I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför bloggar man?

Övrigt - Blandat

2008-09-14 19:29

Varför bloggar man?

Jätte enkelt, varför har man en blogg som en sorts dagbok på internet?
De flesta får ända bara 4a träffar i veckan och det är ofta en själv. Så varför?

2008-09-14 19:30
För att man känna sig accepterad såklart.
Att inte blogga är som att inte ha Comviq kompis, ingen vill veta av dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-14 19:33
Jag har comviq kompis och jag bloggar inte! Av den enkla anledningen att det känns som att folk som bloggar bara är ute efter att sälja sig själva och visa hur jäkla bra dem är!

2008-09-14 19:34
Kul grej

2008-09-14 19:40
Jag har märkt att vissa jag känner bloggar, och sitter och kommenterar varandras inlägg. Undrar om de inte pratar med varandra på något annat sätt förutom när de träffas.

Kommer nog inte kunna förstå mig på det där riktigt.
jagvillocksåhaenblog.com

Kown

Vad är det som är så kul? Att du visar upp ditt liv på nätet som en exhibitionist?

Till med ett enkelt sätt att högljud snacka skit om folk!
Så att till och med den som man snackar skit om kan läsa skit snacket med egna ögon!
Som att indirekt spotta på någon med andra ord.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-09-14 19:41
Jag bloggar för att jag inte har några vänner, min sambo jobbar natt och jag behöver något att göra. Lever ut mina drömmar som musikrecensent.
Jag har mer än 4 träffar i veckan, snittar på en 30 per dag med ca 15 återkommande vilket jag tycker är huge med tanke på att jag som sagt inte har några vänner. Jag ha 3 vuxna ex punkare som läser min blogg och som jag ser som mina faddrar, jag är länkad på detljuvalivet och skulle gärna läsa min blogg även om jag inte skrev den själv.
Jag har kommit längre än vad jag trodde var möjligt, visserligen ingen Blondinbella men nöjd.
(Obs jag fotar aldrig min cesarsallad)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

haha @ bild

till trådskaparen: för att du skulle få en anledning och skapa denna tråd :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Haha. Jag tror att vi kan låsa tråden efter denna bild.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-09-14 19:42
Vissa använder ju den som ett forum för att marknadsföra sig själv lite.
Men det här med att blogga om att salladen man åt till lunch inte var den bästa kommer jag inte att förstå.

2008-09-14 19:48
Precis whatone. Det finns ju vissa grejer som är skitbra. Sen tycker jag personligen att just blogg har fått en alldeles för stor omfattning. Finns många sidor folk kallar för bloggar som inte alls är bloggar egentligen.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-09-14 19:53
jag bloggar som ett sätt att hålla mitt språk levande, utveckla min stilistik och för att bearbeta vad som händer i mitt liv. och för att marknadsföra mig själv. en blogg är inte samma sak som en dagbok. det finns olika typer av bloggar och en typ av blogg är typiska dagboksbloggar men dessa är ganska tråkiga och ointressanta, och framförallt förvånande nog väldigt opersonliga.

2008-09-14 19:54
Mina vänner gnäller som fan när jag inte uppdaterat på ett tag. Men jag bloggar väl främst för min egen skull för att planera mina dagar och få en struktur på dem men jag bloggar även för mina vänners skull.

2008-09-14 19:56
medoria
Har man en "Dagboksblogg" ska man fan hänga ut sig själv.
(är väl medveten om sten i glashus situationen här)
(itsclive.blogspot.com)

2008-09-14 20:05
enola: ja det är väl precis vad jag menar. jag upplever att många småtjejer hoppat på bloggandet i hopp om att bli nästa blondinbella utan att förstå att hon är väldigt strategisk i sitt bloggande.

2008-09-14 20:05
Nä men skämt åsido.

Mp3/musikbloggar, bild/konstbloggar, modebloggar osv förstår jag att folk kan tycka är intressanta. Jag besöker själv en hel del mp3/musik bloggar, det är sjukt bra tycker jag!
Eller till exempel artister som skriver bloggar för sina fans är ju jävligt najs också.

Men personliga bloggar av random folk där de bara snackar om sig själva i dagboksform fast för hela världen att se känns oerhört pretentiöst. Speciellt om bloggaren har ett väldigt vanligt och ointressant liv, det gör det hela ännu mer pretentiöst.
Men det är väl säkert kul för människorna som känner bloggaren att gå in och läsa och skriva kommentarer osv. Men samtidigt tycker jag det är ett väldigt konstigt sätt att kommunicera på :\
Ingen av mina polare skriver bloggar(förutom en som dokumenterade sin jorden runt resa i bloggform för 2 år sen eller nåt)
Men jag antar att jag tycker så här eftersom jag inte kan relatera till detta.
Så nevermajnd mee.

2008-09-14 20:08
medoria
för att citera Alxander Bard "Give me the dört!"
(itsclive.blogspot.com)

2008-09-14 20:12

2008-09-14 20:24
ayah: Fast jag lägger mest upp foton på min blogg. Fast dom kanske också snackar skit, eller vadå?

2008-09-14 20:26
en bild säger mer än tusen ord?
(itsclive.blogspot.com)

2008-09-14 21:02
Jag bloggar endast musik, palla blogga sina liv? låter ju bara dumt.

2008-09-14 21:30
Jag kan ju endast svara för mig själv.. Jag bloggar (sällan) men endå, endast för att lätta på saker.. Sen om någon läser eller är ju inte så jätte viktigt, har några som brukar läsa men ja, det är som att prata med någon typ, roligt att få respons på sina problem.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-09-14 21:34
marvingaye
Bra skrivet där!

Personliga bloggar a la dagbok är rätt värdelösa och knappast ens underhållningsvärde för vänner och bekanta. Kan vara kul och dock dokumentera lite höjdpunkter/milstolpar som då eventuella intresserade bekanta kan kika på. A la om man flyttat till nytt, skaffat ny bil, fått nytt tjänst/nytt jobb, varit på resa etc. Har personligen vänner lite runt om i världen och då speciellt i Europa då jag bott i flera länder så det kan vara kul för dem då jag besöker dem och de besöker mig då och då. Har tyvärr inte den tiden att hela tiden hänga på nåt chatt eller skriva tusen e-mail eller ha miljonkronors telefonsamtal. Värsta är väl och behöva upprepa samma sak tusenelva gånger.

Så de bloggar som nog drar folk och är värda och lägga på minnet är de som är inriktade mot någonting, så som localareagraffw0rk skriver att han bloggar endast musik. Finner man det intressant så återkommer man och ser om man får bra rekommendationer eller till och med tipsar tillbaka om saker och ting.

Blondinbella som togs upp som exempel inriktar sig till folk med kläder, smink och annat livsnödvändigt för innerstadsfjortis. Visst kommer det något personligt med, men really who gives a flying.. Det är väl liten vinkling där då hon ändå rönt medieuppmärksamhet och är nåt minikändis (borde kallas internetnörd egentligen) så folk vill ha ju ha dirt som Enola noga påpekade.

Kan förstå även att en daglig dagboksbloggande kan hjälpa en själv och hålla reda på ens liv, med vad som hänt och refresha minnet. Tycker dock att sådant personligt inte ska vara offentligt, slipper man massa emo händelser till följd av nåt perverst psykbryt händelse av någon okänd.
Samtidigt är bloggandet ett bra och simpelt verktyg för det, tar inte lika lång tid som och skriva för hand och mer organiserat än att spara skrifter i word dokument.

Tycker folk får göra som de vill, dock ser jag mindre personligt emocrap och mer bra inriktade bloggar så man kan avgöra direkt om bloggen är värd och hamna bland bokmärkerna eller om man ska lägga adressen till blockerade sidor.

2008-09-14 21:51
Jag bloggar bara om min ilska, ett sätt att bearbeta för mig själv. Hälften av det jag skriver hamnar inte "offentligt" på bloggen utan bakom lösenord, för att det är min lilla terapi på något vis ...

Jag hade varit sjukt bitter och arg på allmänheten om jag inte hade haft den. Min blogg gör mig lite trevligare.

2008-09-14 21:55
Men konstigt nog är det fler än bara några fjortisbrudar som attaheras av blondinbellas blogg, annars skulle hon inte ha flera hundratusen läsare i veckan. jag tycker dock att det är synnerligen intressant att det mest provocerande som finns i sveriges bloggvärld just nu är en ungmoderat som bloggar om sitt liv. det säger väldigt mkt om vilken tid vi lever i.

2008-09-14 22:00
conspicuous F21

Det där låter iofs lite lockande. haha

medoria F26

Ja det är nog lika mycket haters som fans som besöker blondinbellas blogg. Som sagt, hon skriver absolut inte bara på måfå utan det ligger säkert en hel del strategi bakom inläggen i hennes blogg.

2008-09-14 22:36
vadå, ni älskar ju min blogg. jag gör det för ER.

2008-09-14 22:39
Jag bloggar om allt möjligt. Just nu är jag aupiar i usa så då är det rätt skönt att kunna skriva av sig, precis när man känner för det. och att inte behöver uppdatara alla vänner en och en vad som händer.

2008-09-14 22:49
fyfan va värdelöst att blogga helt efterblivet.

bojkotta alla bloggare!
im thinking maybe i like too try me some of that cocaine

2008-09-14 22:51
för att alla andra gör det och folk vill ha sina 15 minutes of fame
eller för att man vill hålla polare uppdaterade

2008-09-14 23:05
marvingaye

det kan vara lockande!
just nu är det mest värdelöst eftersom jag är irrationellt förbannad över att min chef har sagt upp mig.

2008-09-14 23:30
alltså kan ni fatta att den där bruden blondinbella gör sig av med 15-20 tusen per vecka??? :S

såg en video på aftonbladet där hon sa det.. visst hon har rätt i att de där patetiska läsarna förväntar sig sånt men seriöst 15-20 tusen ?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-09-14 23:36
brudjäveln tjänar ju för fan hur mkt som helst, ska kolla hur mkt hon är kreditvärdig på imorgon för skojs skull!

2008-09-14 23:47
Jag bloggar för att det är roligt, jag inte har något liv och folk gillar att läsa det, uppenbarligen.
Hade dock lagt ner om jag helt plötsligt blivit någon "BrunettAnya" som bara skrev för att tjäna pengar.
Då vet man att det är dags att sluta.

2008-09-14 23:56
Och just det har en annan, anonym blogg också där jag bara skriver om mina tankar o skit men det är mest för att visa världen ur en deprimerad människas syn och jag vet att jag hjälpt några förstå sig på sjukdomen och förstå sig på hur deras närmsta som lider av det tänker. och det är värt alla timmar jag spenderat framför datorn.

2008-09-15 00:03
conspicuous F21

awh, tråkigt.
han råkade inte läsa om sig själv i din blogg eller nåt? haha

2008-09-15 00:07
haha, bitterfittan har min adress, jag hoppas hon läser det!
alltihop.
hon har hatat mig från första stund, egentligen så gjorde hon mig en fet tjänst haha.

2008-09-15 00:28
Spelar väl ingen roll om ingen läser den? En dagbok har man ju mest för sig själv, ganska praktiskt att ha en som man kan komma åt var man än befinner sig i världen, bara man har tillgång till en dator och uppkoppling...

Annars är det väl lite för att show:a off också, kanske?

2008-09-15 00:38
Blondinbella är väl god för 20 miljoner tack vare reklamintäkter? Lägg märke till att hennes blogg inte ligger på blogspot eller liknande utan på egen webbserver som drivs av hennes eget företag som är väl ett aktiebolag nu?

2008-09-15 06:33
Jag var tvungen att skaffa en blogg nu bara för att veta hur det känns.
"Not fuck myself in the head with stupid men"

2008-09-15 07:46
Man bloggar för att man inte kan rappa och man rappar för att man inte kan sjunga. Jag trodde vi hade slagit fast det förra veckan på ö-rådet?

2008-09-15 10:08
Producent

2008-09-15 14:49
för att man är attention-whore och känner sig tillräckligt märkvärdig för att folk ska va intresserade av ens liv.. hehu
eller så vill man väl bara dela med sig av roliga erfarenheter, men isåfall kunde man väl sammanfatta det lite mer i enskilda berättelser eller skriva om det på whoa :p

2008-09-15 16:13
conspicuous F21

hah. du låter ju positiv i alla fall
kanske bloggandet som hjälper?:)

2008-09-15 16:23
För att man tror att man har nytta av det.

2008-09-15 18:38
Attentionwhoresalltheway

2008-09-15 18:44
Det är väl ganska enkelt? Precis av samma anledning av varför man samtalar för min del. Min blogg är typ som om jag träffar nån polare på tåget, berättar lite kort och gott om vad jag haft för mig på sistonde och vad jag tänkt på. Sen får de som vill läsa, andra slipper. Enkelt.

Jag tycker det är roligt att läsa bloggar skrivna av personer som intresserar mig, för att lära mig mer om dem och deras liv, för jag är generellt intresserad av oss människor.

Folk som hatar bloggar och vill att de ska bojkotta har uppnebarligen inget att tillföra, men sen är det väl ingen som saknar dem heller... Så egentligen är det rätt rättvist.

Fan, skapa en blogg om hur mycket ni hatar bloggare? Höjden av ironi, men då kanske ni skulle förstå att det blir till vad man gör det. En idiot startar en blogg, då blir det oftast en idiotisk blogg. Men en idiotisk blogg kan ju vara underhållande med, för att se vad folk har för självinsikt etc.

Jag tycker även, som många andra påpekat, att det är ett bra sätt att rensa hjärnan, koppla av, och rasta fingrarna. Man kan släppa saker och gå vidare.

2008-09-16 01:29
Victoria vad är länken till din blog?

2008-09-16 01:45
jag ska blogga för att jag har tråkigt nu. iaf.

2008-09-16 04:25
Det ar skabbigt att blogga, samma sak som en javla dagbok.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot