I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SJ's nya lyxuniform

Övrigt - Blandat

2008-05-27 12:51

SJ's nya lyxuniform

Här är SJ:s nya lyxuniform.
Företaget satsar drygt 30 miljoner och har tagit hjälp av designgurun Lars Hall för att ta fram uniformerna.
Varje uppsättning kostar över 10 000 kronor - lika mycket som italiensk snobbkostym.
- Det räcker till en kostym av hög kvalitet, till exempel Canali eller Armani, säger Måns Nelson, butikschef på Gabucci i Stockholm.

Den nya uniformen

Japp, nu får SJs anställda chansen att se riktigt glidiga ut i sina nya Don Corleone liknande kostymer för runt 30 millar. Man kan ju fråga sig ifall det höjda priset på månadskortet verkligen beror på skadegörelse och klotter som man får höra så ofta, eller ren fåfänga.

Saxat från FB, cred till Fartface.

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-05-27 13:04:20)

'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2008-05-27 13:04
Pinsamt, otroligt pinsamt.
AOTP - PHARAOHS!
Toastare

2008-05-27 13:04
SJ har ju inget med kostnaden på ditt månadskort att göra. Däremot kan du ju fråga dig om det höjda priset på dina tågbiljetter.

Flyttar tråden till blandat.
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-27 13:08
Jag älskar bilden, man får ju onekligen intrycket att de skrattar åt åskådaren ;)

10.6k känns aningen häftigt och jag förstår inte riktigt vitsen. Är det plankarna som ska känna mer respekt eller är det vanliga resande som på något vis ska inbillas att de får en angenämare resa?
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-05-27 13:18
Känns lite i överkant, men ett par frågor som inställer sig är:
- Hur länge är det planerat att en uniform ska hålla?
- Är de 10,6 k:na inklusive framtagningskostnad eller utan?

Sen står det ju även lite längre ner att:
Det här är en stor investering. Men eftersom vi har en ny leverantör så sänker vi vår genomsnittliga uniformskostnad, det blir en effektivare kostnad, säger Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig på SJ.

D.v.s. i snitt kostar alltså en av de gamla SJ-uniformerna mer än de nya.

Coke - Inte SL, SJ. Inte lika hårt drabbat av plankning :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-27 13:33
Bounty Helt rätt, är som sagt ganska nyvaken... :)

Hittade det här i SJs årsredovisning för 2007:
En ny handdator introduceras under 2008. Den kommer att underlätta ombordarbetet avsevärt och skapa förutsättningar för att ge snabbare och bättre service. Nya uniformer kommer att lanseras under 2008 för att förtydliga en viktig intern förändring mot bättre kundvård och service. Uniformerna är en viktig del av SJs varumärke. Avsikten är att signalera professionalitet, trygghet och säkerhet.

Onödig utgift som fan enligt mig.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel

2008-05-27 13:43
Äsch, vem bryr sig
Hey

2008-05-27 13:52
Det här är en stor investering. Men eftersom vi har en ny leverantör så sänker vi vår genomsnittliga uniformskostnad, det blir en effektivare kostnad, säger Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig på SJ.

Kan nån förklara detta för jag fattar inte hur det går till. Alltså om man bara behåller dem gamla uniformerna så blir det dyrare än att lägga 30 miljoner på nya i slutändan? Jag antar att jag missat nånting

2008-05-27 14:00
jaaa fyfan va dom ska få respekt me sina nya uniformer.. verkligen nåt att skriva om i tidningen?
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2008-05-27 14:01
Vad kan man förvänta sig när äcklet Ulf Adelsohn sitter som ordförande för SJ.
 DIF!

2008-05-27 14:21
FarmorBerit - Så du skulle ha samma känsla av "ah, den där snubben jobbar nog här och kan hjälpa mormor hitta till platsen om det behövs" om uniformen och handdatorn ersattes med "ledig klädsel" plus block och penna? :)

Scripta - Det är inte som att man bara gör en uppsättning uniformer och sen behåller dem år ut och år in.
Om de gamla kostar i snitt 11k och måste bytas vartannat år så är de nya ett kap om de "bara" kostar 10,6k (med samma bytestid). Om de nya dessutom skulle vara hållbarare är det ju ytterligare en bonus, men det är nog att hoppas på för mycket.

10-4, over...

2008-05-27 14:24
Scripta.

Uniformsbytet innebär en mer effektiv hantering med nya rutiner för lager och logistik. SJs genomsnittliga uniformskostnad (snittkostnad/uniformsbärare) har sänkts genom den upphandling som gjorts.

Från http://www.hallekis.com/xx080527f.htm

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka, men det känns som att det kanske kan finnas långsiktiga pengar att spara in på. Om jag förstått det rätt så går hela 'klädbytet' på 30mkr, inkl design och kostanden för de faktiska plaggen? Det är väl isf inga konstigheter. Jag har nog kläder för ungefär lika mycket på mitt jobb, och då är jag ändå bara simpel arbetare. :)
Göteborg på låtsas.

2008-05-27 14:30
Om man läser den minst sagt dåligt formulerade artikeln i Expressen (folk borde verkligen sluta använda kvällspress som sina källor) tycker jag det är ganska uppenbart att de 30 miljonerna är inklusive framtagningskostnaderna. Med andra ord kostar inte varje uniform som köps in till de anställda 10 000:- i sig. Den kostnaden är Expressens egen huvudräkning där de helt enkelt delar 30 miljoner på antalet anställda i SJ som ska bära kostymen.

Enligt SJ:s egna uppgifter satsar bolaget sammanlagt omkring 32 miljoner på den nya uniformen. Enkelt räknat handlar det om cirka 10 600 kronor per anställd, då 3 000 i personalen ska använda kläderna.

Företag gör olika investeringar hela tiden. De tar fram nya kläder till sina anställda, de byter logga etc etc. Hur många gånger har inte BK's personal bytt konceptklädsel de senaste fem åren? Detta är naturligtvis inte gratis, det sitter någon och tar betalt för att "designa" nya koncept. Huruvida denna kostnad läggs på de produkter vi sedan köper av företagen låter jag vara osagt, men jag förstår inte varför SJ fallet är så förbannat upprörande eller anmärkningsvärt? För att sätta saker i sitt perspektiv kostade det runt 100 miljoner att ta fram Telias (nu inte så) nya logga.
What it is, it is and what it ain't, it ain't

2008-05-27 14:31
Mabande

Vi har inte SL nere på den skånska bygden men likväl mängder av plankare. Mången gång har man fått tillfälle att besöka Arlöv och liknande metropoler för att undvika konduktörer ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-05-27 14:55
Är det SJ som sköter Pågatågen?
(har inte reflekterat över det faktiskt)
Plus att det ju var en miss av mig att inte veta att vi bor i samma landsände :)

10-4, over...

2008-05-27 15:09
Pågatågen står under skånetrafikens regi och verksamheten sköts av arriva.

Jag trodde att öresundstågen hade något o göra med SJ men efter en snabb efterforskning har det visat sig att DSB helt tagit över på senare år.

Vi kommer med andra ord endast få se de nya uniformerna på utomlandskapliga resor.

2008-05-27 15:10
Mabande P31 Hehe, nu sätter du ord i munnen på mig. Jag har precis lika mycket (läs: lite) förtroende och tillit för SJs arbetare, vare sig dom har på sig sina gamla uniformer eller en gangstersuit i italienskt siden med matchande dollartecken-beprydd pimpstick helt enkelt :)

2008-05-27 15:21
Skitsnygga uniformer och eftersom SJ är ett vinstdrivande företag så vill de att det ska gå så ekonomiskt bra som möjligt. Varför skulle de införa nya uniformer om det inte vore lönande?

2008-05-27 15:22
Mabande och Hobbs
Jaja, men hur i helsike kan dem gamla uniformerna kosta så mycket? Nu vet jag inte om jag har åkt med SJ på ett tag, men det låter ju ändå sjukt högt
hobbs, jag vet ju inte vad du jobbar med men har inte summan för dina kläder en del med säkerhet att göra om du är "en simpel arbetare"?

2008-05-27 15:47
Ja du, det är inte billigt att sy upp hållbara arbetskläder, för det handlar ju inte bara om representation utan även om sånt som åttatimmarsdagar i sommartid och vintertid (d.v.s. ska både behålla värme och kunna medge svalka).
En vanlig grovjobbsjacka går ju lätt på en tusenlapp eller så, plus skor, skjorta, byxor blir det ett par tusen till. Att sen ha den i en kavajmodell kan nog vara lite extra krävande för plånboken.

10-4, over...

2008-05-27 15:53
Så den som tar över verksamheten olch förlägger den till Vietnam skulle kunna tjäna ett par kronor? Jag behöver ett nytt jobb.

2008-05-27 16:16
Scripta. Sen tänker jag att varje person har minst ett par-tre uppsättningar av åtminstone de plagg som sitter närmast kroppen.

Uniformen bärs av ombordpersonal, stationsvärdar, lokförare samt personal i resebutikerna. Totalt är det är det cirka 3 000 medarbetare som byter uniform och det handlar om ungefär 82 000 plagg totalt.

Från samma källa som förra inlägget.
Göteborg på låtsas.

2008-05-27 16:28
På Connex har vi minsann inga flådiga kläder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-27 16:32
Hobbs siffror ger f.ö. en snittkostnad på 390kr / plagg (inkluderat designarvode och annat).

10-4, over...

2008-05-27 17:48
länge leve löpsedelsjournalistiken! :)

ingen annanstans blir 390kr så lätt 10000.
cry me a river!
--> thcrew

2008-05-27 17:52
Mabande
Men plagg är ju inte samma som uniform och antar att dem med plagg menar enskilda klädesplagg eftersom SJ knappast har 82000 anställda. Eller?

2008-05-27 17:57
Scripta,
Även om det är så blir det likväl i snitt 390kr per del.
inte särskilt mycket.

cry me a river!
--> thcrew

2008-05-27 17:57
(sen har säkerligen personalen mer än en uniform per person och antagligen finns även ett hyffsat stort lager med reservkläder lite varstans)
cry me a river!
--> thcrew

2008-05-27 18:03
joda
Men det slutar ju fortfarande upp på 32 miljoner. Vill inte vara en besserwisser men det var lite missledande när du skrev "ingen annanstans blir 390kr så lätt 10000." eftersom 390 och 10000 var helt olika siffror på olika saker :)

2008-05-27 18:19
Scripta.
Säkerligen lika felaktiga siffror på samma sak. Det är ju inte heller totalsummen dom hakar upp sig på utan att kostymerna kostar 10000kr styck.

att det finns 3000 anställda och totalsumman är 32miljoner innebär inte att kostymerna kostar 10000kr styck. inte nog med att dom lär ha extra uppsättningar, dom lär dessutom ha säsongsvarierande klädsel. sanningen ligger nog närmare några få tusenlappar än 390, men likväl långt ifrån dom 10000 som expressen påstår.

cry me a river!
--> thcrew

2008-05-27 18:22
Tycker att uniformen var riktigt fin och ska bli roligt och se någon anställd i den. Hoppas den känns lika skön som den ser ut också.

Off topic: är italienska snobbkostymer (Armani, Gucci etc.) verkligen så billiga? 10k..? Låter som hittat för mig.
Rappare

2008-05-27 20:27
Jag skiter i kläder, och jag skiter i handdatorer. Jag vill bara kunna åka hem en helg någorlunda spontant utan att behöva betala en tusenlapp för det. SJ, (och SL för den delen) har onödigt höga priser.

2008-05-27 20:35
Där var nånting jag definitivt skriver under på!
Det är oftast billigare för mig att ta bilen 65 mil till Stockholm för att hälsa på polare och familj än det är att ta tåget...

10-4, over...

2008-05-27 22:17
Dessutom så har väl tågpriserna stigit ganska mycket senaste åren. Jag vet inte vad det beror på men kläder känns ju definitivt som nåt att spara in på

2008-05-27 22:37
Med en omsättning på 6,9 miljarder så är 30 miljoner en piss i Mississippi...

10-4, over...

2008-05-27 23:46
Mabande
Sant, men ändå ingen summa man drar iväg bara för fans skull.
Men visst, det kanske är befogat att byta uniformer. Känns dock underligt för det finns väl knappt något motstycke mot den där uniformen i Sverige och framförallt inte hos statsanställda, om man bortser från arbetskläder med säkerhetskrav. Men jag har en krypande känsla av att Mabande kommer att motbevisa mig :)

2008-05-28 00:02
Scripta. Enligt SJ själva så sparar de ju faktiskt pengar på denna upphandling. Det är väl ett bra argument? Egentligen känns detta inte ens som en nyhet, utan bara något som Expressen snappat upp och tyckt att man kan blåsa upp med stora siffror för att få det att verka vara något det inte är. Som sagt, det blir förmodligen inte så mycket pengar per uppsättning av uniform. Det är väl bara bra att personalen får bekväma, stiliga och förhoppningsvis hållbara (både praktiskt och estetiskt) om SJ dessutom sparar pengar på det. De hade väl säkert kunnat spara ännu mer pengar, men då kanske på bekostnad av en eller flera av punkterna från förra meningen.
Göteborg på låtsas.

2008-05-28 00:14
ja nu när dom höjt tågpriserna så urlöjligt mycket har dom väll rd me de. fy fan för sj.

2008-05-28 00:15
10 papp för en kostym är inte så farligt,.. duktigt med budgetarmani får du för det..
mama said knock you out

2008-05-28 08:53

uniformen sitter som ett smäck :)
det var många år sen SJ bytte uniform, så det är på tiden att vi fick en ny!
och självklart så har inte nya uniformen något med biljettpriserna att göra haha
mjao!

2008-05-28 09:00

och 10000,- per uppsättning är inte samma sak som 10000,- för en kostym.
utan då har vi 2 kavajer, 8 skjortor, 2 västar, 4 byxor/kjolar, jackor, väskor m.m.
tror inte man får så mycker för pengarna på armani :)
mjao!

2008-05-28 09:10
BountyBoo

månadskorten på SJ är inte så jävla billiga dom heller kan jag lova. bara en liten parantes eftersom du verkade tro att det inte existerar sådana för SJ..

2008-05-28 09:51
DaShiki - Stort tack för persedellistningen :)

10-4, over...

2008-05-28 12:00
yay, då hade jag lite rätt iaf.
cry me a river!
--> thcrew

2008-05-28 18:37
det va ju 10 år sen dom bytte uniformer sist, det va väl på tiden. Jag jobbar på ett annat tågbolag och vi byter var 3.e år.

2008-05-29 08:38
sen har jag för övrigt tyckt att deras gamla uniformer är så galet fula att det var synd om dom att de var tvingade att ha dom på sig.