I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vietnam och kambodja 5 veckor

Övrigt - Blandat

2008-09-19 21:55

Vietnam och kambodja 5 veckor

drar till vietnam och kambodja i 5 veckor i november och december. Vi kommer att börja med en resa genom vietnam från hanoi till ho chi minh city med återföreningsexpressen. Hur lång tid den resan tar beror på vad vi ser hör och får nys om.. vi har inte bråttom.

Efter det flyger vi över till Kambodja (Phnom Penh) men efter det är det mer osäkert.

Så nu till saken

Alla som har info om Vietnam, Kambodja och varför inte Thailand
Som kan informera om ställen, städer, byar, sevärdigheter seovärdigheter, must-do's, must-see's etc. är mer än välkommna att vägleda mig.

Vi är intresserade av upplevelse, aktiviteter, utflykter, shopping, souvernirer, skrädderier sol&bad, kultur, historia och mkt mkt mer. MEN det är ingen "suparresa" men om ni har något hak, klubb eller häng som ni vill tipsa om så kör på för fan..

Om någon känner till en hiphopklubb för den lokala och internationella scenen. eller kanske ett mindre open mic ställe eller vad som hällst så holla fö fan!

Alla tips är välkommna! Skulle det dessutom vara så att någon av er befinner sig där nere då och vill hooka upp någon dag så skicka ett PM!

Tackar sålänge!

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-09-24 03:31
Om vi börjar i rätt ände då...

Hanoi - Wow, vad ska man säga. Grym stad som har många många fördelar mot HCMC. Den är "lugnare" (undrar om det ordet ens finns i vietnamesiskan), billigare och något mer "vietnam" än kusinen i söder.. Vissa hatar stället, men jag blev väldigt positivt överaskad.

Vad göra: Promenera runt i old town och försök att inte köpa något, gå på water puppet-show, gå upp i ottan och hälsa på Uncle Ho, käka glass på KFC och unna dig pirret av att åka xe om (moto/mc-taxi) i rusningstrafik.
Vad inte göra: Betala för mycket.
Bubblare: Halong Bay, nästan alla gör en dagstur/2dars dit. Det är en absurd blandning av hyperturism och grum natur. Minst 40 minibussar går var morgon från Hanoi till hamnen där lika många båtar väntar och tar ut en på tur i "skärgården" och man befinner sig plötsligt i en orgie av turistfällor, men det är fortfarande ovettigt vackert. Sikta på en billigare resa, 65-dollarsturerna tenderar att va exakt samma som 30-dollarsturerna...
Tid: Räkna med 3-4 dagar om ni ska känna er nöjda, ev lite mer tid om det blir första riktiga stoppet på resan.

Söderut hittar vi egentligen inte så mycket förrän vi närmar oss Hoi An. Ninh Binh är populärt för sitt "halong bay on the rice paddies", vilket är precis vad det låter som (kalkstensformationer på land) och ännu mer turistfälla. Hue/Danang lockar med turer till f.d DMZ, vi tog en heldagstur som i 5 timmar var totalt värdelös ("på det här fältet låg det en amerikansk befästning, nu odlar vi majs") men är man en sucker för tunnlar så har man ju här chansen på de norra tunnlarna (Vinh Moc) som dock är ganska coola.

Hoi An - Kostymmaffian slår till

Vad göra: Det finns i princip bara en aktivitet här, sy upp kläder in absurdum. Det finns ungefär ett skrädderi för varje turist och alla vill va billigast. Få personer har spenderat mer än 24 timmar här utan att beställa en måttsydd kostym/klänning.
Vad inte göra: Finns ingen tid, du kommer prova kläder, köpa souvenirer och hänga på sköna uteställen hela dagarna.
Tid: Börjar ni sy upp något.. räkna med minst 3 dagar innan allt är justerat och klart.
Tips: Vi anlitade mest ett ställe kallat Lucky 7 för våra kläder, de var för det mesta väldigt bra (bättre än flera andra vi testade). Kan rota upp visitkort på samtliga bra ställen vi testade.

En lång bit kust med mindre turisttäta städer med en del gamla stenhögar att kika på följer innan man hittar nästa givna stop på turen, Nha Trang.

Nha Trang - Vietnams charterghetto. Kändes nästan som om det byggdes ett nytt hotell så fort man vände bort blicken en sekund..

Vad göra: Här dyker man, hänger på stranden, solar, flyger drake, åker vattenskidor, går ut och festar (eller åker på sanslösa båtturer).
Vad inte göra: Prostitution och droger är tydligare här, men tänk på att många langare tjänar mer på att ange dig för snuten än att ta betalt för lite gräs..
Tid: På 5 veckor har ni inte tid att slösa på det här mer än nån dag.
Tips1: Trots att det är vräkigt, fult och ganska "dyrt", åk ut till Vinpearl och gå på nöjeslandet. För mindre än 100 svenska pengar har du en HEL DAG på dig att spela obegränsat med arkadspel, åka karuseller med hysteriska asiater och ha helt sanslöst jävla cp-ultra-roligt på vattenlandet med 20+ kanor och vågmaskin och ALLT.
tips2: Billig och god mat finns på en av de stora turistgatorna (den med octopus diving), stället till höger om fish n chips-haket och mitt över gatan brevid mama linh (sup-på-en-båt-arrangör) finns prisvärd mat för 1/3 av priset på de turisttäta ställen t.ex Lonely Planet tipsar om. Lite dyrare men sanslöst gott finns på Cyclo Cafe. Klubbar finns överallt.

(whoa tvingar mig splittra här)

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-09-24 03:32
Sista biten innan Saigon brukar splittra turister, Dalat vs. Mui Ne. Dalat är högland, grönt och frodigt. Tydligen jättemysigt och de ska ha mer jordgubbar än de har vett att använda... Mui Ne är dyrt och exklusivt, men är man sugen på surf (antingen på vatten eller på sanddyner) ska det här vara ganska hett. I efterhand skulle jag nog välja Dalat över Mui Ne.

Saigon: Som Hanoi fast större, modernare och dyrare. Här åker nästan alla unga turister pliktskyldigt och kryper i tunnlar i Cu Chi, hänger på nattmarknaderna och festar järnet.

Vad göra: Finns egentligen inte så mycket att göra, shoppa och kryp i tunnlar typ.. En 2-för-priset-av-1-drink på Sheratons skybar är ett fint sätt av avrunda HCMC på.
Vad inte göra: Köpa något förrän du är ca nere på ca 1/15 av utgångspriset.
Tips1: Det finns mkt intressanta musuem/minnesplatser från vietnamkriget runtom i landet, men War Remenants i HCMC är kanske det viktigaste. Tänk på att de har lunchstängt.
Tips2: Är ni 2+ personer som rör er i stan så åk taxi (de 2 stora bolagen är säkra och båda är vita bilar med gröna loggor), det kostar sanslöst lite och i HCMC är polisen jävligt hård på reglerna om max 2 pers/motorcykel och att pruta ner 2 moto-förare till vad taxi skulle kosta är snudd på omöjligt (räkna med utgångspris på 8dollar/500 meter..). Ska ni ut till flygplatsen var ute i god tid och åk världens billigaste flygplats-transfer (vanlig buss) för motsvarande ungefär 80 öre/person.

Mekong Deltat - missade det själv, men har hittills inte hört om någon som inte trivdes sanslöst bra på Phu Quoq. Dock kan det vara svårt att röra sig utanför de organiserade rundturerna i vissa områden av Deltat, helt enkelt för att befolkningen inte alls är vana vid turister och pratar ungefär 3 ord engelska ("vietnam number one!!").
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-09-24 04:05
jag lyckades precis döda min nästan färdiga text om kambodja. nu går jag och lägger mig.. :(
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-09-24 14:50
Satan Va grym du är Endeavour2! Jag tror inte jag fått ett sådan här utförligt svar på whoa sedan... nä någonsin! Detta var bra skit! Riktigt användbart! Hade tänkt att skippa Nah Trang eftersom jag hört att det mest är hor och rån som äger rum där.. men jag ska nog stanna över dagen och gå på nöjesfältet du tipsade om!

synd på kambodja-texten, hatar när det händer, en nästan färdig text så kommet man åt backspace på fel sätt eller f5 och svosh så va den halvtimman förgäves!

tack som fan för din tid!

2008-10-17 12:20
Jag har vart i Vietnam 3ggr innan, och tagit mej genom Kambodja till thailand via Poipet och genom nordöstra kambodja till Laos.

Om jag hade gett dej något råd så lyssna inte så mycket vad andra tycker och tänker, fixa en guidebok läs om vad du tycker verkar intressant och ta dej dit. Om lokalbefolkningen kan ta sej dit, kan även du det.

Men rådet jag kan ge dej direkt är: Hyr Motorcyckel och köra utanför städerna, där kommer du hitta det riktiga landet och slipp alla jävla semester boheme "Backpackers", med sina thaibyxor, Khao San dreads och flipflops.
Donut shows color of contents.

2008-10-18 11:42
Om man fixar en Lp så kommer man ju att gøra precis det som alla andra gør ;)

Att flyga från Saigon till Phnom penh känns ganska meningsløst med tanke på att bussen tar ett par h. Å andra sidan går det snabbare att komma in i landet om man har med sig ett e-visa och landar på flygplatsen.

Väl i huvudstaden så åker allt folk till Toul sleng (s21) och Killing fields. Om man nødvändigtvis ska gøra detta så se till att besøka fängelset først før att på så vis få en bättre uppfattning om vad killing fields är. En del folk har den konstiga smaken att efter denna utflykt passa på att åka till en shooting range och leka rambo ett par h men om man är intresserad av det så føreslår jag att man sparar det till en annan dag.

En hel del folk har svårt før Phnom penh då det är en betydligt mycket smutsigare huvudstad än bankok (i 9/10 fall så kommer folket det hållet) men ger man det en ordentligt chans och inte bara sitter på sitt hostel i Boeng kek och røker weed så blir man positivt øveraskad. Drøsvis med bra ställen att käka på och en hel del intressant mat. Något som var äventyrslusten person måste prøva på är Balut, ägg som blivit befruktade och sedan kokas när fostret är lagom halvutvecklat. Proteinrikt till tusen.

Sedan kan man alltid ta en sväng ner till Sihanoukville, Kambodjas beach bum town number one. Hit kommer fan før att sola, festa, åka på cliff diving eller gå på världens bästa biograf. Det är även ett vettigt ställe att ha som bas om man har tänkt att åka ut till kampot och kep där man kan se dekadenta resorter från kolonialtiden som fransmännen byggde och som senare användes av the khmer roughe under deras regim.

Om man är i Kambodja så är det ju brukligt att ta sig till siem reap før att kolla på Angkor wat. Kør så många dagar som ni känner att ni har lust med men att vara där mer än en dag rekomenderas.

Hett tips gällande de mer turisttäta områdena i Kambodja: Køp inte knark av random dude på gatan. Absurt många kids dør i kambodja som føljd av att de køper något i tron att det är något som det inte visar sig vara. Vidare så finns det sjukt mycket folk som knarkar bara før att och inte har en aning om hur olika saker ska intas. Vi hade en finsk kille som dog på värt hostel nu i Maj och några månader føre det så kollapsade en kille i en bar och blev liggandes øver baren.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-10-22 13:48
Shit! tack för era råd! jag har visserligen inga planer på att knarka, så just den biten blir nog inga problems =)

jag tror vi kommer att ta en buss till mekongdeltat från saigon och sedan vidare till phnom penh. fängelset var ett bra tips, det hade jag missat!därefter blir det förmodligen lite sol och bad i sihanoukville innan vi beger oss mot siam reap. något resmål mellan s-ville och s-reap som man bör stanna och kika på?

2008-10-27 18:16
missa inte laos när du ändå är i trakterna!! sjukt trevligt land..

2008-10-28 21:36
apropå laos... vang vieng-repotage på svt2 NU!
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-10-29 00:50
Byn som gud glømde. Jag ville se hela programmet men lyckades bara kolla det korta klippet på svt.se.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.