city tidningen, där får ni jobb
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Poet

2008-09-30 12:37
Problemet hos många arbetslösa verkar vara att dom inte är villiga att anpassa sig efter jobben, utan mest verkar vilja att jobb ska ramla ner från himlen och landa i deras knä. Kan jag ju verkligen förstå iofs, men om jag bodde någonstans där det _verkligen_ inte fanns ett enda jobb, förutm i en annan stad eller kommun, så hade jag sökt det direkt och bara flyttat så fort som möjligt. Känns ju inte så jättekul att skaffa värsta skitjobbet, men hade tagit vad som helst framför att vara arbetslös. Sen när man väl flyttat och kommit igång så är det ju bara att söka fler jobb, inget som säger att man måste stanna på samma ställe tills man dör.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-30 12:38
Oracle P25

Om han inte har nån erfarenhet då? Eller nå betyg?
Skriker dom fortfarande lika mycket då?

Själv är jag intresserad av det du nämnde, men det verkar fortfarande svårt att
få in en fot när man inte har något av ovanstående.

Nu vet jag inte hur det är fär honom, talade bara för mig själv.
work some magic

2008-09-30 12:41
Du vet att man kan ljuga också? Fan säg att du vart i England o jobbat eller ngt liknande lide dom kollar upp det.......

2008-09-30 12:43
Det är inte lätt att få jobb nu, från och med imorgon är jag arbetslös, men man kan väl inte misströsta heller. Jag söker alla jobb som jag är kvalicifierad till, vilket inte är många, då jag inte har gymnasiebetyg eller annan utbildning.

Jag har dock ett jävla driv när jag själv vill, och det är väl så, vill man, så kan man.
Gå in med en attityd som visar att du vore en jävla tillgång för företaget ifråga, så har du i alla fall gjort ett gott intryck och är ett steg närmre arbete.

2008-09-30 12:44
har jobbat som personligassisten innan, och har sökt ett idag men det är inte så lätt. jag gick EC inriktning data.

Vet inte hur ja ska kunna flytta utan att ha lön? Och jag kollar efterjob i hela länet men finns ju knappt jobb som jag kan söka pga att man måste ha ngn utbildning erfarenhet osv.. suger.
 www.RekFoto.se

2008-09-30 12:47
Att man måste ha utbildning och erfarenhet är ju bara skitsnack. De är klart att de skriver så för att de vill ha den mest kvalificerade arbetskraften men när det väl kommer till kritan så bryr sig inte många av arbetsgivarna (för okvalificerade arbeten) om vad du har för erfarenhet. Typ tidigare erfarenhet av säljjobb är ett måste, varför? Hur svårt är det att lära sig hur en kassa fungerar?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-09-30 12:49
okej, men jag menar att det mesta som ligger ute är arbeten man måste ha utbildniong för typ cnc operatör, system utvecklare med mera.
 www.RekFoto.se

Poet

2008-09-30 12:50
Jag fick mitt jobb genom att komma på två intervjuer där vi pratade om min familj och mina hobbys, behövde aldrig visa något betygsdokument eller tidigare anställningsbevis. Om man inte söker jobb som t ex universitetsrektor spelar såna grejer jävligt liten roll.

2008-09-30 12:51
Ingen hindrar ju en att søka ett jobb som man på pappret inte e kvalificerad før.

Sedan fattar jag inte hur svårt det e att flytta, en av de størsta anledningarna att jag stack från swe efter gymnasiet var ju bristen på vettiga jobb.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-09-30 12:53
coke

alla kanske inte vill / kan flytta pga av olika anledningar.

virre

vad jobbar du som? =) .. jag får väl söka vartenda jobb då även att jag inte förstår vad dom handlar om ;)
 www.RekFoto.se

2008-09-30 12:54
Om du kollar på arbetsförmedlingen så tror jag att du finner en större andel jobb där viss utbildning krävs. För okvalificerade jobb kan du ju alltid gå runt och lämna ditt CV, snacka med folk i butiker, cafeer och barer. Kollar du bara på ams så blir det ju rätt begränsat.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-09-30 12:56
Coke P23

Att lämna landet kan nog ses som en rätt drastisk åtgärd för att hitta bättre jobb. Många människor är bundna till vissa geografiska platser på grund av olika anledningar, ekonomiska eller sociala. Kan man flytta runt är det ju toppen men jag har full förståelse för att man inte vill göra det.

2008-09-30 13:01
Klart alla inte vill flytta men vafan ska man gøra om det nu inte finns några jobb att få där man bor? Sitta och klaga på internet hjälper føga om jag har førstått saken rätt.

Givetvis är en del människor bundna till specifika platser men i vår ålder så har man ofta møjlighet att røra på sig ganska enkelt då man inte har hus och barn att tänka på.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Poet

2008-09-30 13:03
Lexicon P20: Jag jobbar på en ISP. Visste inte så mycket om det när jag sökte, men dom flesta ställen har något slags utbildning/inskolning i början, där dom lär en grunderna.

2008-09-30 13:05
Folk säger "flytta", men jag bor fan hemma och jobbar heltid och har ändå inte råd att flytta ngnstans hahahha. Shit
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-09-30 13:12
isåfall är du en luffare

2008-09-30 13:14
Folk i allmänhet är lite kräsna när dom säger att det INTE finns några jobb ALLS. Städjobb, snabbmatskjedjor, telefonförsäljare, tidningsutdelare.
Sånna slags jobb är ju ganska lätta att få, sen vill man kanske jobba med dom för alltid. Men alltid nått att ha sålänge, så kan man försöka söka jobb man trivs och vill jobba med under tiden man har nått skitjobb.

2008-09-30 13:20
tidningsutdelare finns det 1. 2 till 3 timmar per natt på cykel. Visst men det ger ingen lön som gör jobbet värt det.! hade gärna gjort det om det var heltids jobb!. jag är inte kräsen, men finns fan inte äns snabbmatkedjor här ;)
 www.RekFoto.se

2008-09-30 13:29
We are all slaves to society. Fan, livet borde inte vara såhär... Men vad kan man göra utan pengar?

Så man får hora runt efter skitjobb. Och finna sig i det ett tag.

Jag hoppade på ett skitjobb, men nu har jag jobbat mig upp lite på 9 månader, så nu ska jag få lastbilskörkort och en annan tjänst med högre lön. Plus att med ett lastbilskörkort är det lättare att få jobb.

Men utan jobb kan man inte göra mycket, bara för att svara på frågan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-30 13:30
sen vill man kanske jobba med dom för alltid.

chomperzchompa F22,
vill man? :D tala för dig själv :P

näe men som det har sagts otaliga gånger i tråden redan, det finns Arbete. problemet är alltid vilken typ av arbete som finns tillgängligt. och vart det är osv.
alltid en massa personliga preferenser som är i vägen när man är arbetslös och verkligen behöver nått reko. men det är alltid individen själv som snubblar på sina egna skosnören..
antingen tar man vad som helst som finns tills min hittar nått vettigt.
eller så väljer man att leva helt utanför samhället, gör sig loss från den sociala och materiella strävan..

mitt tips är dock att Starta Eget!

"look within, find your own divinity. detach yourself from social and material struggle."
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-09-30 13:36
Utbilda dig.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-09-30 14:50
man får utbilda sig helt enkelt , till något marknaden kräver, jag kan sluta ett jobb på fredagen å börja ett nytt på måndagen ,
(om man bortser uppsägningstiden)

å folk tänker , åh jobbigt å utbilda sig läsa flera år, det behövs inte... finns massor med bra ky utbildningar som kan ge dig ett rätt vanligt kneg efter..
även mindre veckotutbildningar

gäller bara å starta
OBS jag uppmanar ej till brott !! OBS

2008-09-30 14:50
Mrsalesman

Skulle det där vara en snappy comeback? mobbad
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-09-30 15:18
Stick till Norge. Du känner minst fem pers som bor där. Garanterat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-30 15:48
Pusherman

Självklart menade jag ju :
sen vill man kanske INTE jobba med dom för alltid

:P sorry

2008-09-30 16:48
Du kan ju inte tro att du kan söka ETT jobb som personlig assistent och få det, jag sökte fan 30 - 60 jobb om dagen i 6 månader innan jag lyckades få något! Fick knappt ens svar...

Sen var jag på arbetsförmedlingen, så jag skulle få pengar, och min handläggare fixade ett städjobb till mig! Hon hade tipsat ca 35st om just det städjobbet och det var bara jag som gick dit på intervju, så att säga att det inte finns jobb är väl att ta i!

Sök jobb genom tidningar, ring alla jobb istället för att maila, gå till olika ställen så ska du se att du får ett jobb om du bara vill! : )

annars kan du ju plugga?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-09-30 16:53
Jag är5 för trött för att göra ngt ens i närheten av "snappy" men om du har ett heltidsjobb så borde du ha råd att flytta hemifrån eftersom de flesta har det...såvida inte du är en luffare o pantar burkar eller ngt...aja orkar inte

peace

2008-09-30 17:09
Jobb är som brudar. De finns där, men de flesta är för äckliga för att räknas.

Helt ärligt så är jag hellre arbetslös än att gå runt och städa toaletter. Jag flyttar gärna om jobb finns.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-09-30 18:06
*..emelie..*

nej det finns inge fler jobb ute som jag kan söka.. så att ja ska söka 30-60 st om dagen vet jag inte hur det skulle gå till när det bara finns 22 st annonser..

visst ja kan ringa runt..

www.RekFoto.se

2008-09-30 18:34
Lexicon
jaaduu.. det var ju lite värre! Antingen får du väl flytta, pendla eller börja plugga, svårt och få jobb om det bara finns typ 22 annonser. : (
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Skivsamlare

2008-09-30 18:42
Lexicon

Vet inte hur ja ska kunna flytta utan att ha lön? Och jag kollar efterjob i hela länet men finns ju knappt jobb som jag kan söka pga att man måste ha ngn utbildning erfarenhet osv.. suger.

Hört att man kan få reseersättning från arbetsförmedlingen om man har en jobbintervju i en annan stad.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-09-30 19:44
aja, fixade s ja får jobba på jysk lager imon får se hur det går. piiss jobb med ändå.
 www.RekFoto.se

Skivsamlare

2008-09-30 19:51
Fattar inte varför folk är så jävla kräsna? I min värld finns det två kriterier för att ett jobb ska vara uthärdligt:

1. du prackar inte aktivt på folk något på telefon
2. du prackar inte aktivt på folk något på stan (värvare, tidningar osv.)

2008-09-30 20:16
skaffa en utbildning

2008-09-30 20:35
läs tråden innan du skriver
 www.RekFoto.se

Toastare

2008-09-30 20:55
Hur bortskämda är ni med att tro att ni ska få jobb efter gymnasiet.. gymnasiekunskaper är ju ingenting om man inte är något att bygga på själv.

utbildning är A och O om ni nu inte är grymt skillade och kankse skruvat isär och ihop datorer och lödat moderkort hela er uppväxt eller liknande.
Och vill ni inte sitta på uni/högskola finns det andra eftergymnasiala utbildningsformer.
Och helt plötsligt kommer lönelappen se bättre ut OCH ni kan dessutom löneförhandla.
Varför? För ni har kunskaper som inte gemeneman har och ni har det på papper.
Jag skyller allt på Emma!

2008-09-30 20:56

Jobb är som brudar. De finns där, men de flesta är för äckliga för att räknas.

haha

2008-09-30 21:14
men om jag ska utbilda mig till något så är det enda ja kan tänka mig till fotograf. och jag känner att jag inte riktigt är redo att plugga än. Dels att utbildningarna är långt härifrån osv..
 www.RekFoto.se

Toastare

2008-09-30 22:36
Lexicon, "det enda jag kan tänka mig"... du är 21 år och om du inte är jävligt skillad på foto så kanske du får lägga ned dina drömmar. Och du bor i Eksjö, du dör inte att ta dig utanför småland. Eller kanske du kan fråga om du får börja som assistent och praktisera hos nån fotograf eller på eksjö bladet eller vad tidningen kan heta etc. eller hos skolfotografen.

då får du väl bo i eksjö och vara arbetslös det är inte som att du inte har nått val, det är för att du inte vill.

2008-09-30 22:42
Gillar du fotografi så får du flytta till Stockholm och visa dig vara bättre än de flesta Stureplansfotografer.

Ärligt talat så är det dock knappt någon skillnad från att hora ut sig, så...du ser.
•pave paradise•
Skivsamlare

2008-09-30 22:55
Sen kan jag personligen tycka att det är en jävla waste att du inte väljer att satsa på fotoyrket nu direkt. Du har en jävla massa talang (eller teknisk kunskap, vad vet jag...) precis som SpT.
Toastare

2008-09-30 23:12
Ja av dina bilder av dömma är du riktigt duktig.. så det är därför jag tycker du borde hitta en praktikplats, men som sagt utbudet är ju inte för stort i Eksjö och runt där kring. Samtidigt som konkurrensen lättar, men jag tror inte du hittar de sorts jobb där du får syssla med den typ av fotografi som du vill.

2008-10-01 15:24
fan va nyfiken jag blev på bilderna nu, vart är dom?
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-10-01 15:35
Virtual_Sexuality - Finns 11 sätt du kan lösa det hela på, varav ett är det som funkar bäst:
1. Använd en sökmotor (exempelvis google) där du skriver in "fotografi lexicon"
2. Klicka på Lexicons namn för att komma till hans presentation.
3. Lär dig räkna binärt.

10-4, over..
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-10-01 15:41
ah nu finns det bilder på presentationen.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-10-01 16:24
nån gång ska ja flytta.. jag ska kulle upp det där med praktik plats, min kusin jobbar på bilsport som fotograf. Men just nu jobbar jag på jysk lager i nässjö som ja började på idag!
 www.RekFoto.se

2008-10-01 16:25
tack för komplimangerna btw.
 www.RekFoto.se