I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är meningen med livet?

Övrigt - Blandat

2008-09-12 14:20

Hej!

Jag vill gärna ha lite olika perspektiv på meningen med livet, vad svarar ni på det? Alla svar är välkomna så länge ni skriver ålder kön och nationalitet med - namn och annat privat är inte behövligt :)

Varför skriver jag då detta?

Jo, vi har en uppgift att intervjua ett par människor i olika åldrar, kön, nationaliteter osv - och om vi kan göra en liten undersökning så fick vi tummen upp för det.

Så jag tänkte hur ska jag få rullning på det här och kom på kära Whoa där folk alltid har en åsikt =D

SÅ:

Ålder
Kön
Nationalitet/Födelseland (Född i/utanför Sverige)

Inga åsikter är fel, däremot sållar jag oseriösa svar och kom ihåg att allas åsikter räknas så börja inte tjafsa religion och politik - skriv bara vad DU tycker.

Må bra / Nate Willy

(Inlägget flyttat från vf av greggan 2008-09-12 14:22:50)

http://www.myspace.com/murderdem

2008-09-12 14:25
Tycker denna tråd skulle passa bättre i vardagsfilosofi men men.. till tråden, inte en jävla blekaste aning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2008-09-12 14:36
Visste vi vad meningen med livet var så skulle vi inte sitta här och undra...antagligen finns det ingen mening, det är helt meningslöst.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"

2008-09-12 15:16
Att vara en sån god människa som möjligt, definiera "god" får man göra själv. Leva gott och leva så fulländat man bara kan. Gå efter vad som känns rätt. Vad som händer efter detta liv är ett frågetecken, inget att behöva tänka djupare på utan bara leva så gott man bara kan just nu. Bättre än att inte göra något alls. Va snäll bara! ;)

Ålder: 19
Kön: gurl
Nationalitet/Födelseland (Född i/utanför Sverige): kurd
här får du lite kärlek
Producent

2008-09-12 15:22
frågan förutsätter alltså att det skulle finnas en speciell mening med livet som gäller för alla

är det en självklarhet?

vad är meningen med att något finns överhuvudtaget?

livet har en mening för MIG om jag upplever det som meningsfullt, that's is
det som gör att jag upplever livet som meningsfullt är olika saker, precis som för alla andra

men några ganska vanliga saker som skapar meningsfullhets-känslor är att känna samhörighet med andra, kärlek, bekräftelse och att det finns mål att nå i livet

om allt är 'perfekt' hela tiden och alla vore perfekta så skulle inga konflikter eller krig uppstå, det skulle leda till att det blev rätt tråkigt och inte särskilt spännande alls
samma sak om vi visste allting som fanns att veta och ingen behövde ta reda på någon information, allt var självklart

alltså skapas mening också av att vi inte är perfekta, att vi måste kämpa för vår överlevnad, ta reda på saker och utvecklas, lösa konflikter osv.
när vi nått våra mål skapas nya mål eftersom vi aldrig når till perfektion och aldrig heller ska kunna nå dit, livet SKA vara ett mysterium, och så länge det är det och vi inte är perfekta så finns det mål att nå, och därmed meningsfullhets-känslor hos oss

meningsfullhets-känslor och en riktig övergripande sann mening för hela jordelivet är två olika saker i det här sammanhanget, och jag tror inte på det sistnämnda, det får alla religiösa göra istället

visst finns det mål och mening i vår färd, med det är resan som är mödan värd

Ålder: 26
Kön: Man
Nationalitet: Svensk

2008-09-12 15:27
ålder: 21
kön: snopp
nationalitet: svensk

Meningen med livet är att slava för alla andra som är högre ställda än dig själv tills du själv uppnått samma/högre nivå.
Niceness!

2008-09-12 15:35
Ålder: 17

Meningen med livet varierar från person till person, alla har olika ambitioner. Där kom det, ambitioner. Följer man sina ambitioner och finner lycka (eller vad man nu vill finna) så har man nog även funnit meningen med livet. En sak är säker, meningen med livet är inte att vara nykter, fy fan för att aldrig vidga sitt sinne.

2008-09-13 08:38
Xlnt
Nej frågan förutsätter inte att det finns en mening, glömde nämna det.

Frågan är alltså inte om att det finns mening med livet, ni som tycker att det inte finns någon mening är också välkomna att svara och svara gärna med varför ni tycker så!

Tack allt gott folk som svarat!
 http://www.myspace.com/murderdem

2008-09-13 09:05
Meningen med livet kommer du inse nar du ar typ 70 och dor.

Fram tills dess kan du forsoka leva det istallet
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-09-13 09:42
42

Manager

2008-09-13 12:15
Ålder: 27
Nationalitet: Finsk (men född i Sverige)

Jag tror att meningen med livet är att lära sig att förstå sig själv och därmed också människan i helhet. Dessutom tror jag att man i processen även ska definiera vad som är "gott" och vad som är "ont" och sedan försöka vara så "god" som möjligt.

Anenkefali: Man kan "vidga sitt sinne" mer effektivt utan droger, det gäller bara att lära sig hur man gör det.
Redline!

2008-09-13 12:41
tidsfördriv. utan tvekan.

2008-09-13 12:52
Ålder: 20
Kön: Bwoi

Livet = Ett Ekorr Hjul
Pointless..

Mvh // meeee (:

2008-09-13 15:41
Meningen med livet är att aldrig få reda på vad meningen med livet är.

18
Flicka
DK
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-13 16:08
Lyckas man klura ut meningen med livet så blir man befordrad. Hjärtinfarkt, cancer...

Nej men den ända vettiga meningen måste ju vara att uppnå Lycka, rikedom & kärlek - i samma kaka?

Dolores däremot sa att vi är här för att göra enbart 1 sak. Det är olika för olika personer. Hennes anledning är Lasagne.
RATED R!

2008-09-13 16:41
24 år med svenskfödd snopp.

Mitt svar bli nog som tidigare sagts, att det är helt jävla meningslöst. Och inte på något negativt vis, jag trivs med livet rätt ofta. Möjligen att man kan säga att meningen med livet är att fortplanta sig och föra sina gener vidare.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2008-09-13 16:48
Min mening med livet är att knulla så mycket som möjligt, ser inget annat som toppar det så jag gör det så ofta jag kan och orkar, jag lever livet i en ständig orgasm.

2008-09-13 16:48
kön man
ålder 30
nationalitet internationell framförallt är jag människa.

meningen med livet är att fylla livet med mening
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-09-13 18:30
Ålder: 16

Meningen med livet för mig är att leva som man vill. Man ska må bra och göra andra gott. Och som ayatolla sa, fylla livet med mening.
que sera sera.. vi håller på AIK!

2008-09-19 13:03
Jag skrev en gång en lång inlägg om meningen med livet på min blogg, men om man ska kortfatta meningen med livet med två ord: MAT & SEX

En vis man sa något liknande till mig:

"Det finns ingen mening med livet.
Däremot finns det en orsak till att vi skapats.
Orsaken är helt enkelt en kemisk process som gjort att varelser som djur och människor växt fram."

2008-09-19 13:24
42.

man
22
svensk
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-09-19 13:50
Fler än jag som läst Liftarens guide till galaxen ser jag.

42 är dock inte svaret på vad som är meningen med livet utan svaret på rätt fråga man ska ställa för att sedan få reda på meningen med livet.
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja

2008-09-19 13:53
Jag har alltid trott att 42 var svaret på frågan om universum, livet och allting... Men det var ett tag sedan jag läste, och nu har jag feber...

Sorry för offtopic.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-09-19 14:20
Att finna meningen med livet är helt onödigt, vi dör ändå. Det finns ingen mening eftersom vi lever här av en slump. Slumpen tog oss hit och det är upp till var och en vad man vill göra med sin egen lilla tid på jorden.
För sen när du dör spelar inget någon roll, och du kanske dör tidigare än du tror.

Man
21
Svensk.

2008-09-19 15:54
"Alla djur vet att meningen med livet är att njuta, förutom människan."

2008-09-19 15:59
någon hade en forumsignatur som löd typ såhär;

meningen med livet är att inte veta meningen med livet. för visste man meningen med livet är det ingen mening med livet.
rök miljövänligt, rök grönt

2008-09-19 16:30

Meningen med livet är att finna lyckan

Så. Done. Finished.IT'S OVAH!

21
Man
Boliviansk svensk

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-09-20 17:24
jo men lycka håller inte för alltid, så tyvär.

peace out.

2008-09-20 17:48
jag tror inte det finns en mening med livet.
det förutsätter att det finns en medveten tanke bakom vår existens, vilket jag inte tror det finns.
däremot kan man ju ha sin egen mening med sitt eget liv, men det är ju individuellt.

Ålder: 25
Kön: hona
Nationalitet/Födelseland: Sverige.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-09-20 22:20
Asså, det finns inte någon i världen som kan säga vad meningen med livet är, dock kan ju folk säga vad meningen med deras liv är, vad som betyder något för dom själva, Enligt mig är väl livet att man utvecklas precis som allt annat, Universum,planeter,Människan.
Att bli vis och en bra människa, att vara fri, Inget hat, inga fördommar.. En Dalai Lama typ.

Well ja det är väl ganska bra mening med livet? Annars kan du ju titta på The Meaning of Life, den kan väl ge lite råd?

Ålder: 21
Nationalitet/Födelseland (Född i/utanför Sverige): Svensk med Kroatiska/Svenska/(och dom som kommer från belgien, kommer inte på namnet)
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."