I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp! Bråk hemma (utslängd)

Övrigt - Blandat

2008-08-11 16:51

Hjälp! Bråk hemma (utslängd)

Hejsan alla på whoa! Jag har valt att vara anonym med detta inlägg pga att jag mår väldigt dåligt..

Allt börjar med att min mamma & pappa gick ifrån varandra för ca 15 år sedan (Jag är 17 just nu) Mamma har träffat en ny kille som har behandlat mig som skit ända sedan jag var liten. Jag har tagit emot hot slag och kräkningar sen jag var liten. Vad jag än försöker göra så vill bara "min mammma" skydda honom! Allt är självklart mitt fel hela tiden! Det började med för 1 vecka sedan fick dom ("min mamma" och hennes man") en räkning för "porrsurfande" och skyller direkt på mig och visar även porrhistorik på deras dator! Jag får all skit och dom ska börja ta pengar av mig. Jag hade absolut inget med det att göra, och jag äger en egen dator där jag kan porrsurfa på gratissiter ifall jag hade velat! Nu till saken jag kände sån ilska så jag tog "min mammas" pojkvänn och tröck upp han mot väggen å sa att jag skulle slå ihjäl han ifall han inte slutade att behandla mig som han gjort i 14 års tid. (Självklart fel av mig att hota han till livet) Men jag var så förbannad all ilska värkade komma ut på en gång. Men nu till problemet jag fyller 18 2 september och just nu är jag utslängd "hemmifrån" Jag bor hos en släkting och undrar ifall jag ska gå till socialen redan nu eller vänta tills jag blir 18? Ända gången min moder ringer är när hon ringer och skriker att jag ska till en psykolog. Hon försöker skicka iväg mig till umeå och jag går sista året skola i stockholmsområdet för vi har släktingar i umeå hon försöker även skicka mig till finland, till en annan släkting! Så det jag undrar:

Kan socialen hjälpa mig med ett boende trots jag inte är 18? Jag vill bo kvar i samma kommun/stad och inte på något hemm/foster familj?

Får dom skicka mig till släktingar hur som hälst?

Kan dom tvinga mig att gå till psykologer osv?

Jag undrar även en sak med underhållsbedraget vad skas det gå till och min mamma har tagit det i 15 års tid är det rätt? Ska inte det gå till min "underhållning"?

Jag hoppas att få tips och hjälp och ursäktar alla stavfel men jag mår väldigt dåligt just nu!
Tack på förhand whoa!

(Inlägget ändrat av JP 2008-08-28 22:08:52)

2008-08-11 17:34
En förälders ansvar för sitt barn upphör när barnet är myndigt och lämnat gymnasieskolan. Du är varken myndig och går fortfarande i skolan (antar jag).

Snacka med socialnämnden i din kommun, om inte annat kan de tvinga din mamma att ta bättre hand om dig.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-11 17:38
Jag har tyvärr inte så stor koll på soc, men jag tror att om du förklarar hur viktigt det är att gå kvar i samma skola (om det är den fasta punkten) så kan de fixa boende så att du får vara kvar i skolans upptagningsområde.

Surfa även in på bris.se/ eller ring dem (0200 230 230). De är bättre än de flesta på Whoa när det gäller såna här saker.

Underhållet ska gå till ditt underhåll, så om din s.k. mamma har spenderat den del av de pengarna på grejer till sig själv är det kasst.

Har du nån kontakt med din farsa?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-11 18:35
Underhåll, inte underhållning. Det är mat och kläder o shit. Om det verkligen inte var du som porrsurfade, vem var det då? Om det var gubben så borde man väl kunna kolla historiken o hitta några tillfällen där du helt säkert inte var hemma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-11 22:37
låter förjävligt, tur att du fått en del bra tips redan!

Kan dom tvinga mig att gå till psykologer osv?

- Känns som dom behöver tvingas till en psykolog...

för övrigt fyller vi år samma dag :o

2008-08-12 01:07
Har haft polare som fått läght fixad av soc. De var oxå runt 16-18 års åldern. Eller så kan du få bo hemma hos någon familj som bryr sig om. Med andra som har liknade problem. Men tycker att du iafall ska kontakta dem. Brukar vara bra folk där.

Hoppas det löser sig.
One!
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2008-08-12 21:56
Fran och med det datum du fyller 18 kommer du fa underhallspengarna in pa ditt konto i stallet for att din mor tar dom, och det ar ju inte manga dagar kvar.

Flytta sjalv hemifran nar jag blev 17 men inte genom socialen sa dar kan jag inte hjalpa till...
-=Lek med livet så leker livet=-

2008-08-12 22:42
Han får inte underhållsstödet när han fyller 18.

Underhållsstöd kan betalas ut tills barnet fyller 18 år. Förlängt underhållsstöd kan betalas ut till och med juni månad det år barnet fyller 20 år. Ett krav för förlängt underhållsstöd är att barnet fortfarande går i gymnasie- eller grundskola. Barnet måste också bo och vara folkbokfört hos någon av sina föräldrar eller hos någon annan som hade vårdnaden innan barnet fyllde 18 år.
Källa
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-12 22:46
folkbokfört, jepp och det kan han ju fast bo pa annat hall, eller hos nagon slakting som har vardnaden...
-=Lek med livet så leker livet=-

2008-08-12 22:47
För övrigt så tror jag inte att "jag pallar inte bo hemma längre för jag bråkar med morsan och hennes snubbe" räcker för att få ekonomiskt bistånd från Socialnämnden i din kommun. Eftersom att din mamma, i form av din vårdnadshavare, har skyldighet att ta hand om dig tills du gått ut gymnasiet kommer det nog inte, utan vidare undersökning av fallet, betala ut ett öre till dig. Det är vad jag tror, men fråga dem själv.

2008-08-12 22:50
I vilket fall kommer inte pengar automatiskt att trilla in på hans konto. Underhållsstödet är tänkt att gå till den andre föräldern som ekonomiskt stöd för att ta hand om barnet och alltså inte vara till barnets eget förfogade, till detta har vi veckopengen.

2008-08-13 01:36
Däremot verkar det ju som att din mamma missköter situationen ordentligt.

Vänd dig till Socialen själv och fråga. Ring BRIS som någon tidigare nämnde, de vet nog vad som är bäst att göra i en sån här situation.

Hoppas att saker löser sig till det bättre.
KRAM!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-13 11:39
candide - Det var ju inte "jag pallar inte bo hemma" utan "jag får inte bo hemma" och där känns det ju både som att soc kan / kommer göra en undersökning och att modern har förverkat sin administration av underhållet.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-13 13:08
Mabande P31

Nej, jag tvivlar inte på att Soc kommer göra en undersökning. Men deras "undersökningar" går oftast ut på att fråga mamman och sen släta över problemen lite. Såvida det inte finns bevis för fysiskt våld eller missbruk.

Jag tror inte att soc kommer att anse att han inte kan fortsätta att bo hemma, de kommer nog försöka lösa problemet genom samtal. Men vad vet jag, han kanske får en egen lya. Har aldrig varit i den här situationen själv.

2008-08-13 18:57
Vet en kille iaf som bott själv (lägenhet genom soc) när han gick i gymnasiet, vet inte i detalj hans anledningar men har för mig att nån av föräldrarna hade stuckit när han var liten och den andra minns jag inte men det var problem iaf.

Saken är ju den att det är möjligt att få en lägenhet utav soc, men du får nog välja dina ord väl då och verkligen beskriva hur illa situationen är. Annars kan det vara lätt hänt att den bara tror du är en grinig unge som haft en tillfällig tvist med dina päron. Så var NOGA med ditt "whine" till soc är väll det som är viktigast om du nu inte vill/kan få bo hos dina släktingar.
Det kan vara viktigt och "effektivt" i sånna här avseenden att verkligen påpeka att du är utslängd/inte får bo hemma.
Har för mig den här andra killen jag nämnde ovan stod och huttrade utanför soc kontorent tidigt på morronen under vintern och sa han sovit i en trapp alldeles där bredvid, sånna sakar kan ju få dem flesta att känna medlidande. Kan för sakens skulle poängtera ut att han även sov i nån trapp ibland när det var trassligt så han behövde ju verkligen en soc lya samt hjälp.

Sen som sagt BRIS, du är visserligen 17 men du kan ringa än för du är inte vuxen.

2008-08-24 20:00
Om de erbjuder dig att gå till en psykolog, gå dit. Det kommer det vara värt. Oavsett du anser att du har ett problem eller om de har det.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-08-25 08:51
för en av mina systrar tog det 6 år att få en lya av soc och då var det en misskött 3:a i det risigaste huset i rinkeby (där vi bodde). så det kan vara jäkligt svårt att få boende av dem. står du i bostadskö? har du ett eget konto? går du i skolan?

nej, de får inte skicka iväg dig till släktingar hur som helst. från att man fyller 12 har man rätt att själv bestämma hos vem man vill bo (om föräldrarna är skilda och har delad vårdnad, annars är det mor din som du ska bo hos och ingen annan).

2008-08-25 11:51
Om du inte vill flytta så, kan gå till soc nu och be och få en egen lägenhet. Har en kompis som gjorde så, Han ljög att hans mamma och pappa var problem och sånt så fick han en egen lägenhet. Han var oxå 17.. Men du får väl berätta hela historian..Att du inte vill bo med dom och så vidare. Om du inte vill bo med någon släkting.
Jag har ingen personlighet

2008-08-26 01:21
han har inte varit inloggad sedan han skrev första inlägget?
It's not a cap, it's a flag

2008-08-26 03:47
du kan få soc lägenhet, dock kommer det ta ett tag innan du får den, kan ta ett JÄVLA bra tag beror på hur "kris" situationen är, bäst är att gå redan imorgon så du har det gjort...försök få det se så "akut" ut som möjligt....

2008-08-26 13:06
temp0 P21

han kanske inte har tillgång till en dator, men när han får det så kommer han iaf få svar på sina frågor. eller så har han en annan användare där han läser i tråden och på så vis får svar. ^^