I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ProVoice Sverige AB - Vad fan?!

Övrigt - Blandat

2008-08-27 21:01

ProVoice Sverige AB - Vad fan?!

Hoi!
Det är så att några jävla nissar ringer mig ca 2-3 gånger om dagen. Kollade upp det på eniro och fick som sökresultat
Länk till http://personer.eniro.se/query?what=wp&search_word=0313481660&geo_area=. Dem kallar sig ProVoice. Men saken är den att de gånger jag svarat så har dem alltid suttit tysta i luren, när man sedan frågar vem fan det är, jo då lägger tomtarna på. Händer hela tiden. De har aldrig sagt ett ord vad dem vill igentligen, ska dom packa på mig med sina dammsugare eller vad fan då? Någon annan som blir terroriserad några gånger om dagen av dessa?

Deras nr är som ni kanske ser på länken, annars: 0313481660.

Vill veta vad deras syfte är. Sitter det någon dövstum på andra sidan luren eller vad är detta?...

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Admin

2008-08-27 21:16
ProVoice är ett telemarketingföretag, har kompisar som har jobbat där.

Min gissning: Vissa TM-företag använder telefoner som automatiskt ringer på typ, 20 linjer även om det bara finns 10 som sitter vid faktiska telefoner. Detta för att öka effektiviteten i och med att alla inte svarar pga att de inte är hemma etc. Så om fler än 10 människor svarar och du är en av dem kan du ha oturen att kopplas in på en linje utan någon på andra sidan. Tycker personligen att det är ett dåligt sätt att ringa kunder.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-08-27 21:22
Det där är något som gör en såååå jävla irriterad! Ringer väll hit också några gånger om dagen, men aldrig från ProVoice.. Farsan var med om att det var några som som ringde från vissa företag och frågade om farsan vill köpa diverse saker och han tackade alltid nej.. Sen lite senare så får han fakturor hem och dom sa att han var tvungen och betala skiten men han fick några avskedade istället.. lol .. Och magnetism vet du om det är något nytt företag? för det kan ju vara så att det är något litet företag som försöker blåsa en..

2008-08-27 21:24
hahahha jag har jobbat för provoice

Det är ett företag som gör telemarketing jobb åt andra företag. Bland annat viasat, glocalnet, tele2 och diverse småföretag som de kränger omega3 tabletter, kalsonger och rakblad åt över telefon.

Deras dialer är inte den bästa alltså. Under de månader som jag jobbade där fick jag höra mycket klagomål om tysta lurar osv.
Förmodligen har det hänt flera gånger att det har varit dags för rast när du blivit uppringd(de har 5 minuters rast varje timme där) och då har någon tryckt "disconnect" istället för att ta samtalet.
Vill inte säga att det är världens oseriösaste telemarketing företag men de har då verkligen inte höga krav på kidsen som de anställer så det är många där som gör lite som dom vill :)

Det låter som att de av nån anledning sätter callback på dig hela tiden i alla fall, vilket är otur.
Det du får hoppas på är att nästa callback kommer fram och du får snacka med nån ivrig och klyschigt käckglad snubbe/tjej och be dom att ta bort dig ur registret så du slutar bli uppringd.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-27 21:25
Men dem ringer till min mobil, och inte hem. Vet inte ens var dom fått mitt nr ifrån. Letar deras datorer upp randomnummer eller vadå?

Men idiotisk idé ens att ha en dator som ringer upp som du säger 20 pers, sen finns det kanske 10 vid telefonerna. Låter ju enbart korkat. Ska nog hämnas när dom väl får tag i mig och slänga på luren i örat på dom rackarna! Muhahaha!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-08-27 21:26
hahah slänger du på luren i örat på dom så sätter de bara callback och du blir uppringd igen senare.

2008-08-27 21:30
Gå med i Nix! :)

2008-08-27 21:32
Hahaha, okej men då vet jag hur det ligger till iaf. Blir jävligt frustrerad när det ringer och någon slänger på luren när man säger "Hallå". Men jo, ska försöka se till att ta samtalet nästa gång, har struntat i att svara en hel del gånger då jag ändå alltid får luren i öran..

Men tycker de nästan är ännu värre när dem ringer hem till en. Sen snackar dom på som fan, man kan inte avbryta dom eller något. Sen om man säger nej, då fortsätter dom hålla på. Ibland blir jag bara så jävla trött på all dessa jävla telefonförsäljningen. De jävlarna packade på mig 2 par strumpor en gång för typ en hundring. Yay, fick damstrumpor tror jag tom eftersom de var tunna som strumpbyxor och gick långt upp som fan.

Men som sagt då vet jag lite mer om vad dem vill. Ska se till att aldrig mer bli uppringd igen av de jävlarna.

2008-08-27 21:33
"luren i öran" haha, örat ska det nog stå ;-)

2008-08-27 21:43
Folk som arbetar och tvingas ringa folk, skiter i att prata och klickar ingen hemma eller upptaget för att komma till nästa person?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-27 21:54
Och magnetism vet du om det är något nytt företag? för det kan ju vara så att det är något litet företag som försöker blåsa en..

Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Lästa lite nu när jag sökte på google om detta också. Och även där har många drabbats, haha.. De stackarna som jobbar där kan inte dra in många korvören per timme då de säkert jobbar med provision också..

2008-08-27 22:37
magnetism P20

Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Lästa lite nu när jag sökte på google om detta också. Och även där har många drabbats, haha.. De stackarna som jobbar där kan inte dra in många korvören per timme då de säkert jobbar med provision också..

Det beror helt vilket projekt man sitter på. När jag jobbade där satt jag på glocalnet.
Det var 50 spänn fast timlön och 100 spänn i provision för varje sålt bredband/mob abonnemang och man drog iväg cirka 1-2 i timmen. Ibland kunde man ha råflyt och dra iväg 3-5 st.
Helt okej deltidsjobb medans jag pluggade men det var verkligen inte my cup of tea att ringa ochåtsas vara trevlig och övertala folk att köpa grejer de inte planerat på att köpa så jag slutade efter några månader haha

2008-08-27 22:54
marvingaye X23

Har iofs också begett mig in en snabbis i den "branschen", men vem har inte det liksom, höhö. Men då skulle jag be folk att skänka pengar till ett projekt med hemlösa barn i Litauen. Och jag fan hatar att övertala folk.. Chefen sa hela tiden, "Säger dom nej ska du läsa vidare ändå". Det känns ju bara patetiskt och tycker synd om människan som ska lyssna på detta bjäbb från min sida också. Slutade på stället efter 1-2 veckor eftersom de bara huxflux drog in min timlön så jag bara skulle få provision, vilket inte var många kronor.. Önskar alla jävla TM-företag kunde konka, ska jag ha något går jag till affären. Vill inte bli påtvingad en massa skit.

Hur som, du fick ju iaf en bra provision tillskilldnad från mig.. Men detta är inget jobb man försörjer sig på, utan som du säger, man har det när man pluggar.

2008-08-27 23:23
Azziz,
nix fungerar inte med mobiltelefoner har jag för mig. :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-27 23:34
magnetism P20

Jag förstår dig precis.
Kände mig lite som ett svin efter varje arbetspass och kunde inte riktigt njuta av varje såld order haha
Det var inte direkt ett 'stimulerande' jobb för mig. Det krävs nog att man är på ett visst sätt som person för att kunna ha det som heltidsyrke under en längre period.

Alla coacherna kändes så jävla falska och klämkäcka också. Visst det kanske är deras jobb att vara trevliga och hålla säljarna på gott humör osv men det blev bara irriterande för mig :)

Hoppas också att telemarketing branschen nån dag kommer vara ett minneblott.
Förhoppningsvis så kommer det väl ändå att sluta "funka" så småningom. Det kommer ju fram mer och mer oseriösa TM företag och man tycker att folk borde få mindre förtroende för telefonförsäljning allt eftersom.

2008-08-27 23:46
nilsL har rätt man kan inte nixa mobiltelefoner.
å andra sidan läste jag något om att mobilregister ala eniro etc inte får användas på det sättet..
men kommer väl nån lösning på det hela så småningom.

(anledningen till att man inte kan nixa är så pass löjlig som att numret inte lika lätt kan bindas till bara en person eller något liknande..)
cry me a river!
--> thcrew

2008-08-28 00:14
vet inte om det här e nåt nytt... jag brukar vanligtvis inte svara på nr jag känner igen... men de få ggr jag gjort det senaste tiden, och det varit någon telefonförsäljare, så har dom inlett med: "jag ska börja med att tala om att jag inte säljer något, hehe, så då behöver du inte oroa dig för det."
å det e typ där jag lägger på luren...
Wisdom is wonder

2008-08-28 00:31
En snubbe ringde mig och ville få mig att teckna glocalnet, slutade med att han kom in i butiken där jag jobbar och köpte en dator.

Telefonförsäljare är värdelösa!

2008-08-28 02:52
conspicuous.
antagligen tyckte han du lät söt. gick in på facebook. dog.
kände sig manad att träffa dig på jobbet. gick dit. dog igen.
köpte en dator för att han inte kunde komma på något bättre sätt.
gick hem två månadslöner fattigare med en obesvarad kärlek..

simple as that :)

(har du inte facebook så drog han helt enkelt en chansning och hoppade över det steget :D)

cry me a river!
--> thcrew

2008-08-28 04:43
vanilj F28

Jag vill bara informera dig om att en person som säger det efter en kort inledning förmodligen inte jobbar för ett telemarketing företag utan för ett marknadsundersökningsföretag. som jag jobbar på. Då intervjuar man personerna man ringer upp. Snälla va inte en person som bara slänger på luren i dom situationerna..

Till alla personer som istort sett HATAR telefonförsäljare. Hata inte försäljarna. Det är oftast studenter som pinar kväll efter kväll för att tjäna ihop en extra slant i fickan. Dom gör bara sitt jobb. So dont hate. Om det är något ni ska hata så är det företagen i sig. Men hacka inte på personerna bakom luren.

Och när det gäller NIX så funkar det inte till mobiltelefoner. OCH om ni undrar varför vissa företag ändå kommer förbi nix. SÅ beror det på att företaget som ringer inte säljer någonting utan utför marknadsundersökningar på uppdrag av olika företag. Får ni chansen så va med och tyck till. (Det är många undersökningar som formar produkterna och varorna vi köper i affären.) Så skrik inte något i stil med "dra åt helvete" jag vill inte ha något. När personen i fråga som ringer bara vill ställa några oskyldiga frågor i 5min.

frid//

bajskorv aka vroksjab
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-08-28 05:25
vroksjab
det är ju dock allmänt känt att telefonkrängarna utnyttjar kryphålet för att smyga in en säljbit senare.. typ.. som tack för din medverkan kan du få blablabla då kan du också blablablabla.

försök inte lura mig gosse!

cry me a river!
--> thcrew

2008-08-28 05:30
joda

Jag försvarar inte försäljare jag försvarar marknadsundersökare. japp so what? Om man har lite självdiciplin så kan man skita i dom här erbjudanden. guess what? man KAN tom tacka nej åt det dom har att erbjuda. Det brukar ju finnas policys på tm företag om att inte ge sig förenns kunden har sagt NEJ 3ggr. Så vafan säg nej 3ggr. tacka och säg adjö? how hard is it
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-08-28 11:03
vroksjab

är inte särskilt intresserad av marknadsundersökningar heller.
sånt finns det tillräckligt av på internet om man tycker att man har lust med sånt, som man dessutom kan få betalt för.
istället för att spendera sin tid i telefonen med nån man inte ens känner.
nej tack, jag lägger på.
det har hänt för ofta för att jag ska orka bry mig och säga nej tack på ett trevligt sätt.
Wisdom is wonder

2008-08-28 13:17
jag brukar luras med dom=).. om dom söker någon speciell person så säg typ att han/hon är i afrika och kollar på pingviner eller nåt.

SKIT kul! :D
Stora pennor och sprayburkar!>_<

2008-08-28 13:27
vanilj

Giriga människor. det är sådana som du som gör att dagarna blir långa på jobbet.

2008-08-28 14:31
mA-l X2

Tro mig, sånt är lika kul för dom och det slutar bara med att de sätter callback på nån vecka tills de får prata med denna personen.

2008-08-28 14:33
Jag jobbade på ett sådant företag i Umeå när jag gick i gymnasiet. Det är det värsta jag någonsin har gjort. Det avr inte ett dugg värt pengarna. Jag försökte till och emd få sparken istället för att säga upp mig och vara tvungen att jobba en månad till. :) Jag lyckades, men det tog fan en sådan tid att det ahde varit mer värt att säga upp sig.

2008-08-28 14:34
Om jag minns rätt så kan man ringa folk som är med i nix-registrert och störa dom, om de har varit kunder förut.

2008-08-28 15:05
vroksjab

palla tjafsa? gör vad du vill, så gör jag vad jag vill.
Wisdom is wonder

2008-08-28 15:22
Vroksjab är bara logisk, dom gör sitt jobb. Jag hatar inte poliserna, jag hatar hela jävla systemet. etc.

2008-08-28 19:57
vanilj

haha om du inte orkar diskutera , varför hänger du då på ett forum?

2008-08-28 20:25
vroksjab P19

Ska man behöva säga nej 3 gånger?! Seriöst, tror dom man ändrar sig bara för de fortsätter tjata (har väl säkert hänt en hel del gånger). Ett nej borde fan räcka gott och väl.
Tycker inte det är så konstigt att folk faktiskt hatar telefonförsäljare när dem bara tjatar.

Sen telefonförsäljare har väl inte som regel att tjata på personen det ska sälja till. Det brukade aldrig jag hålla på med. Klart vissa blir sura på en som ringer efter att man haft ett långt arbetspass, precis kommit hem, sen ringer telefonen:

- "Heeej, jag vill inte sälja något, blablabla" Eller "Hejsan! Jag ringer från blabla och jag undrar om du är intresserad av illustrerad vetenskap, du får ett headset på köpet" osv osv osv.

Äh dra åt helvete med alla de här jävla skitföretagen, roligt att du trivs på ditt jobb iaf. Men tycker ändå synd om dig som fan..

2008-08-28 21:36
vroksjab

för att det inte finns nåt att diskutera?
du har din åsikt, och jag har min, och jag tänker inte ändra mig bara för att nån snubbe på whoa tycker jag e dum i huvudet som lägger på luren när telemarketingföretag ringer mig.

vi skulle säkert kunna diskutera mitt jobb om det vore så, men det är rätt OT.

jag är nog inte den enda personen i hela världen som lägger på luren när såna ringer, och så vitt jag vet, så är jag ingen dålig människa för att jag gör det.
skulle det vara bättre om jag var dryg mot dom istället? det är väl snarare ett mer elakt sätt än att bara lägga på?

tycker dessutom att det är idiotiskt att dom ringer på ens mobil.
Wisdom is wonder

2008-08-28 21:51
Vanilj nu menade han ifs inte tm säljare utan marknadsundersöknings snubbar, Och ja varför inte ha god ton mot din medmänniska? är du mer värd bara för att du har ett jobb som är högre upp i näringskedjan?
För i helvete va trevlig mot dem du möter,pratar,träffar och stöter på, istället för att vara en självupptagen grinig jävla bitch.

Det är trevligare för båda parter dessutom, be dem stryka dig från deras lista, brukar funka om man gör det med god ton.

Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-08-28 21:56
Håller med om vad Virtual_Sexuality P21 sa

Dessutom så betyder det absolut ingenting för dom att du lägger på. De sätter ditt nummer på Callback och går vidare till nästa person.

2008-08-28 21:57

Jag har jobbat som telefonförsäljare och då fick man låtsas att det handlade om en marknadsundersökning för att smyga in ett sälj på slutet, kan förstå att man som Vaniljj slänger på luren även om jag inte tyckte det var kul men jag föredrog hellre det än att någon var dryg mot en! Dock nu när man varit på "den mörka sidan" så skulle jag själv bara säga ett neutralt "nej tack" och sedan lägga på.

2008-08-28 22:04
men shit...

orka.
Wisdom is wonder

2008-08-28 23:11

Virtual: Om du nu är en människa med mer hyfs så kan du väl själv vara trevlig och behandla Vaniljj som en "medmänniska" tilltala henne "god ton" och inte börja kalla henne en "självupptagen, grinig jävla bitch" bara för att hon väljer att lägga på istället för ödsla på både hennes och telefonförsäljarens/marknadsundersökarens tid, hellre att någon bara lägger på och så att man bara snabbt ringer upp någon annan och kör vidare än att man får höra något otrevligt eller en långrandig förklaring till varför de inte är intresserade som inte ger någon part någon, den tiden kan man ge åt en köpande kund. Min förra chef sade att så fort kunden visade sig negativt inställd så skulle man själv säga "tack hej" så snabbt som möjligt och slänga på luren och ringa upp nästa, "time is money", vill kunden inte köpa utan lägger på luren så fine, ring nästa!

Sedan råkar jag dessutom veta att Vaniljj i både i sitt yrkes- och privatliv är långt ifrån "en gnällig jävla bitch", även om hon själv kan råka ut för sådana på jobbet. :)

2008-08-29 03:51
vanilj

Jag försöker inte säga åt dig va du ska tycka eller inte tycka, och nej jag anser inte att du är dum i huvudet. Jag tycker bara att det blir mycket trevligare för båda parter (som virtual sade) om man håller god ton? det är ju inte svårt, som att träffa vilken människa som hellst. Hellre att man håller god ton och ber dom att stryka en från listan? Än att man slänger på luren och ändå blir uppringd om 3dagar.

Jag håller med virtual till en viss nivå. Sen att han kallade dig bitch va väl lite och ta i. (sry för giriga människor, men ja. Många kräver att få en summa pengar pga att man lägger ner 5min av sitt liv)

Magnetism

Om du tycker synd om mig får du gärna göra det, men det är inte nödvändigt. Jag kan säga dig att jag aldrig tjatar på personer på mitt jobb. Om en person svarar med ett "nej tack jag vill inte vara med, jag har inte tid, osv osv" så tjatar jag aldrig utan tackar för hjälpen och säger hejdå. Inte svårare än så. Däremot TM företag kan jag förstå om dom blir jobbiga. 3gångers regeln är ju en metod medans "jag säljer inget" är en annan. Men när man ringer och säger att man jobbar för ett marknads-UNDERSÖKNINGS-företag så borde man ju fatta att målet inte är att sälja något.

frid//

bajskorv aka vroksjab

2008-08-29 07:34
de skulle va 100 ggr bättre om dom inledde samtaled med: "hej jag ringer från ett företag som gör marknadsundersökningar, skulle du vilja vara med på en intervju?"

men när det inleds med: "för det första vill jag tala om att vi inte säljer något."

har man fått säljsamtal om allt från strumpor till mobilabbonemang, så reagerar man helt enkelt på ordet "sälja".

jag jobbar själv inom säljbranchen, jag vet inte, man kanske får en annan attityd gentemot sådant då.

samt att de i dessa fall har ringts på min mobil, och jag har antingen jobbat, eller utomhus och vill helst inte prata med marknadsundersökare när jag springer till tåg osv.
Wisdom is wonder

2008-08-29 13:16
Janiejones jag sa aldrig att hon var en grinig bitch, utan att det är bättre med god ton iställer för att bete sig som en grinig jävla bitch..

Det var mer generellt sätt riktat mot alla som läser, inte bara vaniljj.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-08-29 15:34
Jag brukar be om telemarketingsäljarens hemtelefonnummer
så att jag kan ringa dem sent på kvällen när jag har tid. Har
hittills inte fått ett enda nummer och nästan ingen har ringt
tillbaka.

2008-08-29 19:17
Vanilj

Precis! och det är så marknadsundersökningsföretag gör. Vi inleder aldrig med dom fraserna utan börjar med att presentera sig själv och företaget, vad undersökningen handlar om och hur långt tid det tar.
Självklart har man inte tid om man springer till tåget ^^

bill_B

Varför ska du be intervjuarna om deras telefonummer? och kom inte med nåt i stil med "dom stör mig i maten osv" för hur fan ska vi veta om detta. säg att du inte är intresserad så rings det inte upp mer. Dessutom sköts inte undersökningarna hemifrån direkt. Så hur har du tänkt dig att genomföra en intervju när du ringer till en intervjuares privatnummer?

2008-08-29 22:45
"och nästan ingen har ringt tillbaka."

NÄSTAN? Berätta om idioten som fortsatte ringa, tack x)
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-08-29 23:05
vroksjab P19

Försökte inte verka nedlåtande även om det nu verkade så när jag ser tillbaks på mitt inlägg. Men som så många andra skriver så försöker även marknadsundersökningsföretag peta in någon grej i slutet de vill att man ska köpa, eller så tar dessa frågor som ni ställer aldrig slut. Jag har inte sån större lust att sitta i telefon och svara på "ett par" frågor.
Ringde en kille förut hem till mig och undrade om jag kunde ställa upp, snäll som man var så sa man "visst!". Det slutade med att jag fick sitta och svara på ja, nej och 1-10-frågor i ca 30 min vilket inte kändes speciellt roligt.. Det var ett par långa 30 minuter vill jag lova.
Men dem jag stör mig på som kanske inte framkom så bra var iaf, de som tjatar och tjatar fast man redan tackat nej, det är riktigt irriterande. Så igentligen bryr jag mig inte speciellt mycket vad det handlar om när någon ringer mig från något av dessa två. Har ingen lust att köpa något över telefon bara så där, och inte heller sitta och prata i telefon och besvara ett par frågor i.. vem vet hur länge. Så förstår inte det hela med att de som ringer mig skulle bli upprörda om jag lägger på. Det är ju som jag läste någon skriva: bara på nästa person och lite extra tid är vunnen.
No big deal, folk slängde på luren i örat på mig flera gånger när jag hade detta som jobb. Visst det kanske inte kändes så himla trevligt, men förstod dem ändå.

2008-08-30 16:15
magnetism

Vet du vad du gör för att undvika 30min samtal? Du frågar hur långt tid det tar att genomföra en intervju. För när man väl har sagt JA så kan man lika gärna lägga ner sig. Finns jätte många som bara säger "aah visst" med tanken att det kommer vara i 2min. när det handlar om 10-15min intervju. Ha det som regel att alltid fråga hur länge det tar och utgå sedan ifrån tiden om du kan eller inte.
Precis jag bryr mig inte värst mkt när folk slänger på luren, man lär sig med tiden att inte ta saker personligt. Men på många företag(inte mitt) så sätter dom på uppringning direkt.

Ett tips : Om ni inte gillar varken TM företag eller Marknadsundersökningsföretag så släng inte på luren , tacka nej och säg att ni inte är intresserade.
Så blir det både effektivare,trevligare och lättare för båda parter.

frid//

bajskorv aka vroksjab

2008-08-31 20:20
jag jobbar på provoice hehe..
dialern kan va lite knasig ibland och jag har fått många klagomål på att det bara varit tyst i luren. lär ju ha att göra med att andra som dialern ringer upp svarar snabbare så finns det ingen ledig försäljare när just du svarar. kan fatta att det är störigt..
sen vet jag att vissa av mina arbetskollegor trycker på "disconnect" när någon svarar och sen callback bara för att de sitter och pratar med personen bredvid och vill inte avbryta sin konversation. det är lite oschysst mot de andra som kommer att få det samtalet nästa gång det numret kommer upp i dialern...
One chapter a day