I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SL ålderskontroll?

Övrigt - Blandat

2008-06-15 20:05

SL ålderskontroll?

Om man skulle köpa ett sommarkort (upptill 20 år) ber dom dig då vissa leg vi ev kontroll?
Kan man bara köra med att man inte har någon id handling eller blir det komplikationer då?

kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.

inte målaren tillståndet

2008-06-15 20:27
kaos: hmm, jag funtade också på sommarlovskortet.. men dom kommer fråga efter ett personnummer.. i värsta fall ställer dom massa andra frågor..

fixar du ett personnummer på nån som är fylld under 20 så.. men det brott du kan åka dit för då är väl urkundsförfalskning..

men fan.. 550 kr för sommaren lockar mer än att betala 690 kr x 3...
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-06-15 20:29
En kompis som är över 20 åkte på en ungdomsremsa och blev stannad i en kontroll. dom ville se id men han vägrade, så då tog dom den och kompisen flydde.

Dagen efter var han för att kräva tillbaka den på deras kontor men eftersom att han fortsatte vägra visa legg så behöll dom den.
stigili dang dang didan

2008-06-15 21:01
Om man är 20 då, då får man inte heller åka som ungdom eller?
 DIF!

2008-06-15 22:18
jag åker alltid på reducerat och har inte haft några problem!
har vart med om en kontroll på bussen, råkade säga att jag var 20 när han frågade min ålder.. Han berättade bara för mig att jag inte fick köpa om jag var över 20, sen blinkade han till mig och sa att det fick gå för denna gången.. : )
hade väl bara tur antar jag.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-06-15 23:06
Om man skulle torska vad blir straffet, kan ju inte vara detsamma som att åka helt utan biljett? Fyller nämligen 20 om några dar, och lär åka på ungdom iaf i sommar.
 DIF!

2008-06-15 23:09
Du får åka på kortet så länge du köpt det innan du fyllt 20. : )
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-06-15 23:12
då borde man alltså köpa ett sommarkort som gäller i 3 månader?
 DIF!

2008-06-15 23:16
äre inte bara att som sagt hitta en polare under 20 och skulle du åka fast säg att du tog fel kort, så tar de kortet så löser polaren ut det - voila du har det tillbaka.

2008-06-15 23:19
Jag får jämt visa legg på tunnelbanan, dom brukar vara rätt bitchiga med det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-15 23:34
är nog värt ett försök
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-06-15 23:38
bob
klart du ska köpa ett, eftersom du får åka på det lagligt så länge du köper det innan du fyller 20! : )

2008-06-15 23:51
då blir det att dra ner o köpa det den 26:e :)
 DIF!

2008-06-15 23:51
Det är väl tillochmed så att du får ha det om du fyllt 20 under kortets gilltighetstid, du kan alltså redan ha fyllt år när du köper det. De spelar iofs ingen roll, eftersom de inte vet när du köpte kortet, men så är det.

Sedan tror jag inte de kan kräva leg, eftersom du inte någonstans gått med på att alltid bära id-handlingar på dig. Men de kan ta namn och personnummer och kontrollera att de går ihop. Tror inte de kan göra mer än så.

Annars kan man ju alltid gå med i planka.nu för 500:- per halvår, eventuellt kombinera det med reducerat om man känner att man absolut behöver ett kort. Alltid bra att stödja kampen för en avgiftsfri kollektivtrafik, och så får man lite trygghet på köpet.
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2008-06-16 00:01
Om man inte legitimerar sig. Hur gör dem då? Ser väl ut att vara mellan 18-20 (är 21) och har alltid kört reducerat pris. Har dock aldrig leg med mig av olika anledningar.

Kallar dem alltid på snuten, eller räcker ett påhittat personnummer? Vad tror ni? Erfarenheter?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-06-16 00:08
Dem brukar inte vara så jävla noggranna.
Säg bara att du inte har ditt leg med dig om dem frågar.
-
Graffare

2008-06-16 00:09
JAOOOO X6 Låter fortfarande korkat... jag menar, det är ju bara jobbigt att planka med vakter som spöar skiten ur dig för att du glömmer kortet hemma, och blil utkastat på sista tåget eller bussen hem. i du får vänja dig med att vi bor i ett kapitalistiskt samhälle och rätta dig efter det eller bli straffad av det
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-06-16 00:18
Va fan Puge har du inte vuxit upp med Kåldolmar och kalsipper? :O
Vi måste göra motstånd!
 DIF!
Graffare

2008-06-16 00:19
Jo, men jag köper hellre ett baxat kort av en polare för en hundring än att få stryk av vakter =)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-06-16 00:41
frågar de om personnummer är det bara att hålla käften. de har inrätt att hålla dig kvar på bussen/tåget - olagafrihetsberövande, det kan ge fängelse.
de kan däremot kalla på väktare men de får får inte göra ett piss de heller, inte annat än vad vanliga civila får göra. det vill säga de får bara slåss eller hålla fast i självförsvar, men gör man inget själv så kan de ju stå där som fån. de kan såklart tillkalla polis som har större rättigheter, men hur ofta tror ni polisen kommer för att ta en plankare?
har du då däremot uppgivit falsk identitet är du screwd för det kan man också få fängelse för. så håll käften, le och FIGHT THE POWER!
  Har aldrig fått en smäll, inte ens tanken har slagit mig.

2008-06-16 00:44
"INGEN rätt att hålla dig kvar på bussen/tåget" skulle de stå.

2008-06-16 01:07
utopia F20: Det är ordningsvakter de kallar på, och de har i stort sett samma befogenheter som en polis (bortsett från rätten att använda pistol) när de är på sin arbetsplats, så om de tar en så är man ganska fucked om man plankat.
 DIF!

2008-06-16 11:01
PuGe P19
Vad jobbigt du verkar ha det? Arga vakter som spöar skiten i folk konstant... Vill du inte ta konflikten, så är det ju bara att ta boten, man får känna av situationen lite. Oftast är de inte alls agressiva, då kan man försöka slingra sig lite vänligt.
Själva tanken med P-kassan är väl att man som du säger ska kunna ta straffet utan att det ska svida. Det handlar ju om att hjälpa till att betala varandras böter, så de knappt märks. Så varför rätta sig efter ett fel, om man inte behöver?
Ha med dig en bussremsa när du känner att du vill känna dig säker.
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2008-06-16 12:00
Om det är en "guljacka" som ber att få kolla på ditt färdbevis säger du bara Nej och går där ifrån, dom kan inte hålla fast dig och kommer antagligen inte göra det heller!
min pojkvän plankade framför en "guljacka" och när han frågade om han hade färdbevis så svarade min pojkvän "Ja, det har jag, men du får inte kolla!!" så gick han vidare ner till tunnelbanan!

Väktare får hålla fast, men inte kontrollanter eller "guljackor"!

2008-06-16 17:45
Guljackor/ Spärrvakter är ju standard att köra värsta ninjamanövern över spärren på fyllan mitt framför näsorna på dem bara för att dem inte får göra något men blir så jävla lacka hehe.
-

2008-06-16 21:22
"frågar de om personnummer är det bara att hålla käften. de har inrätt att hålla dig kvar på bussen/tåget - olagafrihetsberövande, det kan ge fängelse."

tyvärr så bryr sig dessa kriminella gäng inte om lagen!
stigili dang dang didan

2008-06-16 21:54
Bob P19: Okej om det nu är ordningsvakter de tillkallar har de ju rätt att hålla kvar dig, men har de verkligen rätt att tvinga ur dig dina uppgifter? De vet jag ej. Tål att tas reda på. man ska ju hursomhelst inte mucka mot dom för då e man ju screwd. vad ska de göra om man bara står där tyst?
Man lär ju däremot knappast få högre böter bara för man inte velat ge kontrollanten dom innan. Alltså lika bra försöka dra av bussen/tåget å se fall dom drar vakterna efter en istället för att låta dom ge en böter, kommer inte nå vakter har man ju klarat sig.

2008-06-16 22:02
Hände mig för inte så länge sedan, hade inte ett kort utan en reducerad biljett. Jag visade den, hon frågade hur gammal jag var och jag drog till med 18. Hon trodde inte på detta och tillkallade ett par kollegor som jag bad hålla käften eftersom jag hade ett gilltig färdbevis. Visst har dom rätt att ta legg på mig för att kolla min ålder, men jag har ingen skyldighet att uppvisa något sådant, och det vet jag.

2008-06-16 23:54
*..emelie..* :
nej dem får inte röra dig, din pojkvän är säkert en riktig superhjälte. Men i pratiken spelar det ingen roll om de får röra dig eller inte. Många av kontrollanterna är riktiga svin och många gånger håller de fast dig eller kopplar något grepp. Ibland är de hederliga människor men oftast inte. Finns inte mycket du kan göra åt saken om dem har hållt fast dig eller liknande, det är inte direkt så att polisen kollar på filmerna från tunnelbanevagnen eller liknande. ingen kontrollant har någonsin dömts för ofredande ( har jag för mig ) och detta kommer heller knappast att ske. Snacket om vad dem får och inte får göra är således ganska ointressant då dem kan göra vad dem vill i praktiken. Upplever emellertid kontrollanterna som betydligt mer aggresiva än guljackorna.

Ålderskontroll har jag aldrig varit med om, de gånger jag har haft kort för ungdommar dvs, men ser du äldre ut så finns det kanske risk.
Ja, jag har dyslexi.

2008-06-17 00:06
Buffeln
Varför skulle han vara en superhjälte? Tror du jag skrev det för att han skulle verka tuff? Isåfall är du långt långt långt ute och cyklar min vän.
Om dom håller fast mig så rycker jag mig loss och taggar där ifrån, eller ber att få ta upp min telefon och ringer till polisen och säger att jag vill anmäler.

hejdå.

2008-06-17 00:54
att ge förfalskat person nr funkar inte, det går att räkna på siffrorna så dom ser att person nr stämmer

Skivsamlare

2008-06-17 01:12
Det är ju inte svårare än att man lär in ett personnummer man slumpat med hamsterpajs personnummergenerator om man nu vill uppge falskt personnummer. Kan vara risky dock om det nu skulle visa sig att du blir gripen och inte bara får en böter i handen.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-06-17 01:25
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-17 01:27

2008-06-17 03:09
Jo du tror du får svårt att rycka dig loss när dem har dig i ett grepp, beror ioförsig på hur dem håller fast dig och vem som håller fast dig, blev själv fasthållen i typ ett polisgrepp, inte så lätt att slita sig då, visst nu vet jag inte om du håller på med kampsport eller liknande. Förövrigt brukar dem vara 5-6 stycken som ringar in dig om det gäller kontrollanter dvs.
Ringa polisen för att anmäla, visst gör det, jag har själv anmält kontrollanter vad tror du kommer att hännda? Tror du att kontrollanterna/spärrvakterna kommer att få problem för att du säger att dem höll fast dig? Du kommer antagligen få vänta ett par timmar på att polisen skall komma, polisen kommer tjaffsa lite med vakterna ( polisen är också trötta på att kontrollanterna gör saker de inte får göra ) Men det hela slutar med att du får betala 1200 kr och kontrollanterna slipper givetvis undan bestraffning.
Ja, jag har dyslexi.