I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gjorde jag något olagligt nu?

Övrigt - Blandat

2008-09-29 22:40

Gjorde jag något olagligt nu?

Hej whoa.

Såhär är fallet, min mor är relativt nyligt avliden och hon hade ett kreditkort jag hade tillgång till för köp via nätet, och nu är det så att jag i all min hast råkade köpa något med detta kort från just internet.
Kommer det att hända något speciellt nu?
Kan tillägga att det är jag som ärver allt, men ändå, kändes lite konstigt :P

2008-09-29 23:05
trippy. Eventuellt ser de att det är köpt post-mortum och tar tillbaka transaktionen?

Du borde f.ö. se till att alla konton och abonemang etc etc åtgärdas snarast.

2008-09-29 23:30
Öh...det här var ju fan det sjukaste jag läst på Whoa på väldigt länge...
•pave paradise•

2008-09-29 23:39
Smileyn där kändes lite trubbad.Du har inte riktigt smält det än va?

Men iaf,det bör inte bli några problem om du säger hur det är.
...

2008-09-30 00:10
Visst är det lite sjukt men det är ju en ytterst befogad fråga likväl...

2008-09-30 00:15
Okej jag kan medge att detdär var en extremt felplacerad smiley.

Förövrigt så tack för lite lugnande svar, kändes lite fel att betala något med det kortet.

2008-09-30 10:32
croim jag beklagar...

men jag tror inte heller det blir några problem. om du hade tillgång till det innan så ska det väl inte ändras bara sådär.
vi är överallt!

2008-09-30 15:46
vill inte noja upp dig i onödan men om du inte hade tänkt att betala tillbaka krediten du utnyttjat så kommer du hamna hos deras kravdelning. Upptäcker dom sedan att kunden i fråga är avliden och att transaktioner har gjorts efter dödstidpunkten så kan det betraktas som bedrägeri.

ring till den banken och förklara läget så är det inga som helst problem.
rapperted.se

2008-09-30 16:23
ted sa det.

2008-09-30 16:58
Står din mor skrivet som ägare till kontot med ett kort, eller har du ett extrakort?

Jag tror faktiskt inte att det blir som Ted säger; att det kan handla om bedrägeri då du är kontoinnehavarens barn. Kan dock bli lite strul, men inte tal om bedrägeri, om det endast finns ett kort. Se bara till att dega när fakturan kommer så skall det inte bli några problem.
:.:: ::..: ::.::..: ..: ::. :..:: Denna rad är skriven med blindskrift

2008-09-30 20:01
Det är ju det att det blir ingen faktura, pengarna drogs direkt ifrån kortet.

2008-09-30 20:28
Okej, men jag tror ändå inte att du har något att oroa dig för.

2008-10-01 14:23
Pemezia - Varför skulle det inte kunna handla om bedrägeri bara för att det handlar om kontoinnehavarens barn? Finns ruggigt många exempel på hur folk använt sig av avlidna familjemedlemmars tillgångar på ett otillåtet sätt.
I det här fallet så verkar inte arvet skiftat än och att då använda sig av tillgångarna utan att ha rådgjort med de övriga arvingarna kan innebära att de blir avlurade sitt rättmätiga arv.
Dock var det ju av misstag som inköpet gjordes på det kortet och därför bör det inte vara några problem bara han säger vad som hänt och den övriga familjen är normalt funtade.

croim - Först och främst: beklagar sorgen.

Sen så kan jag nog bara upprepa vad som sagts tidigare: ring och förklara så löser det sig.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-10-01 16:38
Mabande -
Nu vet ju inte jag hur mycket pengar det handlar om, men jag antar att det inte handlar om sådär jättemycket. Och ja; det måhända att folk har använt sig av avlidna familjemedlemmars tillgångar på ett otillåtet sätt, men då handlar det nog om större summor och väl medvetet.

Detta gjordes som ett misstag, och jag nämnde även att han skulle betala fakturan (som inte kommer att dyka upp, alltså kontaka banken) så skall det inte bli några problem.
Han är dessutom den enda arvingen.
Hade detta varit ett brott hade det garanterat klassats som ringa, och då blivit rubricerat som bedrägligt beteende (9 kap 2 §). Men det är bara vad jag tror.

2008-10-01 17:20
men du sa kreditkort, då antar man ju att det är krediten du har utnyttjat och inte sparade pengar på kreditkortet?

Pemezia: Största delen av alla bedrägerier som görs i bankvärlden (i sverige) är från familjemedlemmar så om det är ens barn eller make har ingen som helst betydelse. Sen så har banker krav på sig att polisanmäla ALLA bedrägerier oavsett bakgrundshistoria (och oavsett belopp).

Oavsett om det fanns deg på kontot (alltså plussaldo utöver krediten) eller om krediten utnyttjades så tycker jag du helt klart ska ringa in dit och förklara läget. En väldigt onödig sak att chansa på.

Problem nr 2 som kan uppstå är att alla banker också har "banksekretess" vilket utgör att INGEN på banken får bekräfta att en anhörig har kredit/lån/whatever hos den banken. Så en fullmakt kommer nog också behövas.

Beklagar bortgången :(
rapperted.se

2008-10-06 00:13
Bouppdelning skall göras först och främst, trots att du är den enda arvingen.
Innan bouppdelning är gjord så får ingenting röras, ingenting får säljas/ges bort/köpas odyl.
"if you cant beat them, join them"

2008-10-06 08:25

2008-10-06 14:43
ja det är olagligt.
cry me a river!
--> thcrew