I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill jag bo i Lund? Vill jag bo i Uppsala?

Övrigt - Blandat

2008-07-08 00:35

Vill jag bo i Lund? Vill jag bo i Uppsala?

Hej allesammans.

Jag ska inte berätta min livshistoria men hej hej, jag bor i Jakobstad i Finland och när höstterminen börjar efter den här sommaren kommer jag att flytta hemifrån. Jag har bott hemma hela livet. Jag vet inte hur man gör när man inte bor hemma. Jag har sökt till jävligt många program i Sverige och just nu lutar det åt logopedprogrammet (ifall någon här har någon som helst erfarenhet av den utbildningen eller det yrket - skriv!) i Lund. Jag hann göra en sen anmälan och kommer troligen in.

Men grejen är att jag på grund av någon anledning hellre vill bo i Uppsala. Jag vet ju ingenting! Jag har varken varit i Uppsala eller Lund. De är ju båda studentstäder, men vad betyder det egentligen? Stökiga fester i studentkorridorer med högljudda ölhinkare lär ju visserligen vara trevliga men.. det är inte min grej. Är en "studentstad" verkligen någonting för mig då?

Vad har ni att säga om Uppsala respektive Lund? Finns här t.o.m. någon som har bott i båda städerna?

Jag är på jakt efter:

- Musikmänniskor (folk som spelar munspel som man kan sjunga och ha trevligt med)
- Vegetariska matställen
- Kultur! Ge mig konserter
- Lite lugn, lite ro.
- En bra bostad med soft folk som inte är kaxiga och vill slåss hela tiden och som inte skrattar och misshandlar mig bara för att jag är en asiat som pratar finlandssvenska

Ifall jag flyttar till Lund och det visar sig suga där så kanske jag söker in till Uppsala. Utbildningen är fyraårig.. Jag tänker inte svälja knivar i fyra år bara för att jag råkat välja fel.

Men Lund verkar nice. Uppsala likaså. Och jag vet ingenting. Vet ni?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-08 00:55
det är väl softa städer båda två, och om det inte räcker är det ju alltid nära till respektive större stad som kanske har ett eller annat extra att erbjuda
http://www.kommandot.se/wp/
Redaktionschef

2008-07-08 00:56
Ptja, jag har aldrig varit i Lund, så det är säkert en hyvens stad. Däremot har jag pluggat 5 år i Uppsala och det har varit den bästa tiden i mitt liv och jag kan inte komma på någon jag träffat (som flyttat till uppsala för att studera) som inte har trivts eller bättre. Som student har man alltid människor att träffa och ställen att gå på om man gillar att vara bland folk och festa.

- Musikmänniskor (folk som spelar munspel som man kan sjunga och ha trevligt med)

haha... munspel har jag ingen vidare koll på men det finns säkert. Trevligt folk finns och musikintresserat sådant.

Vegetariska matställen

Ingen koll alls, men är knappast ett bekymmer. Finns många fräscha salladsbarer och har en del kompisar som är vegetarianer i Uppsala som aldrig har klagat.

- Kultur! Ge mig konserter

Uppsala har det nybyggda Uppsala konsert & Kongress som storsatsar. Dom försöker dra dit stora namn osv och anordna roliga evanemang osv. Här är mer Info. Dessutom har man Katalin. Skulle inte musikutbudet tillfredställa så är det inte långt till sthlm.

- Lite lugn, lite ro.

Får du lätt i Uppsala. Jävligt harmonisk och vacker stad. Mycket kultur och historia.

- En bra bostad med soft folk som inte är kaxiga och vill slåss hela tiden och som inte skrattar och misshandlar mig bara för att jag är en asiat som pratar finlandssvenska

Sånt är iofs svårt att bestämma i förväg, men i allmänhet slåss inte studenterna i Uppsala. Majoriteten är glada och hyggliga. Kolla studentbostäder på Uppsala studentkår, Studentstaden (ställ dig i kön nu!), och eventuellt blocket.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-07-08 01:46
bperb: Ja, det är ju en tröst. Men du vet, fattig student.. tågpriser..

Oracle: Bor du fortfarande i Uppsala? Vad pluggade du? Grejen är att jag först hade siktat in mig på litteraturvetenskap där men ändrade mig, så jag har stått i bostadskö i Studentstaden ett tag. Logopediprogrammet kör igång igen på vårterminen 2009. Kanske blir det det för mig.

Kan man byta studieort och plugga samma program eller måste man börja om helt? Jag antar att de olika skolorna tyvärr bygger upp programmen på ett annorlunda sätt. Det skulle kännas lite fattigt att kasta bort ett år på att plugga nåt man egentligen inte vill.. Vad ska jag göra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-08 02:44
Musikmänniskor är nog ungefär likadant i båda städerna.. aningens mer i Lund skulle jag tippa på. Har dock ingen fakta att basera detta på :)

Vegetariska matställen? Helt klart Lund, utan tvekan.

Kultur?
Uppsala skulle jag vilja säga.. Båda städerna har mest klubbar på sina nationer osv.. Men du har "nära" till Stockholm i Uppsala och där är det fler konserter än i Malmö och Lund.
Fast iofs så är Lund nära Köpenhamn också.. hm.. Kanske Lund ändå :P

Lugn och ro?
Samma i båda städerna, finns vilt festande och extremt lugna människor. Sök dig till teologernas korridorer vetja ;)

Slåss?
Tror jag inte du hittar i nån korridor (nåja) i hela Sverige faktiskt du... Studenter överlag är väldigt trevliga, iaf i sina egna korridorer.

Men sammanfattningsvis så är Lund och Uppsala egentligen samma sak.
Har själv pluggat i Lund men brorsan har pluggat i Uppsala och jag har varit där en del...

Det beror nog mest på utbildningen, om det är den du verkligen vill gå. För flyttar du till Lund eller Uppsala så vill du inte flytta sen.. det lovar jag.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Redaktionschef

2008-07-08 02:46
Jag bor kvar i Uppsala. Kommer bo kvar alla fall ett halvår till, just för att jag trivs så bra. Lärarprogrammet är avklarat :)

Det beror nog helt på hur väl dina tagna kurser motsvarar innehållet i kurserna på ditt nya universitet. Ofta är det nog inget problem. Känner folk som pluggat utomlands som lyckats likställa sina kurser där med det som gäller i Uppsala efter en del påtryckningar ;). Så, jämför lite kursplaner och ring lite samtal.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-07-08 02:57
Killarna är snyggare i Lund, åk dit ;)

Tjejerna med btw..
Just my 5..

2008-07-08 03:14
Ja flytta till Uppsala! Oracle said it. Sen sa ar jag ocksa vegetarian och jag tycker det ar bra utbud. Justja, sen har jag fatt ett munspel nyligen, vet bara inte vart den ar just nu.. sa kan joina dig nar jag hittat den haha (Ar utomlands, darav konstig stavning)
här får du lite kärlek

2008-07-08 04:11
Jag bor och pluggar i Uppsala. Att flytta hit är utan tvekan det bästa beslut jag tagit i mitt liv. Har pluggat här två år nu och har aldrig ångrat mig. Jag rekomenderar det varmt!
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-07-08 04:33
Soft med Uppsala.. Nära till Stockholm också...

Å andra sidan är det nära till Köpenhamn från Lund.. Hmm

2008-07-08 15:53
AH FAN. Ni ger mig ångest.

Men du oraklet, jag tänkte lite kefft för samma program börjar ju först VT 09 i Uppsala. Inte kan jag på något sätt komplettera då eftersom alla andra börjar då. Då blir det ju att börja om hur som helst.

Haha det där med munspel ska nog inte tas så bokstavligt.. men kul att ni kör : D

Kontrast: Teologer! Fan, jag måste ha gett ett väldigt tråkigt intryck av mig själv. Jag kanske måste objektivt läsa igenom det jag skriver innan jag trycker på "Posta inlägg".

2008-07-08 16:16
Om man fick välja mellan lund och uppsala så skulle jag nog välja uppsala faktist..

Då jag själv varit i lund,malmö och uppsala,sthlm..

Då huvudstaden har mer att ge än malmö. och det är riktigt nära uppsala:)
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-07-08 16:32
uppsala, du kommer bli mobbad av danskjävlarna där nere...
mama said knock you out
Graffare

2008-07-08 18:35
Quynh P19

Lyssna inte på dessa uppsvenskar :)

Lund har ett fantastiskt kulturutbud och en otrolig mängd sociala evenemang. Med andra ord lär du aldrig ha problem med att skaffa vänner oavsett om du är blyger eller inte.

Uppsala må vara Sveriges 4:de största stad och lund endast 11:te men å andra sidan har du bara 12 min till Malmö sveriges 3:de största stad och det du inte hittar i Lund hittar du i Malmö. Dessutom har du lika långt till Köpenhamn från Lund som från Uppsala till Stockholm. Och det du inte hittar i Malmö hittar du i Köpenhamn.

När du skall söka sommarjobb så jobba i Köpenhamn! Där finns massor av jobb för finsktalande men inga finnar haha. Du kommer få jobb på dagen och rikligt med ca$h! (Glöm inte bort att du är student.)

Jag tror hursomhelst du knappast kommer ångra dig om du väljer Lund eller Uppsala för det kommer troligen bli den bästa tiden i ditt liv.

Men hade jag varit dig så hade jag nog valt Lund. Dessutom är antagningen i Lund generellt högre och således kommer du få mer ambitiösa kompisar.

Jämför du utbud av kultur, mat, upplevelser, jobb och utbildning så är kombinationen Köpenhamn-Malmö-Lund överlägsen Uppsala-Stockholm.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-07-08 18:56
jag ska berätta allt för dig om du spelar in ett videoklipp med din webcam där du snackar finlandssvenska + ser ut som/är en asiat. sen slänger du upp detta på youtube.

// request från irc-kanalen.

2008-07-08 19:39
I Jakobstad finns det faktiskt otroligt nog en lundautbildad arkitekt med finlandssvensk asiatisk bakgrund. Vi träffades bara nån gång, men så vitt jag vet så trivdes han.

2008-07-08 20:27
Nattugglan: Finskspråkiga men inte finnar? Konstigt värre. Jag är desvärre inte så finskspråkig av mig.. Tack för ditt svar. Ni är snälla allihopa.

SunTzu: Haha, vems request var det? Nåt sånt törs jag nog inte gör, men ifall någon vill höra min (maskerade) finlandssvenska så har jag nog postat saker i audioforumet för länge sen : )

skvattgalen: Haha, jag blev lite chockad när jag läste ditt inlägg för du snackar om min kusin. Thanh heter han. Han jobbar här i Jakobstad nu. Kul att du minns honom.

2008-07-08 20:49
det var.... mellon! busted!

2008-07-08 20:54
Vafalls... jag sa inte alls nått sånt. jag är förfan tjej. kom igen

2008-07-08 21:23
jag flyttade till uppsala förra terminen och blev helt hooked. känner mig hemma för första gången på länge. hoppas det håller sig höstterminen för annars börjar jag lipa.
www.discotheque.se
Graffare

2008-07-08 21:40
Quynh P19

Lund är trots allt Lund! I Uppsala har du "bara" nära till Stockholm. I Lund har du nära till Malmö, Köpenhamn, Danmark, Tyskland, Polen...Kontinenten.

2008-07-08 21:42
städerna som sådana går säkert inte att rangordna, de är nog bra båda två (Lund vet jag är bra). du får ju se till läget, i vilka städer har du vänner/familj? (om nu inte alla bor i finland) föredrar du närhet till stockholm och norrland framför danmark och resten av europa?
Graffare

2008-07-08 21:47
SunTzu P22

Exakt! Ska du bo i en medelsvensk stad som bara jämför sig med Stockholm?

2008-07-08 22:56
Jag skulle säga Uppsala bara pga. närheten till Stockholm
Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-08 22:57
Ta Lund, uppsala är bara lillebror till stockholm ;)

Men visst, gillar man stockholm så.. hmmm
www.samyprod.com
Graffare

2008-07-08 22:59
Samy05 X20

Att blicka mot Stockholm är rätt monotomt. Blicka mot Europa istället. Åk till Berlin, Hamburg eller Stettin.

2008-07-08 23:00
Nattugglan P26 - Så e de och så blir de, Berlin & hamburg e najs! men stettin vettefan
www.samyprod.com
Graffare

2008-07-08 23:02
Samy05 X20

Klart, Europa är mångfacetterat. Speciellt om man är från Finland. Världen är mer än ryssland, Estland och Sverige. Den kontinentala air som Lund har är knappast något du får i Stockholms lillebror Uppsala.

2008-07-08 23:12
Men de man ska blicka mot är de fina spanien!

Gandia, riktigt fint ställe. Ingen turistort! dit ska man, fint
www.samyprod.com
Graffare

2008-07-08 23:13
Samy05 X20

Word :) fast OT!

2008-07-09 01:13
Hej,
mitt tips till dig är Uppsala!

Här samlas studenter från alla världens hörn. Det finns många student ställen att bo på och det är mycket liv. Det finns många nationer man kan välja bland. Skolan har ett väldigt bra rykte och det kommer att gynna dig.

Som stad är det helt okey!
Mycket kultur som du frågade efter. Det finns PLatina och Bj som du kan gå ut och festa om du har lust plus alla nationer.

Studenter är oftast väldigt glada och trevliga här. Mitt tips flogsta höghus, tak fester som är riktigt sköna och om du inte pallar gå så kan du ligga i rummet o softa med öppet fönster. musiken kommer att höra väldigt tydligt. Känns då att man är i ett hotell i greklan/italien. Full vart med livet utomhus :P

2008-07-09 02:41
Vill påpeka att Lund Malmö är ca: 2 mil medan Uppsala Sthlm är ca: 12(?). Dock är ju Sthlm 2-3 ggr större än MMX.

Vidare, Lund:
Vegetariskt käk; Sedan några år tillbaka är Skåne falafelland, vilket betyder att du i vart och vartannat gatuhörn kan köpa en falafelrulle för ynka 20:- (tidigare 15:-). Perfekt för den lunchhungrige studenten.

Konserter; Mejeriet anordnar ofta välbesökta och besökvärda konserter. Listan på de band som spelat där är löjlig. Vidare har blekingska nationen den goda vanan att ungefär varannan fredag anordna konsert med gryt band. Listan på de artister som spelat här är även den löjlig.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-07-09 08:42
ville bara säga att när jag läste att du var från finland så läste jag på en mumindalen dialekt :)

2008-07-09 08:47
det finns INGEN som kan säga till dig vilken stad som är bätte än den andra för dig. du måste gå på DIN känsla och dina tankar om det hela. Själv flyttade jag ned till malmö från sthlm helt på gut feeling utan att ha varit där sedan jag var typ 7 år, men de var gut feeling. Nu när jag är påväg att flytta från sthlm kände jag mig tvungen o åka ned till malmö o känna av stället innan jag tog mitt final beslut.

så försök att åka o besöka platserna. och väg in faktorer som jobb, närhet till bostad från jobb, närhet till eventuella svenska vänner etc.

2008-07-09 08:49
ah nu läste jag att du ska plugga- gå på bästa utbildningen i kombo med de jag skrev ovan.

2008-07-09 14:02
Jag trivs väldigt bra i Uppsala, trevlig stad, bra klubbutbud på nationer/krogar, sjyssta spelningar. Dessutom nära till sthlm (40 min m. tåg). Min vän som förut bodde i Uppsala och numera i Lund säger att Uppsala är bättre, mest pga. att nationerna i Uppsala är mycket mer aktiva och roliga än Lunds nationer, som han liknat mer vid fritidsgårdar...
2009

2008-07-09 21:23
Uppsala baby, brudarna popar upp som popcorn.

2008-07-09 21:36
Jag svarar på det jag själv finner viktigast: konserter.

Då gäller Lund tycker jag. Du har Mejeriet som har väldigt bra spelningar året runt, KB i Malmö och massa annat i Köpenhamn. Visserligen har du Stockholm nära Uppsala men när man t ex tar i åtanke att John Mayer spelade i Köpenhamn men skippade Sverige helt så tar ju Lund priset. Själv har jag pluggat där och är väldigt nöjd med min upplevelse. I Uppsala har jag bara varit några få gånger för att jag hade tråkigt eller för att spela turneringar, var inte så imponerad.
•pave paradise•

2008-07-10 00:46
Samy05 X20

Ta Lund, uppsala är bara lillebror till stockholm ;)

Och på samma sätt är inte Lund lillebror till Malmö menar du? Känns som självmål där, eftersom Stockholm rent objektivt har mer att erbjuda än Malmö.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér
Graffare

2008-07-10 15:29
fasa P25

Köpenhamn-Malmö har mer att erbjuda än Stockholm-Gävle! Face the facts!

2008-07-10 15:40
Lund - Malmö - Köpenhamn - Europa

Uppsala - Stockholm - Finland - Asien

Bara välja;)
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-07-10 16:19
Jag flyttade till Uppsala förra året för att läsa litteraturhistoria. Jag trivs verkligen bra. Men sen har jag bott i Sala (en väldigt liten stad) i hela mitt liv så jag behövde ett litet byte. Men som sagt, jag trivs svinbra!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2008-07-10 17:34
Lund - Malmö - Köpenhamn - Europa

Uppsala - Stockholm - Finland - Asien

Bara välja;)

HAHAHA

2008-07-10 21:38
Asien = Japan = alla spelningar av alla artister någonsin = win. Så hur är det något bra för Lund?
•pave paradise•