betalningsanmärkning, är mitt liv förstört?
Pga ett simpelt missförstånd har det dragits autogiro på ett konto som jag inte haft pengar på ett tag, det är ett sparkontro (trodde jag? för det fanns inge pengar på det) Jag trodde alltså att dom drog från mitt vanliga minuten eller vad man ska säga, jag fick först massa varningar och tillslut en "betalningsanmärkning" Jag vet inte om det heter det för det har ju inte kommit någon och knackat på dörren eller så men det är någon typ av markering under 1 månad... OBS! det gäller alltså under 1 månad... det känns ju inge vidare allvarligt detta eller? Hur stora problem tror ni jag kommer få i framtiden? 1 månad låter enligt mig inte så farligt men alla är ju så petiga med sånt där, det hade kunnat varit värre. Om det kommer massa tomtar och tar ens TV är det väl lite allvarligare Har detta kanske hänt just dig? tveka inte! skriv av dig OBS! Kronofogdemyndigheten har INTE ringt eller hotat mig osv
Kronofogdemyndigheten verkar vara som ett "lagligt" organiserat gäng som får göra lite som dom vill, undra vart alla saker tar vägen dom tar? Har man inga pengar så har inte!
Så du får inte köpa saker på samma sätt som vanligt under 1 månad? Inte ens värt att skriva en tråd om ju vafan ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har du fått en betalningsanmärkning (alltså inte "bara" en påminnelse) sittr väl den kvar i tre år eller vad det är. Då finns det massor av saker du inte får göra, typ hyra bil, ta banklån, handla på kredit och såna saker. Men jag fattar inte utav din text om det gått så långt att det hamnat hos kronofogden eller inkasso?
MR-J , Du trodde att det drogs från dit vanliga konto?, du hade inga cash på ditt "sparkonto".....Tycker verkligen du borde ha mer koll på din ekonomi din klant´, det är ju bara och läsa och kolla kontot från vilket dom drar cash.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Inkasso så var det det heter, 3 varningar sen inkasso då... men men det är inte alla som kan planera/ha koll på sin ekonomi funderar starkt på att börja lära mig det asså Men vadå en månad inkasso om man inte betalar under en lång tid det är DÅ först man får allvarliga anmärkningar och allt är kört typ har jag fattat det rätt då?
Ja. Inkasso är ingenting. De lägger bara på en avgift då de köpt fakturan av vad det nu är för företag.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Aha ok, verkar som folk runt mig har förstorat upp detta då... det var iaf första och sista gången
hehe för fan...du kan dessutom säkert slippa inkassot också om du ringer till dom och förklarar vad som hände, med vissa modifieringar på sanningen...jag har gjort det flera ggr kanske lyckats 3/7 skulle jag gissa. i värsta fall brukar det ju bara handla om att dom lagt på 50-200kr eller ngt...ibland suger det att resa när ingen betalar saker åt en
Graffare
2008-05-28 11:15
Fast det är rätt tråkigt om du får betala handläggningsavgiften till kronofogden på 640 kr :(
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Oj jävlar tar dom så mycket
Redaktionen
2008-05-28 11:32
Vem fan bryr sig om det om man nu inte har tänkt att styra lägenhet eller möjligtvis en ny bil? Vem har abonemang överhuvudtaget? Vem handlar på kredit? Nä, jag fattar inte folk som tar lån och binder kvar sig någonstans. Vägra bundet fast pris hos din elleverantör!
namaste
Göm dig, de kommer!
Signatur får rum här
Det är rätt körigt med kronofogden men inte alls omöjligt. Jag har lyckats få förstahandslägenhet på egen hand trots betalningsanmärkningar! Och sitter man redan i skiten så har man ingen större lust att handla på kredit eller ta ytterligare lån ändå, det kan jag lova! Det enda jag tycker suger är att det är ett problem om man vill starta upp ett företag och behöver ett startkapital.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
undra vart alla saker tar vägen dom tar? finns det nåt av värde (vilket är ovanligt vid vräkningar) auktioneras som ut och summan dom säljs för dras sedan av på din skuld. Resten magasineras och kan återfås mot betalning, i upp till 3 månader. Har ingen hämtat skiten då åker det till tippen. Då kan även vi flyttgubbar ta för oss av grejerna. HEHEHEE
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Toastare
2008-05-28 19:28
Man får olika antal påminnelser beroende på företag. Sen skickas det till inkasso med en pluskostnad på 160kr. Brukar inte vara några problem att betala då. Det som har hänt är inte att du fått en betalningsanmärkning för då måste det hela gå till kronofogden och finns sen kvar i 3 år. Utan du har blivit registrerad som osäker kreditkund, dvs. du kan inte köpa saker på kredit under en månad. Antar att autogirot var för en avbetalning. Varför reagerade du inte på påminnelsen? Gör det i fortsättningen, kan gå väldigt snabbt för saker att hamna hos kronofogden och då läggs det på 640kr plus ränta. Så du är osäker kreditkund under en månad, inte ens alla företag bryr sig om det registret
Jag skyller allt på Emma!
Ok tack så mycket för svar nu känns det skönare, som sagt detta var första och sista gången! Tänker iaf inte handla på kredit
Toastare
2008-05-28 21:30
nej spara är tipset och att om man får inkassokrav, ringa dem och hålla en dialog. Och om det hamnar hos kronofogden, ta kontakt med dem direkt och betala direkt så drar de ibland tillbaka betalningsanmärkningen i deras register.
Övervägde om jag skulle förklara det här med inkasso och Kronofogdemyndigheten eftersom MR-J verkar vara i behov av hjälp, 90% av svaren i det här inlägget är för övrigt full av felaktigheter och det är inte till någon hjälp även om folk menar väl.
Låter dock datainspektionen stå för informationen, ett tips till alla egentligen.
Värt att veta om inkasso Betalningsanmärkningar Kreditupplysningar Något som en betalningsanmärkning eller notering som bara syns i en månad existerar inte.
MR-J Betala kravet bara så har du inget att oroa dig för, även om man skulle vara så "slarvig" att det går till Kronofogdemyndigheten och utslag fastställs med betalningsanmärkning som följd så har man som första gångs syndare ett kryphål.
För att minska konsekvenserna av en enstaka betalningsförsummelse finns en ny regel i sekretesslagen som säger att om en skuld betalas innan kronofogdemyndigheten har fattat beslut i ärendet, ska uppgiften sekretessbeläggas och får inte läggas in i Ku-registren. Men om samma person inom två år får ytterligare en betalningsanmärkning, lämnas båda uppgifterna ut till Kuföretagen för registrering. En betalningsanmärkning är inget man drar på sig för att man missar att betala en räkning, tar ett litet tag, aningen så kan man helt enkelt inte betala, är farligt disträ och virrig, skiter i det eller bara allmänt dum i huvudet.
Toastare
2008-05-28 23:15
Fredrik, men så hade jag precis förklarat om att han var registrerad som "osäker kreditkund" och då jag själv har skulder, betalningsanmärkningar och är god vän med de flesta inkassobolag i Sverige så vet jag vad jag pratar om. Vi prata alltså fortfarande om "osäker kreditkund" vilket han är i en månad.
BountyBoo F28: Du får gärna utveckla exakt vad det innebär, "osäker kreditkund", finns ju ganska stränga regler för vad, hur och när saker noteras i kreditregistret. Om inget utslag fastställs, dom eller liknande så skall man verkligen ha misskött sig, ex övertrasserat sitt konto riktigt grovt eller genom bedrägeri snott åt sig pengar om det skall synas när man tar en upplysning. Att man ligger på inkasso är inget som syns eller får synas enligt svensk lag, många tycks dock blanda ihop saker en massa. Men jag kanske missat en massa, sen så erkänner jag just "Kreditupplysningar" inte är mitt starkaste kort, inkasso har jag snart 6 års erfarenhet av.
Toastare
2008-05-29 10:59
Fredrik, det finns ju olika grader av betalninganmärkningar. Vissa kanske bara syns när du söker kredit/lån, andra när du ska betala på avbetalning etc. Det här med osäker kreditkund blev jag också när en avbetalning gick till inkasso. Det var en notering som företaget som jag hade krediten hos noterade och som då syns för andra jag söker kredit hos, att jag inte betalat som jag ska. Jag hittar faktiskt ingen info om det när jag söker på det, konstigt nog.
Kan ju vara så att de själva inför en notering alt/eller också låter andra företag som de samarbetar med kunna se det, men att det skulle synas om jag skulle ta en kreditupplysning på MR-J är jag mkt tveksamt till. Sen så vet jag att banker har en mycket större insyn än vanliga företag, och de flesta kreditutgivare är idag banker så det stämmer nog. Jag skulle dock bli lite små förbannad och anmäla dom till datainspektionen, detta låter som en gråzon och många företag följer inte kreditupplysningslagen.
Något som jag vet händer om man skippar pröjsa in Inkasso är att man åker på något som kallas "okänd förfrågan". Dock är detta ca 1 mån innan kronofogden ger dig en riktigt betalningsanmärkning. Denna förfrågan lägger sig så fint bland alla dina andra vanliga förfrågningar men denna är totalt blank, alltså du ser varken frågeställare eller belopp. En okänd förfrågan ligger i 36 månader precis som en vanlig och kan sätta många många käppar i hjulen. För att göra det ännu mer invecklat så är ca 10% av alla okända förfrågningar inga riktiga "okända förfrågningar"(alltså pga missskött betalning) utan kan bla göras när man startar eget osv. En okänd förfrågan innebär nästan alltid avslag på lån och krediter. Det anses som för hög risk. Har varken sett eller hört talas om "1 månaders bet.anmärkningar".. Men en missad räkning som går till inkasso och som sedan betalas inom utsatt slutdatum är absolut inget som fastnar i din kreditbild. Jag har svårt att tro folk som säger att dom "råkat" få en bet. anm. Det är alldeles för många påminnelser och brev för att det ska kunna passera oupptäckt.
rapperted.se
och lite OT som många inte verkar veta och som kan vara av vikt är att en betalningsanmärkning faktiskt inte endast ligger i 36 mån utan den ligger i 36mån + året ut som du fick den under. Så får du en i januari så är det tråkigt nog 4 år som man får dras med den.
rapperted.se
Toastare
2008-05-29 17:32
ted, tjena ;) men betalningsanmärkningen..ligger den 3 år. Eller är det 3 år efter man betalat den?
Hajj hajj! När kronofogden tar över ärendet så har du 10 dagar att bestrida det och när det är settled så börjar dina 3 år + året du fick den ticka ner. (Alltså så kan du ha massa skuld kvar, tiden på anmärkningen börjar ticka den dagen du får anmärkningen) Så med andra ord kan du ha skuldsaldo hos KF men att anmärkningarna har gått bort. Är man osäker på nåt så är det ju faktiskt bara att ringa UC på 08-6709000, där kan du få ALL info gällandes dina egna anmärkningar, förfrågningar och hur länge dessa kommer ligga.
rapperted.se
Toastare
2008-05-29 19:20
ted, ah det är ju nått positivt i alla fall... core, allt som Kronofogdsmyndigheten utmäter (lägenheter/hus, lösöre, bilar etc.) går på auktion. Man kan gå in på deras hemsida och se vad som finns att köpa och det utannonseras i tidningen när de har auktioner. Det dras inte av på skulden om någon köper det. Utan det kommer en värderingsman som värderas sakerna som han anser vara av vikt (dator, kamera, mobil, tv, stereo, osv...även om du har nått speciellt som ett dyrbart saltvatten akvarium...eller en samling värd en del) det som de tar dras sedan av på skulden. Som tur är krävs det en del för att de ska göra så vad jag har förstått. Det första de gör är att ta alla inkommande pengar i form av återbäring på skatten etc. Och har man lön ringer de till arbetsgivaren och tar alla pengar som överskrider existensminumum på ens lön. Det bästa är ju att kontakta dem och göra upp en personlig avbetalningsplan så man slipper massa onödigt tjaffs. Visar man att man vill lösa sina skulder (det är ju ändå ens eget fel att man hamnat där, OM nu inget oväntat i ens liv hänt) så är det trevliga.