I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur lång tid innan en valp blir rumsren?

Övrigt - Blandat

2008-06-08 13:29

Hur lång tid innan en valp blir rumsren?

Oj, vilken klämkäck rubrik det blev.
Nu är det så att jag går i valptankar (rättare sagt längtar så att hjärtat värker) och har kikat på både ras och kennel.
Men, nu till frågan. Jag vill alltså höra om era egna erfarenheter, så ni som inte haft valp kan ju bara undvika att svara.
Hur lång tid tog det för er valp att bli rumsren?

(Inlägget ändrat av Rachel 2008-06-11 00:29:12)

My heart lives in my vagina.

2008-06-08 13:31
bli medlem på vovve.net rastplatsen, bukefalos eller alltomhund för mer utvecklade svar.

alla hundar är personligheter. o handlar om dig som matte/husse också

ingen aning om när min blev det, men gick rätt snabbt. var ute med honom 9 gr om dagen första veckorna.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-08 13:34
Jag skaffade mig en valp för tre veckor sen, det bästa jag gjort i hela mitt liv. Han är jätteduktig på att inte kissa inne om man går ut med honom ca var tredje timme, för att vara säker. På natten så sover han hela tiden och gör inga behov alls. Men dom blir väll bättre med åren på att kunna hålla sig också, väntar tills man går ut åså. När dom är valpar så kommer det som bara.

Har hört folk som inte fått rumsrena hundar ens när dom är 1år. Och vissa har dom rumsrena ganska snabbt. Man får ha tålamod helt enkelt.
kikk ass
Manager

2008-06-08 14:15
Ouf, valpar alltså. Jag är glad att min hund har fyllt ett år för ett tag sedan. Valpar är duktiga på att göra jobbiga grejer om man inte håller koll. Och att hålla koll är bara det en krävande uppgift.

Have fun ;)
Redline!

2008-06-08 14:28
Peppis F25
Eftersom många på Whoa har hundar valde jag att fråga här. Jag är väl medveten om att alla hundar är olika, det var därför jag frågade om egna erfarenheter.

mollow
Vilken lättnad det måste ha varit!

Dr.Octagon X26
Jag vet, förra valpen åt upp ett antal dyra kepsar som jag fick ersätta.

2008-06-08 20:53
Så länge du inte mesar så är de lungt.. du måste visa tydligt vad som är rätt och vad som är fel.
my name is xelly smelly

2008-06-08 20:56
Beror lite på hunden, men också på hur envis du är med att rasta den och hur bra koll du har på den när den verkar se kissnödig/bajsnödig ut. När den börjar nosa omkring på golvet för att sätta sig, eller om den ställer sig vid dörren. Gäller att vara snabb och kanske plocka upp den och låta den fortsätta ute.

2008-06-08 20:57
*host* köp bajspåsar och använd dem*host*
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Toastare

2008-06-09 08:31
Min första hund blev rumsren efter bara ca 2-3 veckor. Min nuvarande hund var nog 6-7 månder innan han var helt rumsren. Detta för vi bodde i lägenhet och han inte riktigt var med på noterna innan han lärde sig att visa att han behövde kissa.
Men som de flesta sagt, gå alltid ut med valpen efter den sovit, ätit eller lekt så minskar du ner antalet olyckor inomhus.
Valpar är söta, men sjukt jobbiga! Jag hade turen som inte hade en bit-valp. Min kompis hade en liten terminator som gnagde på allt han kom åt..
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-09 09:09
Men som de flesta sagt, gå alltid ut med valpen efter den sovit, ätit eller lekt så minskar du ner antalet olyckor inomhus.

Skulle precis skriva samma sak men Boo var före. Det är en enkelt tumregel att följa.
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2008-06-09 09:48
hej jag har en amstaff valp som e ca 1 år bästa köpet i mitt liv

hålelr med alla som skrivit redan 9-10 gånger varjedag

sen såg jag att det va nån som va glad för att han/hennses hund inte va valp längre för dom gjorde så många små tolikga grejjor

håller med där många saker som försvunnit

2008-06-09 12:40
Det tog runt 2 månader för våran. Bor du i villa eller lägenhet?
Toastare

2008-06-09 13:20
con_artist, en hund på ett år är ingen valp.. det är en trotsig tonåring ;)
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-09 16:55
För mig tog det typ en månad för bajset o 3-4 månader för kisset.. Sen e det ju alltid olyckor.. Tikar har en tendens att kissa inomhus innan löpet o hanhundar har fan alltid en droppe framme..

Att det tog olika lång tid beror så klart på nivån av mitt sneande:D
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-06-09 17:44
krullet
Villa precis vid skogen, så det blir nice. Har haft valp när jag bodde på sjunde våningen, men det gick rätt bra det med!

2008-06-09 23:51
Påtal om en valp, här hemma brukar jag ha 8-13 st små rhodesian-ridgeback valpar som flyger runt kors och tvärs och leker. Är man en inbiten hunduppfödare som levt med sina hundar länge så brukar man lägga upp rutiner t.ex. vilken tid på dygnet man låter dem äta för att sedan direkt gå ut med dem. Men när de kommer upp i den åldern att man ger dem till valpköparna så ber vi dem att följa den rutinen vi kört med sedan de öppnade sina ögon. M.a.o bygger vi upp ett "schema" från första dagen de föds. Att gå ut med dem när man ser att de går lite "oroligt" och sniffar speciellt på öppna ytor är ett litet tecken på att de måste utföra lite behov. Även att stå vid dörren och krafsa. Det kommer med tiden, och alla hundar är sig olika.

Men iaf, det brukar tar oss 3-5 veckor att få dem rumsrena (de som vi behåller speciellt) då de får leka med de stora bitcharna så blir det väl att de pissar på sig av rädsla då och då, men försöker följa de stora hundarnas exempel och gå ut med dem. Men för mycket av det goda leder till okontroll :).
*snaark*

2008-06-10 10:55
rumsren som i att inte pissa eller skita inomhus blev han direkt. bara man går ut med dom ofta som tusan. han lärde sig även att sätta sig vid dörren och skälla så gick vi ut.

rumsren som i tam (som i att ge fan i att äta upp mina skor osv) blev han aldrig, haha.

nä men det beror ju helt och håller på vad det är för ras och vad den hunden har för personlighet. alla är ju olika. men det antar jag att alla redan har skrivit.

men räkna ca 4-5 veckor så är han/hon rumsren, med träning då alltså.
MoDo - the Heart of hockey!
Poet

2008-06-10 11:47

Min vovve blev rumsren efter 1-2 månader, han är duktig på att visa
att han vill ut. Han bet även på saker men han har behärskat sig nu,
trots det är han fortfarande busig och i konstant behov av att leka...
rasen kräver det. Men det är skönt att slippa oroa sig iaf.
What I said, yo!