Kilowatt, fläkt
Tja, det är så att jag har en bordsfläkt som går på en 28w,230v(doh),0.18a,50 hz. Min fråga är.. vad kostar den att driva per timma? för 1 kilowattimma är väl 1000 watt som går i 1 timma? Och 1 kw/h ligger väl runt 70 öre någonting. Kan då denna fläkten gå i 35,7 timmar (1000watt) och då kosta 70 öre? eller hur funkar det igentligen med elen.. Är tacksam för svar.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Om priset per kWh är 70 öre, är priset per Wh en tusendel av 70 öre. Detta är kostnaden för att driva en 1W-maskin i en timme. Att driva en 28W-motsvarighet (t.ex en odlingsfläkt) kostar 28 gånger så mycket.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
så, det kostar altså 1.96kr per timme då
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
är detta ditt sätt att bota tristess? då kan du få räkna ut vad allt i min lägenhet kostar
Men det kan ju inte stämma :S En spisplatta som går i 1 timma drar 1 kw/h och det är ca 70 öre
Om en spisplatta 'drar' (utvecklar) 1kW så gör den det även i en timme, och kostar då priset för en kWh.
ja, men altså en liten bordsfläkt kan väl inte dra 2 kr per timme? när jag räknade ut så var det ca 70 öre för 35 timmar.. Hur är det igentligen :S får olika beräkningar hela tiden
Effekt (kW) gånger tid (timmar) gånger pris (Kronor/kWh) 28/1000 ger effekten i kilowatt. 0,028 * 1 * 0,7 = 0,0196. Har jag gjort rätt nu skulle det kosta runt 2 öre per timme att köra fläkten.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Ja.. Och det blir 0,714 kr, samma som jag räknat ut Låter lite billigt men borde stämma eftersom 1kw/h är 1000 wattimmar och fläkten ligger bara på i detta läget 28 wattimmar, så ja..
Hittade en elräkning här och där står det såhär. överföring 1287kWh 15,20 öre/kWh = 195,62:- Får inte ihopp det där riktigt.. Kan ju inte vara 15,20 kr fan :S
Nej det var fel.. Det var Nätkostnaden Energikostnaden var såhär. Avläsning 1287 kWh 57,50 öre/kWh 740.03kr energiskatt 1287 kWh 27,00 ore/kWh 347.49kr Sen var det fast kostnad 20.33 kr/mån för abonemang, Nätkostnad på 392kr, moms 25% på 1107,85kr =276.96kr Och total summan blir då 1778kr stor summa för 1 månad, vad är det som tar sån kostnad då, för med energilampor som inte ligger på mer än fläkten så borde det väl inte vara så mycket, Men iaf nu är det fläkten det handlar om..
Toastare
2008-07-28 18:45
Det kan inte stämma, jag har en fläkt här som är på dygnet runt. Är hos min pappa, han har en elräkning på 336kr/kvartalet.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
och en takfläkt och ett fläkt/element som blåser ut kall luft.
Toastare
byta elbolag?
BountyBoo F28 fläkt element som kyler rummet drar betydligt mycket mer ström, Men en fläkt som drar över 100kr i månaden, det är ju iaf 3kr om dagen
För det första så brukar man väl sällan ha månadsräkningar på elen? Och för det andra om det står avläsning så har de antagligen varit och kollat mätaren och debiterat det som du betalat in för lite under ett år eller så. Därav den höga kostnaden.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Det är väll inte säkert att fläkten drar 28 watt bara för att motorn är märkt så? Finns väll olika lägen på fläkten?
Ja det finns olika lägen, kör med det lägsta så den kan då inte dra mer än 28 watt, annars skulle den ljuga, å andra sidan så skulle den högsta inte ta specielt mer.. 40 watt kanske. Men fortfarande så vet jag inte vad den kostar
Undrar vad min monstruösa fläkt drar isf, den är stark nog att driva ett mindre flygplan på 3:an.
A historian is a prophet in reverse
Toastare
2008-07-30 20:46
Det låter ju helt galet. Ska fråga min pappa som har ett värmeelement med fläkt på under vintern och sen utan värme på sommaren. Plus att det står en fläkt i balkongdörren som är på mellan läge 1-3 hela tiden. boogey, det är olika för olika elbolag. Nu såg jag att min pappas räkning från Telge som ligger här är för en månad och är på ca 330kr.
Producent
2008-07-31 06:20
men det är väl inte BARA fläkten som tar ström i din lägenhet? du har väl kylskåp, frys, dator, tv och sådant också?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Ja det är klart jag har andra saker på
Men fortfarande så vet jag inte vad den kostar Klingon s inlägg besvarar den ursprungliga frågan (vad kostar den att driva per timma? ) alldeles utmärkt, under förutsättning att elpriset är 0.70kr/kWh. 1,96 öre per timme kostar det alltså att driva fläkten från ditt första inlägg.Kan då denna fläkten gå i 35,7 timmar (1000watt) och då kosta 70 öre? Med ovanstående elpris och en fläkt som utvecklar exakt 28W, så ja. Eller är det någon annan fråga som står obesvarad?
Okej, var osäker om det stämde Men isåfall så är det besvarat, inget annat.