Restaurangbranschen
Vad har ni för erfarenheter ifrån restaurang och krog arbete? Jag själv sökte helgjobb och sommarkneg på en restaurang/nattklubb för 1-2veckor sedan, väldigt fräscht ställe som ligger nere vid hamnen med uteservering och hela kittet. Även två dansgolv på två olika våningar när det är öppet som nattklubb på helgerna. Började med att jag ringde till chefen som styrde och ställde där borta och vi kom överens om att vi skulle bestämma en tid om en anställningsintervju, en vecka senare så träffades vi och jag lämnade över mitt CV och vi snackade om allt möjligt i 10 minuter ungefär, sedan skakade vi hand, skildes åt och jag hoppades på det bästa. Sen i lördags så ringde han och frågade om jag hade lust att jobba kvällen, sjukt jävla glad så tackar jag såklart ja. Hela dagen så går jag runt i circlar och närvös som fan men peppad till 1000. Allt jag fick veta var att jag skulle komma dit klockan 8 och klä mig svart t-shirt eller piké utan några tryck, så jag antog att jag skulle få arbeta ute på golven och inte bara som diskare eller något annat inne i köket. Kan också säga det att jag har 0 erfarenheter innom restaurangbranschen och har ingen utbildning eller what so ever. Så utan att den blekaste aningen om vad jag skulle få göra så gled jag ner lagom till 20:00. När jag kommer dit så får jag hälsa på alla vakter, bartenders och de övriga. Var också en hel del nya anställda där som hade sin första kväll precis som jag. Vi fick en snabb genomgång med chefen, updraget är att jag ska hålla koll på baren så det finns is, sprit och glas. De gångerna det är lugnt i baren så är det diskplock och hålla rent på borden som gäller. Måste även se till att folk försöker bete sig så gott dom kan. Själva kvällen var väll inte så intressant, helt knökfullt. "Bara" 500st hade köpt förköp. Det jag fick göra var springa runt som en galning och hålla kollen så gott jag kunde. Och det slutar med att jag kommer hem klockan 04:00 trött som ett as med glassplitter i skorna och stinker svett och öl. Gjorde väll en hel del tabbar, men det var min första kväll och jag gjorde mitt bästa. Fick också 50kr dricks från "potten" :) Så nu undrar jag var ni har för erfarenheter innom branschen? Jobbar ni eller har ni jobbat? Vart isf? Vilka tider? Vilka löner? Ni kanske har någon spännande historia att berätta om :)? /mvh diskplockaren.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag går andra året på Hotell & Restaurang i Kungälv. Har varit ute och praktiserat en hel del, och det senaste stället visade jag framfötterna så mycket det gick och bad om dagar då jag fick jobba ensam i köket. Fick även låsa dessa dagarna och det var väldigt roligt om jag skall vara ärligt. Det är inte det största stället direkt, men det är en trevlig restaurang/krog. Tiderna jag jobbade varierade från 08:00 - 16:30, då var det lunch. Jag föredrog kväll för erfarenheten och då jobbar jag från 16:00 - 00:30+. Ni kanske säger nu "Går man i skolan får man INTE jobba så". Nej, det fick jag egentligen inte enligt dessa lagar och regler, men jag ville visa mina framfötter inför chefen och jobbade bara på och bad aldrig om att få sluta tidigare. Fick ingen lön, men fick dela dricksen med personen som stod i serveringen, och det brukade bli 250:-+/person varje dag.
*snaark*
Dricks <3, fick iofs bara 50kr, men glad blev jag. Annars verkar det som ett riktigt bra jobb, jag hoppas chefen där borta ringer mig något mer så man får knega lite mer. Förresten, hur är det med avtal och sånt där? Vilken tid börjar man få ob?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hahhaha! visst är det kärlek!? känner igen det där, jobbar till tidigt på morgonen, sjukt ont i fötterna, men det är så mysigt ändå.. =) Jobbat i bar till och från i 5 år, jag gillar det som fan, synd att jag bor på ett så litet ställe att man inte kanb överleva som bartender.. =/ 50:- lät lite snålt, iofs var du ju ny, men ändå.. vi levde på dricksen när jag var upp till norrtälje en sommar, det var nice, 7-800:- på fickan efter en fre/lör kväll.. Det är stressigt, jobbiga tider, fysiskt och psykiskt krävande, men ack så givande.. <3
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Har du skrivit på något papper? Jag kunde inte tyda det ur din berättelse. När ska du få lönen och vad ligger den på? Jag vet inget om resturangbranschen utan frågar av nyfikenhet.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
800kr på en kväll var ju inte dåligt. Men då måste det väll ha varit restaurang? I lördags så var det bara nattklubb, enda maten man kunde köpa var små pajer i baren. Vilket ingen köpte.
Inkonkret, har inte skrivigt på något och har inte snackat om någon lön i huvudtaget. Fick bara samtal från bossen där samma dag som han fråga om jag ville jobba.
Okej, du verkar lite för loj. Ring till chefen och fråga efter/om din lön från helgen och om han inte säger "du fick ju din dricks" frågar du när du kan få denna lön och när du kan få jobba igen.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Haha, hur kan du jobba utan att veta vad lönen är? Och att inte skriva på något? Dom kan ju lika gärna bara skita i och betala dig, haha.
Jag kör garderob, diskplock och håller iordning på borden (torkar av och ställer iordning skit). Den här månaden hade jag 140 arbetstimmar, varav ett par av passen låg på 15 timmar ensamma. Snart får du också dom passen, och då lär du undra om det är värt det :) Men för att vara lite positiv också så kan jag säga att restaurangfolk och krogpersonal är riktigt sköna, och du får billigare/gratis drinkar. Kör hårt säger jag!
Är inte specielt rädd för att bli blåst, det här är ingen tattarkrog precis. Och jag tror inte någon kommer försöka lura mig på ett arbetspass. Jag fick chansen att jobba, så jag tog den. Chefen där är skit trevlig också, jag erbjöd mig att jobba där gratis som praktik så jag får erfarenheter och referenser men han sa det att han tyckte man skulle få betalt om man nu ska jobba. Sen att ringa upp sin arbetsgivare efter första dagen och börja gräla om lön är nog ingen hit heller. Jag tror inte lönen är dålig heller, kan väll utgå ifrån resturang avtalet som ligger på 75kr timmen + ob + dricks.
hazn, hur länge har du arbetat där? Har du inte fått stå i baren något?
Har ingen sån utbildning, men det har hänt att man har hällt upp en glas eller två när det har varit mycke folk. Jobbat sen februari.
Ok, det var två nya tjejer där som började samtidigt som mig som fick ställa sig i baren det första dom gjorde. Vet inte om dom hade någon utbildning men jag tror inte det. Iofs fick dom bara tappa upp öl och cider på uteserveringen men ändå. Snackade med en av bartenderkillarna där också som inte hade någon utbildning. Han hade börjat som diskplockare och nu var han barchef. Hur pass vanligt är det?
Är väl vanligt inom alla branscher att man går uppåt på stegen. En vän till mig på jobbet började som garderobiär och är nu servitris. Jobbar du nog länge och visar framfötterna så lär det komma en befodran nån dag. Beror på personalsituationen och dig själv.
Restaurangbranschen är underbar! Jag gillar dock att vara i köket mer än att servera. Så om du får tillfälle så borde du lära dig lite matlagning och börja som kock! Folket inom restaurangbranschen, de flesta iaf, är ju sköna människor. Bara det gör att man fastnar. Att komma hem och vara astrött är det bästa, då har man vart effektiv! Lycka till! :)
kikk ass
Toastare
2008-05-27 00:28
Skriv kontrakt och ta reda på din lön. ALLA i resturangbranchen är ute efter pengar och bar-nisse är väl inte den yrkeskategori de bryr sig mest om. De vet att om en inte är nöjd, finns det alltid nån på tur som är det. du ska aldrig, aldrig jobba utan att skriva kontrakt...eller om du nu mot förmodan skulle jobba svart, vilket inte ger dig sjukersättning semesterersätting etc. ska du se till att få cash i handen efter passets slut. Chefer "glömmer" lätt att du jobbat, från skabbigaste syltan till finaste stället..
Jag skyller allt på Emma!
Jag är en bra kock, det räcker. :) Hahaha.
be the change
Barnissar är så jävla underskattat.. man har jobbat med en del jävla idioter under åren, men när man har en riktigt bra nisse så är hela jobbet så mycket roligare.. =) samma med diskplockare. Grejen är att om nån del på en resturang slackar så går allt åt helvete, måste jobba som ett lag! Riktigt bra gemenskap osv. sen är ju de flesta som jobbar där riktigt sköna också.. =)
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Det är ju allmät känt att service- och byggbranschen är de sektorer där det trixas mest med ekonomin. Att jobba som diskplockare är iaf trevligare än att jobba som diskare. "Gratis" cigg och floor change som kan bli en hel del om man jobbar på ett bra ställe. Lyckades blöda ner hela baren jag jobbade på vid nyårsafton för tre år sedan. Alltid lika kul när drinkglasen fastnar i varandra och man slår ut dem i handflatan och de går sönder ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
välkommen till resturang bara att bita ihop och köra om det känns kämpigt, i slutändan är det värt det. har inte rört min lön på 2 år. lever bara på dricksen. det bästa med det hela är att man lär känna så sjukt mycket människor och förmånerna man får är inte heller helt fel. går in gratis nästan överallt numera och man betalar inte så mycket i baren heller ^^
Som sagt, inte direkt ovanligt att den "trevlige" chefen blåser en på lönen. Be om ett anställningsbevis och säger snubben nej då är det bara söka dig till något annat ställe. Bättre det än att jobba för låg eller ingen ersättning.
usch hatar restaurangbracnhen men hbur mycket jag än försöker undvika det så slutar det alltid med att man hamnar där igen. Nu kanske jag var lite dramatisk för det är ju bara ett sommarjobb men ändå...
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Det är en unde3rbar branch. men inget som håller livet ut. dock är dte skönt att kunna supa flera dagar i veckan tan att ta upp kortet ur dinkan.
And your fat friend, her nickname is Mini-van.. http://seanism.com/dlarea/?action=watch&id=120