Erfarenhet av psykopater?
Jag misstänker att ena av mina närmare vänner är en psykopat eller har någon form av störning, många saker som står på Wikipedia tycker jag stämmer in på just denna person. Jag undrar om någon här har någon erfarenhet inom området och kan berätta lite mer om hur dem ni känner beter sig och så vidare. Finns det något man kan göra för att testa personen i fråga eller liknande?
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
Det lär väl vara rätt olika från person till person, eller snarare störning till störning. En bekant var schizofren, vilket yttrade sig i en psykos där han handlade några dussin kopior av samma skiva på affärn.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Producent
2008-09-15 15:19
alla har vi en psykopat inom oss tror jag en del är det mer och en del mindre, men det kan gå snett däruppe för alla har du frågat denna person och känner den sig vara i behov av nån slags hjälp? eller varför misstänker du honom/henne?
nej jag har inte frågat om personen behöver hjälp direkt detta var något jag kom och tänka på nu i helgen när en rad händelser för mig bekräftade att något var allvarligt fel, speciellt när personen senare uppträder som om ingenting har hänt och inte alls verkar förstå varför jag skulle vara upprörd. jag vill ju gärna testa eller prata med personen om det men jag har lagt märke till att jag har svårt att få kontakt och att samtalen är alldeles för ytliga, fast det kan ju vara som jag har missuppfattat allt men som sagt alldeles för mycket saker från Wikipedias symptom för psykopater tycks stämma in och det skrämmer mig.... lite.
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
jag har haft en felaktig bild av psykopater hela mitt liv i princip tills jag fick höra det om en annan person som jag nästan är 100% säker på att vara "psykopat" eller har någon form av störning i dagens läge. när jag såg personen igen efter en lång tid påminde den mig om vad "psykopater" egentligen är för personer ungefär och tanken kom upp igen när jag fick uppleva helgens händelser... jag har märkt att jag har svårt att se såna här saker men det är nog inte helt lätt, ett exempel är att jag känt en mytoman sen barndomen utan att förstå att personen var mytoman, inte ens tänkt tanken dvs. intressant hur som helst. det var inte förrän en bekant till mig frågade mig om jag inte visste att personen i fråga var mytoman som det började klarna till i huvudet.
Symptom på en psykisk sjukdom är lika symptom på många andra sjukdomar,det är därför det är ganska svårt att ställa en diagnos på psykiska sjukdomar och många blir behandlade för något annat. Så bara för att du hittar något på internet som säger "såhär är en psykopat" innebär det inte att någon som stämmer in på det faktiskt ÄR en psykopat. T.ex. är sexuellt utagerande en sådan sak som säkert finns med på listan, men faktiskt kan bero på andra saker än att personen är en psykopat. Om han vägrar prata med dig om det finns det inget du kan göra. Om du verkligen är orolig för honom så ring nationella hjälplinjen 020-22 00 60 och prata med dem, berätta det som oroar dig så kanske de kan hjälpa dig vidare.
jag hade en relativt nära vän som blev psykopatisk av dåliga släktdrag och way way för mkt haschrökning, jag kände honom mellan att han var ca 30 - 35 och såg honom förändras till en totalt annan människa, i slutet vände han sig mot oss för vi ville hjälpa honom, få in honom på nåt osv. han vart schizofren till en viss grad har vi kommit fram till. anyways skicka pm om du vill prata om det, jag skulle gärna diskutera med nån om det med för det var ganska hemskt för mig.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
Sambon jobbar med psykotiska missbrukare, ska genast skicka in henne i tråden... när hon slutar jobbet 21.
tycker det verkar som att manga i den har traden inte vet vad en psykopat ar..
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
speciellt Industrigatan som verkar bunta ihop alla människor med psykiska störningar till psykopater.
fan skrev ett sjukt långt inlägg så hängde det sig.. hur som helst psykopat och psykotisk är vitt skilda saker.. orkar inte skriva om allt men psykopat och sociopat buntas numera ihop under namnet anti social personlighets störning eller anti social personality disorder på engelska.. en mängd symptom måste stämma in för att någon ska diagnostiseras som psykopat/sociopat, det kan vara saker som upprepade våldsbrott, missbruk av tunga droger, svårt att koncentrera sig, ytlig charm, lätt för att bli omtyckt men svårt för att upprätthålla djupa relationer o.s.v o.s.v men det räcker inte med enstaka av symptomen utan en viss mängd måste stämma in.. huvuddragen är dock brist eller total avsaknad på empati och upprepade lögner samt bra på att manipulera folk runt sig.. man måste även diagnostisera med vittnen tror jag då psykopaten själv inte har sjukdomsinsikt och ljuger extremt bra.. du kan alltså inte prata med en psykopat om hans psykopati då han bara kommer förneka, ljuga och kanske bli defensiv och våldsam.. vill man ha ett perfekt porträtt av en psykopat så ser man sopranos som kretsar runt anti social personlighetsstörning.. Tony är en typisk fullblodspsykopat.. har även gjorts undersökningar som visar att väldigt stor del av ledare för riktigt stora företag är psykopater..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
finns ett test med som en kompis morsa som är psykolog lärde oss, hehe! vet inte hur seriöst det är men here goes.. du frågar: "En kvinna träffar en man som hon blir tänd på på sin mors begravning, en månad senare mördar hon sin syster. varför?" är svaret Spoiler "för att få träffa mannen igen på systerns begravning" så kan det röra sig om en psykopat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
joel413 många av dem exempel du gav mig tror jag stämmer inte bra på denna personen
joel413 den har jag hört men hur fan ska man lägga upp det, som en frågelek eller :) tänk om personen redan fått höra frågan :/
skrev fel ovan, menar att exempelena du gav mig stämmer IN bra på personen, våldsbrott är inte ett av dom dock vad jag känner till
Man vet när man träffar nån som är schizophren på riktigt, och det var fan obehagligt:S
jag vet en. men han sitter på rättspsyk. antagligen inte så länge till. han brukar lura sig ut. han brukar få människor och myndigheter att tycka synd om honom, så de skyddar honom mot de andra han skadat. han gömmer sig bakom en "jag är psyksjuk och hade en jobbig barndom-identitet"..
kleton: vad har schizophreni med saken att göra? industrigatan: hehe! tja jag vet faktiskt inte hur du ska lägga upp det bäst.. gör det på nån förfest eller nåt och fråga alla vid bordet så det inte blir som att du pekar ut personen specifikt.. alla grejer behöver inte stämma in, t ex så brukar ju inte psykopater på chefställningar vara fällda för upprepade våldsbrott, det är ju bara ett av många sätt som det kan visa sig på.. plus att även om många grejer stämmer in så behöver det inte betyda så mycket, det krävs en ordentlig psykologisk undersökning för att vara säker så du kan personligen inte ta reda på om personen är psykopat.. en annan grej är att psykopater brukar ha väldigt starka "känslor" eller snarare visa starka känslor utåt för små djur och barn, detta för att andra ofta blir upprörda när barn eller djur far illa så psykopaten lätt lärt sig att härma det beteendet.. tar sig ju t ex uttryck bland dömda mördare som lätt kan rånmörda en oskyldig person och inte har någon som helst empati för sina offer men som påstår sig hata folk som gör illa barn..
Joel413 P24: Det får du avgöra själv, det var min lilla erfarenhet. Tyvärr har jag inte läst medicin, och jag är inte så påläst om psykopater. Jag kanske skrev något orelevant och i sånna fall ber jag om ursäkt om mitt inlägg inte passade in i tråden. Peace!
Joel desto mer du säger desto mer bekräftar du mina misstankar...
*irrelevant.
fortsätt langa tips och erfarenheter jag vill gärna förstå hur situationen är här
Har mött en och annan sociopat i mitt liv, riktigt jävla dryga är de. De tänker uteslutande på sig själva och går över lik för att tillfredsställa sin egen njutning. De utnyttjar sin omgivning till max och lämnar den sen när inget mer finns att hämta. Ljuger, luras, manipulerar och fjäskar.
Industrigatan Låter nästan som Asperger. Det är en slags autism som också kan förknippas med en svagare versions av damp bort sett från att en person med Asperger har mycket svårare inom kommunikation med andra personer etc, på ett ungefär, jag är ingen doktor. Att inte den sociala förmågan fungerar som den ska skapar lätt situationer som för en annan kan verka vara sjukt eller aggressivt. Har en i släkten som har Asperger och innan "symptomen" Va satt så trodde jag också att den personen hade nått allvarligt fel, vilket det inte va, så fort man är medveten om att en person har Aspeger och även den personen själv vet om de blir allt mycket bättre, båda parterna vet varför vissa saker händer etc. Har du lagt märke till att han är sjukt bra på nått? Min släkting är vidrigt jävla sjukt as bra på allt som har med att läsa, min släkting drog en sagan om ringen bok på någon dag och ändå minns i stort sett allt.
Asperger anses dock hela mänskligheten lida av i olika grader... får man det på papper lider man nog mer av det än det "normala"
Jag har levt ihop med en person med de här attributen. Personen har inte alltid varit sån utan det var något som utvecklades under en hård period i livet. Min erfarenhet är att oavsett hur tighta man en gång varit måste man skära av banden med en människa som har kraftiga sådana här drag, det kommer bita en hårt i röven annars.
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -
en tidigare klasskamrat hade tydliga tendenser på sociopat (Eller man får ju inte random kategorisera, men han hade bla seriösa planer på att manipulera folk till att göra vad han ville i ngt slags project han hade) jag tog inte hans svammel på allvar. förän han började stalka mig efter jag outat att han inte gjort ngt alls i ett grupparbete vi hade. läskiga "anonyma" samtal miott i natten osv. trevlig pojke.
kleton: sorry att jag var dryg var mest för att tydligt markera att det inte har med saken att göra..
JollyRoger jag vet inte om personen i fråga har något speciella kunskaper som du nämner men jag tycker inte ditt exempel påminner mig så mycket, jag tror mer på "psykopat", jag borde kanske egentligen lägga upp alla grejer som jag märkt av här men det känns ändå onödigt det är bättre ni berättar som ni gör nu det hjälper mig tillräckligt :)
Industrigatan Jag har faktiskt levt med en riktig psykopat en gång i mitt liv och det märks om en person är psykopat vill jag lova, därför jag inte trodde det va som det va. Det är ju svårt när man inte vet vad personen i fråga har gjort.. Menar inte att du ska sitta och öppna dig här men hoppas du förstår. Psykopaten jag har vart med om var inte så falsk, men av stängd, kunder göra vad fan som helst utan att det ens själv skulle göra nån nytta för den personen. Det va som om det inte va någon som helst tanke bakom vissa händelser. Men den personen hade även sina bra sidor så det va lätt att man inte tänkte på att det va nått fel. Men som sagt man tänker inte på det förens det börjar bli lite sent..
Korosu Det finns nog asperger och asperger, i min släktings fall måste vara grovt ifall det finns så mycket utan att det märks.
Industrigatan Tror du ska vara väldigt försiktig med ditt spekulerande, både för din skull och för din kompis. Ett ganska välkänt faktum är att man alltid hittar symtom om man söker efter dom. Att diagnostisera någon som psykopat utan att vara läkare är bara...fel.
EmCi_Emm grejen är att jag började misstänka det själv och sen gjorde lite research på internet, det är definitivt något annorlunda med den här personen och jättemånga grejer tycker jag stämmer in på dennes beteende och åsikter. det är inte som att jag sitter och hittar på eller försöka få någon att se störd ut. jag behöver bara information för att kunna hjälpa mig själv förstå vad det är som är på gång. jag anklagar ingen för något egentligen jag vill bara veta vad jag har att göra med ungefär