I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

anställning går ut efter jul :(

Övrigt - Blandat

2008-09-23 21:42

anställning går ut efter jul :(

Hej hej min anställning går ut efter jul eller jag går på timmar men jobbar fulltid på en skola just nu där jag har jobbat i ca. 2 årstid. jag har inte betalat akassa eller något sånt innan. jag undrar då kan man få nån ersättning efter?? tänkte om man inte hittar nåt annat jobb liksom. jag bor inte hemma hos mamma nu men är fortfarande skriven där.
tack på förhand!

Yeah!

2008-09-23 21:56
Gå med i A-kassan nu direkt, lite beroende på vilken a-kassa så kan du vara berättigad till ersättning vid årsskiftet, om inte annat så behöver du inte vänta lika länge som om du går med när du är utan jobb.

Varför säger dom upp din anställning förresten?

2008-09-23 22:05
Funkar det även om man går på timmar eller måste man vara "anställd"?
jo skolan har jättedåligt med pengar just nu och vi får se ingenting är säkert beror lite på resurs enheten om dom ger pengar å blablabla. de e ju bara tremånader liksomoktober november december. plus att ag inte har nåt papper påskrivet.
Yeah!

2008-09-23 22:08
"Grundbeloppet enligt grundförsäkringen betalas ut med högst 320 kronor per dag för dig som inte är medlem i en a-kassa, eller som inte varit medlem tillräckligt länge. Grundbeloppet betalas ut tidigast från den dag du fyller 20 år. Du måste också uppfylla ett arbetsvillkor. " det betyder ju att de borde gå å få nån ersättning om man inte har jobb då eller hur? fast inte så mkt men så man klarar sig eller?
Yeah!

2008-09-23 22:17
En timanställning är lika berättigande som en månadsanställning när det kommer till ersättning.

Länk till http://www.alfakassan.se/

Har du jobbat i 2 år utan ett anställningsavtal? Vad är det för skola du jobbat för egentligen? Skit dåligt rent ut sagt....

2008-09-24 11:43
Kolla på alfa-kassans hemsida, den är lite snurrig, men efter ett par timmar nu på förmiddagen så förstår jag till och med jag mig på den... ;)

Där kan du få ersättning om du jobbat, men inte varit ansluten till någon a-kassa.
Smidigast är att ringa dem, fick superbra hjälp av en tant där.

2008-09-24 15:37
Alfa-kassans hemsida är ju rena grekiskan, allting känns så jäkla tvetydigt. Någon som vet om man har rätt till någon ersättning om man inte jobbat sen förra året (och inte varit med i någon a-kassa) och glidit på sparpengar? Har precis börjat söka jobb och tänkte skriva in mig på Arbetsförmedlingen, antar att jag kan få svar där men känns onödigt att ta sig ner där om man kan få svar utan att lämna datorn. Vill dessutom inte skriva in mig i det helevetshålet om man inte kan punga ut några pengar. :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-09-24 16:23
Sök nytt jobb? Du har ju 3 månader på dej.
Fucka ur!

2008-09-25 18:04
ja men man vet aldrig! men antagligen så får man ju det men man vill ju vara säker. plus att jag kanske får fortsätta. ja skolan suger på det. men förra terminen hade jag ett avtal men de gick ut i juni och nu är jag bara timanställd pga deras ekonomi. :/
Yeah!

2008-09-26 09:06
nej du blir fristäld för att du antagligen inte har någon utbildning efter två år får man inte gå på vikariat längre. Det är vad jag fick lära mig den hårda vägen
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-09-26 20:50
EWn kille som slutade den här terminen har jobbat där 4 år me ett vikariat men han blev antälld på nytt varje termin så hans anställning tog slut och sen fick han ny till nästa termin.
Yeah!

2008-09-26 22:03
va? Det sa dom inte till mig. Handlar det om komun till komun? J
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-09-26 22:26
Går man på OLIKA vikariat, på samma företag, i mer än två år så är man automatiskt fast anställd.

Jag hade en månad kvar, sen hade min chef inte kunnat göra ett piss.
Men from måndag är jag utan jobb .. sucks!