I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Studentlivet i Sthlm?

Övrigt - Blandat

2008-09-07 00:14

Studentlivet i Sthlm?

Nu lär de flesta som sökt in till sina kurser eller program ha gått igenom åtminstånne den första veckan, det jag behöver hjälp med är att identifiera studentsthlm! Har redan fått bilden av att det inte är mycket till studentliv i sthlm, inga nationer, och att människor har sina "egna" liv så att säga och att på korridorena är det väldigt sällan det hålls några fester, stämmer det eller har ni andra erfarenheter?

Vore skitbra ifall någon som bor i en studentkorridor eller liknande kunde berätta hur det är att bo så, hur människorna är osv...

Dessutom hur resten som pluggar i sthlm upplever den sociala biten hade ni hellre velat att det skulle vara som i Uppsala eller i Lund exempelvis?

puss

2008-09-07 00:46
Pluggade på SU innan. Tycker det är rätt pissigt med studentliv där. I "klassen" eller vad man kallar det fanns dte ingen sammanhållning, alla bara gick på föreläsning och stack hem efter.
Bodde i korridor också, där var det något bättre. Några som gjorde effort för att ha lite umgänge, dock var typ hälften i min korridor sjukt asociala kineser som inte ens tittade på en om man möttes.
Ska väl tillägga att jag nog hade fet otur med korridoren. Har polare som bott i korridor i Stockholm och haft hur lajbans som helst med massa fester.

Lycka till.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-09-07 02:27
Du har ju alltid Gula villan, Café Bojan och Allhuset att hänga på men tider och dagar har ajg inte i huvet. Om du vill komma in i studentlivet så kan du pröva att gå med i ämnetrådet, av de skäl att det är socialt, de annordnar ofta pubar och liknande.

Bor även i korridor på Lappis, det är förvisso ganska ofta fest nånstans i huset, men det brukar vara ganska torra fester, kan dock blir trevligt om man kör en middag i korridoren som övergår till fest. Dock så umgås jag mest med mina polare som inte pluggar så jag lever ganska o-studentigt endå.
 DIF!

2008-09-07 02:41
Inte världens bästa stad när det gäller studentliv nej :) Lund och Uppsala är vida överlägsna Stockholm på den punkten, inget snack om saken.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-09-07 03:49
det beror ju lite på vilken del av den sociala biten du menar. vänner för livet eller supa varje helg? då väger ju också vad man läser in en hel del. läser man enstaka kurser är det svårt att få kontakt med dom andra, oavsett var man läser tror jag, men förmodligen ännu svårare i sthlm. läser man ett program är det nog lättare, men det hänger mest på personkemin. är man en tråkig mupp så är man. jag kan uppleva att mkt av det jag uppfattar som typiskt socialt studentliv blir lite tillknäppt och jag lockas inte alls av det, medan jag gärna stannar efter föreläsningar och pluggar ihop. det ena finns mkt i sthlm, men det senare handlar bara om egna initiativ och vilka som går i klassen. det är väldigt svårt att få igång sånt på en större ort som sthlm tror jag för ingen bryr sig. i en mindre stad är det inte så mkt annat som lockar, folk är mer fokuserade på studierna och vet att ta hjälp av varandra för man har inget bättre för sig.

2008-09-07 11:02
Luleå har ett bra studentliv, man har liksom inget val. Skolan ligger en bit utanför "stan" och alla bor runt campus. Det är bra sammanhållning.

Uppsala är ju en sinnessjukt bra studentstad och jag antar att Lund är precis likadant.

Stockholm är ju för stort. Många Stockholmare stannar kvar, bor hemma och lämnar inte sina gamla kompisar. Blir kass sammanhållning då.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-09-07 16:58
på SU verkar studentlivet inte vara så mkt att hurra för, undantaget kanske ekonomerna och juristerna. å andra sidan verkar många på KTH trivas. men det är väl också vad man är ute efter. studentikosa fester och overaller kan KTH nog rätt bra. på min lilla skola är vi studentikosa fast vi är i sthlm, men vi har bara 300 studenter per årskull så det blir lite alla känner alla.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-09-07 20:32
kineserna är i alla fall ett fenomen i SU. vart man än tittar står en.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-07 22:04
fast nästan alla kineser ja har stött på på lappis, så det känns som att de är fler där. Som förvirgt är sjukt osociala.
 DIF!

2008-09-07 22:04
*pluggar på KTH
 DIF!

2008-09-07 22:35
meeh det känns inte speciellt lockande :(
har riktig buslutsångest just nu, jag älskar sthlm och allt det har att erbjuda men samtidigt vill jag som nybliven student givetvis uppleva en bra sammanhållning, sköna människor som förhoppningsvis blir vänner för livet. Drömscenariot vore om man bodde i korridor och där ens polare bara gick in och ut och chilla hos varandra. Ska by the way läsa juridik och jag känner på mig att de som läser just det inte är den sortens människor jag brukar hänga med men tänker inte låsa mig till den fördomen då det lätt kan försvåra när man väl försöker lära känna nytt folk. Lutar lite mer mot lund just nu men det har också sina nackdelar...ouff huvudvärk

2008-09-07 22:53
ska du plugga en sån lång utbildning är det jätteviktigt att du trivs med stan du läser i, annars kommer det bli jobbigt.gå på magkänslan.

2008-09-07 22:53
Men kurserna har väl redan börjat? Eller har du inte börjat plugga än?
 DIF!

2008-09-07 23:00
bob nej nej ska söka till nästa termin jag kom in i sthlm den här terminen asså hösten 2008 men omständigheter gjorde att jag inte kunde börja plugga direkt´så jag börjar till våren istället.

2008-09-07 23:10
Jaha okej, lycka till
 DIF!

2008-09-07 23:12
håhå, det där med kineserna är så jävla sant. bor i västra skogen och här är det proppfullt med kineser. dom pratar aldrig med någon annan än varandra. man säger max "hej" till folk. tror inte jag har haft någon som helst konversation med någon i korridoren och då har jag bott här i ett år.

fast jag tror det beror på var du får ett rum. på ställen som är lätta att få rum i så är det massa utbytesstudenter, dom flesta kineser. men om du får nåt schysst inne i stan så är det bättre sammanhållning har jag hört.
skvätt skvätt

2008-09-07 23:14
tack detsamma till dina fortsatta studier på kth då :)

2008-09-08 00:41
fransmän, italenare, spanjorer och tyskar är helt klart att föredra.
 DIF!

2008-09-08 01:28
På allhuset är det ju mest utbytesstudenter som är obehagligt kontaktsökande. Gula villan är helt okej, billig öl, men det är ju mer av en krog dit studenter går vilket lika gärna skulle kunna vara vilket ölhak som helst eftersom studenter krökar ganska friskt.

Jag bodde i korridor på lappis förr i tiden och det var väl fest hyfsat ofta där, vissa korridorer är ju mer festliga än andra, beror ju helt på om människorna som bor i korridoren står ut med varandra eller inte.

Som helhet är det alltid bättre att försöka odla riktiga vänner, slipper man krystade tema-tillställningar och annan galenskap.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Admin

2008-09-08 09:48
Har ingen erfarenhet av Lund eller Uppsala men kan tänka mig att det är bättre studentliv där än i Stockholm. Men samtidigt är Stockholm mycket större och det finns mer än studentlivet att välja på för studenterna. Skulle väl vara KTH som är undantaget.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-09-10 01:03
Pluggade i sthlm förut, nu inne på min andra termin i Uppsala. Som stad är sthlm såklart sjysstare, större utbud etc, men som student är Uppsala jäkligt mycket roligare. De flesta kommer utifrån och är mer "kontaktsökande" än i sthlm, där många redan har sina umgängen sedan tidigare.
Nationslivet i Uppsala är dessutom awesome. Enligt en vän som förut pluggat i Uppsala och nu i Lund är Uppsalas nationer bättre än Lunds. Vad jag förstått det åker många från Lund till Malmö och festar, vilket skulle vara en anledning till att Lunds nationer inte är lika balla som Uppsalas dito.
2009

2008-09-10 07:15
Ligge inte era nationer i typ herrgårdar och Lunds i källare på sina 7-våningshus.
 DIF!

2008-09-10 16:32
>>bob

Våra nationer ligger mest i gamla stiliga hus (1600 - tidigt 1900-tal) ja, förutom V-Dala som väl får sägas vara lite funkis.
2009