I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hjälp med depression

Övrigt - Blandat

2008-06-21 15:28

hjälp med depression

Tja.
Har varit deprimerad en längre tid pga en rad olika händelser. Äter antidepressiva och lugnande vilket jag har gjort i ungefär en månad. Har nära vänner som stöttar mig till tusen, men det känns som att jag sviker dem när allt bara faller ihop och det känns som man bara släpper taget om allt. Tog en överdos av lugnande i samband med alkohol igår, vilket inte var något försök att ta livet av mig utan snarare en panikartad handling i hopp om att slippa ångesten och må bra och kunna umgås som vanligt med vännerna utan att må dåligt. Vill verkligen klara mig ur den här skiten, men jag vet inte hur jag ska hantera dem riktigt dåliga dagarna när allt bara känns svart..

Har sökt lite i forumen men inte hittat nån jag vet ska fråga, så är det någon som gått igenom en svårare depression som skulle kunna berätta om hur dem tog sig igenom allt, är jag jättetacksam.

2008-06-21 15:48
vad för slags hjälp har du förutom medicinerna?
går du på ngn mottagning?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-21 17:36
Jag har själv aldrig varit med om något liknande men försök vara mkt med dina närmsta vänner.
Åk kanske iväg på en resa tillsammans eller börja spela fotboll 2-3 ggr i veckan.

Nån liten sak ni gör gemensamt som får dig att sluta tänka på all skit helt enkelt.
Bara ett förslag.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-06-21 18:06
nu är det ju så att om man lider av ångest kan man inte bara "stänga av den" och göra nåt annat.

nej, kognitiv beteendeterapi hjälper på väldigt många.
ångest handlar i många fall om fel tankesätt. man fastnar på en tanke så att den loopas och ångesten blir större.

med kognitiv beteendeterapi får man hjälp att "tänka på rätt sätt". Detta hjälper som sagt väldigt många att bli av med olika typer av ångest och panikångest.

nu vet jag inte varför du har en depression så att detta kanske inte fungerar på din sort.

man kan ju bli deprimerad tex från att nära och kära dör. eller för att man har fått en hjärnskada av nån form . tillfällig eller permanent.
orsakerna är oändliga och lösningarna likaså.

oavsett orsak är ångest en bitch och det värsta man kan uppleva.
riktig ångest, dvs.

det viktigaste du kan göra nu, är att tänka hoppfullt.

att du intalar dig själv att du kommer bli bättre så småningom, för det blir du. Till 99% säkerhet. Det kan ta månader, år eller tom årtionden men du BLIR bättre.
hjärnan repar sig.

och kognitiv beteendeterapi är något jag rekommenderar för att få hjärnan in på detta spår.
hopp är nyckelordet ur en ångestfylld depression.

även när det känns hopplöst och man står full ute i havet och funderar länge på att ta dem sista stegen ut i djupet. hopp är det som får en att gå hem istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-21 20:32
Ta upp det här med din läkare

2008-06-21 20:57
har man inte råd med psykologer har kyrkan utbildade terapeuter(eller kuratorer kanske? hm) man ka prata med, gratis, utan några krav på religösa åsikter..
Om du känner att det skulle hjälpa dig att prata med någon utomstående..
tror dock att det är ett begränsat antal besök.. men kan ju vara värt att kolla upp!

jag läste någonstans också att rutiner är något av det första man släpper när man hamnar i en depression..
kan ju vara något att försöka skapa i ens liv igen, gå upp ungefär samma tid, äta vid regelbundna tider, små steg, som gör stor skillnad.

2008-06-22 03:05
err vi bor i sverige, ingen behöver vända sig till kyrkan för sjukvård

2008-06-22 09:23
bästa lösningen åk utomlands ner till tex Haiti, Bolivia, Nigeria eller Uganda och bo' hjälp/jobba med rödakorset som hjälparbetare/volontär där nere i ca i 1-2månader o se hur underbara varma människor unga som gamla' det lever där, utan rinnande vatten, rena kläder, WC, tandborste,TV osv saker som du o jag tar för givet och se hur hälften av världens befolkning 3 billioner människor lever på mindre än 12kr per dag. där man mst gå ca 4-5mil per dag för lite vatten o tillräckligt med mat för dagen, epidemier som bryter ut varje gång det regnar och blir översvämmning i deras plåt skjul dom kallar för hem, lr testa jobba en dag i en asiatisk syfabriker 16tim pass nåt som människor gör där varje dag för att kunna leva, Lr kanske åka till fillippinerna och hjälp gatubarnen hitta lite mat o äta i soptipparna där dem bor, Då kommer du utan tvekan känna lycka varje dag du vaknar upp i din trygga säng känna massiv uppskattning för livet och se hur underbart bra du har det:) GARANTERAT

Blow my mind....the one below the waistline.

2008-06-22 09:26
Blow my mind....the one below the waistline.

2008-06-22 12:49
BEGRÄNSAD F23
Går regelbundet till en kontakt på en beroendeklinik. Gick till en början dit pga annan hjälp men dem satte in antidepressiva när depressionen blev värre. Har varit i kontakt med psyk men gick bara dit enstaka gånger.

AEAP X25
Ska höra med min kontakt om det kanske vore något, tack!

2008-06-22 21:41
saerklas: du borde kontakta psykiatrin igen.

2008-06-22 22:11
Uppmanar att inte diskutera droger i den här tråden.

/Mod

2008-06-22 22:20
Vad får du för medicin, du kan få prova lite olika tills du hittar nån som är bra eller kanske tom så har du kommit i en ljusare fas... Just hang in there.

2008-06-23 03:58
Knarka, det hjälper .
eller sup skiten ur dig i en vecka..........

2008-06-23 14:37
Tänk på att det kan ta ganska lång tid innan medicinen verkar. Har själv erfarenhet av ssri-preparat. Det kan lätt ta upp till två månader innan du märker fullt resultat! Och ibland behöver man dessutom öka doseringen.
Antidepressiv medicin brukar fungera riktigt bra. Tänk på att också skaffa en bra samtalskontakt . Förösk skaffa någon som är expert på just det område som du har ångest över.

Jag vet hur jävligt det är med ångest. Det värsta som finns. När man väl är i skiten tror man att det aldrig kommer att gå över. Då finns det verkligen inget att leva för. Men ge inte upp! Det kommer bli bättre! Men var beredd på att det kan ta tid. Acceptera att det tar tid innan du blir bättre. Det är ett helvete, jag vet. Men man måste överleva skiten.