I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Resa till Kina

Övrigt - Blandat

2008-07-11 16:44

Resa till Kina

Jag funderar på att åka till Peking i början av September, efter OS alltså. Tänkte kolla om ni har några bra Kina/Peking tips. Saker man inte ska missa, hotelltips, vad man bör undvika osv..
Jag har inte bokat biljett än, men det billigaste jag har hittat är runt 7.5 per person, är det rimligt?

"Help the grown folks, they need more help than the children do"

2008-07-12 12:00
när jag var där för 3 år sen så kostade flyget typ 6000, med finnair och air china i en kombo om jag kommer i håg rätt. men priserna kan ju ha gått upp sen dess. september låter som en bra månad att åka, var där i juni-juli och det var sjukt varmt och smogigt.

peking är ju asstort och det finns massa olika saker man kan göra, så det beror på intresse, hur länge man ska vara där osv. sen tror jag att mycket har förändrats sen jag var där i och med den extrema upprustningen inför OS.

se till att ha en väldigt uppdaterad reseguidebok när du är där, priser innan och efter renovering (seevärdigheter, hotell, restauranger osv) kan skilja sjukt mycket.
Sofia är en ärkeaktivist
å i hjärtat en sann anarkist
www.fittforcefive.wordpress.com

2008-07-15 13:40
du maste bo pa tiemen hostel. det ligger 5 min fran heliga fridens torg, oerhort mysigt stalle med valmojligheter for dorm (sant ja gillar) och privata rum. valdigt personligt stalle med trevlig personal. jag ar i berlin nu sa jag pallar inte ge mer fakta, men jag kan aterkomma. detta boende finns pa hostelworld.com och kostar omring 50 yang natten. riktigt soooooft.
lets go

2008-07-19 01:10
var där i mars-april förra året och då kändes hela staden som en stor byggarbetsplats så det är väl i princip en helt annan stad efter os kan jag tänka mig.
Bodde på Leo Hostel, strax söder om himmelska fridens och det var hur bra som helst. Hela området kring Qianmen höll dock på att byggas om så kan inte svara på hur det ser ut i dagsläget. Kan tänka mig att hela området är lite finare nu och då möjligt att priserna stigt.

Något som är att rekommendera är tidig morgonpromenad vid Temple of Heaven och se till att ta dig till en orestaurerad del av muren (som jag gissar du ska besöka).

Vad det gäller flygpriser har jag sämre koll då jag kom landvägen söderifrån in i landet.

2008-07-19 02:34
du loosar heller inga större summor pengar på att ta en arranged trip till muren. men det du kan göra är som jag gjorde..
en vanlig grupps dagsutflykt på muren ligger bara på cirkus 4 timmar. så det jag gjorde istället var att jag valde att åka dit med en grupp t.ex på en måndag. och åka hem med en annan grupp på tisdagen. går att hitta billiga hostels bara 10 minuter ifrån stumpen där man svänger av för att komma upp till placet där bussen plockar upp en. då har man möjligheten att gå i egen takt och njuta öve det underbara landskapet , och historian man går på. och även se soluppgången från muren (även om det var dimmigt som fan då jag var där)
detta blev nog oerhört rörigt, men det får man ta ibland.
lets go