I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Traktamente?

Övrigt - Blandat

2008-08-19 09:43

Traktamente?

Hej, jag arbetar før tillfællet på ett kontor i Køpenhamn och undrar om jag har rætt att kræva nåt slags traktamente. Føretaget betalar før nærvarande hotell och lunch på jobbet i 5 veckor och æven flygresor hem 2ggr. Saken ær den att min løn kommer vara i svenska kronor eftersom jag tidigare jobbat på samma føretag i Gøteborg (dock endast i 6 veckor eftersom jag ær sommarvikarie). De verkar ganska ovilliga att betala ut traktamente eftersom dom redan kostat på sig så mkt genom att anstælla mig och skyller på att all løn ges ut genom Sverige...? Vad har jag før rættigheter hær?

Groupie

2008-08-19 10:13
Är företaget du är anställt av nu Svenskt elle Danskt?
-Vakna Johnny, vakna!
Du glömde ta dina sömnpiller.
Groupie

2008-08-19 10:14
Om det är Svenskt så finns det en väglinje vad det gäller traktamenten, tror det ligger på skatteverkets hemsida. Ska kika om jag hittar det..
-Vakna Johnny, vakna!
Groupie

2008-08-19 10:18

Traktamente

Jag tror att normalbeloppen (se nedan) är vad du har rätt till. Vad jag vet iaf är att det är vad företagen kan betala ut till dig skattefritt.

Danmark 558 SEK /dag
-Vakna Johnny, vakna!
Groupie

2008-08-19 10:24
Om företaget betalar någon mat (hotellfrukost inkluderat) så ska denna dras bort från normalbeloppet, övernattning får däremot inte räknas bort från traktamentet.
-Vakna Johnny, vakna!

2008-08-19 10:39
Føretaget ær en global organisation som finns i typ 100 lænder... Grejen ær att dom har typ ett par estlænningar som jobbar hær som typ får sova i en skrubb på kontoret som jag knappast tror får något traktamente så jag vet inte om jag har mage att fråga efter nåt... mina hotellkostnader ær nærmare 40.000 ddk + flygresor med SAS... jag vill ju jobba hær næsta år så vill inte gapa efter før mycket om man sæger så :S

Tack før hjælpen iaf :)
Groupie

2008-08-19 13:41
Globala organisationer brukar ju ha bolag i varje land de opererar i?
Om du är anställd av ett svenskt bolag så kan jag nästan svära på att du har rätt till någon form av ersättning.

Som sagt, boende och flygresor ska INTE räknas in i traktamentet, endast måltid.

Om ditt bolag är globalt spritt och inte betalar traktamente så känns det inte som ett så seriöst ju..

Bästa sättet att kolla vad du har rätt till är nog att ringa facket och tala med någon som är insatt i utlandsarbete.

Tänk på att 5 veckors traktamente i Danmark nästan är 20 papp skattefritt, kanske värt å kolla upp :)
-Vakna Johnny, vakna!