I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bomblarm på Oskarshamns kärnkraftverk.

Övrigt - Blandat

2008-05-21 11:04

Bomblarm på Oskarshamns kärnkraftverk.

Det var några minuter före 08 på onsdagsmorgonen som en man från en svetsfirma var på väg in genom centralvakten på kärnvakten när en säkerhetskontroll gjorde utslag.
(...) Han greps då och på honom hittades då ett sprängmedel.

- Finns det någon möjlighet att snubben bara "råkade" ha med sig högexplosiva ämnen till ett kärnkraftverk? Ja, men den är nog ganska liten...

- Vi vet ännu inte varför mannen hade ämnet på sig, säger Sven-Erik Karlsson vid polisen i Oskarshamn. Bombtekniker är på väg från Malmö men de kommer inte att vara framme förrän senare i eftermiddag.

- Ehm, va? Borde inte bombteknikerna ha någon form av frakt som gör att de kan komma fram ganska snabbt?

Länkar:
DN.se
SvD.se
Sydsvenskan.se

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Poet

2008-05-21 11:06
Undrar vad motivet är?
At the gates of Eternity...

2008-05-21 11:32
Acetonperoxid är ju ett ganska vanligt "hemmapul" sprängämne som folk leker med i tid och otid.

Med tanke på att "Enligt Roger Bergman rör det sig om mycket små mängder:
- Det handlar om att man har upptäckt rester av ett ämne på en påse som mannen hade med sig."
är det säkert bara rester som blivit över när han varit ute och spräng hundlatriner eller whatever, men vem vet:)
I'm a writer, a poet, a genious, I know it
I don't buy cheeba, I grow it
www.eyegasm.se

2008-05-21 11:42
Härligt med lite news Mabande!
Du är nog inte ensam om att tycka att experterna borde ha något mycket snabbare transport-sätt.

Tänk om det nu skulle visa sig att det härjas med bomber på kärnkraftverken osv osv men att man var sen med att utröna om det rörde sig om något visst ämne eller så. Ja ni förstår poängen. Det skulle ju suga.

Ska bli spännande att följa upp tråden (nyheterna) och se vad som händer och hur det går för polisen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-21 12:22
oj läskigt.
halva min släkt bor ju där (eller hör hemma där iaf mina kusiner bor väl inte där just nu då de pluggar men de kan ju varit hemma). tur att inget hände.

NU har en av dem klarat sig undan Tsunamin i Tailand och ev. sprängning av kärnkraftverk i Orskarshamn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-21 12:26
Äh! Det är Sverige vetu väl, "här händer inte sånt".. svenska skygglappar på.

Gillar att bombgruppen inte verkar ha så bråttom f.ö. :)
"Vart vi är? Nej vi blev så hungriga förstår du, sitter på Max i Kalmar och drar ett meal bara.. men vi kommer snart, lovar!"
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-05-21 12:28
Med tanke på allt blåsväder som svenska kärnkraftverk varit med om så är det nog lite bra att säkerhetsrutiner äntligen börjat fungera. Att sedan Polisen tar sig 8 timmar på att komma fram till en potentiell katastrofplats är ju bara tragiskt. Go Oskarshamn!

2008-05-21 12:30
Har själv fått erbjudande om att jobba på Barsebäcks säkerhetsavdelning. Säger väl ganska mycket om hur höga krav de verkar ställa ;)

2008-05-21 12:31
Att sedan Polisen tar sig 8 timmar på att komma fram till en potentiell katastrofplats är ju bara tragiskt. Go Oskarshamn!

Orskarshamn har ju bara vanliga poliser 1-2 dagar i veckan typ.
Fin men tråkig stad.

2008-05-21 12:31
Hoho...så, vi kommer sprängas i luften allihopa? Sweet!
•pave paradise•

2008-05-21 12:33
Har själv fått erbjudande om att jobba på Barsebäcks säkerhetsavdelning. Säger väl ganska mycket om hur höga krav de verkar ställa

hade du varit anställd hade vill väll fått se ett sprängt svenskt kärnkraftverk nu :P

2008-05-21 12:35
Fiyah
Det kan jag nästan garantera! Så för Sveriges säkerhet så valde jag att inte ta det... plus att man var tvungen att flytta dit och bo på området. Låter som testikelcancer all the way det...

2008-05-21 12:36
plus att man var tvungen att flytta dit och bo på området. Låter som testikelcancer all the way det...

skum regel, låter cancer-varning ja.

2008-05-21 12:39
Kontrast
Att du kritiserar säkerhetsavdelningen säger kanske om deras missförhållanden men även om dig som opassande för säkerhetsrelated arbete. Bra och dissa sig själv!

Fiyah
Polishelikopter eller blåljus och 200 km/h är uppfinningar ingen tänkt på?

2008-05-21 12:44
Kaneida
Tror alla förstod att det var precis det som var meningen... förutom du...

2008-05-21 12:45
Kontrast
Håller med att jag inte förstår att du dissar dig själv..

2008-05-21 12:47
One chapter a day

2008-05-21 12:47
Haha...jag kan säga att det nog hade varit en säkerhetsrisk att ha mig som anställd där också, och jag känner verkligen inte att det är att dissa mig själv att säga så.
•pave paradise•

2008-05-21 12:49
Att dissa sig själv och att driva med sig själv är två helt olika saker.. kan ju vara svårt för vissa att förstå dock.

2008-05-21 12:54
- Det handlar om att man har upptäckt rester av ett ämne på en påse som mannen hade med sig.

Fett dramatiskt.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-05-21 13:08
Hoppas jag får jobb där! ka nog vara spännande
"three can keep a secret if two are dead"

2008-05-21 13:19
Jäklar vad det tonades ner snabbt :)
När jag langade upp tråden så handlade det om en TATP-påse med 300 meters säkerhetszon och en halvtimme senare var det "spår på påsen".

Lutar alltså åt att han bara varit klantig med förvaringen av sprängmedlen tills han skulle använda dem. Vilket ger följdfrågan: vad har han pysslat med på fritiden?

Kaneida - Självironi är ett okänt begrepp?

10-4, over...

2008-05-21 13:50
Från SvD:
Polisens bombtekniker beräknas inte vara framme förrän tidigast om fyra eller fem timmar.
Varför tar det så lång tid?
– Jag kan inte svara på det, men de åker så fort de kan, säger Sven-Erik Karlsson.
Med tanke på att det är ett kärnkraftverk, borde det inte gå snabbare?
– Det här lite av tidens villkor när man befinner sig långt ute i landet.

Enligt Eniro.se ska det ta tre timmar och femtio minuter från Malmö till Oskarshamn, en sträcka på drygt 35 mil. Lägg till blåljus så borde de kunna korta av det till i alla fall tre timmar.
Men visst, de kanske har en truck som inte får gå över 90 km/h, men det tar i alla fall inte över fyra timmar. Vilket gör att om de fick larmet kring 8-tiden borde de varit framme för minst en timme sen...
Någonting där det är så viktigt att kunna rycka ut med kort varsel som bombgruppen borde inte kunna ta en arbetsdag på sig att komma fram. Oavsett var i landet det är problem.

10-4, over...

2008-05-21 14:44
Ännu en uppdatering:
"Två anhållna för sabotageförberedelse" SvD.se

"Enligt SVT har två personer anhållits misstänkta för förberedelse till sabotage. Åklagaren vill dock inte kommentera ärendet.
– Jag har inga kommentarer i ärendet, säger åklagaren Gunilla Öhlin till SvD.se.

Men Roger Bergman, informatör på OKG, bekräftar uppgifterna för SvD.se.
– Hos oss är det fortsatt lugnt. Det finns ingen hotbild. Just nu kartlägger vi vart personen har varit och jobbat så att vi är förberedda när bombteknikerna kommer."

"till SvD.se uttryckte polisen förvåning över nedtoningen. När förhöret med svetsare var klart strax efter lunch ska polisen ha valt att vända sig till åklagare för att få mannen och ytterligare en person anhållen."

10-4, over...

2008-05-21 14:55
Mabande kommer med färska news ba
One chapter a day

2008-05-21 14:57
Ja, "lixom ba värsta häffa greeejjen juh"...

10-4, over...

2008-05-21 15:21
hm... Läskigt.

Hittar däremot inget diskussionsunderlag för ämnet, men jag ska inte vara moraltant. :)
...och det är det som är så fint med whoa!

2008-05-21 15:24
Mögelfar:

fast nu är det Mabande som lagt upp tråden, han gör som han vill och bannar alla som klagar.

2008-05-21 15:36
:D

Några möjliga och snabba diskussioner i denna tråd:
- "säkerhet på svenska kärnkraftsverk"
- "är det rimligt att bombgruppen tar en arbetsdag på sig att köra 35 mil?"
- "hotbilden mot kärnkraftverk / Sverige"
- "inhemska terrorister?"

10-4, over...

2008-05-21 15:40
- "inhemska terrorister?"

enligt svensk lag går det inte att bli dömd för terroristbrott i sverige om man är svensk.
är 99% säker på detta, rätta mig om jag har fel

2008-05-21 15:55
Hmm... det låter riktigt märkligt, har vi en jurist i huset?

10-4, over...

2008-05-21 15:55
Jag kan lägga till en procent så är vi 100% säkra på att man inte kan dömmas för terroristbrott om man är svenska medborgare.

2008-05-21 16:15
jag är säker på att jag hört det någonstans (av någon advokat eller liknande på tv) men det står inte något om det Här (lagen.nu) så jag kan ha fel

2008-05-21 16:37
Endast utländska medborgare kan dömas för terroristbrott i Sverige. Tror det har att göra med lagar om utvisning av terrorister, och man kan ju inte utvisa svenskar från Sverige. Sen är problemet att lagstiftning som gör det möjligt att använda sig av avlyssning, buggning osv av terroristmisstänkta inte kan användas mot svenskar.

Kan inte ge några källor, eller garantera att det 100% rätt, då det här är som jag minns från en föreläsning jag var på.

2008-05-21 16:41
affeaffe:

tack för att du backar upp mitt påstående.
även om du råkar sakna källa som går att kolla upp jättelätt så är det iaf inte något jag drömt ihop

2008-05-21 16:45
Jag kan bekräfta att detta stämmer. Förutsatt att ingen lagändring genomfördes nyligen.

2008-05-21 17:03
Rolig lag, man kan ju som svensk hata sverige och göra terrordåd, men inte bli dömd som terrorist. Coolt =)
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-05-21 17:04
Bombgruppen ska vara där på en timme högst, helikopter! trött på att t om våra specialgrupper ska vara långsamma..

Sen handlar det ju som sagt om ett spår på handtaget på påsen, inte driekt avsiktligt antagligen..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-05-21 17:40
Rolig lag, man kan ju som svensk hata sverige och göra terrordåd, men inte bli dömd som terrorist. Coolt =)

du blir ju iof dömd för massa annat, men terrorist är du inte (i lagens mening)

2008-05-21 17:47
Fiyah Jo det förstod jag, men det var just det att jag isf inte skulle bli klassad som terrorist.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-05-22 13:12
Förstår inte varför medierna fokuserar på att den ena har vart dömd för misshandel för längesedan, gör det en till terrorist. Det handlar väl troligtvis om att nån av dom gillar att hobbyspränga saker, med tanke på dess mängd och sättet som det verkar ha förts in på så känns det inte som att de hade som avsikt att spränga verket i luften.
 DIF!

2008-05-22 13:33
"De två män som misstänktes för att försökt föra in sprängämnen på kärnkraftverket i Oskarshamn har släppts.
– De släpptes klockan 12.15, säger Kenth Andersson, vid Kalmarpolisen till DN.se."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=772184&rss=2216
 DIF!

2008-05-22 22:47
bob
Jag tror du vet varför medierna fokuserar på det.

2008-05-22 23:16
hehe möjligt, men det är fortfarande fel :)
 DIF!

2008-05-23 15:21
bob - Det var inte bara "en misshandel för länge sen" utan nån grej förra året, plus "misshandel, olaga hot, varusmuggling, häleri, olaga alkoholförsäljning, brott mot knivlagen, grov stöld, stöld, grov vårdslöshet i trafik, brott mot vapenlagen och olovlig körning."
Så att en (tidigare) yrkeskriminell har fått (tillfälligt) jobb på ett kärnkraftverk och i samband med det ertappas med (möjliga) spår av ett högexplosivt ämne är inte helt av en icke-nyhet ;)

Tydligen även en gammal MC-snubbe: "Tillsammans med fyra andra män deltog han i en misshandel som pågick två timmar med olika tillhyggen i klubbstugan till en mc-klubb." (2002)
(d.v.s. orsaken till att vi inte sett några "Al Qaida!!!1111!!!"- och "TERRORISM"-rubriker är att han och polaren (troligtvis) är svenska / finlandssvenska :) )

10-4, over...

2008-05-23 15:27
Mabande P31
Shit han har legat i minsann, men det nämde de ju inte tidigare iaf.
 DIF!

2008-05-23 15:30
Nej, det är väldigt mycket i den här historien som kommer ut lite pö om pö (som mormor sa) :)

10-4, over...

2008-05-23 16:37
bob P19

vilken tidning har ens yppat ordet terrorist i den har storyn?

2008-05-23 16:49
Det var nog främst jag som gjorde det :)

10-4, over...

2008-05-23 16:53
Säkerheten fungerade m.a.o. förrutom bakgrundschecken! .)

Jag tycker att det är lämpligast att omedelbart klassa det som terrorism och länka det till samtliga religioner som aldrig vart tillräckligt tjenis med staten. Sprid desinformation och upprätta läger där vi slänger in alla Scientologer, Jehovas Vittnen o.s.v. på obestämd framtid.

2008-05-23 23:38
Jag tycker att det är lämpligast att omedelbart klassa det som terrorism och länka det till samtliga religioner som aldrig vart tillräckligt tjenis med staten. Sprid desinformation och upprätta läger där vi slänger in alla Scientologer, Jehovas Vittnen o.s.v. på obestämd framtid.

Yes!
•pave paradise•