I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Antagning 2009

Övrigt - Blandat

2008-07-10 20:02

Antagning 2009

Hur har det gått?

Hur är det med sena anmälningar? Jag har blivit antagen till mitt andra alternativ medan mitt första alternativ (som är en sen anmälan) ej är behandlat. "Obs! Alternativet är ännu inte urvalsbehandlat"

Så här står det om studera.nu om sena anmälningar:

Tänk på att en sen anmälan behandlas endast i mån av tid. Sökande som är behöriga rangordnas efter det datum som den sena anmälan kommer in. Om det finns eller uppstår lediga platser på utbildningen kommer behöriga sökande som gjort en sen anmälan att antas.

Ska jag vara orolig? När får jag reda på om jag blivit antagen?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-10 20:05
2008 tror jag bestämt att det är.

Jag är antagen till en doktorandutbildning i Kvantitativ nationalekonomi vid Universisdad de Alicante.

Jag vet inte om du ska vara orolig. Har du sökt till KI som läkarstuderande ska du nog vara det, om du sökt typ literaturvetenskap i Örebro hade jag inte oroat mig mycket.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-07-10 21:27
Jag kom in på webbprogrammering i Kalmar. Vill dock plugga utomlands. Eller flytta till Jönköping och söka lyckan. Dessa val..

Trådskapare: Du har ju inte förstatjing på platserna eftersom du sökt sent, men kolla HÄR så kan du se hur många som sökt den utbildningen, och kanske får du en hint om du kommer bli antagen eller inte..
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2008-07-10 21:30
Har sökt Sociologi I på SU som första och jag tror att det är platsgaranti där så det borde vara lungt. När får man det officiella svaret brukar det inte vara nu i dagarna?
 DIF!

2008-07-10 21:30
Idag fick jag, och troligtvis många andra.. kolla på studera.nu.

2008-07-10 21:35
"Sociologi I
30hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs
Normal undervisning
Stockholms universitet,
Stockholm

PG-999

Antagen" :D

DIF!

2008-07-10 21:44
Lärarprogrammet med inriktning mot samhällsorienterande ämnen för skolår 4-9
270hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Stockholms universitet

Antagen

så gick det!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-10 21:54
Rapsodisk:

163 antal sökande i första hand
586 totalt.

Är jag körd?

Alltså, innebär det faktum att jag sökt sent att jag bara har tillgång till de platser som blir över fastän jag tillräckligt bra betyg för att annars komma in?

Fan.

2008-07-10 21:59
Quynh P19
Det beror på hur många dom tar in iof. Det lär stå på deras hemsida.

Att du sökt sent innebär att de som sökt innan dig har förtur till platserna.. Alltså, om folk som kommit in skippar sin plats där och det då uppstår lediga platser så kommer de sena sökande in i bilden. Då tar de de första behöriga sena sökande till att fylla ut de lediga platserna.. rangordnat efter det datum du sökt.

Det är så jag har förstått det efter lite skumläsande på studera.nu. Någon får gärna rätta om jag har fel.

2008-07-10 22:06
Jag vågar inte kolla. Funkade inte tidigare idag och nu får jag ont i magen bara jag tänker på det. Ska köpa mig tröstchoklad och ta en cigg först, återkommer sen. Ingen annan som fegar med att kolla? haha :D
Delam tange barat

2008-07-10 22:09
Rachel: Vad har du sökt? Jag fegade själv lite med att kolla. Men mest för att jag inte ville komma in.. Nu ökar ångesten. Kvar i Kalmar 2 år till? Damn. Skulle sökt på annan ort också. Lätt att vara efterklok.

2008-07-10 22:10
Rapsodisk: Ok. Tack för hjälpen. Ska kolla upp det. Grämer mig lite att ljuset gick upp så sent för mig. Men jag hann ju iaf anmäla mig. Faaan.

Rachel: Haha. Jag håller tummarna.

2008-07-10 22:23
Sjukgymnastprogrammet
180hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Karolinska institutet,
Huddinge

HP-1,50

Antagen

24

känns bra
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2008-07-10 22:30
Själv kör jag 400 p på Komvux iår (hade IG i 2 av ämnena, men jag vet att jag kan få bättre betyg i alla ämnena) så att jag kan plugga till socionom nästa år.

2008-07-10 22:40
Jag fegade inte alls, kollade första gången utan att tveka och kom in på 6 av 10 jag hade sökt, reserv på övriga fyra, samma sak andra gången och tredje. Kom in på Journalistikvetenskap I på SU förra vintern så nu behöver jag inte söka förrän om några månader och då blir det antingen Journalistprogrammet på SU eller något på UC Berkeley (Journalism I, förmodligen)
•pave paradise•

2008-07-10 22:54
Ok...nu tog jag ett par djupa andetag och kollade. Såhär såg det ut:

LTU-99601

Civilingenjör Arkitektur
300hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Luleå tekniska universitet,
Luleå

Antagen

FÖR IN I HELVETE. Ska man köra på det?
Grejen är den att jag vill bli ren arkitekt. Sökte in genom prov, men kom inte in. Mina betyg räckte inte till och mitt högskoleprovsresultat var inte så bra som man kunnat önska. Har även kommit in på en förberedande konstnärsutbildning i Stockholm på heltid annars, vilken utlovar att man får hjälp med prover samt att den lär ut struktur och sånt som man behöver för att komma in på bl.a Konstfacks Inredning & möbeldesign, Konstindustriella högskolans Inredning & möbeldesign samt Arkitekt. Så frågan är om jag ska köra på den iår och försöka komma in på någon kvällskurs på SU eller så...

Gaaah. Det var det här jag var rädd för. Önskade att bli nekad så att jag slapp beslutsångest :(

(Inlägget ändrat av Rachel 2008-07-10 22:56:13)
Delam tange barat

2008-07-10 23:00
Vill du bo i Luleå?
•pave paradise•

2008-07-10 23:11
lhabia frågan är inte om jag vill bo i Luleå, det är skitsamma för mig. är uppväxt i grannstaden så har inget emot Luleå. frågan är om jag vill gå civilingenjör arkitekt.

men fan att jag lade till utbildningar i slutet så jag fick 20 st. nu kan jag inte söka en kvällskurs i efterhand som skulle matcha min konstnärsutbildning, då det inte går att ta bort något man sökt. vet någon hur man gör? :(
Delam tange barat

2008-07-10 23:15
Ny ansökan = terminering av denna ansökan. Iaf för mig.

För mig skulle Luleå aldrig funka för att det är Luleå, därför jag frågade.
•pave paradise•

2008-07-10 23:23
terminering? vad innebär det? att man ogiltigförklarar sin tidigare ansökan? :(

äh. grejen är den att verkligen totalt ville jag gå civilingenjör arkitekt så skulle jag inte tänka på staden. man måste vara villig att ge en bit av sin själ om man verkligen vill bli någonting. klart att jag älskar stockholm som nu är min stad, men om man ska plugga hårt så är man ändå bara ledig på helger lite halvt om ens det...vilket betyder att jag lika gärna skulle kunna flyga hem varje helg om jag så önskade. typ. jag skriver virrigt men ja, du kanske förstår :)
Delam tange barat

2008-07-10 23:25
Jag pluggade några år i Luleå. Till och från blev det, pallade inte att vara där. Det är vinter från oktober till maj, men gillar man snö och mörker så. Dessutom är det precis som du säger, man blir inte arkitekt, bara nästan arkitekt.

Jag hatar verkligen Luleå och kommer aldrig att sätta min fot där, eller i norrland, igen. Men alla tycker olika, känner en del folk som flyttade dit och har stannat kvar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-07-10 23:28
vara villig att ge en bit av sin själ

En bit av din själ. Luleå kommer konsumera hela din själ till du bara är ett tomt skal.

2008-07-10 23:30
Rachel:

Exakt, tänkte "termination" men fastnade i det engelska skrivandet så det blev terminering, haha. Så var det (och är det) för mig, vet inte om det gäller för alla dock...

Flyga är dyrt i längden och dåligt för miljön, så det ska du nog skippa varenda helg. Och tåg pallar man verkligen inte den distansen mer än 2-3 gånger. Men om du verkligen VERKLIGEN vill läsa det där så är det ju bara gogogo. För mig hade Luleå inte funkat för att jag inte pallar för mycket snö, likaså mörker även om jag vill ha mer av det under sommaren och för att mitt företag inte går att driva i en stad där konserter av internationella artister händer två gånger varje århundrade. Sen så är det som candide säger också: du blir bara nästan arkitekt. Det hade gjort mig galen om jag dessutom ska ha mörker 3/4 av året.
•pave paradise•

2008-07-11 09:07
Prata inte illa om norrland nu, ja ska halvvägs till kiruna!

Dit jag ska heter tydligen bastuträsk, mm låter lovande, ska dit och jobba 2 veckor! inte mycke men ändå, nån som vart där?
www.samyprod.com
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-07-11 09:30
Engelska för lärare 30p - Örebro Univ
10 veckors praktik, varav 3 i London (förhoppningsvis) :D

2008-07-11 10:15
Samy05
Jo, åkte förbi den platsen med lumpartåget otaliga gånger. Verkar ganska skabbigt ;P

Har PG999 på Idrott II till hösten.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-11 10:45
haha, kan tänka mej det! Det lär bli mitt livs längsta veckor
www.samyprod.com

2008-07-11 14:35
franska i frankrike (nice) 30hp (helfart)
antagen

!!! =D
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se
Användaren är inte inloggad N 

2008-07-11 15:25
CTH-48000

CIVILING. BIOTEKNIK
300hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Chalmers tekniska högskola,
Göteborg

HP-1,90

Antagen

en sån underbar befrielse att ha det bekräftat, svart på vitt, officiellt, done deal etc.
är bortrest på uppropet man har förstått att det är lugnt bara man informerar skolan (right?) så nu blir det äntligen av!

rachel, jag tror starkt på att plugga det man verkligen vill och inte nöja sig med halvmesyrer för att komma igång. har sett många exempel på det där motivationen inte riktigt räckt till eller det ligger kvar en bevikelse i grunden, och allt faller efter ett år eller två. jag tycker du ska läsa den förberedande kursen, hoppa på nån annan kul kurs i terminstart eller jobba deltid och satsa på att komma in vid nästa söktillfälle. lycka till!

2008-07-11 17:16
Rachel

jag hade ju gått på konstgrejen eftersom den är helt 100% på att du är antagen + att den verkar ge dig jävligt många öppningar till fortsatta studier inom det område du är intresserad av. känner du att du är en duktig jävel på det du vill göra? go for it. känner du att det är en estetisk hobby du haft vid sidan som kanske borde stanna vid att vara en hobby? kör på Luleå.

2008-07-11 17:29
hur tackar man nej till en utbildning som man blivit antagen till?

2008-07-11 17:30
-supR:

Man låter ba bli att svara.

2008-07-11 17:34
nu hittade jag det..

Vad gör jag om jag vill tacka nej till min plats?
Då låter du helt enkelt bli att svara.

om nån mer undrade..

2008-07-11 21:25
nu råkar jag ha anmält mig till två kurser under den senare delen av ht, men kan fortfarande inte bestämma mig för vilken av dem jag vill läsa (och blivit antagen). kan man tacka ja till båda och skita i att gå på uppropet på den kurs jag sen inte tänker läsa? jag har en känsla av att det inte direkt kommer att påverka nån annan som står på en eventuell andra-handslista då en av dem hade tre studenter förra året, och den andra något liknande:)
http://www.kommandot.se/wp/

2008-07-12 12:12
Rachel

Jag tycker definitivt att du ska gå den förberedande grejen, är det nyckelviken? isf är den mycket bra! fördelen med en förberedande utbildning är att den inte räknas på samma csn-pott som högskolestudier..
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2008-07-12 20:38
Ok nu får nån som kan svara:

Hur vet man hur många lediga platser det finns till ett program? Jag tänker på logopedprogrammet i Lund. Har sökt på deras hemsida men det står inget. Ska jag ringa VHS eller Lund eller nåt annat?

163 antal sökande i första hand
586 totalt.

Och jag gjorde en sen anmälan. Är jag körd eller har jag chansen? Att mitt gymnasiebetyg ligger över snittet för vad som behövs verkar ju kvitta, om jag har förstått det rätt.

En annan fråga: Det första urvalet resultarade i att jag blev antagen till ett annat program, jag kan vänta med att svara till den 28 juli. Det andra urvalet sker 5-8 augusti. Jag måste väl tacka nej till min plats ifall jag vill veta på svar från Lund? Eller är det möjligt att få besked innan augusti?

Ännu en sista fråga: Hur ska jag göra med bostäder? Jag har ställt mig i kö i både Uppsala och Lund (som novisch, alltså nyintagen till HT 08), kan jag avvakta med att boka lägenhet och ändå ha möjlighet till något dugligt sen när jag har fått besked?

Väldigt tacksam för svar.

2008-07-13 20:29
Någon annan som ska bli plugga på socionomprogrammet i Helsingborg ihöst?

2008-07-13 20:30
Ja, jag kollade just upp det via google och fann 2 personer som enligt egen utsago ska "på socionomprogrammet i Helsingborg ihöst".
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2008-07-13 20:33
aniii:

Vafan, ska man behöva höra såna nyheter på whoa nu också? =(
•pave paradise•

2008-07-13 20:35
lhabia, va? Har inte du grattat mig på facebook?

2008-07-13 20:36
Inkonkret P19, oj vad rolig man kan vara.

2008-07-13 20:48
aniii:

Nä, jag har inte snackat med dig på läääänge, du. Vad är det här för snack om Skåne? =/
•pave paradise•