I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Överlevde ett fall från 10:e våningen!?

Övrigt - Blandat

   

2008-06-10 12:03

Överlevde ett fall från 10:e våningen!?

I slutfasen av förra veckan fick jag ett samtal om en närstående som fallit rakt ner on the ground, från taket på ett 10-våningshus. Första tankarna som slog mig var: Överlevde han? Va? Allvarligt? Jag började filosofera lite i det hela. Lets say att varje våning var 3 meter eller mer i tak - 10x3 - 30 meter + Grundstommen och övrigt byggnadstjohej borde lämna byggnaden på minst 40 meter.

Nu heter inte jag Newton i efternamn & kan allt om tyngdlagar gentemot avstånd m.m så jag föreställde mig känslan att falla minst 35 meter rakt ner på en yta som inte var vatten. Fy satan för hela saken. Kan inte ha varit något trampolinhopp direkt.. Vilket skadorna visar:

Hjärnskakning
Punkterad lunga
Brutna Revben
3 stycken kotor i ryggen tvärkras
Respirator


För mig var det ett tacksamt mirakel att personen i fråga ens överlevde.
Följdfrågor som ploppade upp inside var i stil med: Hur hände det hela? Vad gjorde han på ett tiovåningstak? Maffiauppgörelse? + Den fåniga tanken: Vad tänker man när man väl faller mot marken från en sådan höjd? Med tanke på att man ändå hinner reflektera ett tag då färden är rätt lång. Oh shit - Jag dör (Kan ha varit en tanke. Ska fråga om det när personen är lite mer kry).

För att komma till sak, trodde jag först & främst att personen aldrig skulle bli bra igen. Med tanke på allt. Tio våningar. Hejdå gåförmågan typ. Igår fick jag dock besked av nära som berättade via telefon att trots att han låg i respirator med livshotande skador så var han väldigt pigg. Han ville hela tiden kommunicera. Blinkade som fan - Skrev ord på papper. Han hade visst försökt rita en bild av himmel & helvete och menat att inte heller han trodde han skulle överleva. Mirakulöst sa läkarna att han kommer att kunna gå igen. Även om det kommer ta tid kommer han att bli bra igen. Är man inte stålmannen då eller vad?!

Däremot sas det att om han hade landat på sina fötter hade alla hans organ i kroppen sprängts av trycket och det var därför en otrolig tur/överlevnadsinstinkt som gjorde att han föll på sidan.

Nu återstår det bara att se om han blir helt bra. En prognos kan vara annat från verkligheten. Fast efter gårdagens besked tror jag ändå att han blir det. Då han redan är så pigg.

Like a fairytale..
Hoppas nu att han blir fullt återställd och ger fan i att leka stuntman på höga höjder!

Oh You Mad Cuz I'm Stylin On You?