I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Till Amsterdam utan pass...

Övrigt - Blandat

2008-07-11 17:35

Till Amsterdam utan pass...

Hur gör man då, funkar det med körkort? För det har jag beställt nytt som kommer snart, supit somfan bort det gamla. Och passet är nog kvar på planet från Italien men nån skum som jag har nog tatt det för ingen har hört av sig... Fan ni banditer gå till grisen med det istället.
OK men nu tillbaks, har ni nån koll på flyg-planet?

peace

(Inlägget ändrat av Rachel 2008-07-11 22:21:45)

2008-07-11 17:40
haha.
jag är lessen men du måste ha ett pass när du flyger utrikes.
va

2008-07-11 17:44
Har du det nya Id-kortet behöver du inget pass eftersom Holland är med i Schengen
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-07-11 17:53
har du ett euleg så reser du dit utan pass =)
((MAAD))

2008-07-11 17:57
Jag ringde till polisen när jag skulle till Slovakien angående samma sak, och då sa dom att körkortet inte är godkänt. Så det blev att hooka nytt passport för mig, yo.
Producent

2008-07-11 18:11
åk buss till amsterdam, då behöver du bara leg. behövde iaf min kompis.

2008-07-11 18:35
alltså, svenskt leg är inte giltigt eftersom det inte står vilken nationalitet personen i fråga har. men visst funkar det säkert vid buss å så, men tror dom är lite hårdare på flyg.
((MAAD))

2008-07-11 18:40
Är du vit är det absolut ingen fara. Är du däremot arab och ska resa med andra araber blir det mer problem. En polare hade inte sitt pass med sig (han är dansk medborgare) honom sket dom i och sa ta med det nästa gång medans araberna framför han med pass grep och och antagligen, ja ni vet...
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
DJ

2008-07-11 18:46
Smart där..

Som jag har förstått det måste man ha pass. Däremot brukar det inte vara så mycket passkontroll, så det funkar ändå. Men jag vet inte. Det är säkrast att ha pass med.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-11 19:03
men grejen är att inom eu ska man kunna resa utan pass, bara man har giltigt leg, dvs euleg,
((MAAD))

2008-07-11 19:17
inga problem att resa med leg utfärdat av polisen eller körkort med EU symbolen på inom schengen
Mabuhay!

2008-07-11 19:25
jag brukar aldrig visa passet när jag flyger inom EU utan bara körkortet MEN jag har alltid med mig det för dom har rätt att neka dig att flyga om du inte har pass/EU-leget. Dessutom måste man kunna styrka sin nationalitet när man är inom EU.

min pappa försenade ett helt plan från köpenhamn till wien en gång när han tänkte flyga med bara körkort som leg. som tur va hade han lagt passet i resväskan och checkat in den, så det gick att få fram vid gaten när de ville se pass...
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Toastare

2008-07-11 19:26
Flyger man kollar de ju passet i säkerhetskontrollen. Likaså när man checkar in. Bara Pass eller EU-legitimation från polisen. Körkort gäller inte. Ska inte ens gälla när man kör ner i Schengen. Så långt har vi tyvärr inte kommit än.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-11 20:00
När åker du dit?
Jag och två polare drar på sön, kommer dit på måndag. Aspepp! Nån som har några bra tips på vad man kan göra där... utom det uppenbara, din mormors mormor vet att det finns mkt knark så det kan vi ju slippa diskutera kanske.
Better active today than radioactive tomorrow

2008-07-14 15:04
Ska inte ens gälla när man kör ner i Schengen. Så långt har vi tyvärr inte kommit än.

Visade inte upp mitt pass en enda gång inom Schengen på 1 månad då vi körde genom 14 olika länder, så kör man är det i regel väldigt lugnt. Flyga utan pass skulle jag dock inte göra.
Look with your own eyes - See with your own mind