I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min chef mår dåligt och söker nytt jobb

Övrigt - Blandat

2008-06-25 12:44

Min chef mår dåligt och söker nytt jobb

Alla anstälda hatar våran chef, eller i minsta fall avskyr honom.
Det är jävligt dålig stämning på jobbet och ingen har arbetsmoral längre, allt beror på hans oförmåga att leda anställda och sköta sitt eget jobb.
Han jobbar så lite han kan, när han väl jobbar blir det oftast fel för att... ja han är rätt korkad.

Jag har fått reda på att han söker nytt jobb, och i den naturliga ordningen är det jag som blir det logiska valet för hans tjänst.
Det innebär en löneökning på sex tusen i månaden och tjänstebil.
De anställda på jobbet ser gärna mig som chef så det är inga problem.. men.
Jag sitter i den förmånliga positionen att jag egentligen inte behöver pengarna, inte för att mer inte gör ont men jag klarar mig fint på den lönen jag har idag och trivs ganska bra i min position.

Är det värt att chansa, jag kanske är en skitkass chef, vad fan vet jag? då finns det ju ingen återvändo, jobbet jag har idag kan jag och ingen har några problem med mig.

Jävla i-lands problem men det är fan inte lätt att ta ett beslut om detta och jag bör ju vara klar med vad jag vill innan jag får frågan.

Rock out with your cock out!

2008-06-25 12:50
Jag har ingen som helst erfarenhet av det här, men..
Se chanserna som finns, du kommer åtminstone med tiden att lära dig sköta chefs-jobbet snyggt. Och varför inte chansa? Några lax extra är ju som sagt inte fel.

Jag tycker du ska ta jobbet, du kanske kan få de anställda att snacka och ge lite konstruktiv kritik osv. Det finns mkt positivt att hämta tror jag.

2008-06-25 12:50

Javetefan.. är du nöjd som det är, så är det väl bäst o fortsätta med det. jag personligen hatar ansvar, o som chef måste man ta en massa ansvar.

Är det inte möjligt att ta den nya positionen och sen, ifall det inte funkar som du vill, gå tillbaka till din gamla?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-25 12:51
Självklart ska du kirra jobbet! Jag behöver väl inte förklara varför? Du har ju allt att vinna på det. Sluta trivas i din sits, du utvecklas inte på det sättet! :)
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-06-25 12:52
men tar du jobbet så kommer det ju synas på papper, villket kan leda till bättre jobb i framtiden? chansa och go for it, skulle iaf jag lätt göra
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2008-06-25 13:26
Jag tror att chefs jobbet kan bli en bra livserfarenhet, delvis med att leda ett team, att lära sig något nytt, Och kunna blir mer organiserad kring sitt jobb, Säger inte att du inte är det.

Och sen har du ju den ekonomiska biten, varför inte? spara till ja.. vem vet, du kanske vill ha hus om 20 år? du kanske får ett nytt intresse? det är alltid bra att ha sparat.

Jag hadde satsat på det nya jobbet.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-06-25 13:28
Haha, så är det med min chef också. Ingen gillar henne. Det första hon gjorde när hon började var att dra ner en kvart på lunchen, tätt följt av att vägra diskutera det och hävda att hon inte hade tid med de anställdas klagomål. ungefär. Sen dess har hon arbetat lite i uppförsbacke så att säga. Det har dock en viss moralisk fördel då alla på jobbet blir enade mot den gemensamma fienden. Kul att komma in och vikariera, mindre kul att jobba där heltid kan jag tänka mig .

Jag skulle absolut tagit chansen om jag befann mig i din sits. Så länge du har folkvett och är ambitiös är det nog inga problem.

2008-06-25 13:30
Om alla nu pa ditt arbete garna ser dig som chef, sa kommer dom stotta dig. Ta inte chefspossiotion for pengarna, gor det for dina arbetskamrater. Stammningen pa jobber lar ju bli battre och det kommer sakerligen bli roligare att jobba for alla parter.

2008-06-25 13:38
Word på ReM,
och det är väl ändå bäst att någon på avdelningen tillsätts, istället för någon kanske obekant som lär måste börja bygga på nytt med relationer, rutiner osv..?

(Inlägget ändrat av nilsL 2008-06-25 13:39:45)

I övrigt tråkigt att nuvarande chefen mår dåligt, det är väl lämpligen det som också är anledningen till att det går dåligt för denne att leda? Om denne nu söker nytt jobb löser det väl era problem men tråkigt för chefen som förmodligen plöjt in rätt många timmar i verksamheten, trots allt. Alla har sina dåliga perioder...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-25 13:43
De låter ju som du har kollegorna bakom dig så då e de ju bara o köra.

2008-06-25 13:45
Rem och nilsL sa det bäst.
Klart du skall ta platsen. Du kommer att kunna utveckla både dig själv och dina arbetskamrater till det bättre. Litar dom på dig nu, så kommer dom med största sannolikhet att lita på dig som chef.
Det som kan vara är att för vissa kan det svida i ögonen att du får den positionen.

Jag har nyligen avancerat på mitt jobb. Jag trivs jävligt bra. Jag trivdes jättebra tidigare, men trivs ännu bättre nu. Mina kollegor diggar min position och är glad att det är jag som är där och ingen annan. Men till en början var dom skeptiska.

Jag har iofs ledaregenskaper igenom basketen osv, men detta är riktigt utmanande och roligt. Att det klirrar lite extra i kassan gör inte det hela sämre heller.
Sen vet jag inte om jag kommer att ha den här positionen i hela mitt liv, eller om jag kanske klättrar ytterligare i företaget, eller så kanske jag söker annat jobb och då har jag detta som referens
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!
Graffare

2008-06-25 13:52
two_grand P27

Din utmaning blir att lyfta arbetsmoralen. Jag skulle satsa på motivering och inspiration och inte så mycket piska. Annars kommer skitsnacket börja gå runt igen. Ta in dem på ett möte låt de få tala om vad som krävs för att de skall känna sig nöjda och genomför det så ligger du på pluskanten. Men se upp, mycket kommer vilja ha mer. Låt inte folket köra över dig bara för att du är en av dem. Det måste finnas en balans mellan företagets mål och anställdas väl och ve. Men det värsta du kan göra är att köra den auktoritativa stilen, speciellt om du har själv varit med i skitsnackandet. De anställda måste se dig som förnyaren från det egna ledet.

Tro på dig själv och tänk på du som chef måste "stå över" skitsnacket och framstå som ett föredömme. Klarar du allt det där så är din plats chefstolen.

Lycka till.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-06-25 13:53
Ta inte chefspossiotion for pengarna, gor det for dina arbetskamrater

Sätter ju saker i ett ganska bra perspektiv

Jag har också tänkt på det där med framtida jobb... vet inte kanske bara tvekar av feghet men jag skall bli farsa i november och jag vill inte bli en jävla surkuk som tar med mig jobbet hem, eller som jobbar för mycket.
Familjen kommer ju först i alla lägen.

Men det är klart.. jag har vart ganska klar med ledningen om att jag talar öppet om funderingar och planer.
Tror ni jag skulle kunna gå in och lägga mig t ex 2000 kr lägre i lön och ha en test period på sex månader med en garanti på mitt nuvarande jobb om jag inte känner att det funkar?
Vill ju inte visa svaghetstecken heller när någon erbjuder en ett jobb som kräver handlingskraft.
Graffare

2008-06-25 13:57
two_grand P27

Förhandla inte ner din lön, det är snarare ett tecken på svaghet. Undervärdera inte dig själv.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-06-25 15:51
Säg att du vill ta det som ett vik på 6 månader med en utvärdering efter 4. Med den lön de erbjuder utan att dra ner på det såklart. Då hinner både dom och du känna av hur det funkar, och de får iaf 2 månader på sig att hitta ersättare sen annars.

2008-06-25 20:14
som det låter på dig kan ni ju inte få någon sämre chef så kör för tusan :) se det som en utmaning och gör ditt bästa så löser det sig nog.
Intellectual slacker

2008-06-25 20:17
och det där med familjen så är ju inte 6 papp heller fel om du får ihop det så att du kan träffa familjen varje dag och så, ta med frugan o kido på nån schysst semester o sådant.
Intellectual slacker

2008-06-25 20:51
Det var någon radiokanal som hade besök av en av killarna från Lyxfällan i morse. För att tjäna mycket pengar måste man ofta jobba ganska mycket, vilket betyder att du inte har tid att njuta av dina pengar. Han sa nåt i stil med "vad är det för idé att ha en pool om du ändå aldrig har tid att bada i den?". Sen sa han att man skulle försöka komma på något sätt att tjäna pengar då man sover, så att du slipper jobba all din vakna tid.

Låter ganska logiskt, och jag känner igen mig och mina chefer ganska bra i den jobbsitautionen. Jag = Jobb, pengar, inget liv. Cheferna = Jobb, golf, feta pengar, fritid.

Det som talar emot att du ska ta chefsjobbet är att du kanske inte får mer fritid och verkar ha ett inkomsttak(?) som chef. Det låter som ett jobb som inte kan ge dig dom där miljonerna på kontot om företaget skulle gå bra. Om jag t ex jobbade på Mc Donalds skulle jag nog hellre vara anställd med 20.000kr/mån än chef med 26.000kr och ha ansvar för att hela restaurangen funkar med anställda, inköp, mm. Dom där 6.000kr skulle förmodligen bara göra att jag sover sämre om nätterna. Men en chefsposition ser ju såklart alltid bra ut på pappret om du skulle vilja byta jobb och söka något annat, bättre chefsjobb.

2008-06-26 00:15
inte för att vara den. men jag blir INTE förvånad att det är two grand som skrivit tråden.
cry me a river!
--> thcrew

2008-06-26 09:39
CapKillah har en poäng..

ska du bli farsa så ska ju det självklart vara viktigast, innebär chefsjobbet mycket mer jobb för hyffsat mycket mer men inte bissart mycket mer pengar hade jag inte tagit det när jag skulle ha barn iallafall.. din unge kommer vara skitnöjd med vad du tjänar nu om du har tid att vara med den men kommer kanske se ner på dig i framtiden om du offrar tid med familjen för jobb och pengar..

det beror helt enkelt på hur mycket mer jobb det handlar om..

sedan är jag ju ganska ointresserad av karriärer och pengar så jag vet inte, tycker aldrig jag hör talas om någon som blir lyckligare av mer jobb för lite mer pengar och just chefer har väl enligt statistiken kasst sexliv, hjärtattacker och mår rätt allmänt skit vad jag vill minnas..

följ ditt hjärta du verkar ju vilja ta jobbet nånstans ändå och är det nåt du brinner för så kör hårt..

2008-06-26 09:40
ta jobbet och ring mig sen, älskling;)

2008-06-26 13:16
two_grand

saxat från din presentation: Fan så alla gnäller... välj själv!
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-06-26 13:35
yrkesmördaren P27
Fan så alla gnäller... välj själv!

Jag ser din poäng... men innebörden är något annat.

Joel413 P24

Jag tror på något sätt att den stora frågan är varför jag skulle göra det för mer pengar.
Som jag skrev innan klarar jag mig fint i dagsläget, och med det menar jag inte att jag har massa pengar i drivor men jag klarar mina räkningar och kan spara 1500 - 2000:- i månaden... jag ser ingen större anledning att ha mer pengar än att köpa mera skit.

jag vet inte, tycker aldrig jag hör talas om någon som blir lyckligare av mer jobb för lite mer pengar

Precis... men det kan ju å andra sidan också ge en ganska mycket som person att göra ett svårare jobb bra.
Det är egentligen inte så mycket mer jobb i antal timmar, jag kommer inte jobba mer än 40-50 timmar i veckan och enstaka helger, men jag söker en poäng med att ta jobbet... en stor del av mig säger att jag ska göra det, för att normen säger att det är en bra sak att göra.

2008-06-26 13:41
Det finns ju en stor poäng med att ta jobbet förutom lönen som du inte ens är intresserad i och det är ju att du har det på cv:t till senare. Det är verkligen bra att ha med sig.
Har du varit chef kan du söka chefsposter liksom.
Får nån VD sparken eller avgår blir han eller hon alltid VD på ett annat företag haha så är det ju alltid.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-06-26 20:07
Erfarenheten samt värdemätaren är en solklar anledning att ta jobbet.
Keep crushin'!

2008-06-26 20:52
I övrigt fint av dig att reflektera över det som du gör,
jag tror många dåliga ledare har kommit fram för att det är folk som bara slängt sig in i saker de inte haft en rationell uppfattning om...

2008-06-26 21:33
Two_Grand: tycker ju det låter som att du vill göra det av rätt anledningar så jag tycker inte det finns några egentliga skäl utifrån man kan ge för att du inte ska ta det.. känns det rätt och givande och utvecklande på riktigt utöver att folk bara automatiskt ntar att man skulle utvecklas av att vara chef (ta killen du ska byta med som exempel, inte självklart att man utvecklas)..

tror du att du kommer utvecklas inom ett område du tycker om på riktigt och vill utforska på riktigt och det känns som att du kan stå för de saker det innebär så kör.. kör bara inte för att det allmänt antas att det är rätt grej, 90% av de som tipsar om att ta chefsjobbet har säkert aldrig varit i samma sits eller et något om vad det innebär, det är bara nån slags självklarhet i samhället att ju högre status och ju mer cash man har ju bättre.. det är bättre för vissa och mindre bra för andra..

men som NilsL säger så verkar du ju ha rätt attityd, göra det av rätt anledningar och om dina arbetskamrater tror på dig så är det väl mycket möjligt helt rätt steg för dig..

2008-06-26 21:41
Om du inte ser det som ett självklart val att stiga upp på positionen som chef och leda och stötta de andra på ditt ställe så är det kanske inte rätt val.

Att få en chef som inte trivs, eller kan sitt jobb ordentligt, är det värsta man kan få.
Men känner du att det vore något för dig så go for it!

Om det sen går åt helvete så har du i alla fall försökt!
Lycka till.

2008-06-26 21:44
Förresten, du skrev att du ville ha möjlighet att gå tillbaka till din gamla position om du misslyckas.
Har ni inte provanställning på ditt jobb?

Personen som tar din anställning kommer, liksom du kommer som chef, i så fall att vara provanställd, så vill du ha tillbaka den sen så brukar sånt ju alltid gå att lösa...

2008-06-27 01:09
Fan ta kneget. Kan ju inte bli så illa att du får kicken? Kan väl alltid byta ner dig igen?
Men då blir lönen bättre än va den är nu har jag för mig?
O gillar folk dig nu ska det vara lugnt.
Se till att skilja på jobb och vänner bara, o få dom att förstå skillnaden. Kan vara förödande.

2008-06-27 04:30
Jag vet inte i vilken inrikting ni jobbar och hur stort företaget är. På det du nu beskriver låter det som ett företag med endast en avdelning. Fair enough, om folk gärna ser dig som de drivande punkten i erat företag, try it. Då jag själv har dålig erfarenhet av systemet " Växa inom företaget" på småföretag då situationen gärna riktas mot dig då avundsjuka och kompis kommer imot dig. Men jag vet inte, testa
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2008-06-27 04:36
CHANSA VAFAN

2008-06-27 22:25
Nej bli inte chef, du tvekar som fan så låt någon som verkligen vill bli bossen ta över istället. Du kan nöja dig med att FÅ order.
och vem fan är du?