Producent
2008-09-20 20:32
5000 fattas på kontot (obehörigt köp)
skulle handla på systemet i Fredags då plötsligt betalningen inte medgavs jag kollade om jag kunde ta ut på bankomaten men icke; fick ut en minneslapp med texten "uttag medges inte, disponibelt e-4dygnsgräns 24.000.00" loggade in sen på SEB och upptäckte att jag bara hade 658 spänn kvar (5700 innan ) ringde och spärrade kortet och frågade samtidigt om vem som gjort köp med mitt kort, de sa då att det var på SIBA, vilket jag aldrig varit på senaste tiden detta har också hänt en gång tidigare för ungefär samma belopp, fast då gällde det en resa utomlands och köpet hade gjorts i Frankrike med Euro då hade jag dock fått ett brev hem INNAN köpet gjorts om att någon misstänks göra obehöriga köp med mitt kort, och någon hade tydligen gjort test-utdrag på ca 2-3 euro fick tillbaka pengarna vid det tillfället men oroar mig för att jag inte kommer få det den här gången... samt funderar nästan på byta bank :S någon som varit med om liknande händelser får gärna skriva det i denna tråd, för jag kan inte fatta att detta händer just mig 2 gånger i rad! någon måste läst av mitt kort-nummer då jag handlat på nätet men jag har bara köpt t.ex låtar på i-tunes, spel på steam osv. legitima saker från riktiga företag en stor WTF upplevelse!
Kan inte nån ha skimmat (eller vad det nu heter) ditt kort i en bankomat då?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
det brukar ju vara en hel del krogpersonal som smygdrar kort till höger och vänster och kopierar magnetkoden eller hur korten nu funkar. då har de all info de behöver för att dra ut alla dina pengar och det är svårt att stoppa i efterhand.
Toastare
2008-09-20 21:02
Har du polisanmält det och så får man väl alltid tillbaka pengarna? Sjukt att det hänt två gånger. Jag var med om det gällande ICA-bankens kort, då någon i Polen försökt göra köp på det. Men då fick jag också ett brev hemskickad där det stod att det redan var ordnat. Har aldrig hänt mig med handelsbanken. Som verbose säger är det ju svårt om nån skimmar kortet i en bar eller restaurang. Egentligen ska man alltid få se när de drar kortet.. vilket man iof inte gör på restuaranger där man betalar vid bordet. Utomlands har de ju ofta kortdragare i midjan för att de ska kunna dra kortet vid bordet.
Jag skyller allt på Emma!
När detta hände mig gjorde jag en polisanmälan och gick sen till banken och talade med dem. Jag fick ersättning från banken samma dag som jag var där, 2 veckor efter fick jag även tillbaka den summman som hade dragits sen tidigare.
www.erikbergstrom.se
hände mig för en månad sen nån lallare hade skicka pengar med western union.. fick tillbaks pengarna 3 dagar efter.. jobbigt att sitta en halv dag o ringa samtal få nytt kort etc ytterst tveksamt om de som gör sånna här grejjer åker dit.. fick ett brev häromdagen att snuten lagt ner fallet
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Skaffa nytt konto och avsluta ditt nuvarande eller kanske ännu bättre, byt bank till swedbank.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
är ju inte direkt bankens fel? polisanmäl, gnäll, hoppas du får tillbaka din kosing.
cry me a river! --> thcrew
Mitt kort hade blivit skimmat i en bankomat när jag var utomlands. Blev uppringd av nordea en morgon som frågade om jag försökte ta ut pengar. Ring till banken, dom har ju speciella avdelningar för såna här saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
yrkesmördaren, varför ska man byta till swedbank? som bara förlorade 8,5 miljard på lehman brothers och har omöjliga clearingnummer? min mamma blev av med 30K på sitt kort (hon hade typ 20K kredit eller nåt på det, som satte in när kontot va tömt). Hon fick tillbaka allt efter polisanmälan. och det borde inte vara några problem att få tillbaka pengarna den här gången heller, trots att köpet är gjort i sverige. när de börjar nysta så brukar det komma fram rätt snart, t.ex. när SIBA tagit leg av den som betalat (för det brukar vara väldigt sällsynt att de får tag på PIN-koden också). hoppas det löser sig!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
hm,...dags att spärra och beställa nytt kort med nya nummer och seriöst överväga vart du gör dina inköp om du nu spärrat en gång innan och detta hänt igen. jag skulle börja ana att de var ngt inköpsställe ,tex på internet (men inte nödvändigtvis), du använder som har dålig säkerhet??
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator
2008-09-21 14:45
lia Vadå omöjliga clearingnummer?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
håll koll på dina arbetskamrater, kamratandan beror inte på vänlighet om det är vad du tror...
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Pusherman: mina arbetskamrater skulle aldrig göra så mot mig eller jag mot dem. Dessutom skulle jag aldrig klaga eller ens misstänka oro, vi brukar ge varandra kortet när nån ska ut och handla dessutom kod osv. Men de e klart vi är ett team på 5pers så vi litar på varandra. Men men jag talar iof för mig själv
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
Mitt kort blev också tömt bara för en månad sen. Hände också igenom Western Union. Förmodligen blev det väll skimmat eller så har man beställt ifrån någon skum internetsajt. Fick brev från polisen i måndags där de sa att dom inte kunde göra något. Men fick pengarna tillbaka av banken iallafall.
magicfow P21, when faith is all you got, hold on to it...
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Shit jag visste det va vanligt men inte SÅ vanligt.xlnt P26 Håll extra koll på ställen nära dig eller jobbet, där du brukar gå å luncha eller dricka öl eller "din" bankomat tex . Med tanke på att det hänt två gånger så lär det ju va skimmat från samma ställe. Om inte nån tok-haxxat din dator då..
-Vakna Johnny, vakna! Du glömde ta dina sömnpiller.
polisanmäl och gå till banken.. det är nästan garanterat pengar tillbaka.. sen har du handlat på gameshop? detta hände mig nästan direkt efter jag handlat där..
CosaNoztra Jo en fransman kom till Sverige skimmade honom, åkte till frankrike o ninja runt. Kom på semester i sverige igen o skimma samma snubbe för att köpa nåt för 5k o sen dra till frankrike..? :P
Producent
2008-09-26 13:06
problemet är löst nu och pengarna är tillbaka sedan igår SEB hade tydligen uppmärksammat problemet innan jag gjort det, därav uppstod spärren för att ta ut pengar förut tydligen hade samma person försökt ta ut pengar ett flertal gånger innan köpet på SIBA
nice att banker har koll på sånt
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
KaptenKrok, Swedbank brukar krångla när jag gör utbetalningar för utlägg eller lön på mitt jobb. Väldigt ofta. Inga andra clearingnummer krånglar. Men har hört att de har smidig internetbank!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
har swedbank och blev av med 7000 för ett år sedan, då var troligen mitt kort skimmat i bankomat. i våras hände liknande grej, någon hade inhandlat varor för 3200kr i en teknikaffär i Göteborg (jag bor i sthlm) klockan 04.30 en söndagsmorgon. På banken kunde de dessutom se att köpet var gjort i kortläsare, med signatur... känns ju som galet avancerat bedrägeri. Butiken i fråga är en större elektronikkedja som annonserar i de flesta stora tidningar med mera... fick aldrig riktigt svar på det där. hur som helst fick jag tillbaka pengarna utan större tjaffs bägge gångerna. men fuck swedbank ändå.
för sent
Kaneida Skimmarna säljer ju korten :)
-Vakna Johnny, vakna! Du glömde ta dina sömnpiller.
Måste inte personal på inköpsställen ha legitimation för individen som drar kortet om betalningen är över 500?..
mama said knock you out
Problemet har tamenfan inget med banken o göra! Om man tycker kundservicen är dålig så är ett bank byte att tänka på tycker ja, annars jobbar bankerna efter samma principer: Kunden skall vara så nöjd som möjligt o systemen skall vara så säkra som möjligt... Handelsbanken har 2 olika internetbank system och ja skulle säga att deras engångskodssystem är MINST lika smidigt som alla andra system som andra banker har...
äh prova byt bank låter väl smartast, verkar ju jävligt skummt, jag går emot alla och säger att det e nån på banken!
lost in skåne