I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mobiltelefoni och cancer

Övrigt - Blandat

Poet

2008-09-17 11:12

Mobiltelefoni och cancer

Jag orkar inte ha den här diskussionen med min flickvän mer. Vad jag vill minnas, så får man inte cancer av mobiler, men där håller min flickvän inte med.

Så Whoa, bomba mig med källor som bevisar något av de. Vill veta nu what's up.

Love!

At the gates of Eternity...

2008-09-17 11:21
Har en polare som doktorerade på samma ställe som de forskade på "mobilcancer" och det han fick höra över fikabordet var att "det finns indikationer på förhöjd risk för en viss typ av cystor vid extremt mobilanvändande".
Fritt översatt till dagligtal så betyder det att om du snackar mobil flera timmar om dagen i flera år kan du få en cysta, men det är inte garanterat att den dyker upp eller ens att den är farlig.

Vanliga trådlösa telefoner är långt farligare (högre strålningsnivåer) än mobiler.

Dock är det ändå att rekommendera att använda en handsfree eller försöka umgås direkt med folk istället ;)

SSI har en .pdf-folder om saken

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-17 11:22
Gick tydligen inte att direktlänka, så här är en bättre: stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Magnetfalt--tradlos-teknik/Mobiltelefoni/Mobilstralning-ar-radiovagor/

10-4, over...

2008-09-17 11:27
Minns att jag läste om någon kille som pratat i mobiltelefon ca 10 minuter om dagen under de senaste åren. Nu var han blind på ena ögat och handikappad från här till där. Som följd av strålningen hade han drabbats av en hjärntumör.

Det stod i GP eller AB.
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=35166508

2008-09-17 11:35
Jag vet inte om jag tror det där, men varje gång jag är inne nånstans så lägger jag mobilen jämte mig, och inte låter den ligga kvar i fickan. Man vill ju inte få cancer i ballen av nallen.

Poet

2008-09-17 11:55
Mabande: Tack. Men vart var det jag såg/läste att "strålarna" från en mobiltelefon är för stora för att kunna bryta loss en cell som i sin tur blir ett tumö?
At the gates of Eternity...

2008-09-17 11:58
Nja, det du nog i så fall hört är att mobiltelefonstrålningen är för långvågig för att kunna påverka DNA:t på ett så sätt att en mutation uppstår (med risk för cancerös tillväxt), men det råder det ju lite olika åsikter om.
Främsta hälsoaspekten är dock om strålningen orsakar temperaturhöjningar vilka i sin tur orsakar cellförändringar.

10-4, over...

2008-09-17 12:17
Såg faktiskt ett tv program om den frågan för inte så länge sedan.
Nu utspelades det så klart i Usa.
Men det var ett antal personer som gått ihop och stämt någon "tele jätte" då dom fått cancer som följd av strålning.
Det dom främst ville var att företaget skulle ta "strålnings hotet" på allvar och förebygga..Men sen ville dom väl klippa en del cash också..

Personligen tror jag definitivt på att strålningen är cancerogen,så därför ska jag (till flickvännens förtret) skaffa mig en minicall.:)
Reputation is the cornerstone of power.

2008-09-17 18:37
Jag då som pratar trådlös telefon minst en halvtimme om dagen, lär detta döda mig Mabande? D:

2008-09-17 20:55
göran karlsson, grundare av gekås i ullared, var en av de första ut i sverige med mobiltelefon, att ha sen dog av hjärntumör kanske var en slump VEM VET.