I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hoppa i hissen.

Övrigt - Blandat

2008-06-17 16:12

Hoppa i hissen.

En sak jag länge funderat på och även disskuterat med vänner är vad som händer om man står i en hiss som faller, men precis innan den träffar marken så hoppar man. Jag vet att kroppen färdas i samma hastighet som hissen men hur blir det egentligen när man är i luften?
Landar man i hissgolvet i samma hastighet som hissen träffade marken eller vad händer?

K.I.S
Killaz In Suits

2008-06-17 16:15
Mythbusters already did it.

2008-06-17 16:16
skönt att du inte förmedlar svaret, whatone
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-06-17 16:17
kraften uppåt måste vara högre än kraften neråt för att du inte ska krossas. jämför sen hur snabbt det går när du hoppar och hur snabbt det går när du faller.
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

Mythbusters testade ju kanske som bekant detta och det gick ju inte något vidare för Buster kan man säga.

Deras exempel löd något i stil med, låt oss säga: hissen faller i 75 km/h, farten du har att kontra med åt andra hållet med ditt hopp är kanske max 10 km/h, så du kommer ändå att träffa hissgolvet med 65 km/h - smärtsamt, javisst!

Ta nu inte detta för bokstavligt, det var bara för att försöka visa själva principen.
Intressepenisen hårdnar!

2008-06-17 16:18
var på bottenvåningen när några polare skulle åka ner, och "repet" eller vad heter brast. de var bara några våningar upp iof, men killen som hoppade klarade sig typ helt medans den andra bröt ena lårbenet

2008-06-17 16:18
Den hastighet du genererar uppåt i hoppet har inte en chans att ta ut den hastighet du färdas nedåt med, så i praktiken gör det ingen som helst skillnad.
Sett ur hissens relativa system så kommer du inte ha lämnat golvet innan golvet befinner sig i knähöjd på väg mot ditt huvud : /

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-06-17 16:19
johanone - Kan inte varit så många våningar i så fall :)

10-4, over...

2008-06-17 16:21
jag tackar och bockar för svaren.
K.I.S
Killaz In Suits

2008-06-17 16:21
Sen, hur fan ska man veta när man ska hoppa?
Intressepenisen hårdnar!

2008-06-17 16:22
wasteapa01, precis innan du landar

2008-06-17 16:23
Jag och några vänner satt fast i en hiss en gång i några timmar. Efter ett tag så blev man lite panikslagen där inne i det där trånga utrymmet. Men när det sedan kom en person som jobbade med hissar som hjälpte oss ut så sa hon/han (kunde faktiskt inte se skilldnad). Att hissar inte kan rasa ner för det finns saker i dom som ska stoppa upp dom så detta inte ska kunna hända. :)
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-17 16:23
Hur ska man veta det inne i hissen?
Intressepenisen hårdnar!

2008-06-17 16:24
wasteapa, the force, use it

2008-06-17 16:25
magnetism - Ja, det finns automatiska bromsklossar som slår ut när hissen färdas över en viss hastighet i "alla" moderna hissar (och i majoriteten av de omoderna), men man kan ju råka ut för en hiss där de satts ur funktion ;)

10-4, over...

2008-06-17 16:27
Okej, så det var så det var :). Då kan man genast känna sig lugnare i framtiden när folk ska hoppa som idioter i hissar när den färdas, vilket leder till att den guppar som fan..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Graffare

2008-06-17 16:48
johanone P22
Låt mig gissa på att killen som hoppade klarade sig för att han landa på den andras lår? :P
Yall done fucked up, turned me back to the old me!

2008-06-17 16:54
ja skulle aldrig våga testa det
https://soundcloud.com/invalida

2008-06-17 17:23
Som sagt, Mythbusters har redan gett svar på den där frågan.

Sen är nog sannolikheten att "trådarna" brister inte särskilt stor. Såg på "How it's made" (god bless Discovery Channel) om just hissar. EN sån där vajer kan hålla en full hiss och mer därtill utan problem - och det satt runt 16 st vajrar på ett stycke hiss.
Brister en så är du nog inte så illa däran.

Vad det beträffar fästena för vajrarna är det nog ganska lugnt där med, då de spänner runt hela hiss-schaktet, det är inte "en liten krok högst upp" liksom :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-17 17:25
psykosis, haha så långt hade jag inte tänkt :D

2008-06-17 18:30
fallar en hiss nedåt så ska du lägga dig platt på hiss golvet för att gämna ut din vikt och skada dig så lite som möjligt
..!.._{-,..,-}_..!..

2008-06-17 18:33
Och om den faller uppåt?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-06-17 18:45
Inget kan falla uppåt.

2008-06-17 18:51
Haha mattan
Its darkest before dawn

2008-06-17 23:41
Inget kan falla uppåt.

Vad är egentligen uppåt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-18 01:08
gravitationen drar neråt,
värme stiger uppåt,
två riktlinjer dukan hålla dig till om du har problem med vad som är upp och ner, ;)
((MAAD))

2008-06-18 15:05
Hur är det om man står på en bil eller något och hoppar. vf "stannar" man inte i luften... och om man skulle hoppa bakåt, utanför bilen, skulle man "flyga" vid sidan av bilen, där man hoppade av, tills man landar?
Get Random!

2008-06-18 15:19
Ett ord: Luftmotstånd.
En förklaring: om du står på en bil som åker 100 och hoppar rakt upp så kommer du landa en bra bit fram från den punkt du hoppade, men samtidigt en bra bit bakom bilen. Detta p.g.a. att luftmotståndet sänker din hastighet från att du lämnar bilen (som ju drar dig framåt).

I ett absolut vakum skulle du kunna landa på bilen igen (om den kör konstant hastighet) :)

10-4, over...

2008-06-18 15:29
Jag har en annan fråga för er snillen här som JAG alltid funderat på. Vi tar samma exempel med hissen men i ena exemplet så ligger personen tätt intill golvet, i andra står han upp och "slås" ner i hissgolvet. Samma princip gör att jag inbillar mig att krockar man med en bil så är det bättre att kura ihop sig tätt mot ryggstödet framför en än att man har lite space emellan. Jag vet att hastigheten blir den samma och t.ex. hjärnskakningar uppstår lika lätt i båda men det måste väl ändå vara bättre att ligga på ett bra sätt mot ytan som träffar för att undvika benbrott etc? Om jag ligger på rygg på hissgolvet och hissen droppar 4 våningar så borde det väl finnas en chans att jag inte bryter något så länge hissgolvet är intakt?

2008-06-18 15:42
Jupp. Handlar om att fördela kraften över en så stor yta som möjligt.
Om du ligger ner i hissen eller kurar ihop dig mot framförvarande ryggstöd (och inte har bilbälte) så har du i ett lugnt skede placerat så stor yta som möjligt mot den yta som du oundvikligen kommert träffa ändå.

Om du istället skulle stå upp i hissen fördelas kraften bara över dina fötter, samtidigt som de resterande 175 centimetrarna av din kropp fortsätter "falla" mot golvet. Om du lutar dig tillbaka på sätet (och inte har bilbälte) kommer du slå i ryggstödet framför med samma kraft, men fördelat över en mindre yta (eftersom förmodligen ansikte, händer och knän kommer ta i först) och därmed knäcka en hel del.

Sensmoralen? Använd bilbälte ;)

10-4, over...

2008-06-18 16:15
Haha jag älskar kommentarerna i denna tråd:

Sen, hur fan ska man veta när man ska hoppa?

wasteapa01, precis innan du landar

Och om den faller uppåt?

Dessa tre fick mig skratta högst haha

2008-06-18 18:18
men gör man sig illa om man lägger sig på rygg på hissgolvet.. hur kan man bryta något då?

2008-06-18 18:23
Lägg en vattenballong på en bricka, släpp brickan i golvet och se vad som händer med ballongen :)
Genom att de delar som inte ligger mot golvet komprimeras ner mot golvet kan du, om du har otur, råka ut för att magen exploderar (om du är riktigt tjock och riktigt mätt) :)

10-4, over...

2008-06-18 18:30
Mabande

Nice, thx! :)

Ska fan tänka på det ifall hissen pajar, hehe..

2008-06-18 18:44
@GAIA: du kan ju ta det ett steg längre och lägga dig på rygg så fort du går in i en hiss
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-06-18 19:09
Jag försöker övertala min tjej om att göra samma sak :)

10-4, over...

2008-06-18 19:30
Mabande

Lägga sig på rygg så fort hon kommer in i en hiss? Okej, det var en annorlunda läggning...

Det känns som att man borde klara sig om man hoppar, sen såg jag Mythbusters. They kill my dreams.