I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att arbeta som volontär

Övrigt - Blandat

2008-09-03 21:12

Att arbeta som volontär

Har tänkt ett tag på det, vilken upplevelse!

Vet inte rikigt vart jag ska börja.

Men ungefär:

*Vart vänder man sig? Rädda barnen? Arbetsförmedlingen?

*Har du eller känner du ngn som har erfarenhet? Vad säger du/dem om det?

Att stå och dela ut mat till hungriga barn behövs givetvis men känns kanske inte så himla hype. Utan vill gärna vara med och kanske bygga en skola, hus till behövande, sjukhus etc då jag här hemma jobbar som snickare. Men att jag och min flickvän vill åka tillsammans så kanske detta blir ett problem

Tja, ni med erfarnhet. ge mig alla tips ni har.

b0b0b0b0

2008-09-03 21:23
jag har inte erfarenhet men jag har läst ganska mycket om det eftersom jag själv tänkt göra nått sånt.
vill du stanna i sverige eller åka utomlands?

2008-09-03 21:33
Inte för att det inte finns folk i Sverige som skulle behöva samma hjälp, men det känns som man ger mer utomlands, det gör mer nytta där än här.

DU har inget tips på någon sida man kan vända sig till för att få veta mer?

b0b0b0b0

2008-09-03 21:36
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-03 21:42
jag hitta lite länkar.
den första länken e nog den bästa. står exakt allt man behöver veta om resan.

http://www.volontarresor.se/

http://www.volontarbyran.org/vol_abroad.php

http://www.blueberrysprak.nu/aeventyr/#volontar

2008-09-03 21:48
Okej, innan du kollar in länken jag skrev så kan jag ju säga det att: GÖRT INTE!

Humana Sv. står under Tvind-rörelsen och är ena jävlar.

För allt i världen stöd inte Humana Sverige! Humana sv. är ett resultat av att UFF fick lägga ner pga miljoner i skulder till bl.a. kronofogden. Dåligt dåligt dåligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-03 22:12
Att känna någon i ett u-land med kontakter är väll det bästa, så behöver du bara betala flygresan, för allt du betalar som är över biljettpriset är ju till företagen bara som placerar in dig någonstans. Ska själv åka till Syd Afrika så fort mina studier är klara. Har en nära sydafrikansk kompis som känner folk.

Gå ut och bli vän med en afrikan !

annars blire nog dyrt...
Alla för en.
Groupie

2008-09-03 23:42
Ja det är helt sjukt att företag tar betalt för volontärs arbete. Okej flygresan det hajjar jag, men vafan nåt måste de väl få ihop av fonder/medlemmar/bidrag etc. och kunna i alla fall betala för logi? De tom tar FETT med överpris för logi. ja mena, hur mkt kan det kosta med mat å husrum i afrikanska landsbygden?
-Vakna Johnny, vakna!
Du glömde ta dina sömnpiller.

2008-09-04 00:01
Jag gissar på att det kostar rätt mycket att hålla organisationerna igång, och att det även blir ett incentiv att vara kvar, när man vet att man betalt en del. Annars skulle man nog se en del som sticker iväg vind för våg och sticker när de inte pallar vara rädda-jorden-mannen/kvinnan längre. Därefter finns det väl säkert ett eller annat företag som inte har rent mjöl i påsen men så är det väl i dessa länder, korruption styr.

2008-09-04 00:07
Volontärer i sverige (i restauranger) är inget att föreslå ifall någon tänkte sig detta!!.
De blir behandlade som andra hands personer och behandlade som barn, hur gammal man än är. Har 6 st. på min praktik under Tug of War-VM och de får iaf ingen bekväm sits under jobbet, tyvärr :/. Till och med jag, som är praktikant, blir behandlad som en som jobbar där, medans de blir behandlade som... diskare rent allmänt.

Men iaf, kan inte skriva något OT, så jag ber om ursäkt. Ville bara säga vad som icke skall göras
*snaark*

2008-09-04 00:14
fan vad gay du får ju inget betalt

2008-09-04 01:05
MunQ P19 om gay är något negativt så är det bra så mycket mer "gay" att få betalt än att göra något för andra :)

2008-09-04 01:26
artistic
juste, kolla med svalorna också. vet att de tidigare anordnade volontärresor där deras medlemmar får åka gratis...den enda som kostade var vaccination o sånt tror jag. dock måste du bli medlem o va hyfsat aktiv, men det kanske e värt det!
men har hört att vissa resor inte blivit av pga ekonomin så kolla med dom.

jag håller förresten med kjello!

2008-09-04 02:45
är du kristen kan du ju alltid kolla med någon sådan organisations utlandsavdelningar.. inte ovanligt att dom pysslar med huminärt arbete runt om i världen.. dom lär knappast ta ut några överpriser heller, men somsagt.. underlätter ju om man delar deras värderingar.
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-04 02:50
Länk till http://www.sida.se/?d=107&a=1838&language=sv_SE

Där har du nog säkert en bra start om inte annat..

cry me a river!
--> thcrew

2008-09-04 11:16
Ska in och kolla sidorna ni tipsat om snart.

Men en sak först!!? Har jag förstått det rätt i att man får betala för sig?

Jag har alltid trott att jag ställer upp med min arbetskraft, jag jobbar 8-12 timmar om dagen GRATIS. Sedan står organisationer (som andra svenskar skänker pengar till) för min mat, att jag får tak över huvudet samt div mediciner och GIVETVIS, jag säger GIVETVIS (kan kosta upp emot 10000 enkel biljett) RESAN...

Jag har inte dom pengarna, dom finns inte... Jag har noll.
Jag hoppas jag har missförstått er. För inte kan dom begära att man först och främst ska jobba gratis för att hjälpa andra, sen ska man dessutom stå för alla andra kostnader? Vart kommer dom pengarna ifrån? Och isf VAD går penganra vi skänker till?

Ska in och läsa nu i alla fall.
b0b0b0b0

2008-09-04 11:23
saxat från en av sidorna: "En volontärresa är en resa utöver det vanliga! Du arbetar som volontär i ett lokalt projekt i Asien, Latinamerika eller Afrika. Du upptäcker landet genom utflykter och lär dig mer genom workshops eller kurser på plats. En volontärresa är en perfekt kombination av nytta och nöje!"

utflykter? nöje? Icke så nicke, vill ha hårt jobb. Inte åka runt på safai som en annan moderat. Nöjet är att hjälpa andra till en bättre vardag! En språkresa kan jag åka på en annan dag... Typ så känns det.
b0b0b0b0

2008-09-04 13:35
haha artistic din sucker kan du INGET? :) nä skämtar med dig men tyvärr är det så att man får betala för sig ja...annars hade ju folk förmodligen utnyttjat det rätt kraftigt för att ta sig till olika platser, nu blir istället "vi" utnyttjade av dom...life's a bitch!
If i dont like a writer i dont pretend to/i'll have the fucking paramedics wrap your head like a hindu-50 cent...n?tan!

2008-09-06 00:53
Min syster var i Uganda i somras. Det finns mängder av olika organisationer som du kan leta upp på internet sedan kontaktar du dem och får all info där... Inte så komplicerat men ganska dyrt..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-09-06 11:03
Här är den bästa organisationen jag hittat: http://ial.se/www/

Jag ska nog försöka ta mig iväg under nästa år.