I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nikotinplåster

Övrigt - Blandat

2008-08-22 00:11

Nikotinplåster

Jag har gett mig fan på att sluta röka och har börjat med nikotinplåster.
Problemet är att det sväller upp och gör riktigt jävla ont, samt att det rodnar och kliar som satan. Nån som testat nikotinplåster och vet om denna pain in the ass försvinner efter ett tag? För jag vet inte om jag står ut med det om det ska fortsätta.

Annars så funderar jag på att ringa min läkare imorgon och be henne skriva ut Champix som jag bara har hört gott om. Funkar det bra? För nikotinplåstrerna funkar kanon annars än så länge fram tills att jag ska börja ta en svagare "dos" då vet jag inte hur det går.

Justja.. Nån mer som upplevt sömnproblem av nikotinläkemedel? Jag sover riktigt jävla kasst alltså. Är hur trött som helst men har riktigt svårt att sova och när jag väl somnar så vaknar jag efter ca en timme och har lika svårt att somna om igen.

Jag vet att man kan få problem med sömnen av abstinensen men det är inte samma känsla som av abstinensproblemen jag har haft tidigare.

"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-08-22 00:12
Jag anser att genom byta ut cigaretterna mot plåster, tuggummi etc. Så bryter du inte ditt beroende, utan byter bara ut det. Mina föräldrar som kört alla metoder säger att det enklaste är att helt enkelt trappa ned med ciggen till den dagen du slutar helt.
Med viljestyrka!

2008-08-22 00:15
Jag gjorde det innan jag började med plåstrerna. Senaste tiden så höll jag mig till 3-4 cigg om dagen med ren viljestyrka men jag vet att det inte skulle hålla i längden då jag har sämst självdisciplin så jag fick tipset av en kollega att köra med nikotinplåster.

Kan ju tillägga också att jag har så kallad "atopisk hud", alltså.. riktigt känslig hud och dessa plåster kanske inte är så bra för mig överhuvudtaget..
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-08-22 00:22
Läs boken: Äntligen icke-rökare.
Den hjälper faktiskt.

Säger jag som fortfarande röker. Men den hjälpte då, sen var trycket och suget att ta en cigg till ölen på uterserveringarna för stort.... suck.

2008-08-22 00:26
Jo.. det är den största utmaningen tror jag. "Fest-rökningen"..
Jag kommer inte klara av att inte röka under en utekväll..

Nån som har ett supertips på hur man INTE fortsätter röka dagen efter?

2008-08-22 00:27
Holy shit jag trodde jag var den enda som röker hela dagen efter man har varit ute.

2008-08-22 00:49
Det som fick mig att sluta var att jag fick någon infektion i halsen efter en semester i Frankrike ett antal år sen(anledningen till infektionen hade inte med rökandet att göra).

Jag var hes och hade ont i halsen i nästan 2 månader. För det mesta kunde jag inte ens prata och när jag pratade var jag sjuuukt hes. Jag märkte sedan att rökandet gjorde bara rösten ännu värre i dåläget så jag bestämde mig för att inte röka tills infektionen gick över. Jag ville gärna kunna prata liksom:)
Så efter att inte ha rökt under hela den perioden så tappade jag röksuget och jag har inte rökt sedan dess.

Är du tillräckligt stark och målmedveten så tror jag du kan sluta cold turkey fastän du inte har nån irriterande hals infektion som pushar dig.
Skadar ju inte att bara prova iaf, men alltså gå in för det som fan. Så har du i alla fall provat det liksom.

lycka till
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-22 00:50
Angående feströkandet så har jag inte varit sugen alls efter rökförbudet på klubbar/krogar.
Palla hämta jackan och stå utomhus och huttra. näe fan
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-22 00:56
Jag klarade av att sluta snusa och det var svårt som fan. Men jag klarade det. sen höll jag upp ett tag och började röka - IGEN! Men det jag kommer falla på om jag gör så är det sociala med att röka. Sätta sig ute och ta en cigg och bara snacka och umgås och jag klarar det inte utan plåster eller annat hjälpmedel.

Tack så mycket för alla tips, jag uppskattar dom verkligen!

Halsinfektion suger för övrigt. Åkte på en jävla halsinfektion och den gick upp och ner i över ett år och fuckade min röst totalt, den är fortfarande inte detsamma som innan infektionen.
Toastare

2008-08-22 00:57
Lillfrida, är inte du 17? skriver läkare ut nikotinpreparat då? Känns iof som en läkare hellre vill att man tar piller än röker cigg..
Jag skyller allt på Emma!

2008-08-22 01:00
Här kommer jag in som nybliven ickerökare (varit helt utan sedan 27 juli) och ska tala ut om min egen jättestora erfarenhet (heh). Jag rökte i tre år och lite till dagligen.... Sen så beslutade jag mig helt plötsligt för att sluta röka. Det var bara en känsla jag fick och jag brukar gå på känsla i allmänhet så...det fick bli så. Anledningen till att jag har fortsatt på det spåret är för att jag insåg hur beroende jag var och hur jag helt bisarrt har kopplat allt jag gör till ciggen. Man styrs av dem, man stressas när man inte ar dem och kroppen mår inte alls så bra heller...Ju längre tid utan dem, desto mer har man märkt hur mycket dem egentligen har påverkat en.

Den första veckan var väl den som var värst. Man har ju vanor som går hand i hand med ciggen. Snabbt köpte jag nikotintuggummin, men de gav mig halsbränna och extrem huvudvärk direkt, så jag använde bara tre stycken vid extrema abstinenstillfällen och sen inga fler. Istället såg jag till att alltid ha med mig ett anteckningsblock, halstabletter, frukt, vatten och bra musik i fulladdad mp3spelare, för att byta ut mot alla ciggstunder. Inte för att man egentligen sen använder så mycket av dem sakerna man har med sig, men det hjälper rent psykiskt att man har dem så man inte blir stressad av det faktum att man inte har cigg.

Jag har inte provat andra läkemedel, men jag förhåller mig skeptisk till sådant. Kanske om man har hållt på i 10 år med rökning, men annars tycker jag att nackdelarna och biverkningarna man kan läsa på förpackningarna är synnerligen avskräckande.

Det där med att feströka är överskattat. Jag höll mig undan från att gå ut de två första veckorna mer än en kvälls parkhäng, då det inte kändes så stabilt. Men sen efter det har jag varit ute ett flertal gånger och inte känt mig särskilt frestad alls till att röka. Visst luktar det himelskt gott, men det är egentligen inte lukten i sig utan det man förknippar med lukten. Jag har funderat på det där med att feströka, men ärligt sagt tror jag att man måste skapa en distans från ciggen innan man kan göra det och inte glida in på vardagsrökandet igen.

Delam tange barat

2008-08-22 01:02
BountyBoo Läkare skriver ut sånt till minderåriga i särskilda fall. Det är beroende på hur allvarligt det är typ. Min vän höll på att få det när hon var 15-16...
Delam tange barat
Toastare

2008-08-22 01:04
Rachel, ah okej.. tänkte det att det ibland ju måste vara bättre att de slutar röka liksom..
Jag skyller allt på Emma!

2008-08-22 01:19
Fan va schysst Rachel! Grattis! Jag vet att livet är mycket enklare utan nikotin överhuvudtaget. Man känner sig lättad utan det och tack för tipsen! Dem ska antecknas och sovas på!

Jo Bounty, jag är 17 år i 3 veckor till men jag har en riktigt bra relation till min läkare som känner mig riktigt bra och hon litar på att jag vet vad jag behöver om jag ska sluta. Vi har pratat om det innan.

Kan ju lägga till att jag nyligen också slutat med en massa piller så som tram, sub och fludder och jag har börjat mitt nya liv och jag är verkligen motiverad till att sluta. Är ute och springer i stort sett varje dag, går på promenader, dricker vatten och tuggar tuggummi för att komma undan suget.

Jag kämpar så gott som jag kan, men domhär plåstrena känns rätt för mig för tillfället och sluta det ska jag!

2008-08-22 01:28
Vassego :)

Och juste..en grej är superviktig om du ska klara cigg-suget. Du måste äta regelbundet, dvs vart fjärde timme eller så. Iaf i början, annars blir du knäpp och röksugen alternativt börjar småäta. När man röker kan man slarva med mat då ciggen tar bort hungern, men slutar man funkar det inte! Först trodde jag att jag skulle gå upp i vikt, men det har jag inte gjort då jag ätit var fjärde timme vanlig mat varvat med en massa frukt och knäckebröd.
Delam tange barat

2008-08-22 01:31
(och oh ja, jag har lärt mig det sista den hårda vägen. jag flippade på en nyanställd på burgerking för att hon sa felaktigt att det var fem bitar och inte fyra bitar gällande chicken nuggets...)
Delam tange barat

2008-08-22 01:31
Jag ersätter måltiderna med vatten.. det tar bort den värsta hungern. Vatten och tuggummi. Tuggummi är speciellt viktigt efter att man har ätit, det måste alla som ska sluta röka lära sig!

2008-08-22 01:35
Men ger det inte massa luft i magen att gå och tugga hela tiden typ? :( Jag börjar rapa helt ohämmat om jag tuggar tuggummi mycket huhu
Delam tange barat

2008-08-22 02:09
Jo, men jag rapar hellre än att röka eller småäta. :)

2008-08-22 17:46
haha ja du...jag varken småäter eller röker ju numera ;)
Delam tange barat

2008-08-22 17:47
Good for u. Men jag dör fan snart av klådan av detdär jävla plåstret. Svullet och ont gör det också. Men inget nikotinsug :D

2008-08-22 18:02
Jag hade rökt dagligen 14-1 helt paket varje dag i 11 år. Jag slutade för 11 veckor sen. Helt seriöst förstår jag inte dealen med att alla tycker det är så jobbigt. Det tog 3 dagar efter jag slutat som jag fick migrän och spydde (kroppen gjorde sig av med skiten och absade) men sen har jag inte haft något mer fysiskt. Jag blir snarare äcklad av feströkningen för det blir så mycket på en gång.

Jag håller med Rachel att man inser verkligen vilken jävla makt ciggen haft över en. All man gjorde va att tänka på när man ska ta en cigg, när kommer jag ha tid för en cigg, va skönt det ska bli att ta en cigg. ALLT!

som sagt så använde jag inte något hjälpmedel så som nikotintuggummi eller trappa ned. Antingen så slutar man eller så slutar man inte. Det gäller att faktiskt bevisa för sig själv att man är starkare än några töntiga cigaretter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-22 18:22
Egentligen var det ju inte det tråden handlade om.. utan problemet med nikotinplåster. Och jag har redan hört allt detdär att man ska sluta på engång osv. Sure. Jag har gjort det förrut. Men inte inte tillräckligt stabil för det just nu känner jag. Alla människor är olika.